Hoofdsponsor

1/48 PBY OA-10 A Catalina [DONE]

Jeanke

Well-known member
Registered
Lid geworden
27 aug 2012
Berichten
596
Hallo iedereen,

Nieuw projectje opgestart. Deze keer is het terug een vliegtuig.
Toen ik deze doos kocht was het de bedoeling om een WWII Catalina te maken met het geschut enz.

Nu ben ik echter beginnen twijfelen. Zo een Rescue Catalina heeft ook wel iets. En bijkomend probleem is om de decals van een WWII Catalina te vinden. Door te googelen heb ik geen gevonden op schaal 1/48. Nog een optie is om de decals zelf te printen op decal-papier maar ik moet er eerst aangeraken.

In elk geval heb nog een beetje tijd om er over na te denken totdat het interieur klaar is.

Ziehier de begin-foto-


attachment.jpg
Geen fancy stuff zoals photo etch of Resin, alleen polystyreen
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
En ten laatste het decal-sheet
attachment.jpg

Groetjes:wavey::wave::23:,

Jean-Marie
 
Dat ziet er een mooie kit uit, ik denk dat het een rebox is van de oude Monogram.

Decals zijn te krijgen bij Hannants, zowel voor amerikaanse, engelse, nederlandse en canadese Catalinas ten tijde van WO II.
 
Aha, een Catalina, ik volg alvast, want zo eentje heb ik hier ook nog liggen (al is het dan op schaal 1/33 ).
 
+1 volger want ik heb er nog 2 op 1/72 waaronder de PBY-5A die in feite hetzelfde was als de OA-10A.
Veel succes met de kit.
 
Hallo,

Eerste foto's van het begin van de werken.

Eerst alles in Interior Green (Hobby color) gespoten en vervolgens de andere kleuren met de borstel bijgekleurd. Erna een lichte wash Burnt Umber (olieverf) opgezet.

De -foto-


De cockpit.

attachment.jpg

attachment.jpg
De Gunbay
attachment.jpg
Het wielen compartiment
attachment.jpg
En tenslotte het dashboard. Was niet moeilijk want het is een decal.
attachment.jpg
Zonnige groetjes :wavey::wave: :23:

Jean-Marie
 
Ga deze mee volgen. Die "vliegboten" hebben altijd een beetje een speciaal plaatske gehad bij mij.

Mark
 
Hallo iedereen,

Even een spannend moment gehad nl. de 2 romphelften aan elkaar zetten en kijken of alles goed ineen past. Al bij al is het goed meegevallen behalve aan de staart. Daar past het niet echt overal goed. Als ik het langs de ene kant doe passen dan past het aan de andere kant niet meer (zie tweede foto). Daar zal wel wat schuurwerk aan te pas komen.

Verder de naden een beetje opgevuld met putty.

Er is nog niet veel aan te zien maar toch 2 foto's.

attachment.jpg
Hier zie je dat er veel schuurwerk nodig is aan de achterkant van de staart.
attachment.jpg

Tot de volgende :wavey::wave::23:

Jean-Marie
 
Het lijkt erop dat de ene helft van de stabilisator langer is dan de andere ?
Met wat schuur- en plamuurwerk ben ik er zeker van dat je het wel in orde krijgt. Ik blijf dit nog altijd één van de mooiste vliegboten vinden die er waren.
 
Hier zijn de foto's inieder geval zichtbaar...
Er gaat inderdaad wel wat schuur- en plamuurwerk aan te pas komen Jean, maar dat ga jij zeker tot een goed einde brengen.

Mark
 
Klein update,

Staart is nu gelijk geschuurd. zie foto.

attachment.jpg

Groetjes :wavey::wave::23:

Jean-Marie
 
Dat heb je vakkundig voor mekaar gespeeld Jeanke, mooie save is dit. Ik kijk uit naar je volgende update want dit is hét vliegtuig waaraan ik prille jeugdherinneringen heb overgehouden. Er stond (en staat) er eentje in Bosbad Hoeven, waar ik vroeger veel ben gaan zwemmen.
 
Knappe staart geworden Jean.
Benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Nu kan ik ze zien.

Succes met de werkzaamheden! Altijd een gaaf vliegtuig gevonden.
 
Hallo modelbouwers,

Vandaag een dagje verlof, dus hebben we ons kunnen uitleven met de hobby. Was heerlijk weer vandaag en heb mij dan ook geinstalleerd op het terras.

Het begint nu al een beetje op een vliegtuig te gelijken. De vleugels zijn in elkaar gestoken, opgeschuurd en bij geplamuurd. Was redelijk veel werk aan want het paste niet echt perfect. Voor de foto heb ik alles eens zonder lijm ineengestoken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Voila, dat was het voor vandaag,

p.s. : de spleet aan de linkervleugel moet nog worden opgevuld

Groetjes :wavey::wave::23:

Jean-Marie
 
Ziet er goed uit Jeanke. Zelfs op deze schaal is het een imposant gevaarte.

Mark
 
Hallo,

Ben begonnen met de schilderwerken. Eerst de onderkant gespoten met XF 80 Royal light Grey van Tamiya de helft lichter gemaakt door er wit aan toe te voegen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Verder nog een paar kleine spulletjes ingekleurd zoals:
de propellers
attachment.jpg
de wielen
attachment.jpg
de vlotters
attachment.jpg
en het framework van de ruiten ingekleurd
attachment.jpg

Dat was het voor deze keer.

Groetjes :wavey::wave::23:

Jean-Marie
 
Erg mooi hoor, al zou ik voor de banden misschien een ander kleur gebruikt hebben.
 
@dancooper : Welke kleur zou je dan gebruiken ?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan