Hoofdsponsor

RC Skûtsje [DONE]

  • Onderwerp starter mijn-kotter
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Ron,

Ziet er netjes uit hoor, maar iets is er mij niet helemaal duidelijk!!:$:$
Ik zie net achter de inkeping een gaatje zitten, dien die op het zwaard naar beneden te laten zakken?? (bewegende deel van maken)
OH ja daar ginds is er best veel sneeuw gevallen, je kunt er maar veel plezier van gehad hebben dede duurt niet zo lang.:D:D
 
Hallo
De gaatjes voor de insparing is voor de bevestiging van de overloop ,de overloop is waar de (voor zeil)fok aan vast zit.
achterste gaatjes zijn om de kettingen aan vast te zetten.
Die komen weer aan de zwaarden ,zo kun je het zwaard afstellen.
 
ziet er weer goed uit ron.

en waar is de foto van de sneeuwman ? ;)


Helaas dirk een sneeuwman zal er niet komen dat is me te koud aan de handen en denk niet dat ik dan nog kan bouwen.
En het valt me op dat er ondanks het vele sneeuw wat we hebben zo rond de 40 cm weinig sneeuwpoppen zijn.
De jeugd van tegenwoordig komt niet meer buiten in de sneeuw lijkt het wel die zitten achter hun pc.
Wij hebben al heel wat sneeuw foto's gemaakt en lopen lekker buiten het is heerlijk genieten als je niet de weg op hoeft.
Wij krijgen vanadaag nog meer sneeuw is de voorspelling.
En wij wonen aan een woonerf en daar komen ze niet om de straten schoon te maken dus wij kunnen hier amper weg komen dan moeten we eerst de auto uit graven.
 
Hoi Ron,

zoals ik je reactie lees heb ik me een verkeerde verwoord!:$
Maar ik heb even één foto van je geleend om me nu duidelijker te verwoorden!!
1_1_IMG_1948.jpg
De blauwe ovalen cirkel het zwaard.De rode pijl wijs naar het gaatje die ik bedoelde, waar je het zwaard aan zou kunnen gemaakt hebben??
Zoals je kunt zien op de andere foto.
1_1261234163Nskutsje_in_Turnhout__29_.jpg
Maar omdat de foto's niet zo dicht genomen zijn kan het gaatje ook voor iets anders dienen of gediend hebben?!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jonh

Oow dat gaatje dat is een zeer geavanceerd gaatje dat is voor de?? Geintje
Die had dicht moeten zijn ik heb voor het messing en de rand drie gaatjes geboord voor een betere verbinding en daar heb ik cocktail prikkers in gedrukt en dit gaatje is gekomen omdat ik het prikje heb gebroken.
 
Ikzie nergens een puntje van kritiek dus volg ik je in stilte.

Maar t'is zeer mooi gedaan.

mvg luc
 
Ziet er allemaal zeer goed uit Ron en Antje!
 
ik heb de zwaarden bevestiging gemaakt eerst heb ik twee messing platen gesneden voor de stevigheid deze komen aan de buitenkant van de skûtsje

dit is een van de platen
1_IMG_2304.jpg

1_IMG_2305.jpg

hier de bevestiging van de zwaard de ketting is om de zwaard op zijn plaats te houden en kan versteld worden

1_IMG_2307.jpg

hier een foto van hoe de zwaard om hoog en naar beneden gaat

1_IMG_2309.jpg

en ik heb de schipper met een boutje aan het helmhout vast gemaakt dit om dat de schipper bij het sturen niet overboord gaat en altijd aan het helmhout blijft

1_IMG_2306.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi, Ron,

even druk gehad maar toch even de tijd gevonden om een kijkje te nemen.:wub:
Het ziet er netjes uit zeg alleen is de ketting me niet helemaal duidelijk.:unsure::unsure:
Misschien kun je het met een paar foto's verduidelijken!;)
Zoals ik het kan zien heb je de ketting is aan een rondel (o - ring) bevestigd?!:|
 
dag ron,
even een vraagje,je zegt dat ge de schipper met een bouwtje aan het
helmhouwt hebt bevestigd.
maar is er dan geen gevaar dat de voet van de schipper tegen de verschansing aanduwd waneer het helmhouwd naar bakboord word geduwd.
groetjes,ronny
 
ik zal het proberen uit te leggen. de zwaard ophanging zit in een sleuf daar kan hij in heen en weer schuiven. aan de zwaard ophanging zit een ketting die heb ik op de zwaard ophanging gesoldeerd die ketting gaat vast aan een haak aan de voorkant hier door kan hij niet veder na achter schuiven en kun je hem schakel voor schakel verstellen;)

de blauwe pijl is de ophanging en tevens het draai punt van de zwaard. en de rode pijl is de haak waar de keting aan vast zit
1_zwaard_ophanging.jpg

1_IMG_2311.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb hiermee rekening gehouden en er blijft genoeg ruimte over voor zowel bak als stuurboord.




dag ron,
even een vraagje,je zegt dat ge de schipper met een bouwtje aan het
helmhouwt hebt bevestigd.
maar is er dan geen gevaar dat de voet van de schipper tegen de verschansing aanduwd waneer het helmhouwd naar bakboord word geduwd.
groetjes,ronny
 
ron,
bedankt voor de respons,het zal wel een verkeerde schating
van mij zijn geweest als ik naar de foto keek.
van daar de vraag,sorry:wub::$
groetjes,ronny
 
hallo ronny

Het is altijd handig als er mensen met je mee denken en dat waardeer ik zeer en een vraag als die van jou is alleen maar goed,stel dat ik daar geen rekening mee had gehouden dan was het straks met het varen fout gegaan.
hierbij mijn dank voor het scherpe oog van jou en alle andere forum leden :)
 
Gaat al goed zo.

Dat figuurtje met een boutje vastzetten is een goed idee. Maar blijf je dat niet zien aan de andere kant?

Volgens mij beter om gewoon te pinnen. Dan blijft deze ook goed vast zitten.

Verder hoe dit met het zwaard zit? Tja,,,,, er zijn verschillende manieren. Ketting en touw. Vaak is het een keuze van de schipper. Dus hoe hij dit handig vind. Ik heb ze zelfs met draailieren gezien.
 
ja rik dat boutje kun je nog zien ga ik nog weg werken maar dat komt nog wel en een pen was ook een goede oplosing geweest:wub:

en van die ketting is alleen om het draai punt te verplaatsen in verband met het zwaarte punt. ;)en niet om het zwaard te laten zakken . de zwaarden laat ik zakken met een touw via katrollen net als bij de echte skûtsjes met het verschil dat ik dit met een servo ga bedienen in het echt gaat dit met de hand8)
 
Hoi Ron,

bedankt voor extra uitleg man ik leer hier iedere keer steeds bij!!
Wat betreft die servo ga je daar een zeilwinchservo voor nemen???
Ik neem aan dat er best veel kracht op komt te staan.
 
ik heb de hekjes op de roef en potdeksel gemaakt en een manluik op het voor schip verder heb ik de mastvoet afgewerkt met hout en de spandraden en spaners bevestigt

1_IMG_2317.jpg 1_IMG_2313.jpg 1_IMG_2345.jpg 1_IMG_2344.jpg 1_IMG_2321.jpg 1_IMG_2328.jpg

hier een van foto van het boutje wat ik nog moet wegwerken
1_IMG_2326.jpg

dit is een foto van hoe de zwaard word aan gestuurd
1_IMG_2327.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooie luikjes ron knap gedaan.
voor het vijsje weg te werken heb ik nog wel een idee :8

haal het vijsje er uit boor dan het gaatje met een iets grotere boor zodat de kop van het vijsje helemaal in het hout zit daarna doe je er een beetje plamuur over en schider het.

je snapt het wel denk ik en het is 2 min werk en je vijsje is weg :D

maar eerlijk gezegt stoort het vijsje mij niet echt hoor ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan