Hoofdsponsor

1/50 Nave Egizia (1:50) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
2_DSCF0001.jpg

1_DSCF0002.jpg

2_DSCF0003.jpg


hallo Wim hier een paar fotos van dat tooltje,het blokje is 3mm en het gaatje in de blok is +- 0,6mm,voor de prijs moet u het niet laten (1 euro ongeveer)om het eens uit te proberen. grtz
lus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hmm dat ziet er wel weer intresant uit lus.
ik had die dingen al wel zien liggen in de veritas maar wist niet voor wat ze dienden. ga ik ook eens 1 tje mee brengen als ik nog eens paseer thx voor deze tip
 
Lus, bedankt voor de foto's.
Dat apparaatje ken ik wel en is wellicht heel makkelijk voor de touwtjes.
Ik ga eens de naaidoos hier overhoop gooien en kijken of er één te vinden is en anders één aanschaffen.
 
De twee 'losse' spanten voorzien van wat touw.
Toch weer een missertje, want de spanten zijn van multiplex en de zijdes zijn niet fraai. Gelukkig vallen de dekken er voor een deel over heen, dus veel zal er niet van te zien zijn.

1_Nave_Egizia_019.jpg



Een gehalveerd 2 mm rondhout ingevijld en 2 wikkelingen met 0,25 mm draad.

1_Nave_Egizia_020.jpg


En nog meer van die stukjes gemaakt en in het schip geplaatst.
Veel zal er straks niet van te zien zijn.

1_Nave_Egizia_021.jpg


Een keertje licht in de beits gezet en een beetje opgeschuurd.
Het geeft al een indruk van de kleur.

1_Nave_Egizia_022.jpg
 
Laatst bewerkt:
veel touw werk wim is dit de versteviging waar de mast moet komen of waar dienen de ronde houten voor op de beplanking ?
 
veel touw werk wim is dit de versteviging waar de mast moet komen of waar dienen de ronde houten voor op de beplanking ?

Dirk, normaal komt dit over de hele lengte van het schip.
De touwen hielden in feite het schip bij elkaar.
Ik had er een hele mooie link van, maar die is verdwenen.
Nog één gevonden, niet helemaal hetzelfde en een ander soort boot (maar wel uit dezelfde tijd). De tekeningen aan de rechterzijde spreken voor zich.
http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/timelines/topics/shipconstruction.htm
 
Voilá, één van de originele bootjes :D

Waar het op neekomt is dat deze schepen "genaaid" werden... letterlijk natuurlijk hé :P
 
Hoi Wim,

Het begint al op te schieten, het valt wel mee met de spanten met de touw er om heen, ik vind het netjes gedaan hebt al zeg je zelf dat het niet zo mooi is de spanten met het touw.
 
Dank je Patje.
Trouwens met dat touw ben ik ook weer eigenwijs geweest.
Ik doe het net weer anders dan Amati heeft aangegeven; op deze manier vond ik het mooier en het was ook nog eens praktischer uitvoerbaar.
Ik geef je gelijk ook,leg er je ziel in en het word het spiegelbeeld van jouw denken.
 
mooie link wim had ik nog niet gezien:wow:

ga je de boot zoals dany het zegt ook helemaal naaien of is het enkel het midden stuk dat gedaan word ?
 
Amaaaaaai Wim,
:D Ik zit te kijken in kleermakerszit:D
Groetjes
Ward
 
Hoi Wim,
Het begint al op te schieten, het valt wel mee met de spanten met de touw er om heen, ik vind het netjes gedaan hebt al zeg je zelf dat het niet zo mooi is de spanten met het touw.

Ha Bart, het touw met de spanten vind ik wel mooi, maar niet op de manier zoals de BB aangaf.
 
Patje, iets er van jezelf in leggen geeft wel iets meer aan de boot.


mooie link wim had ik nog niet gezien:wow:
ga je de boot zoals dany het zegt ook helemaal naaien of is het enkel het midden stuk dat gedaan word ?

Dirk, over de rest komt het dek te liggen, dus compleet buiten het zicht.
Deze keer volg ik eens de BB en doe ik alleen dit middenstukje.


Ward, dat jij zo nog kunt zitten :).
Bedankt voor het compliment.
 
Hey Wim,
amaai, al die draadjes en dan maar 35 cm lang zijnde, respekt voor uw geduld, maar deze had ik nog niet gezien. Doe zo verder!
 
Hey Wim,
amaai, al die draadjes en dan maar 35 cm lang zijnde, respekt voor uw geduld, maar deze had ik nog niet gezien. Doe zo verder!

Ha Jim, je ziet haar ook bijna over het hooft :).
Er is ook zoveel te zien op het forum dat niet alles direct opvalt.

Inmiddels ben ik ben begonnen aan een oneindige rij gaatjes boren. Eerst afplakken met schilderstape, dan uittekenen en dan boren. Onderstaande foto geeft nog niet eens alles wat aan één zijde aan gaatjes geboord moet worden. Het onderste rijtje op de foto zijn voor de touwen om de roeispanen vast te gaan zetten.
De andere dubbele rij over de gehele lengte wordt gebruikt om de planken aan elkaar te houden. De planken naar de kiel toe werden met de eerder getoonde techniek aan de binnenzijde aan elkaar gebonden.

1_Nave_Egizia_023.jpg
 
Laatst bewerkt:
Moet je daar touw door heen doen, de gaatjes zijn wel erg klein.
 
Moet je daar touw door heen doen, de gaatjes zijn wel erg klein.

Ze zijn nu 1 mm en dat gaat zo'n 1,5 mm worden en daar ga ik 2 draadjes van 1 mm doorheen 'proppen'.
 
Succes er mee wim, zal niet meevallen, maar het zal jou wel lukken.
 
Succes er mee wim, zal niet meevallen, maar het zal jou wel lukken.

Deze gaatjes vielen nog mee trouwens :).
Op onderstaande foto komen er 20 1mm gaatjes op 5 cm, dat is 1 gaatje per 2,5 mm.
Op de achterzijde komt nog een dek(je) dat op dwarsgeplaatste palen rust.
Die palen zitten vast met inderdaad touw, dat touw komt door deze gaatjes.

1_Nave_Egizia_024.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan