Hoofdsponsor

Anders / onbekend Orc Hero Tabletop figuur Avatars of War [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik heb vandaag het roest en nog enige metaal delen geschilderd.
de techniek en de kleuren blijven het zelfde enkel de verhoudingen schillen een beetje.
Bij de roestige delen heb ik ondervonden dat het ook hier gemakkelijker is van donker naar licht te schilderen.
Links als men naar het figuur kijkt heb ik het aangepast, rechts was ik begonnen met van licht naar donker te schilderen het resultaat zijn bijna oranje vlekken. in realiteit valt het niet zo sterk op maar op de foto's springt het recht in het oog.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

de schedels vooraan heb ik een grondlaag gegeven met AV Gamecolor light flesh, de oogkassen met gewoon mat zwart geschilderd.

Als volgende is de lederen riem en schedel met horens aan de beurt.

Wordt vervolgt.


Grtx Jan
 
Ja Jan chapau man .......:nowink::nowink::nowink: goe bezig ...en de techniek van donker naar licht werkt perfekt ....goed te zien op de fotoo's ;) schedels zijn niet zo goed te zien maar toch ziet er heel goed uit...gewoon voortdoen man ...:D:D
 
Schitterende uitleg en zeer bruikbare tips hier,een topic om zeker te blijven volgen...
 
lederen riem of toch niet

Vandaag heb ik begonnen aan de lederen riem dacht ik, bij nader inzien blijkt het een deel van de metalen bescherming te zijn.
De referentieprent die erbij zat laat daar enige vrijheid toe, uiteindelijk zal het dus een metalen deel worden maar aangezien ik het bijna af had voor ik het echt goed doorhad mijn beschrijving van hoe ik een lederen riem schilder.

Als basis heb ik AV 818 Red Leather gebruikt
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

daarna heb ik AV 70948 Golden Yellow, AV Gamecolor Light Flesh, Av MC 70819 Iraqui Sand en Av MC Black aan mijn wedbox toegevoegd.
het Red Leather wordt opgelicht met Golden Yellow of Iraqui Sand of beiden en ik duid aan welke delen ik naar voor wil brengen.

attachment.jpg attachment.jpg
attachment.jpg

het black wordt sterk verdunt en de delen die men naar achter wil drukken worden hier in dunne lagen aangebracht.

De techniek die ik gebruik bestaat er eigenlijk in door middel van dunne lagen optisch het effect van olieverf na te botsen.
voor het oplichten:
men schildert een grondlaag, schildert er een lichtere kleur in een dunne laag over waar men het wil hebben en blust de sterke overgang door er met de kleur van de grondlaag sterk verdund opnieuw een laag over te leggen. Dit herhaalt men tot men het gewenste effect heeft bereikt.
Voor het naar achter drukken:
op de grondlaag wordt sterk verdund Black aangebracht waar men schaduw wil aanbrengen bijvoorbeeld en blust de sterke overgang met terug de kleur van de grondlaag natuurlijk sterk verdund. voor de lichtere kleuren gebruikt men best geen Black bij Yellow bijvoorbeeld zou ik eerder Red Leahter of iets dergelijk gebruiken. een kleurkaart helpt, maar ik werk volgens het systeem try and error (proberen, niet goed opnieuw) ervaring is de beste leerschool.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

het resultaat van een uurtje schilderen, het schrijven van dit bericht duurt bijna langer.

Kritiek en andere opmerkingen mag altijd, vragen ook als ik er kan op antwoorden 8)

wordt vervolgd

Grtx Jan
 
Duidelijke uitleg, qua schilder technieken Jan. Heb zelf nog alleen maar met olieverf gewerkt, dus hiermee zou het moeten lukken.
Maar als ik het goed begrijp, ga je het getoonde nu overschilderen met metaalkleuren ?
Waarom niet zo laten en andere accentpunten leggen ? Je zegt zelf dat de bouwbeschrijving plaats laat voor eigen interpretatie.

Mark
 
Hallo Mark, het probleem is dat het enkel de prent is die interpretatie toelaat. als men de figuur goed bekijk ziet het er echt niet uit als een lederen riem.
de kop is een geheel met de buikstuk en eigenlijk niet realiseerbaar in leer en de vormgeving klopt eigenlijk ook niet. Deze details zijn jammer genoeg eerst opgevallen als ik bezig was.
Ik schilder ook nog met olieverf, het hangt er gewoon vanaf hoe groot de figuur is tot 54mm schilder ik met acryl groter met olie voor de echt moeilijke overgangen.

Grtx Jan
 
Aha, dat is dan heel andere koek. Bedankt voor de uitleg Jan.

Mark
 
Ik heb ook een vraagje, misschien niet direct van toepassing op jou model, maar hoe verweer/breng je leven in zwart ? Dat lijkt mij een moeilijke kleur want werk je met wit dan krijg je grijs en donkerder gaan gaat moeilijk... Ofwel ligt het aan mij ;)

Zeer mooi geverfd trouwens, vooral het groen komt mooi tot zijn recht, Top.
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf werk bijna nooit met zwart.
Als je heel donker blauw of bruin gebruikt (naargelang wat je schilderd), kan je met zwart verdonkeren en met blauw of bruin highlighten.

Het is een beetje zoeken en oefenen.
Zwart is iets dat in de natuur amper bestaat, kijk maar eens goed naar een "zwart paard", dat is eerder bruin...

Die Ork begint stilletjes te leven, Wolf.
Ik zou de mijne ook eens moeten afwerken...maar die ziet er niet zo goed uit als deze.
 
Lox665, koekie heeft al voor een deel geantwoord zwart,wit en rood zijn de moeilijkste kleuren om te schilderen indien men niet gewoon een egale kleur wil schilderen. de dame hieronder is een eigenbouw waar ik mee bezig ben het zwart wordt opgelicht met blauw en heel weinig wit.
Indien men een versleten uiterlijk van de kleren wil weergeven denk dan aan de stof waaruit het gemaakt is, het is deze kleur die men dan moet gebruiken om de door geschuurde stukken te simuleren.

Mijn persoonlijke visie die ik momenteel heb is dat de meeste schilders die aan figuren beginnen denken dat er voor alles een snelle manier bestaat, en met acryl gaat het inderdaad sneller als met olieverf wat drogen betreft maar krijgt men enkel een goed resultaat indien men in kleine stappen werkt en veel tot heel veel zeer dunne lagen met weinig verf over elkaar aanbrengt. Voor de hierboven genoemde kleuren spreken we dan van heel veel veel kleine stappen om een mooi resultaat te verkrijgen.
Voor het moment staat ze me elke dag uit te lachen vanaf het schap om dat ik ook steeds aan het experimenteren ben met de juiste verhoudingen.

attachment.jpg

Maar je vraag is een uitdaging, ik heb hier nog een figuur liggen van Nocturna (The Sorcerer) wordt meestal in het rood of bruin geschilderd.
Zwart is een uitdaging :$

Grtx Jan
 
wees maar gerust, zwart en wit de twee moeilijkste kleuren ! zekers om te schaduwen!!!:wacko:
 
Zoals gezegd heb ik het buikstuk aangepast en de schedels geschilderd.
de basis is goud opgelicht met verschillende bruinkleuren en zwart.
Op de schedels wil ik nog enige details bijwerken, in het echt ziet het er niet zo rommelig uit :huh:
Ik heb ook een close-up foto bijgevoegd, niet vergeten figuur is 40mm totaal grote.
op de linkerfoto heb ik reeds geëxperimenteerd met verschillende bruinkleuren voor het vel.
de lederen zakjes die hij aan zijn uitrusting draagt doe ik opnieuw, zodat het figuurtje niet te donker wordt.

attachment.jpg attachment.jpg

Grtx Jan
 
D'r begint al flink wat leven in te komen Jan.
Netjes (en je had gelijk, die "riem" is beter in de metaalkleur...)

Mark
 
Zeer knap zelfs. En de nodige uitleg erbij maakt het compleet :)
 
Ik heb na wat experimenteren het vel geschilderd.
De basis is AV 70981 Orange Brown
Voor de donkere delen Av 70859 Black Red
Voor de lichte delen AV 70981 + AV 70993 White Grey
Voor het oplichten AV 70952 Lemon Yellow + Av 918 Ivory
Tussen bijna elke oplichting of schaduwen terug een dunne transparante laag Orange Brown aangebracht.
Op het einde ge Drybruscht met de kleur voor het oplichten, indien te ver terug een laag transparant Orange Brown.

Ik weet natuurlijk niet welke drybrusch techniek jullie gebruiken:( voor vel en haar als ik al drybrusch gebruik ik volgende techniek.
gebruikt wordt een pensel aangepast aan de grote van het object, de haren zijn synthetisch en als het heel licht moet of om een klein detail op te lichten zijn is de top ingekort.
Gebruikte verf bijna te verwaarlozen.
Gebruscht word enkel in de richting met het haar of vel mee.
attachment.jpg

hieronder het eindresultaat
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Kritiek en opmerkingen mag, voorstellen ook

Grtx Jan
 
zo ziet mijn hoekje en wedbox eruit na een weekendje schilderen, met dank aan het mooie wit tapijt buiten.

attachment.jpg

en het resultaat van een namiddag schilderen.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

nieuwe of andere technieken als voordien beschreven heb ik hierbij nog niet gebruik.
Vanaf nu is het prutsen en bijwerken tot hij mij bevalt.

Wordt vervolgd.

Indien iemand vragen heeft, schoot
Kritiek en voorstellen mag ook.

Grtx Jan
 
veel kritiek kan ik hier niet op geven, alleen maar wat van opsteken! knap werk! :D
 
prachtig!!!8)
de drybrush techniek is compleet!!! inderdaad zo weinig mogelijk verf gebruiken,op je penseel mag praktisch niks van verf zitten.
je mag normaal na de derde maal als je penseel is uitgewreven de oplichting zien en dan is het verder gaan op gevoel, maar je hebt dat zeer goed gedaan, je hebt een goed gevoel!:laugh:
 
Ja Jan, wat kan je hier nog van kritiek geven...
Alles "valt" mooi op zijn plaats, de kleuren komen goed over, het geheel ziet er goed uit...

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan