Hoofdsponsor

1/60 ***OcCre - Cazador Jabeque / Xebec 1750***[FINISHED]

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
Deels scratchbouw
BOUWBUDGET
nvt
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
*
@marc w @DanielDB bedankt voor jullie mooie berichten. Ik waardeer het enorm! Ik blijf echter nog eventjes doorwerken in dit verslag, dus het is nog niet helemaal gedaan met dit bouwverslag.


Making the stand
Alhoewel het schip klaar is, zijn er nog dingen die ik moet doen voordat de fotoshoot kan plaatsvinden. Een van die zaken is het maken van een nette steun waarop het schip kan staan.
Er zijn feitelijk meerdere soorten steunen en iedere bouwer geeft zijn eigen draai eraan. Ook is het mogelijk en is feitelijk het allerbeste, om een vitrinekast te maken zodat het schip stofvrij blijft. Stof is de vijand van ieder "houten" model. Niet alleen is het lelijk als je model onder een dikke laag komt te zitten, stof trekt ook vocht aan en houdt dit ook vast. Hout en vocht gaan niet goed samen in een statisch model, dus het beste is om het schip in een vitrinekast te plaatsen. Dit is iets dat ik voor een later moment nog eens moet maken.

Het idee voor de voet of steun is om hiervoor notenhout te gebruiken. Nagenoeg hetzelfde hout als waar het schip van gemaakt is. Dit is feitelijk niet helemaal juist doordat ik gebruik gemaakt het van Afrikaans noten (dibetou) en Amerikaans noten en dat zijn twee volledig verschillende houtsoorten die een beetje op elkaar lijken.

Ik begin met de voetjes ofwel steuntjes te maken. Ik heb hiervoor een eenvoudig ontwerp getekend en deze zal ik moeten maken met behulp van een draaibank. Ik heb deze hiervoor gekocht en ik heb nog nooit achter een draaibank gestaan. Eens moet de eerste keer zijn.
Ik zaag een stuk noten van 25x25x100mm op mijn cirkelzaagtafel. Vervolgens zaag ik deze in nagenoeg 3 gelijke delen. Uit een deel kan ik makkelijk meerdere stukken halen indien gewenst.

photo 586208


Het stuk noten span ik tussen twee punten op mijn draaibank. Ik gebruik de meest goedkope variant van Proxxon aangezien ik niet weet of ik ermee om kan gaan en of ik het hierna nog ga gebruiken. Een grote proef zo te zeggen...Met een paar houtdraaibeitels maak ik van het vierkante stuk al snel een rond stuk.

photo 586210


photo 586209


Met potlood teken ik de lijnen op het hout. Je houdt je potlood op het punt waar het de lijn moet komen en zet de draaibank aan. Op de plek waar je je potlood houdt, ontstaat een mooie lijn rondom op het hout. Na alle lijnen uitgezet te hebben is het tijd om de vorm erin te zetten. Ik begin met het diepste punt en werk vanuit daar naar andere lijnen toe.
Uiteindelijk heb je dan twee gelijke stukken.

photo 586211


photo 586212


photo 586213


photo 586214


Nadat de twee stukken gereed waren moest ik enkel nog een sleuf in de kop maken zodat de kiel er netjes in kan vallen.
Een klein detail, ik heb de sleuf bewust 90 graden gedraaid t.o.v. de nerfrichting van het hout. Zodoende is het steviger en is de kans van breken of scheuren langs de nerf klein.

photo 586215


De steuntjes zijn nu klaar en ik weet dat je ze ook kan kopen en dat messing wellicht mooier en ook steviger is dan hout, echter ik wilde dit gewoon eens proberen en het is me niet tegengevallen. Wellicht kan ik in de nabije toekomst nog wel wat meer miniprojectjes op de draaibank maken voor een toekomstig model, wie weet....

Verder met de onderplaat. In mijn hout voorraad vond ik nog een mooie plank Amerikaans noten. De tekening op de plank vond ik echt erg mooi en zou erg gaaf staan onder het schip. Helaas is de plank te dun. Omdat ik de nerftekening echt heel fraai vond, heb ik besloten deze plank toch te gebruiken. Ik had een paar opties maar ik heb besloten om de plank in twee delen te zagen en beide delen op elkaar te lijmen. Hiervoor heb ik carpenters glue gebruikt. Dit is gele houtlijm, dus geen witte. Het verschil is dat het lijm op basis van hars is en daardoor een licht gele / creme kleur heeft. Deze lijm is ideaal voor constructies en is na droging ook veel harder dan witte houtlijm. Die laatste houdt enige elastisiteit en dat zoek ik niet wanneer twee delen echt altijd op elkaar moeten blijven zitten. Ik had ook een twee componentenlijm kunnen gebruiken, maar ik had de gele houtlijm nog liggen en dat is ervoor gemaakt.

Ik heb de lijm een nachtje laten uitharden en de volgende ochtend het gelijmde deel nog even door de zaagtafel gehaald om de kantjes netjes te maken. Daarna heb ik met een bovenfrees (kantenfrees kan ook) een profiel in de rand gemaakt. In de foto hieronder zie je de profielrand en je ziet bij de groene pijlen nog de lijmnaad. Op een afstandje zie je dit niet meer. Heel even heb ik met de gedachte gelopen om een ander freesje te gebruiken waarbij de onderkant precies op de lijmnaad zou uitkomen. Ik heb dit niet gedaan omwille van de huidige breedte van de plank. Deze is net zo breed als de romp en dan zou de profielrand echt te groot worden en niet mooi uitpakken. Tja, waar je allemaal niet op moet letten...

photo 586216


photo 586217


Even voor proef de steuntjes erop gezet....

photo 586218


En dan heb ik de positie van de beide steuntjes uitgemeten en op de plank vastgelijmd. Voordat ik dit gedaan heb, heb ik in zowel de plank als ook door de steuntjes een gat geboord.
Deze is nodig om later een schroef doorheen te zetten. De schroef zet het schip vast tegen de steuntjes. Dat betekent dat ik ook twee gaatjes gemaakt heb in de kiel. Dat was best even spannend zo achteraf maar het pakte allemaal prima uit. In de ochtend en middag heb ik alles netjes in de olie gezet en heb ik het schip op de steunen gezet. Aan de onderkant de schroeven erin gezet en vastgedraaid in de kielbalk. Alles zit nu heel stevig vast.

photo 586219


photo 586220


photo 586221



Nu rest me nog alleen een naamplaatje en de fotoreportage.....nog even geduld daarvoor.

groet en fijne avond,
Peter
 
Zelfs over de voet is heel goed nagedacht!
Prachtwerk gewoon, daar kun je toch je ogen niet van afhouden ?
 
Voor diegene die dit model graag in het echt zou willen zien, dat kan! 30 september wordt dit model heel de dag ten toon gesteld in het Scheepvaart museum te Amsterdam. Ook ik zal daar aanwezig zijn om uitleg te geven over de bouw en het schip.
 
1 woord ,,Prachtig''.
Het was een eer om te volgen waarvoor dank, ook al ben ik geen scheepsbouwer.
 
Meestal in stilte gevolgd, is een klein meesterwerkje geworden.
(y) (y) (y)
 
Fotoreportage & naamplaatje

Na een paar weken is nu dan eindelijk de fotoreportage gedaan. Alle 300 foto's zijn doorgenomen en hieruit heb ik ongeveer 100 stuks geselecteerd om te tonen.
Een heleboel dus en ik hoop dat jullie ze mooi vinden. Ook is het naamplaatje gereed en daarmee trap ik deze post af en is dit dan ook de officiële afsluiter van deze bouw!

Het model is El Aguila gedoopt. El Aguila betekent de Arend in het Spaans, daar dit een Spaans schip moet voorstellen.
Het model is vernoemd naar de Spaanse koninklijke arend die alleen in centraal en zuid Spanje voorkomt. De grootte van het model, ongeveer 85cm is net zo groot als de arend.
De arend kan tot 4,5 kilo wegen....het schip is gelukkig wel iets lichter.
[IMG]


Tot later,
Peter

[IMG]


En dan de eindfoto's...

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]
 
Wel wel ik weet niet wat zeggen heu schrijven
Fantastisch en een enorm wow effect
Marc
 
Prachtige foto sessie met enorm oog voor detail ! Museum kwaliteit!
 
@coachke @Erwin @Pascal @Grijze Wolf @marc w @airbus56 @DEMPSEY @dancooper @Beyond @Michel @Roy vd M. @Modestforest @wim500 @Silenoz @Ron @ward @Leysend

Ik wil u allen heel hartelijk danken voor alle mooie woorden, lofzang en vragen dan wel opmerkingen. Ik heb het zeer gewaardeerd en ik hoop dat jullie ook weer willen volgen bij mijn volgend project. Ik laat u nog even in het ongewis wat dat gaat worden, maar spoedig zal ik een nieuw project starten. Verder hoop ik dat ik niemand ben vergeten te bedanken....

Mijn applaus gaat uit naar jullie! :35:Applaus:You_Rock_Emoticon:

Peter
 
Wat een finale.
Ik heb hier zo van genoten... en ik ben er zelf ook weer meer door gaan bouwen.
Ik kijk al uit naar jouw volgende project...
 
Proficiat hoor , hier doe ik echt mijn hoed voor af. Een waar meesterwerk, die details en de afwerking zijn gewoon buitenaards. Dikke dikke proficiat, kijk al uit naar je volgend project

Greetzzzz Modest.
 
Telkens met veel bewondering en respect ben ik dit topic komen bezoeken, en telkens was er wel een leerzaam of verhelderend moment.
Met veel plezier en nieuwsgierigheid kom ik je volgend project bezoeken :winking:
 
Geweldig staaltje modelbouw, proficiat met het eindresultaat.
 
Gisteren stond ik met een heel grote groep mede modelbouwers op een evenement in het Scheepvaartmuseum te Amsterdam. Het was een zeer geslaagd evenement met prachtige scheepsmodellen en zeer vriendelijke mensen op een prachtige locatie.
@DEMPSEY bedankt voor jouw bezoek en interesse, aangenaam kennis gemaakt te hebben en wat een leuk gesprek hebben we gehad!

Ik ben volledig vergeten foto's te nemen door de hoeveelheid gesprekken die ik gevoerd heb. Onderstaande foto is genomen door collega modelbouwer Stephan Kertész.

1696147354232.png

1696249394581.png

Er zullen ongetwijfeld de komende dagen nog wat foto's van het event opduikelen. Ik zal ze dan hier plaatsen.

groet,
Peter
 
Laatst bewerkt:
Proficiat, Peter. Om dit te evenaren moet je al van héél ver komen. Je moet al heel goed zoeken om iets te vinden waardoor je kan zeggen "dit is handwerk geweest". Super knap. Top of the bill ! (Nog maar eens).
 
Als ik goed heb heb je een fotoboek gemaakt van de bouw en wat een mooie oplossing om alle werkzaamheden op deze manier te laten zien.
 
Dat ben ik wel met Ron eens, erg mooi en originele oplossing!

Een eer om in het Scheepvaartmuseum te mogen staan. Maar het museum mag anderzijds ook zeker niet klagen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan