Hoofdsponsor

1/28 Oseberg Vikingskippet. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Rik, als ik dat ga doe is het nog maar af te vragen of ik netjes door de bochten kom.
Stel ik neem een beitel van 1 cm, dan gaat de bocht "hoekerig" worden en dat is niet mooi.
Ik zou kunnen gaan werken met een kleinere beitel maar:

Laten we even rekenen:

Het schip wordt 86 cm lang.
Er zitten 12 beplankingen per kant.

86cm x 12 planken = 1032 cm x 2 lijnen = 2064 cm x 2 kanten = 4128 cm : 100 = 41.28 meter :huh:

Bijna 42 meter met een beitel gaan tikken:O:O

Dank voor je welgemeende input, en ik hoop verder in de bouw nog op je terug te kunnen vallen,
maar mijn besluit staat vast. Het wordt 1 gefreesde lijn.:nowink:

Fred
 
dat zijn best een hoop meters fred.

dit is wel gekke werk als je 42 meter met de hand moet kappen.
waarom heeft de kid maker dit niet gedaan voor hen is het tog maar 1 keer het machien instellen .

en ook ik ga met mark mee beter 1 rechte lijn dan 2 scheve lijnen die op niets trekken.
 
Fred, ik denk met je mee, net zoals anderen dat doen. Jij neemt dan heel simpel het beste en bij jou passende voordeel uit. Niet meer en niet minder.

Het word fijn 1 lijn. En is jou keuze. Straks zeg ik gewoon ohhh wat mooi... :)
 
waarom heeft de kid maker dit niet gedaan voor hen is het tog maar 1 keer het machien instellen .

dan is de charme er ook wel van af. het is juist leuk om details aan te brengen die de kit niet voorschrijft. je voegt iets van jezelf toe
 
Eén lijn is al meer dan de kit wil van je en als dat wel netjes te doen is dan is dat inderdaad beter als 2 scheve/lelijke lijnen.

En voor een fakirmat moet je de spijkers wel even omdraaien :).
 
Na het meten, passen, meten, passen en nog eens meten een mal gemaakt voor de beplanking:
IMG_4238.jpg

En zo dus de eerste beplanking gelegd vandaag :D :D
IMG_4239.jpg

IMG_4246.jpg

En tijdens het drogen van de lijm als test een roeispaan in elkaar gezet:
IMG_4244.jpg

IMG_4247.jpg

en voor de eerste maal in de beits:
IMG_4248.jpg

Fred
 
Het zijn er gelukkig "maar" 30 :D :D

IMG_4252.jpg

Maar dat kan mooi tussendoor terwijl dit staat te drogen:
IMG_4253.jpg

Er staat veel spanning op de latjes dus is het goed dat ik een flinke voorraad klemmen heb.

Fred
 
Die roeispanen gaan goed Fred en wat zijn er nou 30 vergeleken met de spijkertjes :). Had je al zoveel spanning op de latjes verwacht? Op vorige foto's was te zien dat ze al redelijk voorgevormd waren.
 
dat is ook elke dag maar 1 latje fred.

maar het ziet er heel goed uit, hopelijk kom je geen fouten tegen want dat zou zonde zijn
 
Wouw........fred......heb het een tijdje niet kunnen volgen maar je weet...(is mijn stokpaardje).....wat een vooruitgang.....je inzicht op detail's vind ik supper...en je beslissing voor maar één groef te maken ...vind ik een héél wijze beslissing..ooit ga je het anders doen...maar nu...gewoon doen maatje...:D:D:D
Maar....:8...je roeispanen zien er goed uit...en ik weet het nog niet ook zo juist...komt wel...maar waar de roeiers de spanen vast hielden...was daar geen verdikking...heb bedenkingen dat de spaan.....volledig rechtdoor liep...is gewoon een opmerking maatje..voor de rest.........SUPPER.......:D:D:D
 
Maar....:8...je roeispanen zien er goed uit...en ik weet het nog niet ook zo juist...komt wel...maar waar de roeiers de spanen vast hielden...was daar geen verdikking...heb bedenkingen dat de spaan.....volledig rechtdoor liep...is gewoon een opmerking maatje..voor de rest.........SUPPER.......:D:D:D

Swa, misschien kan je het niet goed zien
smiley1633.gif
maar de roeispaan is wel in het midden dunner gemaakt.
En aan het einde is een verdunning gemaakt voor de kleine Viking handjes:D

Fred
 
Swa, misschien kan je het niet goed zien
smiley1633.gif
maar de roeispaan is wel in het midden dunner gemaakt.
En aan het einde is een verdunning gemaakt voor de kleine Viking handjes:D

Fred

Ok Fred......is weer het optisch bedrog...maar kleine handjes...de vikkings...........:D:D:D........maar zeker en vast supper bezig...;);)
 
Er zit idd iets van een verdunning aan eigenlijk met aan het einde een knop.

Wel zag je vaak bij de luxere dat er een soort van versiering op het einde van het dikke deel zat. Een soort van vlechtwerk uitgegutst.

Enne je wilde toch natuurgetrouw met alle details.... Dat wordt nog wat. :) :) ;)

Nee hoor.

Ik zal eens een klein tekeningetje maken van hoe dit in dit tijd was bij de kleinere padles. :)
 
We gaan lekker voort met de huidplanken. :D
Het gaat allemaal niet zo snel maar rustig aan komen we er ook wel :P
IMG_4256.jpg

IMG_4262.jpg

De mooie Drakkar vorm begint er nu erin te komen:
IMG_4257.jpg

IMG_4261.jpg

En zowel op de vorige als op deze foto is goed te zien dat 1 lijn mooi is.
2 lijnen zou over done zijn, de ruimte is daar ook gewoon te klein voor ;);)

IMG_4260.jpg

Fred
 
knap fred er komt zeker al lijn in het schip.
mooi om zien hoe de romp onstaat latje per latje.
 
Snij ik hier p*******e een huidplank te kort af.:@:@:@
Die moet dus "even" opnieuw uitgesneden worden:$:$:$

Fred
 
Pot vol, pot vol......dropjes :angry::angry::angry:
Iets te enthousiast het hobby mes gehanteerd:
IMG_4264.jpg

Dat past niet meer, om het zo maar te zeggen... aan 1 kant tekort dus :(
Maar dan maken we toch gewoon een nieuwe:
IMG_4265.jpg

En weer doorgaan met het beplanken:
IMG_4268.jpg

En zo staat ze er nu bij:
IMG_4270.jpg

IMG_4271.jpg

Fred
 
mooie oplossing fred en gelukkig was het maar hout dat je te kort afgesneden hebt en niet één of ander vingertje dat in de weg zat .
 
en gelukkig was het maar hout dat je te kort afgesneden hebt en niet één of ander vingertje dat in de weg zat .

het was maar een klein stukje :sleep::8

nee, alle gekheid op een stokje, netjes opgelost en het begint er indrukwekkend uit te zien
 
Er begint steeds meer vorm in te komen, heel apart die beplanking.
En ik zie al een aanzet tot scratchen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan