Hoofdsponsor

1/24 Renault 4 Fourgonnette [WIP]

Schaal 1/24 - 1/25

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.926
Tien jaar geleden zagen we de Renault 4 nog bijna dagelijks op straat, twintig jaar geleden reden er nog flink wat rond. En dertig jaar geleden zag je ze net zoveel als (de laatste) kevertjes, lelijke eenden en Opel Kadetts. Er kan van alles over de Renault 4 gezegd worden, maar ik denk dat het belangrijkste is dat iedereen wel een herinnering heeft aan dit niet al te gestroomlijnde automobieltje.

In samenwerking met Tamiya heeft Ebbro de Renault 4 uitgebracht in standaarduitvoering, maar daarnaast hebben ze ook een bestelauto-kitje gemaakt. De besteluitvoering van de 4 is de 4L en wordt ook wel genoemd 'Fourgonnette'. De kit is in schaal 1/24. Hij is niet goedkoop, een euro of 50, en ik zou er geen jaren mee wachten om er een te bestellen als je 'm wilt hebben, want de besteleend is al uit de schappen verdwenen en die werd nog maar anderhalf jaar geleden gelanceerd. De kwaliteit van de kit schijnt goed te zijn.

In de doos zitten:

- in plastic verpakte sprues met in totaal 88 onderdelen;
- 5 rubberen bandjes;
- 5 rubberen ringetjes voor het bevestigen van de wielen;
- een photo etched metalen roostertje voor het type 2 (zie hierna);
- een decalvelletje met nummerborden en fantasie-liverydecals;
- een klein decalvelletje met chroomdecals;
- een vel 'verhuisdozen' die je in elkaar kunt zetten, met het Ebbro-logo erop.

Dat laatste is een leuk extra'tje, zo krijgt de Renault meteen een lading.

Je kunt kiezen uit twee versies: type 2 en type 3.

Dit is type 1:

R4_fourgonnette_1962.jpg


Dit is type 2:

5575367494_5dc28c4cd8.jpg


En dit type 3:

renault-4-fourgonette-f4-tolee.jpg

(copyright http://www.4lmag.fr/2012/07/fourgonnette-r4-1962/ resp. http://www.la4ldesylvie.fr/index.php?option=com_content&view=article&id=222 resp. http://www.flickriver.com/photos/tautaudu02/5575367494/; de foto's behoren toe aan de rechthebbende en zullen op diens of dier eerste verzoek worden verwijderd, plaatsing alhier geschiedt slechts voor educatieve doeleinden)

Het eerste type kan met deze kit niet worden gemaakt, het tweede wel en het derde ook. Omdat de kit op de derde versie lijkt te zijn gebaseerd, komen de onderdelen daar het meest mee overeen en zal een OOB-bouw van de derde versie het meest in de buurt komen van de werkelijkheid. In een thread die ging over de bouw van de tweede versie las ik dat iemand (met veel verstand van dit type auto) toch een hoop moest aanpassen om tot een voor hem aanvaardbaar resultaat te komen.

Ikzelf zal de derde versie maken, omdat ik daar verreweg de meeste herinneringen aan heb. Waarschijnlijk wordt 'ie oranje of blauw, typisch een kleur van toenmalige Renaults. Ik ga deze auto, zoals bij volgers van mijn Krupp-topic wel bekend, als proefobject gebruiken voor mijn vooralsnog theoretische 'lighting'-techniek wat een variant is op de gekende colour modulation-techniek. Vooralsnog is het plan om hem volledig (!) out of box te bouwen. Dit wordt een verstand op nul-actie want ik wil altijd wel iets aanpassen. Maar goed, daarom heb ik dus een kwaliteitskit gekozen... gewoon in elkaar lijmen en klaar. Het gaat hier niet om de bouw, maar om de belichting. Om die reden zal de auto ook niet of nauwelijks verweerd worden. Wel zal ik proberen om enig realisme na te streven in de schilderwerken.

Dus nee, ook geen uitboren van de uitlaat en dergelijke. Ik ga kijken of het me lukt me aan dit voornemen te houden...

Afhankelijk van het resultaat van de Renault, ga ik al dan niet de 'lighting' uitvoeren op de Krupp te beginnen bij de motor.

Belangrijke tip voor de aanschaf van deze kit: ik kocht hem bij een Duitse Ebay-verkoper en dat bleek later een fout. Bij Franse en Benelux-versies van de Fourgonnette krijg je een extra decalvel erbij, met twee erg mooie liveries. Als je de kit ergens anders koopt, zit dat er niet bij. Je kunt dus beter een exemplaar in Nederland of België (of Luxemburg of Frankrijk) bestellen, ook al doe je niets met de decals dan heb je een mooi extra velletje om te ruilen of zo).

Dit is de ene livery:

ebbro-25003-renault-4-van-.jpg


En dit de andere:

ebbro-25003-renault-4-van-.jpg


Mooi toch?


1. De sprues gaan in de emmer met wat afwasmiddel en lauw water.

16796968162_20482747cc_b.jpg

2. De rest van de kit:

16611943499_2a36c091a9_b.jpg
 
Lijkt me een mooie kit te zijn van een o zo bekend voertuig.
Eindelijk eens iets "normaal" dat iedereen kent, meestal zijn het modellen van auto's die de meesten onder ons toch niet kunnen betalen, dream cars.
Als je wil kan je er ook een militaire versie van maken. Het Belgisch Leger had er indertijd in gebruik voor lichte transporten.
 
Dit is inderdaad een wagentje dat ik als kind veel heb zien rijden, nostalgie dus :D
Die tweede liverie dat in de benelux verkocht wordt is er één dat mij het meest aanspreekt, al is het maar omdat ik als kind deze wagen veel gezien heb, en omdat de renault 5 in rally uitvoering (met dezelfde liverie) mijn hart een beetje gestolen had als jongere :8
Nu, deze zal het dus niet worden aangezien je de decals er niet van hebt, maar ik ga deze toch met plezier volgen ;)
 
mooi.
Kitje ga ik mij ook nog eens aanschaffen. De 2cv versie heb ik al liggen :)
 
Hey Erwin ik denk zelfs dat ze die nog hebben in het leger dat verslijt daar niet er word bijna niet met gereden ( een deel toch ) ik ben niet zeker
Marc
 
De laatste R4 is in het jaar 1995 uit dienst genomen en vervangen door de Benzine versie en diesel versie van Citroen en de Peugot Patner..
ze zijn nog verkocht in de legerverkopen tot 2004 .
Het is door dat ik twee stuks heb gaan afhalen voor het kLM-MRA Museum in Brussel voor hun collectie dat deze info
jullie gegeven kan worden.
Een fotoke uit mijn archief....
attachment.jpg
zojuist heb ik mijn exemplaar Renault 4 veilig gesteld door een aankoop ...
bedankt. Cargo
 
Laatst bewerkt:
Cargo dat klopt ik was verkeerd mijn overbuur zit ook in het leger en komt regelmatig met zo een Citroen naar huis
Marc
 
Wel geeft niet want het is ook al zo lang geleden en de Renaultjes zijn lang in dienst geweest hoor met de versnelling naast het stuur..., uiteindelijk lijken ze echt veel op elkaar de oude generatie en de nieuwe , enkel dat er nu de ronde defensie stikker op staat en we zijn hier om elkaar te helpen en
samen zijn we sterk. tot later
 
Voel me gelijk weer een klein kind dat op de stoep zit te wachten op dit autootje dat in de zomer dagelijks zijn zelf gemaakte ijs rond bracht,pure nostalgie:8..
En Roy veel succes met dit ijs karretje. ...
 
Roy wat een prachtige Kit.....puure nostalgie voor mij..ik heb er zelf nog mee gereden..en veel veel zien rijden:8:8...ik ga eens stillekes rondzien waar ze die kit nog hebben :D...en Roy dat uitboren ben ik nog niet zo zeker dat je dat niet gaat doen:P:P...ik blijf dit met volle aandacht volgen......:):)
Cargo...ben jij Luc????...mensen ik ben zo veel namen vergeten na mijn operatie:angry::angry:...inderdaad Cargo deze was heel veel vertegenwoordigt in onze ABL...altijd mooi en handig gevonden:)
 
@Erwin: inderdaad is het ook eens leuk om een voertuigje te zien dat we allemaal kennen. Zelf ben ik meer van de herinnering dan van de fantasie, en meer van het vergankelijke dan van het eeuwige. De Renault 4 zien we steeds minder in het straatbeeld en wat over blijft is herinneringen... het is leuk om er zo eens eentje te zien.

Militaire versie zou leuk zijn maar past niet goed binnen het doel van deze bouw, te weten de lighting-oefening. Het wordt een heel simpele uni-kleur. Ik kom hier later op terug.

@Beyond: tweede livery ("Renault Service") spreekt mij ook het meeste aan. Jammer genoeg zijn wij niet de enigen en zag ik er al in die verschijning gebouwd worden.

@Jordi: aanschaf zou ik tot heden aanraden, het past allemaal goed. Maar overtuig jezelf er dus van dat je de uitvoerige decals-versie koopt. Anders krijg je nogal nietszeggende "Fantasyland"-decals.

@Cargomaster & @Marc: dank voor de interesse, het wordt helaas dus geen legeruitvoering maar hopelijk is de bouw toch snel en interessant genoeg om een paar keer te komen langs kijken.

@Danny: nostalgie, je omschrijft het net als Beyond treffend. Merci voor de aanmoediging, ik zal 'm nodig hebben.

@Spaander: de kit zal nog redelijk uitgebreid te koop zijn denk ik, hij is nog niet zo heel lang uit. Dank voor het volgen in elk geval :)

Ik ga mijn uiterste best doen om me niet te laten verleiden ook maar IETS aan de kit aan te passen, alleen opschonen.


3. Een dryfit van wat belangrijke onderdelen laat een uiterst positieve eerste indruk achter.

16617726407_416fdc444a_b.jpg

Totaal bestede tijd tot nu toe: 1 uur
 
Roy ...beste vriend ...ik heb de slechte gewoonte om kits in opbouw veelvuldig te bestuderen...en dat is al jaren...conclusie...als je mensen zoals hier op het forum volgt...krijg ik de indruk neen ik ben er zeker van dat ieder in zijn opbouw een persoonlijke link legt in zijn manier van bouwen en dat is echt kenmerkend en dat moet ook...dus ik ben er vrij zeker van dat je deze gaat bouwen waar je,je gevoel in legt alleen nog maar omdat dit een kit is ...ja we gaan het zeggen Nostalgie in aanwezig is...dat stimmuleert...en ik hoop dat je deze ook gaat bouwen volgens uw etikket...je kan een doeleinde hebben ....maar ook deze verdiend jouw gevoel ...ik blijf het volgen met de meeste belangstelling ;);)
 
Zeker, ik ga hem met gevoel bouwen, maar de absolute nadruk komt hier te liggen op het schilderwerk. Misschien een héél klein beetje verweerwerk, maar vooral kleuren. Schaduwen en highlights, dat wordt het plan.

Toch heb ik goede hoop dat het een toonbaar model gaat worden. Zo niet, dan klopt mijn theorie niet en wordt het werk aan de Krupp een stuk makkelijker... dus linksom of rechtsom, zal ik hoe dan ook wel tevreden zijn denk ik :D
 
Roy ....je hebt het begrepen;);)....schilderwerken is ook een DNA of vingerafdruk van de bouwer.....top maatje:D
 
Weet je (en je merkt, ik ga dit topic ook wat sneller antwoord geven i.p.v. mijn antwoorden te concentreren... wat mij betreft mag dit een echt discussietopic worden over de te gebruiken techniek... voor- en tegenstanders mogen zich melden)... ik ga deze auto proberen zo simpel mogelijk te houden. De verwering laat ik achterwege alsof de auto in de showroom staat...

... vaak merk je dan op modelbouwbeurzen etc. dat dat soort auto's er enigszins plastisch uit ziet. Ik ga proberen uit te zoeken in hoeverre nagebootste schaduwen en belichtingen (vandaar 'lighting') op het eindbeeld een effect hebben.

En als ik daar decals bij ga pakken, of moeilijke stofjes, of roest, allerlei diesel- en oliesporen etc., dan zou dat alleen maar afleiden van de oefening.

Ik maakte in de bouw NU al een foutje bijvoorbeeld, door teveel plastic weg te halen bij de achterklep. Zo kan ik 'm niet meer open zetten. Op deze kit kan de motorkap open en dicht, maar voor de rest moet je kiezen om open OF dicht te zetten: 1) linkerdeur; 2) rechterdeur; 3) achterklep; 4) achterklep bovenaan. Nummertje 3) heb ik te ver afgesneden... de gebruiksaanwijzing had ik niet bij de hand en ik was een beetje aan het dryfitten... toch maar niet doen de volgende keer! Eerst vond ik het jammer, maar inmiddels vind ik het best zo. Het enige wat open komt te staan is de linkerdeur, de rest gaat allemaal dicht.

Alles voor het doel van oefening. Bevalt het resultaat, dan wordt het toegepast op de Krupp. Zo niet, dan laat ik het zitten en zal dit model in het teken staan van "het was een leuk idee, maar..." Misschien dat ik 'm dan opnieuw ga overspuiten en wat meer ga verweren. Maar voorlopig hou ik goede hoop op een aanvaardbaar succes.
 
Roy ik kan me zeker vinden in je globaal idee in het vervolmaken van deze kit en nogmaals ik blijf het met de volle aandacht volgen...alleen nog maar om dat ik er ook veel van opsteek...en het is een pracht kit ..dryfit is al prachtig....sukses mateke ..;)
 
Zo heel veel zal er van deze bouwthread niet opgestoken kunnen worden denk ik, het wordt erg basic allemaal. Maar toch lijkt het me leuk om een klassieker tot 'leven' te zien komen, dat lijkt me alsnog een prima reden om te volgen :)

Update m.b.t. de achterklep: ik had toch níet per ongeluk de scharnieren weggesneden, het blijkt dat die aan het transparante onderdeel (=de binnenzijde van de klep) zitten.

Wat zouden jullie doen, achterkleppen open of dicht?

Open:

7070-4bdf415d010bd54bb7881fdceeb9f6d7.jpg

(www.renault4.co.uk)
 
Interessant wagentje om te volgen dit. Zelf zit ik met het idee te spelen om ooit eens de Renault R5 Turbo van Tamiya te maken en deze er bij te plaatsen als servicewagen.
Er komen binnenkort nog enkele ouwe Franse wagens uit trouwens waaronder de DS, al schijnt die op schaal 1/24 wel 70 euro te gaan kosten.
Wat voor een plastic model toch wel aan de hele hoge kant is.
Maar dat zal de liefhebbers niet tegenhouden denk ik.

In ieder geval veel succes met deze, het is een kitje waar je echt alle kanten mee op kan.
 
Open heeft het wel iets vind ik ;)

@Rocknrolla, ik heb even met hetzelfde idee gespeeld toen ik deze zag , de R5 Turbo heb ik trouwens jaaaaren geleden al eens gemaakt, want ik vindt dit een prachtige rallywagen... Maar dan aan de andere kant, ik heb hier nog zoveel kits die wachten om gebouwd te worden, dat ik er (momenteel :8 ) van af zie ;)
 
Roy kan je ze niet terug maken want het is mooi met de deuren open maar neemt dat dan niet te veel plaats in en dicht zie je het binnenwerk niet van zo een R4 tje -Ik vind het alle twee mooi maar dicht is dicht en dan zie je niks meer van het binnenwerk dus als het niet anders kan open voor mij
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan