Hoofdsponsor

1/24 Narrow Passage ! [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Z

zillion

Guest
Bij deze is de bouw van mijn eerste diorama officieel van start gegaan!

Het idee :
zoals jullie al hebben kunnen zien in de rubriek "auto" heb ik een tijdje terug een 1980 Ford Bronco gemaakt, wel deze komt nu in een diorama te staan. Ik zal nu proberen om het beeld dat ik in mijn hoofd heb te schetsen. Stel je voor : een droge rivierbodem tussen aarden wallen van de rivier, de rivierbodem bestaat voornamelijk uit grote en kleinere keien. Bodem de rivier hangt een houten voetgangers bruggetje. Alles mooi en rustig tot dat er van achter de hoek een diep geroffel weerklinkt van de V6 van de Bronco, gestaag wordt het geluid zwaarder en komt de neus van achter de hoek gestoken. Hobbelend en wiebelend baant de Bronco zich een weg over de rotsige bodem van de rivier tot onder de brug, daar staat hij stil zodanig dat ik het diorama kan maken. :D

Afmetingen :
25 op 32 cm, 12 cm hoog.

Materiaal :
Hout en piepschuim (geexpandeerd polystyreen), later bekleden met gips.

Foto's :

PICT0195.jpg

PICT0198.jpg

PICT0200.jpg

PICT0204.jpg

Zo, nu moet ik eventjes wachten totdat de lijm goed droog is alvorens ik het piepschuim in vorm kan gaan vijlen en schuren...

zonnige groet,
Thomas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk idee voor een Dio, succes met het maken ervan.

Fred
 
Heel veel succes met dit bijzondere dio.
Zeer benieuwd naar je aanpak.
 
Dank u voor de interesse! :P

Het is mijn allereerste diorama, dus alle hulp en tips zijn welkom.
Mijn volgende stappen zijn :
- gips op het piepschuim doen --> andere /betere mogelijkheden??
- daarna met verdunde houtlijm instrijken en zand strooien.
- laten drogen en afblazen van overtollig zand.
- aangezien de wanden aarden wallen moeten voorstellen zal ik eerst een zwarte ondergrond spuiten op de wallen en de bodem
- daarna zullen de wanden met verschillende bruintinten behandeld worden van donker naar lichter
- de bodem zal met verschillende grijstinten behandeld worden.
- daarna komt er beplanting op de wanden: gras en lange grashalmen.
- op de bodem komen er rotsen te liggen...
- last but not least komt er bovenop een houten brug, waar ik nu aan aan het werken ben...

Tips of opmerkingen bij mijn werkwijze zijn MEER dan welkom... :D
 
Enkele ervaringen die ik heb meegemaakt: je kan piepschuim gebruiken hoor, maar wel opletten dat je overal genoeg gips legt. Anders bij het schilderen of spuiten zal het piepschuim weg smelten. Je kan ook alles schilderen met waterverf natuurlijk.
Ik gebruik geen piepschuim meer, maar isolatiepanelen, deze smelten niet weg als je gaat verweren met olieverfwashes.

Ik zou al een deel zand in de natte gips of plamuur stooien, het heeft een beter effect en blijft ook beter zitten.

Grtz Bart.
 
Hey Bart,

Bedankt voor de tip van het zand in de gips.

Ondertussen zit de vorm er al redelijk goed in, de schuine wanden zijn nu zo goed als klaar.
Zal deze avond aan het gipsen slaan.
Daarna laten drogen en insmeren met houtlijm en nogmaals met zand overstrooien...
Hoop tegen eind van de week te kunnen beginnen met kleur spuiten.

Ondertussen ook al zitten meten en rekenen aan de voetgangersbrug die erover komt te liggen. Zal mooi worden, hoop ik...
 
Dit gaat een mooi dio worden.
In plaats van gips zou ik zeker tegellijm gebruiken. Het voordeel is dat het niet zo snel droogt, niet zo breekbaar als gips, verdunbaar is met water en vanzelf al een ruwere structuur heeft. Je kan tegellijm evengoed kleuren als gips.
 
Hey Thomas,

Dit beloofd om iets unieks te worden.

Mijn aandacht heb je alvast hoor.



Droop
 
Yo Zillion,

Altijd leuk om nieuwe diorama's te zien groeien...mooi project dat je toont.

Ben benieuwd naar het vervolg van de ondergrond.

Mijn enig puntje is dat je je Bronco wel wat "wegsteekt" in de te diepe rivierbedding...dat doet wat afbreuk aan je model.

We volgen...

Greetz Nico
 
veel suc6 met je eerste dio ik kijk uit naar de vorderingen ;)
 
Interessante keuze, ik ben benieuwd naar het vervolg.
Veel plezier, Ronald
 
Hallo allen, bedankt voor de input.

Ondertussen is de vorm al redelijk aan het komen in de ondergrond, vanochtend ook bezig geweest met uitplaasteren van het piepschuim en dat is redelijk goed gelukt, mede door mijn ervaring in het plaasteren van muren. :D

Wat betreft het afbrokkelen van de plaaster, dat valt nog goed mee hoor, eenmaal volledig droog en indien het goed is aangebracht kan het wel tegen een stootje. :P

Hieronder een paar foto's om een idee te geven.
Vorm in de piepschuim :

PICT0209.jpg

En dan met de Goldband-plaaster toesmeren, belangrijk is dat je plaaster niet te hard, maar ook niet te zacht is. Eigenlijk moeilijk te definieren wat "goed" is, je weet het door te doen, als je plaaster aan de muur blijft hangen is het goed, en je mag geen zere pols krijgen van erin te draaien. :D

Bon, nog een paar pics met plaaster :

PICT0212.jpg

PICT0213.jpg

PICT0214.jpg

Nu voldoende laten uitharden, dan controleren en indien goed bewerken met houtlijm/water en zandkorreltjes...
Ondertussen ook nog steeds aan het tekenen aan men ontwerp van de brug.

Grtz
Thomas
 
Ziet er al goed uit, doet mij een beetje denken aan de oude spoorbedding in de buurt van het kasteel in Herbeumont. :P
 
Mooi :) Wat ne mens toch allemaal niet kan bereiken als em geduld eeft :)

mvg

Patrice
 
Hier een kleine update, terwijl ik naar de livestream van Tomorrowland aan het luisteren ben, heb ik een start gemaakt aan de voetgangersbrug.
Het diorama is ook al volledig overstrooit met sierzand, dat geeft mij dan een goeie startbodem om hier kleurkes op te gaan zetten.. Hoop ik...

FOTO'S :

PICT0259.jpg

PICT0261.JPG


PICT0263.JPG


En nu nog wa verder doen si.. :D
 
Is de brug niet wat te laag voor de auto? Misschien beter een boog brug maken?

Fred
 
Dat was ook het eerste wat bij mij opkwam, is die brug niet te laag?
Anders kan je ook de brug gewoon iets hoger leggen, en de op-/afrit wat bijwerken met je mengsel...

Verder ziet het er goed uit, mooie opstelling ;)
 
Hey Thomas wat zie ik hier zeg ;) dit word schitterend dat merk ik al.Ik zou zeggen ga er voor man,ik moet echter beyond en The Mouse bijtreden over de brug hoogte :/.Maar dat zal wel in orde komen he ;)
 
Afgezien van de hoogte van de brug, vind ik persoonlijk toch wel bij wat je verhaal is :
Alles mooi en rustig tot dat er van achter de hoek een diep geroffel weerklinkt van de V6 van de Bronco, gestaag wordt het geluid zwaarder en komt de neus van achter de hoek gestoken. Hobbelend en wiebelend baant de Bronco zich een weg over de rotsige bodem van de rivier tot onder de brug, daar staat hij stil zodanig dat ik het diorama kan maken. :D

Waar is de bestuurder van die wagen ???
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan