Hoofdsponsor

1/87 Op goede hoop [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

SuperSylvester

Well-known member
Registered
Lid geworden
5 jan 2013
Berichten
68
Een 'tussendoor' projectje om even iets anders om handen te hebben.
In het kort even de plannen uiteen zetten.

We schrijven 17e eeuw, een Hollands vestingstadje op een eiland, omringd door walmuren en bastions met
een zwik kanonnen om op vijand te kunnen schieten :D

Het voorlopige plan:

Plattegrond.jpg

De schaal 1:87 omdat het dio straks deel uitmaakt van een grotere modelspoorbaan en zal dan als museum dienst gaan doen.
Dit geeft me tevens enige vrijheid om niet gebonden te zijn aan jaartallen en periodes. Echter probeer ik wel de typische 17e eeuwse
uitstraling na te bootsen. En ja, de scheepswerf doorbreekt de vestingmuur, ik denk niet dat dat verantwoord is maar zie het als een
creatieve oplossing (suggesties?) Idem voor de positie van de vuurtoren.

Materialen:
Steen, hout, plastic, metaal, gips... Het wordt een mix van kits en zelfbouw, e.e.a. besluit ik tijdens de voortgang.
Het wordt een verzameling mini-projectjes die dan uiteindelijk een groter geheel moeten worden.

Ik heb voor een heel zacht prijsje via marktplaats alvast wat knutseldingen kunnen scoren:

Dio_001.jpg


Bezig met de fundering of bouwplank zo je wil:

Dio_003.jpg


Dio_004.jpg


Dio_005.jpg


Dio_002.jpg

Die moet nu eerst een dagje drogen.

Jack
 
We zijn begonnen met timmeren en metselen.

Het eerste woonhuis van Artitec is zo goed als klaar.

Voor:
Dio_007.jpg


Na:
Dio_006.jpg


Dio_013.jpg

Met weinig tot geen ervaring in schilderwerk toch nog best een behoorlijke klus.
Ik zie nog wel wat verbeterpunten hier en daar maar ik ben wel tevreden.

Waar ik nog niet tevreden over ben is het maken van water (zee).

Ik heb via een tip het volgende testje gedaan:

Een plankje,
Geverfd met blauw
Vol geboetseerd met siliconenkit
Geverfd met wit

En dan krijg je ongeveer dit:

Dio_009.jpg


Dio_010.jpg


Dio_011.jpg


Dio_012.jpg


Ik zoek nog even verder, misschien toch eens iets met jachtlak proberen.


En dan zijn ook de eerste bouwstenen van de wallen en bastions gearriveerd.

Dio_014.jpg


Wordt vervolgd.

Jack
 
Ondanks dat het klein is ziet het een er een groot project uit Jack.
Succes en veel plezier met de bouw.

Fred
 
Ik vind je water anders toch wel zeer geslaagd :) , ik had nog niet gelezen wat het was en bij de laatste foto was het me toch duidelijk dat het water was :)
 
Jack,

Succes met de bouw van je project.
 
Dat wordt een heel project, interessant om te volgen, maar toch enkele bedenkingen: je haalt zelf de scheepswerf aan... die ligt volgens mij niet binnen de muren maar er buiten. Ook staat er een dorp binnen de muren, ik zie dat je spreekt over vissersboten... aangezien dit bastion op een eiland ligt, zullen de bewoners ook wel voor een deel van de visvangst leven, dus mis ik ook een vissershaven die dus ook buiten de muren ligt.
Er staat ook een boerderij, mss de scheepwerf vervangen door een akker en een weide want de dieren zullen waarschijnlijk ook wel binnen de muren staan.
 
Jack, heel veel plezier en succes gewenst met dit leuke project.
Als vuurtorenliefhebber ben ik zeer benieuwd welke vuurtoren je voor het project gaat uitzoeken.
 
Hoi Walesha,

Ben nog bezig met het ontwerp hier en daar aan te passen, het probleem zit 'm in de beschikbare ruimte.
Een haven binnen de stadsmuren is echter wel mogelijk zie bijvoorbeeld Willemstad (Noord-Brabant):

http://www.heemkundekringdewillemstad.nl/vestingwerken/vesting.htm

Zo waren er ook boerderijen binnen de stadsmuren maar de akkers lagen daarbuiten.

http://www.cultuurwijzer.nl/cultuurwijzer.nl/cultuurwijzer.nl/i000307.html

Ik heb echter nog nergens een scheepswerf binnen de muren gezien, ach, je moet wat fantasie hebben natuurlijk :-)

Jack
 
Veel succes.
Prachtig werk tot zover. Ik blijf volgen, we gaan hier bijleren!
 
Ja idd, de haven ligt voor een groot deel binnen de muren, mss heb je nog ruimte om zoiets zoals op de foto te doen en daar de scheepwerf inplanten? Twee vliegen in één klap dan: en een vissershaven, en een werf.

main.php
 
Hola, dat is hier een mooi project.

Schaal 1/87 is mij bekend, heb vroeger ook een spoorbaan gebouwd. Een kleine schaal, waarbij de mogelijkheden tamelijk 'groot' zijn en waarbij je bouwplaat al gauw te klein is...

Mooie aanpassing heb je gemaakt naar het nieuwe plan, maar ik vind de basis van je vijfhoek wat aan de lange kant. Ik zou ofwel deze basis verkleinen ofwel overgaan naar een zeshoek, evt met de toegangspoort in een hoek.

Projectje dat ik blijf volgen.

Groeten Rik
 
Dat ziet er een mooi project uit Jack. Dat allemaal op zo'n kleine schaal (1/87):wow:.
Overigens vind ik de kwaliteit van het water wel heel goed meevallen hoor.
misschien dat je nog een beetje met wat kleurschakeringen kan spelen, maar het ziet er echt goed uit.
Deze blijf ik met veel interesse volgen.

Mark
 
Prachtige opzet, zal zeker een "eyecatcher" worden.
Zoals je zelf al hebt aangegeven kan je in feite alle kanten op met je dio, aangezien het in een treinbaan zal ingebouwd worden.
Er bestaat nergens nog een middeleeuws stadje die niet beïnvloed/veranderd is door de tijd. In feite kan je dus alle kanten op, ook al lijkt het niet juist volgens de plannen...
Je huisje en je water zien er toch al geslaagd uit hoor ;)
 
Hola, dat is hier een mooi project.

Schaal 1/87 is mij bekend, heb vroeger ook een spoorbaan gebouwd. Een kleine schaal, waarbij de mogelijkheden tamelijk 'groot' zijn en waarbij je bouwplaat al gauw te klein is...

Mooie aanpassing heb je gemaakt naar het nieuwe plan, maar ik vind de basis van je vijfhoek wat aan de lange kant. Ik zou ofwel deze basis verkleinen ofwel overgaan naar een zeshoek, evt met de toegangspoort in een hoek.

Projectje dat ik blijf volgen.

Groeten Rik

Dank je Rik voor je input. Ik vond dat zelf ook en ik heb nog eens wat creatief met het ontwerp gestoeid.

De oost- en westbastions heb ik ietsje noorderlijker geplaatst en heb de lange zuidwal uitgebreid met 2 waltorens
en weer terug naar het midden verplaatst.

Dat bevalt me al beter.

Plattegrond3.jpg


Ik kan idd alle kanten op maar ik wil toch ook een bepaalde sfeer naar boven halen.
De schaal is mooi 'klein' en dan ga je fantaseren wat je er allemaal op wil hebben en dan
is er opeens geen ruimte meer :ph34r: Je zult toch ergens een compromis moeten sluiten.

Bedankt voor jullie reacties :)
 
Of mss zo, uit een andere ooghoek gezien:
Zo is de ingang van het bastion naast de haven... als de foto gekeerd is komt ze meer overeen met jouw eerste ontwerp... strategisch gezien is dit interessanter, zo worden en de toegang en de haven op één locatie veilig gesteld.

main.php


Enne.. de kerk in het midden en het dorp errond, in die tijden stond de kerk meestal centraal. Toen werd een dorp als het ware rond de kerk gebouwd, althans in onze contreien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan idd alle kanten op maar ik wil toch ook een bepaalde sfeer naar boven halen.
De schaal is mooi 'klein' en dan ga je fantaseren wat je er allemaal op wil hebben en dan
is er opeens geen ruimte meer :ph34r: Je zult toch ergens een compromis moeten sluiten.

Bedankt voor jullie reacties :)

Dit is wat ik bedoelde in mijn vorige reply. Een kleine schaal biedt veel plaats, wat rap volzet is.

Ik vind het voorstel van Walesha dan weer goed : de haven/scheepswerf combineren met de toegang tot het stadje. Meestal werd een haven ook beveiligd met een toren of bastion.

Nog even wat stoeien met je ontwerp. ;)
Dikwijls wijzigingen aanbrengen in de ontwerpfase resulteert in het beste ontwerp. Het is tevens goed om je ontwerp eens in de menigte te gooien (dit forum), want meestal heb je als ontwerper een eenzijdig beeld en zie je niet alle mogelijkheden.

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan