Hoofdsponsor

Nu verkrijgbaar: Clever Putty: het goedkope alternatief van Panzer Putty

Maar hard edge lijkt me met putty toch lang niet altijd de bedoeling? Is het ook mogelijk om soft edge te maken (zonder dag je meteen moet gaan spuiten)?
 
Ziet er handig uit, zzeker voor mij voor chassis onderdelen in verschillende kleuren te doen. En gedaan met dat gesukkel om alles mooi af te plakken.
Maar hoe reageerd het op geschilderde oppervlakken ? ik bedoel met het verwijderen, zodat je geen verf mee hebt ?
 
Hey Roy, ik snap niet goed waarom je putty nodig hebt om soft edge camouflages aan te brengen? Die doe je normaal gewoon los met de airbrush toch? Met penseel soft edge camouflages maken is iets waar ik geen ervaring mee heb, ik heb eigenlijk van bij het begin met de airbrush gewerkte op mijn tanks. Met de putty kan je ook soft edge spuiten maar dan kan je net zo goed zonder putty werken in mijn ervaring gezien de rand niet scherp hoeft te zijn. Gewoon fijne lijntjes spuiten waar de rand van elk vlak komt en dan inkleuren met de airbrush.

Rebelish, de onderlaag van mijn voorbeeld is in een grijze verf gespoten met satijnvernis erover. deze werd niet aangetast bij het verwijderen van de putty. Geloof me vrij, de putty zelf is vrij makkelijk te verwijderen, zelfs het PE stukje dat ik recht op de verf gelijmd heb met gator's grip glue bleef zonder problemen aan het plaatje hangen. Het is zelfs zo dat de ondergrond licht ruw is van het plaatje waarmee ik gewerkt heb, dus voor een kleverig goedjes zou het extra moeilijk moet zijn om los te komen. Had er helemaal geen probleem mee om dat zonder kleerscheuren te doen.
 
Gebruik van een 'worst' van putty is toch een bekende methode om soft edge te maken? Gewoon de putty in een worstje draaien, bevestigen waar de camouflagebegrenzing ligt en dan haaks op de putty (of blu-tack of wat dan ook) spuiten. Zo krijg je een perfecte, overal soortgelijke, begrenzing zonder dat je bang hoeft te zijn fouten te maken en zonder dat er overspray plaats vindt. Met de airbrush alleen kan ook, maar vergt veel meer concentratie en vergroot de kans op fouten. Je moet er bovenal een vaste hand voor hebben.
 
Ziet er handig uit, zzeker voor mij voor chassis onderdelen in verschillende kleuren te doen. En gedaan met dat gesukkel om alles mooi af te plakken.
Maar hoe reageerd het op geschilderde oppervlakken ? ik bedoel met het verwijderen, zodat je geen verf mee hebt ?

Ik denk dat je in jou geval beter kan uitwijken naar Maskol dat is vloeibaar en dus strakker aan te brengen met een kwastje.
 
met dat verschil dat maskol maar 1 keer kan gebruikt worden, maar inderdaad maskol is ook een leuk masking poroduct :)
 
Maskrol ?? ik heb geen idee waar jullie over praten :ohmy:
ik ga eens wat opzoek werk moeten doen.
 
Hoe bedoel je met verschillende soorten ?
ik heb net die van humbrol es gezien op youtube, damn der gaat precies een nieuwe wereld voor mij open.
 
Zie het niet als wondermiddel, grootste probleem is binnen de lijntjes te maskeren. Als je dat beseft, is het een leuke aanvulling.
 
hmmm, dan toch maar kiezen voor de putty denk ik.
 
het heeft ook een scherpe rand als van geschonden verf na het verwijderen, ik vind maskol goed om eerst te tapen en de niet bedekte vlakken daarna ermee op te vullen, maar blutack of eventueel deze blijft in 90% van de gevallen mijn voorkeur hebben
 
Idem hier wat Silenoz zegt.

Maar laten we het topic van Burglar niet kapen... terug over Clever Putty; daar kun je dus én een zachte, én een harde rand mee maken als ik het goed begrijp? En hij blijft eenvoudig plakken zonder hard te hoeven aandrukken? En hij gaat er ook nog eens goed vanaf? Dan ben ik toch wel ernstig geïnteresseerd!
 
Ik discussieer graag over andere producten, is voor mij niet meteen een probleem. Zo kan ik ook eventuele argumenten of vragen die men heeft anticiperen en informatie hierover verzamelen. Op een beurs heb ik bv niet het gemak van het internet dus dit is interessant!

En ja hoor Roy, het blijft er makkelijk aan kleven, en het gaat er makkelijk weer van af. Ik zal anders proberen om het eens te filmen, dan zie je het misschien beter. Vanavond lukt het wel niet meer omdat ik pas laat thuis ben, met een beetje geluk kan ik dit morgenavond doen en filmen, anders dit weekend.

Trouwens vandaag op facebook nog een discussie zien passeren over panzer putty, en zonder dat ik er zelf diende over te beginnen gaf men clever putty als een evenwaardig, maar goedkoper product aan : https://www.facebook.com/groups/176508657932/10153356806662933

Een opmerking die daar gegeven wordt is dat de putty makkelijk vormbaar is doordat het zachter wordt aan kamertemperatuur. Omdat het onder zijn eigen gewicht doorzakt en uitzet na een tijdje kan je het wel niet aanbrengen en bv de dag erna pas spuiten, het is beter om dit in 1 zitting te doen. Je krijgt het wel makkelijk weer los.

Ik heb op het werk mijn doosje mee zie ik, ik zal es een paar foto's nemen van hoe de putty onderuit zakt na verloop van tijd, hoe het aan de doos kleeft (die glanzend en vlak is) hoe het makkelijk weer los komt, etc
 
Dat vind ik wel interessant om te weten.

Probleem dat ik met name met Blu-Tack ondervind is dat het niet altijd even eenvoudig aan te brengen is. Het kleeft uiteindelijk wel, maar soms moet je wat hard drukken en dat doe ik liever niet.
 
Het kleven is ook met heel licht aandrukken een feit. eens je het licht aandrukt blijft het kleven - het blijft er ook makkelijk aan hangen vanwege zijn lichte gewicht. Als je het er af wil krijgen is er ook weinig moeite voor nodig, het makkelijkste is een balletje van het spul nemen en tegen het te verwijderen stukje aan te drukken omdat het makkelijk aan elkaar hecht (zogenaamde cohesie).

Ondertussen heb ik een vrij groot balletje even op het deksel laten liggen op kamertemperatuur (22°) en een uur later nog eens gefotografeerd. Zoals je ziet spreid het product zich uit op het oppervlak; ik denk daarom dat je best werkt met een dun reepje om je masking aan te brengen, zo vermijd je dat de putty te sterk uitzet tijdens het spuiten.

ShqX34X.jpg
8k8e0jV.jpg

potje ondersteboven; putty blijft hangen
phRK9Kf.jpg

makkelijk weer van af te halen ook, en daarna met licht aandrukken blijft het aan mijn hand hangen.

Ds7Wp7X.jpg
zUSTNWg.jpg
 
Huh wat een raar spul! Daar moet ik zeker wat van hebben, alleen al omdat het zich zo gek gedraagt... zal dit zeker voor maskering kunnen gebruiken. Volgende meeting zal snel genoeg zijn denk ik.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan