Hoofdsponsor

1/35 Pz Kpfw I Ausf B Bizon [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey,

Beter geweest dat je een glazende vernislaag had gelegd, kwestie van bescherming is dit hetzelfde maar bij verdere bewerking, inlijnen enz.., gaat dit vlotter. ;-
Mooi bouw tot nu.
 
Ziet er goed uit Jeanke en ook realistisch, de Duitsers gebruikte voor hun wintercamo op voertuigen trouwens ook geen verf maar een soort kalk en dat bladerd vlug terug af.
Welk product of welke samenstelling het precies was weet ik niet, wat ik wel weet is dat het op basis van kalk was.
 
Met gemengde gevoelens een update.
Ik weet niet wat ik er van moet denken. De trial vond ik geslaagd maar op het model heb ik mijn twijfels. Ben er niet echt blij mee :(.
Wat denken jullie ?

attachment.jpg
Het wit was niet gemakkelijk om het er terug af te krijgen. Heb ik het misschien te lang laten drogen ?
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Groetjes
Jeanke
 
Ik vind het kanon zeker geslaagd. De tank is inderdaad iets minder ook omdat de effecten verschillen tussen de linker en rechterzijde. De vookant van de bepantsering vind ik dan weer wel geslaagd.
In ieder geval 'hoedje af' dat je het probeert. Wie niet waagt niet wint, en iedere poging is een leerschool.

Heb je referentiefotos waarop je je kan baseren om de afgesleten winter camo na te bootsen? Ik denk dat dat wel een belangrijk element is. Als je zo'n foto hebt van het echte ding, dan zie je ook op welke plaatsen de witte verf afgesleten is, waar er krassen zijn, in welke richting de krassen lopen enz enz.

Dirk
 
Ik vind het kanon zeer geslaagd qua whitewash Jean. Om het even te hebben over het resultaat op het voertuigje zelf :

even om te resumeren vriend, deed je dit :

- een viertal laagjes haarlak na mekaar aangebracht ?

- na droging ervan, een WATERverdunde witte verf die bovendien bij voorkeur MAT is ?

- het bewerkte paneel licht bevochtigd voor je de witte laag begon weg te nemen ?

- met een bevochtigd borsteltje de witte laag zachtjes 'geaaid' voor een subtiel, semi-transparant resultaat ?


Zo leer je het Jean, door te doen, te vallen en met een ervaring rijker weer op te staan. Als er nog iets is, laat maar weten...
 
Guy, bedankt voor je reply,

Heb 1 dikke laag haarlak aangebracht,daar grof zout opgestrooid, licht laten drogen, erna waterverdunde XF2 Tamiya matt erop gespoten, even laten drogen, met tandenstoker grof zout verwijderd, en dan geprobeerd overtollige wit te verwijderen. Dit ging echter heel moeilijk, met een borstel ging het niet dus heb ik het maar met een wattten stokje gedaan. Waar het niet meer ging heb ik het wattenstokje bevochtigd met isopropanol zodanig dat het wit er toch nog een beetje afkwam.

De fout die ik gemaakt heb denk is dat ik voor de behandeling een matte vernis op de tank heb gezet terwijl ik hier op het forum lees dat het beter geweest had dat ik er een blinkende vernis had opgezet.

In ieder geval bedankt Guy om er uw tijd in te steken om mij verder te helpen.

Groetjes
Jeanke
 
Jeanke, om de witte laag te verwijderen waar nodig, moet je een borsteltje gebruiken dat in water bevochtigd werd. Het is het water dat de verflaag + haarlak opnieuw tijdelijk zacht maakt, waardoor het bewerken echt kinderspel zou moeten zijn. Tot uw dienst makker !
 
Dikke pluim om het te proberen. Durf is de helft van het werk !

Mijn ervaring is dat je de verflaag niet te lang mag laten drogen. Dit is echter rechtstreeks gekoppeld aan de dikte (aantal lagen) van de laag haarlak. Meerdere lagen laten een langere droogtijd toe.
Wat wel belangrijk is, zoals Guy ook aangeeft, is dat je het water zijn werk laat doen. Een zone goed bevochtigen en het water wat laten 'trekken'.
Daarna voorzichtig aaien over de verflaag, je zult zien : hier en daar zal je kleine krassen en chips verkrijgen, (de verflaag lost).

Een voordeel dat je wel hebt op je voertuig : de witte verflaag heb je toch redelijk verwijderd, je kan nog opnieuw beginnen.
Misschien eerst je werk tot nu toe verzekeren met een vernislaag. Dan opnieuw beginnen met haarlak en witte verf, dun gesprayed !

Dit zal een effect geven van een gevlekte WW.

Succes.

Groeten Rik
 
Hallo iedereen,

De werken hebben een tijdje stil gelegen en heb ook geen foto's meer genomen van de vorderingen maar ziehier het eindresultaat.
De tank is nogal serieus geweathered maar dat was ook de bedoeling. De tank heeft serieus afgezien van de gevechten en de winterse weeromstandigheden.

De bedoeling is nu om de tank in een winterscenario te zetten met enkele figuren en ik ga er ook een kleine chalet bijzetten (inspiratie opgedaan na de film Into the white gezien te hebben).

De foto's van de tank,

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Groetjes :):):)
Jeanke
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jeanke....prachtig eindresultaat ....mag je zeker trots op zijn ,prachtig verweert en winters uitzicht:)ben benieuwt met je verdere uitbreiding van zeg maar een diootje:):) top man ..
 
Het is een levendig model geworden Jean, proficiat daarmee. Ik vind met name de zijkanten met de krassen in de W/W zeer veel toevoegen aan het model.
 
Mooi man, dez heeft al wat meegemaakt!
 
Zeer mooi resultaat, overtuigend...

>w Into the white is een zeer mooie film, een must als je graag oorlogsfilms ziet !! :)
 
Hallo Jeanke, mooi stuk en prachtige techniek die je gebruikt hebt.

Grtx Jan
 
Hallo iedereen,

Ben heel blij met jullie commentaren, had er een beetje mijn twijfels bij (heb altijd twijfels of het nu goed is of niet) maar als zelfs de master himself (Gunit) mij positieve commentaren geeft kan ik alleen maar gelukkig zijn.

Ondertussen zijn we begonnen aan het uitwerken van een diorama waar mijn Bizon komt tussen te staan. Zoals ik al zij gaat het een winter diorama worden met een blokhut. De ruwbouw van de blokhut is nu af. zie foto's hieronder.

attachment.jpg


attachment.jpg

Anekdote : al het hout dat je hier ziet heb ik gesprokkeld op de kermis, zijn namelijk de stokjes waar ze een suikerspin op draaien.

Naam van het diorama wordt : "Operation Wintergewitter".

Duiding : Nadat het 6° Duitse leger in Stalingrad was omsingeld door Russische troepen ( zie operatie Uranus en Saturnus) wilden de Duitse Strijdkrachten de omsingeling doorbreken. Ze hadden daarvoor troepen teruggeroepen tot diep uit de Kaukasus. Ze hebben de corridor een tijdje kunnen tot stand brengen maar Paulus en Schmidt (op uitdrukkelijk verzoek van Hitler) van het 6° leger hebben zich niet willen terugtrekken met alle gevolgen vandien. 250.000 manschappen in de omsingeling en er zijn er maar weinig teruggekeerd. Het is misschien wat overdreven maar ik vind dat een diorama ergens een historische achtergrond mag hebben.

Dus mijn dio, in de Russische sneeuw waar troepen de corridor proberen in stand te houden.

Aan de moderators, is het beter dat ik een nieuwe topic start omdat het nu niet meer om de Bizon gaat maar om een diorama of kan ik gewoon verder posten in deze topic ?

Groetjes
Jeanke
 
[Mod aan]Hey Jeanke, het zou inderdaad beter zijn een nieuw topic te starten in het dio gedeelte, je kan dan nog altijd een link plaatsen hier naar je dio verslag ;)
Zo houden we het hier een beetje overzichtelijker [uit] ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan