- Lid geworden
- 7 nov 2013
- Berichten
- 594
Van Polystyreen plaat – naar scheepsmodellen maken.
Eens iets heel anders dan standaard model bouwen !
Iemand zei me enkele jaren geleden, ik werk met propyleen plaat en maak daar alles op het boven dek mee aan.
Het kost zo goed als niks. Alleen de cementlijm kost poen.
Ik dacht, a ja ! Kost niets, kan ik daar iets mee ?.
Een mens is nooit te oud om een uitdaging, zoals dit voor mij nieuw materiaal , uit de weg te gaan.
Ik had het ook nog nooit in handen gehad en miste daardoor de mogelijkheden wat het materiaal te bieden had. (Dat is iets wat ik nu weet)
Alleen, door het zelf aanwenden (kan en ) zal het raad brengen.
Men gebruikte het bij treintafels, maken van gebouwen. Maar schepen daar blijken er slechts enkelingen het benutten om bovendekse werkjes tot stand te brengen. Ik vroeg me af of het met een romp zou lukken. Het was toen maar een gedachtegang welke uitmondde in het onderstaande project.
In verschillende diktes leverbaar zijn ze snel te snijden en breken als een glasplaat.
Dus goed bewerkbaar, al hoe wel, je het nooit te warm mag laten worden.
Als je freest kleeft het snel aan het freesje, al vormt het met een beetje aandacht ook geen probleem .
Al bij al, Swake zag er wel wat in.
Ik ken ook niemand die er ooit een scheepsromp heeft van gemaakt , laat staan een varend .
En daarin zag ik dan weer een uitdaging om er voor te gaan.
Na enkele platen en cementlijm in huis te hebben gehaald.
Gingen we tal van mogelijk verbindingen testen.
De cement Lijm, in mijn geval Mek-Pak is een engels product en duur.
Maar, het voordeel ligt in het na drie seconden kunnen loslaten van een gekleefd onderdeel.
Vast is het pas na uitharding. Al heb je 20 a 30 minuten de kans om iets op zijn plaats te krijgen als het niet zo goed staat.
Hoe vluchtig het is ruik je ook wel, in ieder geval niet gezond te noemen in een gesloten ruimte.
Regel recht uit fantasialand . Polystyreen Scratch build by Bifcat & Co . Bouw start op 02 2011
Deze voorganger van de Tug Springer is een geval apart.
Ontsproten uit het Bifcat brein, waarbij werken met eens een ander materiaal dan hout, polyester en epoxy, of pvc plaat. Leidde tot . . . .
Enkele weken later vloog de fantasie op hol. We namen de in de loop der jaren opgespaarde denk projecten allemaal nog eens een voor een onder de loep. Ik aanhoorde toen nog iemand zeggen, je ben gek als je met dat spul een boot wil gaan maken.
Een woord is maar een woord.
En Swake begroef zich in de eerste garage, waar met wat krijt op het bord de ideeën naast elkaar werden getekend en gezocht werd naar iets haalbaar.
We gingen op zoektocht naar de best mogelijke combinatie voor twee schroeven van 50mm, twee motoren, vier batterijen.
En lieten ons Brein er op los gaan . Indachtig de inwendige structuur aan bekabeling, plaatsing van onderdelen, enz.
Ja ook dat hou je samen met de rest in gedachte terwijl je visueel op aan het bouwen bent.
De maanden waren veel te kort. Ja eens de hersencellen geactiveerd worden, houd het voorbereidende denkwerk ook raar of zelden op Waardoor de weken voorbij vlogen.
Stap voor stap groeide het idee via de tekeningen op het bord, schetsjes en dagelijks bijkomende gedachte spinsels.
Of het ooit een vaarbaar te maken schip zou worden, daarop heb ik vandaag ook nog geen zicht.
Intussen waren er ook vorderingen die niets/of toch wel , met het vaar-ding te maken hadden aangevat.
Het was een idee om een daarvoor reeds angeschafte Arduino aan te wenden en het vaartuig een voorgeprogrammeerd parcours te laten varen, zonder RC gebruik. Het totaal uitschakelen van RC kon niet, net omdat de mechaniek om over te schakelen steeds moest kunnen bediend worden . Het hoe zie je nog wel, het is vrij simpel en werkt nog ook.
Ieder deel staat dus niet op papier, enkel de aan te houden maten.
Ongeacht menig denker, zijn het identiek stukken aanmaken dan verloren werk in de gevallen van aan te passen onderdelen.
Grove delen zoals spanten , frame, kan wel. Maar de rest is onderdeel per onderdeel starten vanuit een rechte basis, hoek vormen, derde en daarna vierde zijde.
Lang leve de artistieke vrijheid, heum-heum. Sculpturen maken, wel ja, wat dacht je van die poten ?
Drie basis maten. Grondvlak, bovenvlak en totaal hoogte en van daaruit ga je aan de slag.
Ze moeten dan wel alle vier even hoog en even gebogen staan,
Geen enkel stuk kan je identiek aanmaken en dient aangepast.
Zelfs de volle midden binnen rib, waarvan we er vier aanmaakten, bleek bij een tweede poot reeds aangepast te moeten worden.
Miniem maar toch.
Wat is het en wat word het. Daarover menig commentaar . Lijkt me een buitenaards monster.
Voor de ander . . . . .iets robotsachtig. Voor mij een catamaran type, hoog op poten, met bovenaan een camion frame waaraan lost te koppelen buiten stukken op en uit te schuiven zijn. Uniek, ja zeker, heb nog geen uitkleed baar en terug aankleed baar schip gezien. Hoe het zal drijven, varen enz. Ik weet het niet, als het ooit kan varen blijft een open staande vraag. Ben er ook nog niet uit hoeveel combinatie schepen ervan kunnen gemaakt worden
Van schets naar het bouwen, daar hoeft geen tekening aan te pas te komen enkel wat grove maten en hoeps daar gingen die handjes weer.
Ja ja weet het al, tot . . . . . . .
De Thames aankwam . Motor klevar of clevar. Werd in propyleen gerestaureerd. Tevens alle scharnier onderdelen die toch terug aangemaakt dienden te worden.
en dan de tug springer uitdaging , waar we uiteindelijk wisten dat een romp echt waterdicht te maken was.
en dan weer de Hulder.
Wat is het toch leuk om een eigen ontwerp in de realiteit te gaan bouwen.
Hoeveel en hoe dikwijls sta je dan niet te kijken naar, hoe ga ik dit nu oplossen.
En ja, dat bord met dat krijtje weer benutten heeft ook voordelen.
Zo spaar je een berg papier uit
En dan dat idee van schuiftoepassing. Op het boven frame staan schuifgeleiders gemonteerd waarin een stop zit verwerkt.
In die geleiders schuif je de voor, zij en achterkanten en kan die vastzetten. En die schuifdelen werken nog ook !
Hoe lang, vraag het maar niet. Bovendeel is ook verwijder baar en het onderdeel kan je via m2 boutjes er ook onderuithalen.
Kijken naar de vlotstukken, drijvers.
Daar kan je anders ingedeelde dek stukken op kwijt, zodat ook het dek van de vlotters anders kan ingedeeld worden.
Hoe gek kan je het nog bedenken. Wel, niet gek genoeg
Ik zat nog te denken aan , wat met de overschot delen propyleen aan te vangen.
Als je ze vermaalt en er mek-pak opgiet, het mengsel onder elkaar roert, heb je vulmateriaal.
In wezen moet je dus geen afsnijdsel, frees-sel , zaagsel, schuursel meer wegkieperen .
Voordelen man voordelen. Nog eerst uitkijken naar een elektrische koffiemolen en hups malen maar.
We zijn vandaag 2 jaar verder. Stilaan jeuken de handjes toch weer om er aan verder te kunnen. Allee, een kennis van mij heeft zijn scheepje waarvan hij afstand wenst te doen met zender en al naar hier gebracht. Iemand zin in de aankoop van een ouderwetse Galsgow + Nieuw F16 Futuba zender ontvanger 3x gebruikt ? Het ding staat hier en heeft dringend een nazichtje van doen. Zender batterij perfect, laad goed op en behoud zijn stroom. Pfft, staat dat ding hier ook weer.
Ik hoop er in Maart toch aan te kunnen starten. Dan gaat tenminste Huldertje terug naar de zomerresidentie
Het beeldmateriaal.
De kale, ja hoe zullen we het noemen ? ? ?
De vlotter delen met kortstraalbuizen in propyleenplaat.
De eerste poot plaatjes.
Een poot afgewerkt, drie te gaan. Samen met de voorste tussenbrug houder.
Netjes ondersteboven. Het lijkt een dode spin of zo.
Zicht op de bovenbouw, zwart zijn server geleiders waar normaal printplaten inschuiven.
Mvg,
Swake
Eens iets heel anders dan standaard model bouwen !
Iemand zei me enkele jaren geleden, ik werk met propyleen plaat en maak daar alles op het boven dek mee aan.
Het kost zo goed als niks. Alleen de cementlijm kost poen.
Ik dacht, a ja ! Kost niets, kan ik daar iets mee ?.
Een mens is nooit te oud om een uitdaging, zoals dit voor mij nieuw materiaal , uit de weg te gaan.
Ik had het ook nog nooit in handen gehad en miste daardoor de mogelijkheden wat het materiaal te bieden had. (Dat is iets wat ik nu weet)
Alleen, door het zelf aanwenden (kan en ) zal het raad brengen.
Men gebruikte het bij treintafels, maken van gebouwen. Maar schepen daar blijken er slechts enkelingen het benutten om bovendekse werkjes tot stand te brengen. Ik vroeg me af of het met een romp zou lukken. Het was toen maar een gedachtegang welke uitmondde in het onderstaande project.
In verschillende diktes leverbaar zijn ze snel te snijden en breken als een glasplaat.
Dus goed bewerkbaar, al hoe wel, je het nooit te warm mag laten worden.
Als je freest kleeft het snel aan het freesje, al vormt het met een beetje aandacht ook geen probleem .
Al bij al, Swake zag er wel wat in.
Ik ken ook niemand die er ooit een scheepsromp heeft van gemaakt , laat staan een varend .
En daarin zag ik dan weer een uitdaging om er voor te gaan.
Na enkele platen en cementlijm in huis te hebben gehaald.
Gingen we tal van mogelijk verbindingen testen.
De cement Lijm, in mijn geval Mek-Pak is een engels product en duur.
Maar, het voordeel ligt in het na drie seconden kunnen loslaten van een gekleefd onderdeel.
Vast is het pas na uitharding. Al heb je 20 a 30 minuten de kans om iets op zijn plaats te krijgen als het niet zo goed staat.
Hoe vluchtig het is ruik je ook wel, in ieder geval niet gezond te noemen in een gesloten ruimte.
Regel recht uit fantasialand . Polystyreen Scratch build by Bifcat & Co . Bouw start op 02 2011
Deze voorganger van de Tug Springer is een geval apart.
Ontsproten uit het Bifcat brein, waarbij werken met eens een ander materiaal dan hout, polyester en epoxy, of pvc plaat. Leidde tot . . . .
Enkele weken later vloog de fantasie op hol. We namen de in de loop der jaren opgespaarde denk projecten allemaal nog eens een voor een onder de loep. Ik aanhoorde toen nog iemand zeggen, je ben gek als je met dat spul een boot wil gaan maken.
Een woord is maar een woord.
En Swake begroef zich in de eerste garage, waar met wat krijt op het bord de ideeën naast elkaar werden getekend en gezocht werd naar iets haalbaar.
We gingen op zoektocht naar de best mogelijke combinatie voor twee schroeven van 50mm, twee motoren, vier batterijen.
En lieten ons Brein er op los gaan . Indachtig de inwendige structuur aan bekabeling, plaatsing van onderdelen, enz.
Ja ook dat hou je samen met de rest in gedachte terwijl je visueel op aan het bouwen bent.
De maanden waren veel te kort. Ja eens de hersencellen geactiveerd worden, houd het voorbereidende denkwerk ook raar of zelden op Waardoor de weken voorbij vlogen.
Stap voor stap groeide het idee via de tekeningen op het bord, schetsjes en dagelijks bijkomende gedachte spinsels.
Of het ooit een vaarbaar te maken schip zou worden, daarop heb ik vandaag ook nog geen zicht.
Intussen waren er ook vorderingen die niets/of toch wel , met het vaar-ding te maken hadden aangevat.
Het was een idee om een daarvoor reeds angeschafte Arduino aan te wenden en het vaartuig een voorgeprogrammeerd parcours te laten varen, zonder RC gebruik. Het totaal uitschakelen van RC kon niet, net omdat de mechaniek om over te schakelen steeds moest kunnen bediend worden . Het hoe zie je nog wel, het is vrij simpel en werkt nog ook.
Ieder deel staat dus niet op papier, enkel de aan te houden maten.
Ongeacht menig denker, zijn het identiek stukken aanmaken dan verloren werk in de gevallen van aan te passen onderdelen.
Grove delen zoals spanten , frame, kan wel. Maar de rest is onderdeel per onderdeel starten vanuit een rechte basis, hoek vormen, derde en daarna vierde zijde.
Lang leve de artistieke vrijheid, heum-heum. Sculpturen maken, wel ja, wat dacht je van die poten ?
Drie basis maten. Grondvlak, bovenvlak en totaal hoogte en van daaruit ga je aan de slag.
Ze moeten dan wel alle vier even hoog en even gebogen staan,
Geen enkel stuk kan je identiek aanmaken en dient aangepast.
Zelfs de volle midden binnen rib, waarvan we er vier aanmaakten, bleek bij een tweede poot reeds aangepast te moeten worden.
Miniem maar toch.
Wat is het en wat word het. Daarover menig commentaar . Lijkt me een buitenaards monster.
Voor de ander . . . . .iets robotsachtig. Voor mij een catamaran type, hoog op poten, met bovenaan een camion frame waaraan lost te koppelen buiten stukken op en uit te schuiven zijn. Uniek, ja zeker, heb nog geen uitkleed baar en terug aankleed baar schip gezien. Hoe het zal drijven, varen enz. Ik weet het niet, als het ooit kan varen blijft een open staande vraag. Ben er ook nog niet uit hoeveel combinatie schepen ervan kunnen gemaakt worden
Van schets naar het bouwen, daar hoeft geen tekening aan te pas te komen enkel wat grove maten en hoeps daar gingen die handjes weer.
Ja ja weet het al, tot . . . . . . .
De Thames aankwam . Motor klevar of clevar. Werd in propyleen gerestaureerd. Tevens alle scharnier onderdelen die toch terug aangemaakt dienden te worden.
en dan de tug springer uitdaging , waar we uiteindelijk wisten dat een romp echt waterdicht te maken was.
en dan weer de Hulder.
Wat is het toch leuk om een eigen ontwerp in de realiteit te gaan bouwen.
Hoeveel en hoe dikwijls sta je dan niet te kijken naar, hoe ga ik dit nu oplossen.
En ja, dat bord met dat krijtje weer benutten heeft ook voordelen.
Zo spaar je een berg papier uit
En dan dat idee van schuiftoepassing. Op het boven frame staan schuifgeleiders gemonteerd waarin een stop zit verwerkt.
In die geleiders schuif je de voor, zij en achterkanten en kan die vastzetten. En die schuifdelen werken nog ook !
Hoe lang, vraag het maar niet. Bovendeel is ook verwijder baar en het onderdeel kan je via m2 boutjes er ook onderuithalen.
Kijken naar de vlotstukken, drijvers.
Daar kan je anders ingedeelde dek stukken op kwijt, zodat ook het dek van de vlotters anders kan ingedeeld worden.
Hoe gek kan je het nog bedenken. Wel, niet gek genoeg
Ik zat nog te denken aan , wat met de overschot delen propyleen aan te vangen.
Als je ze vermaalt en er mek-pak opgiet, het mengsel onder elkaar roert, heb je vulmateriaal.
In wezen moet je dus geen afsnijdsel, frees-sel , zaagsel, schuursel meer wegkieperen .
Voordelen man voordelen. Nog eerst uitkijken naar een elektrische koffiemolen en hups malen maar.
We zijn vandaag 2 jaar verder. Stilaan jeuken de handjes toch weer om er aan verder te kunnen. Allee, een kennis van mij heeft zijn scheepje waarvan hij afstand wenst te doen met zender en al naar hier gebracht. Iemand zin in de aankoop van een ouderwetse Galsgow + Nieuw F16 Futuba zender ontvanger 3x gebruikt ? Het ding staat hier en heeft dringend een nazichtje van doen. Zender batterij perfect, laad goed op en behoud zijn stroom. Pfft, staat dat ding hier ook weer.
Ik hoop er in Maart toch aan te kunnen starten. Dan gaat tenminste Huldertje terug naar de zomerresidentie
Het beeldmateriaal.
De kale, ja hoe zullen we het noemen ? ? ?
De vlotter delen met kortstraalbuizen in propyleenplaat.
De eerste poot plaatjes.
Een poot afgewerkt, drie te gaan. Samen met de voorste tussenbrug houder.
Netjes ondersteboven. Het lijkt een dode spin of zo.
Zicht op de bovenbouw, zwart zijn server geleiders waar normaal printplaten inschuiven.
Mvg,
Swake
Laatst bewerkt: