Hoofdsponsor

1/60 ***OcCre - Cazador Jabeque / Xebec 1750***[FINISHED]

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
Deels scratchbouw
BOUWBUDGET
nvt
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
*
Afhangen van Fokkenzeil (proef)

Hallo allemaal,

In deze update ben ik begonnen met het afhangen van het Fokkenzeil. Dat wil zeggen dat de roede met zeil getakeld is aan de mast. Ik heb hiermee het primaire takelsysteem gebouwd en de positie waarin ik het zeil wil zetten bepaald. Dit laatste betreft de roedes schuin op de wind waardoor er wat actie komt in een anders statisch model. Hiervoor heb ik wat tijdelijke draden gespannen die ik in een latere fase weg haal.
Aan dit zeil komen nog een behoorlijk aantal touwen en zal ik ook "het Rak", een geleidingsysteem van de roede langs de mast, nog moeten maken. Ik kan de roede met zeil er dus nog afhalen. Dit is goed te zien ivm met de hangende bevestiging op de 3e foto. Ook zal ik aan de roede nog een aantal blokken moeten aanzetten voor de touwen die nog aangebracht moeten worden. Ik wilde jullie het eerste aanblik echter niet onthouden.

to be continued....

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


groet,
Peter
 
Fokkenzeil getuigd en gereed

Hallo allemaal,

Een behoorlijke update vandaag met veel foto's, 24 stuks om precies te zijn. Het viel niet mee om alles wat ik gedaan heb goed op de foto te krijgen. Ik heb alle lopende tuigage van de Fokkenmast gereed. Het tuigen van dit zeil viel me echt niet mee. Sommige zaken heb ik wel 3x opnieuw moeten doen. Ook het vele uitzoekwerk hoe het getuigd moet worden, hebben me heel wat avonduurtjes werk gekost. Helaas in alle documentatie die ik heb, zijn de details vaag of niet bekend of een beetje benoemd. Met name de exacte positie waar bepaalde touwen belegd moeten worden en ook hoe dit werd gedaan. Ik heb aan de hand van modellen, tekstuele bronnen bepaald hoe de touwen worden belegd op de diverse punten.

Het rak
Het begint met het rak. Het rak is een "geleide systeem" dat de roede feitelijk langs de mast laat rollen. Het rak is opgebouwd uit zogeheten "klootjes", dit zijn de kralen en "sleetjes" de verticale houtjes. Zoals altijd begin ik met een tekening op de werkelijke schaal. Daarna maak ik het zoals op de tekening in diversen stappen. Oja, de sleetjes die bij de kit horen zijn van metaal en ook nog eens de verkeerde maat. Ik heb die dus niet gebruikt. Ieder sleetje is individueel met de hand gemaakt.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


Het rak wordt uiteindelijk samengesteld met de gemaakte sleetjes en de klootjes van kralen (3mm) en aan de roede bevestigd. Het rak van de Fokkenmast is een eenvoudige versie. 3 horizontale rijen worden aan het uiteinde samengebonden tot één touw. Aan de ene kant van de roede wordt het touw om de roede gelegd en vastgemaakt. Het rak wordt om de mast geslagen en daarna met een kraal en lus (zie tweede foto) om de andere kant van de roede gelegd. Voor de grote mast ga ik deze kraal vervangen voor een blok. Uiteindelijk loopt het met een touw naar beneden waar ze via twee blokken aan de oog naast de mast wordt belegd. Op de volgende foto's is dat te zien.

[IMG]


[IMG]


Een boel losse eindjes krijg je vervolgens....

[IMG]


De donkere touwen is de takel van het rak. Soms bij andere schepen zijn het er twee. Een op en neerhaler. Bij dit schip is er maar 1 raktakel. Vaak worden deze weggelaten op een modelschip, maar ik heb besloten ze toch te maken. Iedere mast krijgt er dus 1. De overige twee takels zijn voor het laten kantelen van de roede. De loopt door de masttop heen over een schijf. Aan de onderzijde van de roede is dit touw met een pin vastgemaakt. Aan de bovenzijde van de roede is deze als een lus om de roede gelegd.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


Nu het rak bevestigd is een kleine tussenstap en heb ik de vlaggenmast gemaakt die op de Grote mast geplaatst is. De mast is 2mm in diameter en zit met twee beugels bevestigd aan de top van de grote mast.

[IMG]


Een overzicht van het zeil met alle tuigage aangebracht.....

[IMG]


[IMG]


detailfoto's van het beleggen van alle touwen. Sommige blokken worden met een haak aan een ring vastgemaakt. Dit is gedaan bij alle takels die zich naast de mast bevinden.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


En dat was het dan al weer voor deze update. Ik weet het, soms zie ik door al die touwen het bos niet meer. Het grootzeil zal eenzelfde hoeveelheid tuigage met zich mee brengen.
Alleen het tuigen van de Fokkenmast heeft me schat ik ongeveer meer dan 40uur aan werk / tijd in beslaggenomen. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een flinke klus is en eenzelfde staat me te wachten voor de tuigage van het grootzeil.
Dit zeil moet eerst verder afgemaakt worden. Ik hoop dat jullie deze update weer waarderen. Vanaf nu gaan we beginnen aan het grootzeil...

Tot de volgende update en fijn weekend.

groet,
Peter
 
Een how to om duimen en vingers af te likken.
Kan zo in eender welke magazine.(y)
 
Dat is kwaliteit voor in een scheepvaartmuseum.
Zou bij mij nooit goed komen.
 
Een how to om duimen en vingers af te likken.
Kan zo in eender welke magazine.(y)
Dank u Pascal, of ze in een magazine komt verwacht ik niet maar wie weet?

Dat is kwaliteit voor in een scheepvaartmuseum.
Zou bij mij nooit goed komen.

Nu, Pascal begint over een magazine, u over een museum....daar staan doorgaans vaak oude en erg mooie stukken en ik weet niet of dit model dat haalt qua niveau. Maar eveneens bedankt Erwin. :-)

Ik ben begonnen met de fabricage van het grootzeil. Het grote werk op de naaimachine had ik reeds al gedaan. Het lijketouw wordt in de avonduurtjes aangezet en dan kan ze aan de roedes worden gehangen. Hopelijk dit weekend een update mits het allemaal mee zit.

groet,
Peter
 
Hallo allemaal,

Nadat het Fokkenzeil geplaatst is ben ik begonnen aan het Grootzeil. Hieraan moet het lijkentouw gezet worden en alle reeflijnen. Terwijl ik dat aan het doen ben, ben ik daarnaast voor de afwisseling ook bezig met de voorbereidingen om het zeil aan de roede te kunnen plaatsen. Naast al dat naald en draad werk, is het fijn om ook even met hout te werken.
Het takelen gebeurd aan de hand van een tweetal grote blokken die boven elkaar worden geplaatst. Zoals eerder met de Fokkenmast. Het is een herhaling van zetten.
Deze blokken zijn iets groter dan die van de Fokkenmast omdat de mast, roede en zeil ook groter zijn. Een grotere last, grotere blokken.

Het proces is exact hetzelfde als ik bij de Fokkenmast gedaan heb, ik laat de stappen nog eens zien met wat extra's zodat jullie zien hoe groot / klein het is.
Alle onderdeeltjes zijn met de hand vervaardigd uit notenhout.

Zoals altijd begin ik met een tekening op ware grootte....

[IMG]


Hierna maak ik alle losse onderdeeltjes op maat zodat ik ze kan samenstellen. Ik gebruik even een paar foto's van de onderdelen van de Fokkenmast. Zoals gezegd, het proces is hetzelfde.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


Hierna maak ik de "oren" het zijn feitelijk grote kikkers waaraan de touwen vastgemaakt worden en de touwrollen aan gehangen worden.
Ik laat het stap voor stap zien hoe ik ze maak.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


Hierna het bovenste blok met hetzelfde proces, dus die foto's laat ik achterwege en ik laat het eindresultaat zien met een voor aanzicht en zij aanzicht. Hierna wordt het zwart gemaakt met Oost-Indische inkt en nadat het gedroogd is wordt het in de Danish oil gezet als afwerking.
De blokken hebben schijven van 7mm diameter en 4mm diameter. Deze maak ik met de hand vanaf 8mm diameter.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


Twee mini projectjes wederom afgerond. Nadat het grootzeil helemaal gereed is kan ik het zeil met de roede plaatsen op het schip.

Tot de volgende update, fijne avond.
Peter
 
Grootzeil en het rak

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend het e.e.a. aan het schip kunnen doen. Zo heb ik het lijkentouw volledig aan het grootzeil gezet, is het zeil aan de ra gezet, heb ik het rak gemaakt met de bijhorende takel en heb ik de grote blokken om de grootra te kunnen hijssen opgehangen. Om dit alles te kunnen doen heb ik heel wat blokken moeten aanzetten aan de ra.
Ik neem jullie mee in het proces van het grootzeil en het aanzetten van het lijkentouw. Het touw is 0,6mm dik of dun te zeggen. Met de dunste naald die ik kan vinden steek ik door een van de 3 strengen en daarna door het zeildoek. Ik gebruik heel dun draad om het touw vast te zetten. Uiteindelijk trek ik het draad strak aan en daarmee zit het touw goed tegen het zeildoek. Je ziet aan de buitenkant van het lijkentouw dus geen steekjes en dat vind ik persoonlijk erg mooi.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


Hierna ben ik begonnen met de voorbereidingen van de reeflijnen. Ik kan niet met een naald door het doek steken omdat het doek te dik is op de plekken waar de reeflijnen moeten komen. Om toch de reeflijnen door het doek te kunnen steken, gebruik ik een grotere naald en een klein hamertje om de naald door het doek te tikken. Veel kracht is niet nodig omdat de naald erg scherp is. Daarna draai ik het zeildoek 180 graden om zodat de kop van de naald naar onderen wijst en duw ik de naald op mijn snijmat volledig door het doek heen.
Uiteindelijk levert dat een boel gaatjes op om de reeflijnen door te halen en aan het doek te knopen.

[IMG]


[IMG]


Ik heb de reeflijnen aangezet en uiteindelijk het doek aan de ra gezet. Ik heb een behoorlijk aantal blokken aan de ra gezet en daarna heb ik het zeildoek de gewenste bolling gegeven...

[IMG]


Nu het grootzeil gereed is, kan ik verder om de grote blokken af te ronden en rak te maken.
Voor het blok heb ik de touwen gemaakt die het blok verankert aan het dek. Door de last die dit blok draagt, is het touw versterkt door het te omwikkelen met draad. Aan het einde zijn haken aangebracht die aan twee ringen, die op het dek zijn aangebracht wordt bevestigd.

[IMG]


[IMG]


Ook de touwen van het bovenste blok zijn aangebracht en lopen door de onderste twee schijven in het masthoofd. Aan het einde van deze touwen is een pen bevestigd die nodig is om de ra te dragen.

[IMG]


De volgende foto toont een zijaanzicht van dezelfde blokken. Aan de linkerkant van de mast worden de twee grote blokken getoond. Tussen de blokken is nog een enkelschijfsblok nodig die enerzijds meehelpt in de lastverdeling en anderzijds nodig is voor het aantal schijven waarover de touwen lopen. Het bovenblok heeft er minder dan het onderblok. Ook is duidelijk te zien dat de touwen van het onderblok niet alleen over de schijven door het blok lopen, maar ook aan de bovenkant van dit blok. In het blok zijn hele kleine gaatjes gemaakt van 0,6mm groot.
Aan de rechterkant van de mast is de raktakel aangebracht. Deze bestaat uit twee blokken (1x vioolblok boven en 1x enkelschijfsblok onder). Deze is met een haak aan een van de ringen onder aan de mastvoet vastgemaakt. Het uiteinde van het touw wordt opgeschoten aan een van de kikkers op de mast.

[IMG]


De bovenkant van het rak bestaat uit sleetjes en klootjes. De klootjes zijn kleine kraaltjes van 3mm. Anders dan bij de Fokkenmast, bestaat ditmaat het rak uit 4 strengen en worden deze aan beide kanten samengebonden tot een enkele streng. Aan de bovenkant van de ra wordt de uiteinde om de ra gelegd. Het andere uiteinde wordt ook om de ra geslagen maar loopt 2x door een dubbelschijfsblok en uiteindelijk naar beneden naar de mastvoet.

[IMG]


[IMG]


Uiteindelijk heb ik de touweindes van de grote blokken netjes opgeschoten en aan de "oren" van het onderste blok gehangen.

[IMG]



Tot zo ver deze update. Er zitten heel wat verloren uurtjes in het getoonde werk en het is lastig om alle stappen echt goed in beeld te krijgen. Veel van de zaken zoals het omwikkelen van touwen, maken van alle blokken, aanbrengen van deze blokken aan de ra etc heb ik niet op de foto gezet maar zijn wel gedaan. Ik heb nog heel wat touwen te spannen die het grootzeil bedienen. Met andere woorden, er gaat nog wel wat werk in dit schip zitten voor de komende dagen / weken. Dit is voor een volgende update want tussendoor gaat ook mijn vakantie beginnen en trek ik er met mijn gezin eventjes op uit.

Tot later en fijne avond!
Peter
 
geniet van jullie wel verdiende vakantie
verder weer prachtige niet na te doene werkzaamhedengezien
Prachtig hoor
Marc
 
geniet van jullie wel verdiende vakantie
verder weer prachtige niet na te doene werkzaamhedengezien
Prachtig hoor
Marc
Bedankt voor het volgen Marc. Leuk dat je even een reactie achterlaat! (y)
 
Peter, ik heb het al gezegd: ik weet echt niet meer wat ik moet schrijven of zeggen behalve dat ik jouw werk extreem sterk bewonder.

Geniet van je vakantie en mocht je toevallig naar het zuiden van Frankrijk gaan, bezoek dan eens het Musée Maritime de Grasse.


PS: je kan de echtgenote ook meenemen naar het parfum museum, krijg je goede punten en een lekker geurtje ... :-) :winking:
 
Nope, neen, dat is niet meer het niveau van een modelbouwer, weiger ik zelfs nog naar te kijken omdat ik er gewoon ziekelijk jaloers van word. (y)
 
Goede reis gewenst.
Dan hebben wij even de tijd om te bekomen van dit prachtig werk.
Dit ga ik nog wel eens een paar keer terug lezen en bekijken.
 
Allemaal weer knap prutswerk, letterlijk te lezen, zo klein en zo gedetailleerd. Heb al 2x naar alle foto´s gekeken.
 
Voor mij is de vakantie nu echt begonnen.
:)
Alle tuigage van de grote mast is aangebracht. Tot over een tijdje waarna ik ga beginnen aan het zeil van de Bezaansmast!
:bye:


[IMG]


[IMG]
 
Wederom een plezier om de vorderingen, en de kwaliteit van het werk dat je hier neerzet, te volgen. Prettige vakantie Peter.
 
The final chapter....

Hallo allemaal,

Zoals jullie aan de hoofdstukaanduiding kunnen zien, is dit de laatste "bouw" update van het schip. Ze is namelijk voltooid. Het is een hele reis geweest en het einde is altijd een beetje bitterzoet.
Je bent aan de ene kant blij dat het schip voltooid is en dat ze gepresenteerd kan worden zoals dat heet, aan de andere kant ook jammer dat de bouw stopt. Het is werkelijk een heel leuk schip om te bouwen en ik heb met plezier aan haar gewerkt. Dat wil niet zeggen dat hierna geen updates meer komen, ik wil nog een fotoshoot doen en een mooie steun maken voor dit schip. Dit volgt later!

Voordat ik een hele samenvatting ga schrijven wil ik jullie meenemen in de laatste bouwstappen. Dit is de bezaansmast, ra, zeil en tuigage.

Ik heb de werkzaamheden van de bezaanszeil verder afgerond door het lijkentouw eraan te zetten en het zeil aan de ra te bevestigen.

Het laten bollen van het zeil
De bezaanszeil wordt opgespannen boven een kartonnen doos. Doordat de stof die ik gebruik lichtjes elastisch is, kan ik met een gewicht (in dit geval een zakje met suiker) een mooie bolling in het zeil krijgen. Voordat ik het suikerzakje op het zeil plaats, smeer ik het gehele zeil in met gekookte aardappelzetmeel. Je kunt ook gebruik maken van verdunde houtlijm.
Daarna zet ik het zakje op het ingesmeerde zeil en laat het een nachtje drogen. Als het zeil droog is behoudt het de bolle vorm die ik zoek.

[IMG]


[IMG]


Nu het zeil verder gereed is, moet ik de kardeelblokken maken. Dit zijn dezelfde blokken als ook voor de andere masten gemaakt zijn alleen een heel stuk kleiner. Ik moet zeggen dat deze twee blokken behoorlijk tegenvielen om te maken zoals ik dat wilde. Het bovenste blok is maar 2mm breed en ik wilde ze volledig laten werken zoals ook de andere blokken zijn opgebouwd met schijven erin. De blokken zijn opgebouwd uit fineerstukjes van 0,5mm. De kleinste schijven zijn slechts 2mm breed en 0,5mm dik....

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


Ik mis helaas een foto dat ze gereed zijn, maar hieronder kun je zien dat ze op het schip geplaatst worden waarbij de touwen door de blokken gaan. Het was echt een zeer delicaat werkje doordat de blokken en met name de uitstekende onderdeeltjes heel fragiel zijn.

[IMG]


Tijdens het werken aan het schip doemen ook verschillende gevaren op....in dit geval een wit met zwarte die het ook leuk vindt om met lange touwtjes te spelen.....
[IMG]


[IMG]


Ook heb ik nog een beugeltje gemaakt die de bezaansmast vastzet. Het is een klein beugeltje van messing die ik gezwart heb met bruineringsvloeistof. Let ook op de mini nagels van 0,3mm

[IMG]


[IMG]


[IMG]


Op de laatste foto hierboven is ook een mastvoet te zien die ik last minute nog gemaakt heb. Op de hoeken zijn oogringen aangebracht die later worden gebruikt voor o.a. het rak.
Ook opruimen hoort erbij. Een stapeltje ongebruikte onderdelen die vervangen zijn door notenhouten exemplaren. Ook heb ik nog twee volledig gevulde bakjes met beslag en onderdelen die ik niet gebruikt heb. Dit gaat naar het laatste archief.

[IMG]


Dan uiteindelijk kan het zeil worden geplaatst en de tuigage verder worden afgerond. Ook bij dit zeil wordt deze getakeld door een horizontale pin die verbonden is aan twee touwen die naar het bovenste kardeelblok lopen. Het rak is een simpele uitvoering die alleen bestaat uit klootjes (kralen). Deze wordt naast de mast aan een van de oogringen vastgemaakt. Het opschieten van alle touwen is op de vierkante mm best een uitdaging....

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


En dan een overzicht waarbij het model voltooid is. Nogmaals een fotoshoot in een studio volgt nog.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


Ik heb met de bouw van dit schip getracht mijn grenzen te verleggen en kan zeggen dat dit ook wel gelukt is.
[IMG]
Zo'n beetje alles van de kit is aangepast en veranderd en ik schat snel een kleine 2500 uur aan werk dat in dit model is gegaan. Niet alle uren zijn bouwuren. Ik vermoed ik alleen al meer dan 250 uur aan onderzoek en studie gedaan heb om specifieke zaken van dit type schip uit te zoeken. Helaas zijn algemeenheden wel bekend maar de details ontbreken van dit soort schepen en daarnaast is er heel weinig documentatie te vinden. Dit laatste is van belang als je wilt weten waar bijvoorbeeld een specifiek touwtje van het rak belegd moet worden op het schip. Alles is met de hand vervaardigd (aan de eettafel) waarbij het snijwerk natuurlijk een extra bijzonder karakter geeft aan dit schip. De zeilen en tuigage is volledig conform een beroemde Franse Xebec uit de 18e eeuw genaamd Le Requin en het museum model Singe 1762. https://en.wikipedia.org/wiki/French_xebec_Singe_(1762)

Ik ben daarnaast erg blij met jullie als volgers die mij op dit avontuur hebben vergezeld en hebben bijgestaan. Dank jullie wel voor de interesse, reacties en vooral steun.
:wave
Ik hoop dat jullie mij ook weer zullen volgen bij het volgende model. Hierin heb ik al heel wat onderzoek naar gedaan en dat project wordt ook een behoorlijke uitdaging. To be continued....
;)


Deze bouwdoos van OcCre kan ik van harte aanbevelen om te maken. Wanneer je het model out-of-the-box bouwt is het niet een heel ingewikkeld schip en de bouwbeschrijving, fotoblad en tekeningen zijn prima in orde. Het is een heel erg leuke maar ook goede kit die met "enkele" aanpassingen naar een ander niveau getild kan worden. Dit laatste is niet nodig omdat de kit zelf al goed is maar het personaliseren van een model geeft voor mij gewoon meer voldoening.

Tot de volgende update wat een volledige foto reportage zal zijn.

The end.

Peter
 
Dit heb je mooi voor elkaar gekregen Peter, Prachtige extra details maar ook de upgrade naar volle houten onderdelen ipv de bijgeleverde triplex geven veel meer uitstraling aan dit model dan de oorspronkelijke kit.
Nogmaals dikke proficiat met het behaalde resultaat.
 
Ik heb in stilte gevolgd, maar hier kan ik alleen maar zeggen : fantastisch mooi resultaat. dit is modelbouwKUNST van de hoogste graad.
Proficiat !!!
Daniel
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan