Hoofdsponsor

Polystyreen bouwen, zo maar.

bifcat

Well-known member
Registered
Lid geworden
7 nov 2013
Berichten
594
Van Polystyreen plaat – naar scheepsmodellen maken.

Eens iets heel anders dan standaard model bouwen !

Iemand zei me enkele jaren geleden, ik werk met propyleen plaat en maak daar alles op het boven dek mee aan.
Het kost zo goed als niks. Alleen de cementlijm kost poen.
Ik dacht, a ja ! Kost niets, kan ik daar iets mee ?.
Een mens is nooit te oud om een uitdaging, zoals dit voor mij nieuw materiaal , uit de weg te gaan.
Ik had het ook nog nooit in handen gehad en miste daardoor de mogelijkheden wat het materiaal te bieden had. (Dat is iets wat ik nu weet)
Alleen, door het zelf aanwenden (kan en ) zal het raad brengen.
Men gebruikte het bij treintafels, maken van gebouwen. Maar schepen daar blijken er slechts enkelingen het benutten om bovendekse werkjes tot stand te brengen. Ik vroeg me af of het met een romp zou lukken. Het was toen maar een gedachtegang welke uitmondde in het onderstaande project.
In verschillende diktes leverbaar zijn ze snel te snijden en breken als een glasplaat.
Dus goed bewerkbaar, al hoe wel, je het nooit te warm mag laten worden.
Als je freest kleeft het snel aan het freesje, al vormt het met een beetje aandacht ook geen probleem .
Al bij al, Swake zag er wel wat in.
Ik ken ook niemand die er ooit een scheepsromp heeft van gemaakt , laat staan een varend .
En daarin zag ik dan weer een uitdaging om er voor te gaan.
Na enkele platen en cementlijm in huis te hebben gehaald.
Gingen we tal van mogelijk verbindingen testen.
De cement Lijm, in mijn geval Mek-Pak is een engels product en duur.
Maar, het voordeel ligt in het na drie seconden kunnen loslaten van een gekleefd onderdeel.
Vast is het pas na uitharding. Al heb je 20 a 30 minuten de kans om iets op zijn plaats te krijgen als het niet zo goed staat.
Hoe vluchtig het is ruik je ook wel, in ieder geval niet gezond te noemen in een gesloten ruimte.

Regel recht uit fantasialand . Polystyreen Scratch build by Bifcat & Co . Bouw start op 02 2011

Deze voorganger van de Tug Springer is een geval apart.
Ontsproten uit het Bifcat brein, waarbij werken met eens een ander materiaal dan hout, polyester en epoxy, of pvc plaat. Leidde tot . . . .
Enkele weken later vloog de fantasie op hol. We namen de in de loop der jaren opgespaarde denk projecten allemaal nog eens een voor een onder de loep. Ik aanhoorde toen nog iemand zeggen, je ben gek als je met dat spul een boot wil gaan maken.
Een woord is maar een woord.
En Swake begroef zich in de eerste garage, waar met wat krijt op het bord de ideeën naast elkaar werden getekend en gezocht werd naar iets haalbaar.
We gingen op zoektocht naar de best mogelijke combinatie voor twee schroeven van 50mm, twee motoren, vier batterijen.
En lieten ons Brein er op los gaan . Indachtig de inwendige structuur aan bekabeling, plaatsing van onderdelen, enz.
Ja ook dat hou je samen met de rest in gedachte terwijl je visueel op aan het bouwen bent.
De maanden waren veel te kort. Ja eens de hersencellen geactiveerd worden, houd het voorbereidende denkwerk ook raar of zelden op  Waardoor de weken voorbij vlogen.
Stap voor stap groeide het idee via de tekeningen op het bord, schetsjes en dagelijks bijkomende gedachte spinsels.
Of het ooit een vaarbaar te maken schip zou worden, daarop heb ik vandaag ook nog geen zicht.
Intussen waren er ook vorderingen die niets/of toch wel , met het vaar-ding te maken hadden aangevat.
Het was een idee om een daarvoor reeds angeschafte Arduino aan te wenden en het vaartuig een voorgeprogrammeerd parcours te laten varen, zonder RC gebruik. Het totaal uitschakelen van RC kon niet, net omdat de mechaniek om over te schakelen steeds moest kunnen bediend worden . Het hoe zie je nog wel, het is vrij simpel en werkt nog ook.
Ieder deel staat dus niet op papier, enkel de aan te houden maten.
Ongeacht menig denker, zijn het identiek stukken aanmaken dan verloren werk in de gevallen van aan te passen onderdelen.
Grove delen zoals spanten , frame, kan wel. Maar de rest is onderdeel per onderdeel starten vanuit een rechte basis, hoek vormen, derde en daarna vierde zijde.
Lang leve de artistieke vrijheid, heum-heum. Sculpturen maken, wel ja, wat dacht je van die poten ?
Drie basis maten. Grondvlak, bovenvlak en totaal hoogte en van daaruit ga je aan de slag.
Ze moeten dan wel alle vier even hoog en even gebogen staan, 
Geen enkel stuk kan je identiek aanmaken en dient aangepast.
Zelfs de volle midden binnen rib, waarvan we er vier aanmaakten, bleek bij een tweede poot reeds aangepast te moeten worden.
Miniem maar toch.
Wat is het en wat word het. Daarover menig commentaar . Lijkt me een buitenaards monster.
Voor de ander . . . . .iets robotsachtig. Voor mij een catamaran type, hoog op poten, met bovenaan een camion frame waaraan lost te koppelen buiten stukken op en uit te schuiven zijn. Uniek, ja zeker, heb nog geen uitkleed baar en terug aankleed baar schip gezien. Hoe het zal drijven, varen enz. Ik weet het niet, als het ooit kan varen blijft een open staande vraag. Ben er ook nog niet uit hoeveel combinatie schepen ervan kunnen gemaakt worden 
Van schets naar het bouwen, daar hoeft geen tekening aan te pas te komen enkel wat grove maten en hoeps daar gingen die handjes weer.
Ja ja weet het al, tot . . . . . . .
De Thames aankwam . Motor klevar of clevar. Werd in propyleen gerestaureerd. Tevens alle scharnier onderdelen die toch terug aangemaakt dienden te worden.
en dan de tug springer uitdaging , waar we uiteindelijk wisten dat een romp echt waterdicht te maken was.
en dan weer de Hulder.

Wat is het toch leuk om een eigen ontwerp in de realiteit te gaan bouwen.
Hoeveel en hoe dikwijls sta je dan niet te kijken naar, hoe ga ik dit nu oplossen.
En ja, dat bord met dat krijtje weer benutten heeft ook voordelen.
Zo spaar je een berg papier uit 
En dan dat idee van schuiftoepassing. Op het boven frame staan schuifgeleiders gemonteerd waarin een stop zit verwerkt.
In die geleiders schuif je de voor, zij en achterkanten en kan die vastzetten. En die schuifdelen werken nog ook !
Hoe lang, vraag het maar niet. Bovendeel is ook verwijder baar en het onderdeel kan je via m2 boutjes er ook onderuithalen.
Kijken naar de vlotstukken, drijvers.
Daar kan je anders ingedeelde dek stukken op kwijt, zodat ook het dek van de vlotters anders kan ingedeeld worden.
Hoe gek kan je het nog bedenken. Wel, niet gek genoeg 
Ik zat nog te denken aan , wat met de overschot delen propyleen aan te vangen.
Als je ze vermaalt en er mek-pak opgiet, het mengsel onder elkaar roert, heb je vulmateriaal.
In wezen moet je dus geen afsnijdsel, frees-sel , zaagsel, schuursel meer wegkieperen .
Voordelen man voordelen. Nog eerst uitkijken naar een elektrische koffiemolen en hups malen maar.
We zijn vandaag 2 jaar verder. Stilaan jeuken de handjes toch weer om er aan verder te kunnen. Allee, een kennis van mij heeft zijn scheepje waarvan hij afstand wenst te doen met zender en al naar hier gebracht. Iemand zin in de aankoop van een ouderwetse Galsgow + Nieuw F16 Futuba zender ontvanger 3x gebruikt ? Het ding staat hier en heeft dringend een nazichtje van doen. Zender batterij perfect, laad goed op en behoud zijn stroom. Pfft, staat dat ding hier ook weer.

Ik hoop er in Maart toch aan te kunnen starten. Dan gaat tenminste Huldertje terug naar de zomerresidentie 
Het beeldmateriaal.

De kale, ja hoe zullen we het noemen ? ? ?

attachment.jpg

De vlotter delen met kortstraalbuizen in propyleenplaat.

attachment.jpg

De eerste poot plaatjes.

attachment.jpg

Een poot afgewerkt, drie te gaan. Samen met de voorste tussenbrug houder.

attachment.jpg

Netjes ondersteboven. Het lijkt een dode spin of zo.

attachment.jpg

Zicht op de bovenbouw, zwart zijn server geleiders waar normaal printplaten inschuiven.

attachment.jpg


Mvg,
Swake
 
Laatst bewerkt:
werk ik ook nu en dan mee voor de opbouw van enkele schepen en ik ben er tevreden over .attachment.jpg



attachment.jpg
 
Wel, voor Dirk. Jouw reactie is er een van verbazing. En dat is net de bedoeling van dit monster :-)
Alles kan en mag varen, als het maar waterdicht is :-)

Soetkin , er zijn er nog bezig zoals u, maar het worden er steeds maar minder met de jaren.
En nog ben ik geen volleerd modelbouwer.

Groetjes,
Swake
 
swake ik moet eerlijk zijn ik ben toch ook al een beetje aan het uitbollen hoor .maar leren doen we nog alijt we zijn nooit te oud zegen ze .

gr dirk d
 
Allee nog een Dirk :-)

Wel, ben ook niet meer van de jongsten zit bijna op tramlijn 6 .
Ongeacht, ik blijf de ouder reeds verdwenen personen dag dagelijk voor mijn geest halen. Er waren bijzondere kerels tussen, met bijzondere scheepjes.
Ongetwijfeld heb je mee gekeken naar wat we in huis hebben gehaald.
Soms via een rare weg, maar een die uiteindelijk er over waakt dat enkele van die bijzondere scheepsgevallen toch nog eens wat water onder de kiel krijgt.

Soms tref je van die heren. Ze kopen iets over, blijken er broks aan te zijn, vertrouwen ze het toe aan iemand die er iets van kent. Wel het geval Glasgow is er zo een. Nu moet het bootje weg, na slecht twee keer water gezien te hebben in drie jaar tijd. De man zei, teveel problemen, ik vertrouw dat niet. Wel, het werkt behoorlijk. Het is alleen maar cosmetische schade herstellen en een flikkerende servo nakijken en het ding kan terug te water. Ja jonges.

Ken ook een kereltje die en stuk of 75 modelbootjes heeft staan. Geen een werkt er naar behoren en het kereltje heeft er geen respect voor. En dat durft zich bestuurlijke modelbouwer te noemen. Pfft. Die gast wou enkel jaren geleden een opgekocht passagiersschip van 3.63m verkopen. Geen enkel geintersseerde geraakte bij hem binnen, zelfs niet na meermaals aandringen. Kon je toch een afspraak versieren, stond je lekker voor de deur. En niet alleen ik.

Oud geleerd is jong geleerd ! Vertel dat maar aan de jongeren.

Mvg,
Swake
 
ja dat ken ik ook deze toestanden ik heb altijd graag gebouwd aan de schepen die ik al gemaakt heb maar varen doe ik namelijk niet zo graag niet tegen staande al mijn schepen rc waren gemaakt op dit moment heb ik er zelf geen meer voor me zelf .
gr dirk d
 
Swake, om u helemaal te doen dolen, onze amazone, ook fervent scheepsbouwer zijn voornaam, je raad het nooit :) ook Dirk hehe
 
Djuu toch, de Swakes in de verdrukking !

Wacht, ik ben Bifcat !

Slukes,
Swake
 
Swake, om u helemaal te doen dolen, onze amazone, ook fervent scheepsbouwer zijn voornaam, je raad het nooit :) ook Dirk hehe
nog ander gezegd pantani--dirk --------------- geen haar
soetkin dirk --------------- grijs haar
amazone dirk----------------zeer veel haar
 
Bifcat Swake --------tussenin Haar met grijze pluimkes.
Goe bezig mannekes !

Slukes,
Swake
 
ja dat ken ik ook deze toestanden ik heb altijd graag gebouwd aan de schepen die ik al gemaakt heb maar varen doe ik namelijk niet zo graag niet tegen staande al mijn schepen rc waren gemaakt op dit moment heb ik er zelf geen meer voor me zelf .
gr dirk d

Das jammer, maar er kan geholpen worden.
Wat mis je nog Dirk. Zender ontvanger - vaarregelaar ? ?
Mvg,
Swake
 
swake,
ik kan het mis hebben hoor,
maar ik denk dat het voornamelijk de tijd is die bij dirk,met het grijs haar,ha,ha,ha
een beetje ontbreekt
groetjes,ronny
 
nee swake ik mis niets ik heb zelfs van alles een beetje te veel ik doe zelfs nog aan rc vliegen zowel binnen al buiten veel te veel hobby's zou ik eerder zegen .
ghr dirk d
 
nee swake ik mis niets ik heb zelfs van alles een beetje te veel ik doe zelfs nog aan rc vliegen zowel binnen al buiten veel te veel hobby's zou ik eerder zegen .
ghr dirk d

Als je iets kwijt wil, heb hier nog kennissen genoeg hoor Dirk, zelfs voor vliegtuigsels.
Wacht, straks nog eens een vliegdekschip in elkaar boksen :-)

Mvg,
Swake
 
swake,
ik kan het mis hebben hoor,
maar ik denk dat het voornamelijk de tijd is die bij dirk,met het grijs haar,ha,ha,ha
een beetje ontbreekt
groetjes,ronny

Hihi, is hij maar als mij Ronny.
 
ja dat is waar ik heb wel zeer veel plannen maar dat ontbreekt er nog bij maar ja je kan niets alles hebben anders is het ook niet meer zo prettig evel -knievel .
gr dirk d
 
maar we zijn aan het afwijken van swake zijn mooi ontwerp dat hij hier voorstelt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan