Hoofdsponsor

1/24 Porsche 962c Leyton House

Schaal 1/24 - 1/25
Je moet het model al in een petrischaaltje leggen en dan onder de microscoop schuiven, om dat soort oneffenheden te zien. Ik zou me er niet te druk over maken en deze ervaring meenemen in de niet aflatende lijst leermomenten waar elke modelbouwer mee te maken heeft.
 
Al doende leert men Michel volgende keer gaat het weer beter moet je maar denken.
 
Merci voor de reacties. Ik denk dat de cleacoat wel wat zal helpen. Heb het net getest door er een druppel water op te doen en dan valt het al minder op. Ik doe dit meer om het effect van vernis na te gaan. Weet niet of het helemaal juist is maar bij mij werkt dat toch meestal.

Het lijkt dat het wit wel de juiste tint heeft maar dat je nu vooral het niveauverschil ziet tussen decal en witte verf.

Maar we gaan volgende week gewoon verder met de bouw.
 
Vind het toch wel zeer knap resultaat hoor.
Over deze materie ken ik wel niets maar tracht het te volgen.
 
Na de clearcaot ga je er weinig of niets van zien.
Welke vernis ga je gebruiken?
 
Ik ga proberen er 2k op te zetten. Zal de eerste keer worden dat ik een autobody ga vernissen.

Is wel niet de gemakkelijkste vorm deze maar we zien wel.
 
Laatst bewerkt:
De body heeft vernis gehad en dan helemaal geschuurd en gepolijst.

Ik wou de spoiler monteren en die zit met 4 pinnetjes vast in de body:



Ik dacht ik plaats de spoiler dryfit en dan doe ik een druppel CA lijm aan de onderkant op de pinnetjes om het vast te lijmen.
Ik nam een nieuw flesje CA waar ik geen ervaring mee heb namelijk Zap de roze:

zap001_0_c0bc.jpg


Dus ik doe op elk pinnetje een druppel en ik zie die CA gewoon wegvloeien ipv dat die erop blijft liggen. Ik hou het een tijdje vast en de spoiler zat goed vast.

Dat was op een avond. De volgende dag bekijk ik het gedane werk en zie ik dat de CA lijm doorheen de body gelopen is omdat deze lijm zo dun is. De pinnetjes waren maar 0.1 mm dunner dan de gaatjes in de body en toch ging de CA daar dus doorheen.

Gevolg: CA lijm resten op de body:





In kunstlicht bijna niet te zien maar in daglicht valt het erg op. Die roze zap ga ik niet meer gebruiken voor zo een zaken, les geleerd en ik deel mijn fouten hier ook maar. Het loopt nu eenmaal niet altijd zoals men wil.

Dat was wel even slikken na uren van schuren en polijsten maar ja de tijd terug draaien kan niet dus maar een oplossing proberen te bedenken.
Aceton lost CA lijm op maar een test op de onderkant van de body wees snel uit dat het de lak ook aantast dus dat was geen oplossing.

Aangezien ik hier 2 polijststiften heb liggen dacht ik om de CA lijm weg te polijsten...

Dit is dus zo een stift:

[

Ik kon er net aan:



Ok dus aan het polijsten geslagen maar met de stift zonder dat ik het doorhad de onderkant van de spoiler geraakt.

52791415169_a825347661_c.jpg




Het was door de verf gegaan want de witte plastic was zichtbaar. Op de foto's is het al bijgewerkt met verf. Er was op die plek van de stift geen polijstmiddel maar ik vermoed dat het daar gesmolten is door warmte vrijgekomen door wrijving. Ik had de dremel wat sneller gezet want op de punt van zo een stift is de diameter zo klein dat de snelheid anders te laag was om goed te polijsten. Natuurlijk waar de stift de spoiler raakt is de diameter een pak groter en dus de snelheid ook...
De CA lijmresten zijn wel grotendeels weg dus dat is dan toch een pluspunt.

Dus ik heb geleerd dat ik erg moet opletten met de roze ZAP lijm omdat die door elke kleine opening kan lopen.
Dat je CA vlekjes grotendeels kan wegpolijsten.
Dat je dus erg moet opletten met waar je polijstwiel of stift iets anders raakt dan waar je aan het polijsten bent.

Ik dacht er aan om het project niet af te werken maar er zit al best veel energie in dus ga proberen er nog het beste van te maken. Ik ga ook proberen zelf maskeerset te maken voor de ramen enz... Dus ik bezie dit model als een lesmateriaal voor mezelf.

Dan vandaag maar stap 5 afgewerkt:















De binnenkant van de cockpit is zwart volgens referentiefotos dus heb ik in revell enamel SM302 geschilderd:





Zo dit was het dan, veel foto's maar dat mag al eens voor ne keer hé :)

Volgens het bouwplan met er nu eerst het interieur in en dan de ramen. De ramen worden langs de buitenkant geplaatst.
Maar ik denk dat het beter is om eerst de ramen te doen en dan het interieur erin te lijmen.
 
Laatst bewerkt:
Erg goede keuze om deze gewoon verder te bouwen. Het getuigt niet alleen van karakter, ook is het inderdaad een prima oefening.

Die dunne secondenlijm is echt dun inderdaad, vergelijk 'm met Tamiya ultrathin; hij loopt overal in. Als je die lijm kiest, gebruik dan een applicator om een klein beetje aan te brengen. Er is weinig ruimte voor fouten, want secondenlijm... ja dat wordt keihard. Harder dan het omringend plastic en ook harder dan de lak. Ook harder dan 2K-lak. Zie secondenlijm als het allerhardste ingrediënt van je model. Ik had niet verwacht dat dat polijstding ook maar enig resultaat zou behalen, tenzij je er lang mee bezig zou gaan.

Dat soort verbindingen maak ikzelf tegenwoordig vol overtuiging met epoxylijm, inmiddels een van mijn favoriete lijmen. Enig nadeel is dat je het moet mengen en dat je het dan slechts 5 minuten kunt gebruiken. Maar dat laatste is ook te zien als voordeel.

Veel succes met de verdere afwerking van dit model dat inderdaad een vervolg verdient.
 
Ik gebruik naast de dunne een gel variant, Maar inderdaad altijd aplicator gebruiken als dat kan.
 
Al doende leert men en hoe meer men doet, hoe meer men leert.
Heel jammer in veel gevallen maar, tja, het is en blijft een leerschool.
 
Michel, het is een niet zo leuke les maar denk even aan deze, leken zoals ik , zoals er 98 op 100 rondlopen gaan dit foutje noooooooit opmerken of enige vraag stellen bij dat kleine oneffenheidje aan de onderkant van de spoiler. Ik vind het tot nu toe een prachtig model
 
Dank je voor de reacties. Ik heb me er al overheen gezet en ga gewoon rustig verder doen.
Vreemd dat je het in het echt beter ziet dan op een foto, meestal is het andersom.

Ja verkeerde keuze lijm, daar is het mee begonnen. Ik gebruik ook een gel CA soms en twijfelde nog welke te gebruiken. De 2k lijm gebruik ik ook regelmatig. Die heb ik vb. gebruikt voor de achterlichten en PE strip.

quote: Al doende leert men en hoe meer men doet, hoe meer men leert.

Wel daar heb je gelijk in Erwin. En ik zeg in zo een gevallen ook vaak Live and Learn.
 
Echt wel spijtig en gebruik die lijm ook.
Het weinige dat je kan doen denk ik, is rond de lijmrest afplakken en de lijm glad schuren.
Heb dit zelf al gedaan en het resultaat viel goed mee.
Het blijft altijd wel zichtbaar maar in mindere mate.
Wel knap dat je verder gaat en maak er desnoods een gebruikte van met het nodige vuil.
Of in een garage voor herstelling aan die plaats.
 
Je moet je dat niet teveel aantrekken Michel , hier en daar een klein plekje wat niet perfect is , heb dat ook allemaal al meegemaakt en , CA lijm is echt een gevaarlijk goedje waar niets mee fout mag gaan of het is dik prijs , zou het liever niet gebruiken , maar ja een echt alternatief is er niet he
Alleszins proficiat met je S&P werk , das dik in orde !

Greetzzzz Modest
 
Merci Anthony. Er zitten nog wel inperfecties in de lak hoor. Maar ben wel tevreden over het S&P van mijn eerste auto body.
 
Merci Marc. Het is de kleur die ervoor gezorgd heeft dat ik de kit heb gekocht.
 
nice clean build , glad you were able to solve the superglue issue , looking great
 
Inderdaad, ZAP CA thin, is vloeibaar als water, ik heb deze ook en bij mijn Wasa is deze er ook de oorzaak van geweest dat ik de romp heb moeten herschilderen want ze bleef niet in de naden maar "stroomde" er bij wijze van spreken doorheen. Gelukkig is de residu dun genoeg om er gewoon overheen te schilderen, spuiten, airbrushen... zonder dat het echt opvalt (nu ja, op een supergladde racewagen zal het wellicht wel zichtbaar zijn tov een "houten" schip.
Verder echt wel een mooie wagen (y)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan