Hoofdsponsor

1/24 Renault 4 Fourgonnette [WIP]

Schaal 1/24 - 1/25
Je hebt ergens wel gelijk Rocknrolla, en het is helemaal niet mijn bedoeling om mensen te demotiveren. Toch hoop ik dat ik de wijze waarop ik invulling geef aan de hobby, op dit forum kan blijven delen. Er zijn ook fora waar het niet geaccepteerd wordt als je een model rechtstreeks uit de doos bouwt, maar dat soort elitarisme vind ik zelf maar niks. Zie je daar een prachtig fotoverslag (in mijn ogen dan toch) en er kan niet eens een complimentje vanaf... er wordt alleen gezegd wat er allemaal beter kan e.d... bij zo'n forum zou ik me niet thuis voelen.

Voor suggesties over hoe ik mijn bouwverslagen misschien zou kunnen aanpassen om het voor iedereen inspirerend te houden, sta ik zeker open.

Overigens, als ik jouw eindresultaten zien wat rally-autobouw betreft denk ik ook wel 's dat ik dat niveau nooit ga halen... maar het demoveert mij niet. In plaats daarvan, blijf ik in bewondering en vol motivatie achter. Ik denk dat het er vooral om gaat dat ieder de hobby op een andere manier uitoefent. Ik besteed meer tijd en krijg er waarschijnlijk een nauwkeuriger model voor terug, iemand anders besteedt 80% minder tijd en krijgt er wel 8 maal zoveel modellen voor terug en de kwaliteitsverschillen zie je alleen met het vergrootglas. Met andere woorden, alles heeft voor- en nadelen, zeker ook het meten. Voor de goede orde dus: ik wil zeker niet zeggen dat het normaal is om alles te meten, maar wel als je zekerheid wilt en/of uiterste nauwkeurigheid nastreeft.

Ik hoop dat ik dit misverstand zo uit de wereld heb geholpen en sta, zoals gezegd, open voor suggesties.
 
Dit is voor iedereen verschillend denk ik.
De ene heeft plezier aan het out of the box bouwen van een model.
En de ander heeft er dan weer plezier in om het zo realistisch mogelijk na the maken met alle kleine details.
Zelf bouw ik ook regelmatig out of the box.
Of enkel toevoeging van bougiekabels.
En soms doe ik meer.
Hangt ook van model tot model af.
Hier op het forum voel je na een tijd elkaar aan.
En als je weet dat er iemand tot in de kleinste details wil werken, zal er sneller iets gemeten worden om toch zo dicht mogelijk bij de realiteit te komen.
 
Oke, dat het mensen gaat demotiveren was eigenlijk een beetje misplaatst.
Want net zoals Roy kijk ik soms met bewondering naar andere bouwers.
Zo heb ik in de rally modelbouw 2 mensen die ik al grote voorbeelden zie. Jammer genoeg is daarvan recent eentje overleden.
Maar bij hen heb ik dat dus ook, ik denk dat ik dat niveau nooit zal halen maar ik streef er wel naar om het ooit te kunnen.
Dus misschien heb ik er eigenlijk niet zo goed over nagedacht toen ik mijn reactie plaatste.
Suggesties over je bouwverslagen heb ik niet trouwens, integendeel. Ik denk dat jij zowat de meest correcte en best uitgelegde topics aanmaakt van ons allemaal. En dan spreek ik niet enkel over dit forum.

En wat Camaro zegt is ook helemaal juist. De ene doet het wel en de ander dan weer niet.
Het is sowieso geen verplichting en dat is net het mooie aan modelbouw:)
 
Beste collega's ik zou het zeer spijtig vinden dat ik iemand zou demotiveren verre van dat , ik wou alleen maar ergens aan onze top bouwers uit leggen dat ik van uit mijn jaren werkervaring de verhoudingen niet juist vind , en ik blijf erbij dat ik mijn uiterste best zal doen om onze jonge bouwers te helpen en zeker niet te demotiveren en waarom ? omdat IK vind dat de schalen niet kloppen , dan is dat toch mijn probleem , ik wilde maar alleen aantonen dat bv een motorblok van een Renault toch niet in een luchtfilter van een Krupp kan, wat voor een vijver van olie zou dat dan zijn , want in die tijd waren de oliefilters op basis van een oliebad , dat was niet meer dan een pot waar tot een een merkteken olie ingedaan werd en de aangezogen lucht streek dan langs die olie en ving het stof op , zeer gevaarlijk want menig kever is zo op hol geslagen en zo kapot draaide want te veel olie dan zoog de motor die olie op en draaide op die olie , later veel later is dan de papieren luchtfilter gekomen

Marc
 
Dank voor je reactie Rocknrolla, je zette me wel aan het denken want je hebt toch zeker een punt.

Ik las eens een ingezonden brief in Finescale Modeler van iemand die na jaren opnieuw aan de hobby was begonnen en al na een maand op het punt stond weer te stoppen, omdat hij niet mee kon met de nieuwe ontwikkelingen zoals CNC-snijden, 3D-printing, en de grootste juweeltjes van kits voorbij kwamen in dat magazine. En waar is waar, in dat magazine en in andere magazines staan soms dingen waar je alleen van kunt dromen. Je kunt je daardoor laten demotiveren, zoals die briefschrijver, of proberen er integendeel juist een motivatie in te zien.

Wat je zegt... als ik bij het minste het geringste de meetlat erbij haal, moet de beginnende modelbouwer dat dan als normaal zien? Ik denk het niet, het is meer een tic van mijn kant. Moeilijk vraagstuk! Maar goed, misschien iets voor een ander topic...
 
Ik schrijf het, druk op 'send' en ik krijg meteen een idee... misschien dat het iets is voor de intro-tekst van het forum:

"de een bouwt supersnel en de ander supertraag, er is geen 'beste' manier... gebruik alles in je voordeel en probeer overal motivatie uit te halen"

Zoiets... dat zou beginnende modelbouwers moeten geruststellen dat alles nameten zeker geen standaard is. Iets om te bespreken op de ledendag misschien. Zo, nu snel m'n dochter naar bed brengen :D
 
4. Over de kieren in de deur... ik was weer eens bij mijn favoriete automonteur en zag dit:

16933798888_78b99be378_b.jpg

Misschien zijn de Ebbro-kieren wel op schaal... maar ik ga de deuren toch gewoon open laten allemaal denk ik, het zal een interessant schaduwenbeeld geven.

5. Er zijn wel degelijk ejector pin marks in deze kit, maar die zijn zo ondiep dat ze zich goed laten verwijderen met een schuurpapiertje. Het zijn niet de makkelijkst te vullen plekken, dus schuren vind ik een betere oplossing. Qua schaal zal het er alleen maar op vooruitgaan.

16933801968_81e6891897_b.jpg

6. De cirkel linksonder op de foto is nu weggeschuurd. Als het schuurpapiertje in L-vorm wordt gebogen (=één 90 graden-vouw) kun je het makkelijk tussen twee vingers vasthouden en kom je ook in de hoekjes.

17121593605_70b49b3be5_b.jpg

7. Zo heeft Ebbro de deuren en raampjes gegoten: één stuk transparant, één stuk grijs plastic. Het wordt een nauwkeurig afplakwerk, maar er zullen geen lijmresten te zien zijn.

16501441703_4b55ca9452_b.jpg

8. De twee helften van het blokje zijn met liquid poly tegen elkaar gelijmd. Over de naad heb ik een dun laagje CA-lijm aangebracht. Ik heb het een uur laten drogen en daarna voorzichtig gevijld en geschuurd, totdat er geen naad meer voelbaar is.

16914209017_703788ebac_b.jpg

9. Dryfit met allerhande onderdeeltjes van het motortje, maakt het verschil met de Krupp-motor visueel iets kleiner.

17120948431_a5efd0c53f_b.jpg

10. En van voren. Ik moet die ondergrond toch eens gaan afstoffen trouwens.

17120052062_06f4cc0f12_b.jpg

Totaal bestede tijd: 3 uur
 
Hehe,

kleine motor waaraan we nog gesleuteld hebben..... :)
De kleine kan bijna vijf keer in de grote motor, is me dat een verschil....;)
 
Het zou inderdaad wel eens kunnen kloppen dat er flinke kieren horen in te zitten.
Bij je walkaround foto's zie ik namelijk dat ook de kofferklep een grote kier heeft. Misschien heeft Ebbro hier dus toch wel over nagedacht.
Mooie vorderingen weer!
 
@Swaken: leuk dat je aan die motor nog gesleuteld hebt. Ik denk dat het detail in deze kit je aangenaam gaat verrassen. Ik heb niet het idee dat ik mij straks voor het detail aan dit out of box-te maken model ga schamen.

@Rocknrolla: in de kit zitten wel echt veel te brede kieren aan de randen van de motorkap, da's dan weer jammer.


11. Bij het afplakken heb ik vanalles geprobeerd. Eerste poging: stukje 18mm Tamiya tape eroverheen en snijden... dit durfde ik uiteindelijk niet eens aan, het reliëf is te laag.

17108934096_3e4c1749d3_b.jpg

12. Tweede optie: afplaktape om de randen. In tweede instantie leek dit toch niet zo'n goed idee, want aan de andere kant kreeg ik het niet voor elkaar (weer: te weinig reliëf). Probleem is ook dat je dan niet de raamrubbers apart kunt spuiten.

17108933416_8a9e97b707_b.jpg

13. Ook de derde optie werkte niet: Microscale Micro Mask. Wederom te weinig reliëf. Er is niet echt een 'opstaande rand' die als grens kan fungeren. Dat heb ik er dus maar weer afgeveegd.

Vierde optie: smalle tape. Op de volgende foto zie je die 0,5mm tape aangebracht (witte tape). Linksonder in de scherpe 'bocht' zie je een stukje Tamiya-tape dat ik met een mesje in een halve cirkelvorm heb gesneden. Paar keer oefenen en dan lukt het prima, interessant hoe mooi rond het eruit komt.

17134870625_b280321afd_b.jpg

14. Met bredere tape wordt dan het glasoppervlak verder gevuld. Het beste kan dit worden afgemeten en op maat gesneden.

16947331950_49296f31a4_b.jpg

15. Op de volgende foto is te zien hoe belangrijk het 'zwarte rubber'-oppervlak is. Naar aanleiding van deze foto heb ik trouwens nog even de tape in de juiste vorm gedrukt. Foto's van je modellen zijn zo belangrijk soms!

16947106228_3683fce8a8_b.jpg

16. Nadat beide ruitkanten zijn ingepakt, zijn de deurhelften aan elkaar gelijmd met liquid poly (oppassen niets te knoeien).

16948695139_6fcc11205c_b.jpg

Naast het inplakwerk, heb ik alle motoronderdeeltjes schoongemaakt, de zéér dunne gietnaadjes verwijderd (soms bijna niet te zien... een voordeel voor degenen die de naadjes niet verwijderen, een nadeel voor diegenen die het wel doen) en alles op stokjes gelijmd, klaar voor het schoonmaken en primen.

Totaal bestede tijd: 6 uur
 
in verband met het raam, je kan ook een groter stuk tape kleven, door er met een potlood haaks over te wrijven de contouren zichtbaar maken en zo uitknippen/snijden nadat je het weggenomen hebt. Een andere handige methode:

 
Nice! Ik ga de potlood-methode eens proberen, die lijkt me in dit geval geschikter. Merci voor de info!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan