Hoofdsponsor

1/72 Mil Mi-1

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 30 oktober.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.
Was het niet makkelijker geweest als je eerst de neus had geschuurd en dan pas de cockpitkap geplaatst?
 
Was het niet makkelijker geweest als je eerst de neus had geschuurd en dan pas de cockpitkap geplaatst?

Neen. Ik heb met een clublid gesproken die meer ervaring heeft dan ik wat betreft vacu cockpits en hij heeft reeds hetzelfde fenomeen meegemaakt als wat ik nu ervaar, namelijk dat de vacu delen lijken te "leven", ze zetten uit van zichzelf nadat je ze geschuurd hebt.
Het klinkt raar maar als je van die plastiek wegschuurt lijkt het mals te worden.
Ten einde dit tegen te gaan heb ik de naden, na ze eerst relatief glad geschuurd te hebben, behandeld met CA lijm zoals jij doet. Op die manier verkreeg ik een relatief sterke las.

Eens dit probleem verholpen kon ik een paar kleine zaken aanpakken zoals het plaatsen van een stukje plastiek op de neus. Ik heb echt geen idee wat dit is, het kan zowel een sensor zijn als een behuizing voor de ruitenwisser.

Tail.jpg

Tevens kon het stuk voor de staartrotor geplaatst worden maar dit moet nog verder verstevigd worden.
 
Zou de oude plastiek mals kunnen worden door de warmte die vrij komt bij het schuren?
Volg verder.
 
weeral wat bijgeleerd , ik weet niet of plastiek mals word bij schuren de snelheid van het schuren is toch redelijk klein he , als iemand met een machientje ( tandenborstel omgebouwd of een soort Proxon ) dan bestaat de kans dat het plastiek gaat warm worden , want daarentegen word oude plastiek sprok en breek veel gemakkelijker dan verse of nieuwe plastiek
Wat wel een kleine oorzaak zou kunnen zijn is omdat je de cockpit tijdens het schuren stevig vast neemt en deze op lichaamstemp. brengt en dat zou dus kunnen dat deze zich terug wil naar zijn oorspronkelijke vorm ( is maar een gedacht van mij hoor )
Nu de bouw zelf begint er toch goed uit te zien
 
Ja Marc, jij verwijst naar hetgeen "het geheugen van de plastics" genoemd wordt en dat zou hier wel eens een rol in kunnen spelen. Maar vacu is sterk zolang de randen van het volledige stuk niet verwijderd zijn. Van zodra er geen steun meer is, heeft het de neiging in te zakken waarbij je eerder moet denken aan uitzakken dan inzakken als een pudding.

De rotorkop baarde mij wel zorgen:

Rotorhead.jpg

Van opkuiswerk gesproken ... maar uiteindelijk konden de rotorbladen toch bevestigd worden.

Schroef.jpg

Nu maar hopen dat deze combinatie sterk genoeg zal blijven.
 
Die rotorkop bad de afgelopen 50 jaar dagelijks voor massage door een multitool.
 
De Mi-1 heeft zijn onderkleur gekregen en de lijnen van de cabine werden met de hand geschilderd.
Hopelijk zal hij morgen zijn groen jasje krijgen maar daarvoor moest eerst de binnenkleur van de cabine aangebracht worden.

Blauw.jpg

Zou nog wel eens een leuk klein ding kunnen worden.
 
Mooie update en ziet er geweldig uit.
 
knap, benieuwd naar de overgang zo tussen de romp en de clearparts.. lijkt me nu nog groot, maar ik heb ook nog geen idee van de fragiliteit...
 
gewoon volgen met vingers gekruist en op het puntje van de stoel mooi zitten wachten aar het resultaat
 
De crawler in de vernis en de Weasel in de primer en dus tijd om wat aan de Mi-1 te werken.
Het groen aangebracht maar niet echt tevreden over, lijkt me geen goede kleurkeuze maar het is wel degelijk de opgegeven kleurcode FS34151 welke overeenkomt met Vallejo Model Color 70.850 Medium Olive.
Het is wel zo dat het Tsjechisch groen precies intenser is dan het Russisch groen.

Alles gespoten in 2 lagen maar toch hier en daar met de hand moeten bijwerken en dat zal in de toekomst nog moeten gebeuren ook.

Groen 1.jpg

Ook begonnen met het plaatsen van het landingsgestel, met wat geluk hebben we geen staartzitter.
 
Leuk toestelletje Erwin.
Wat het groen betreft, het lijkt er wel op de je verf transparant is, waarschijnlijk is dat de reden dat het niet 100% naar je smaak is.
 
Leuk toestelletje Erwin.
Wat het groen betreft, het lijkt er wel op de je verf transparant is, waarschijnlijk is dat de reden dat het niet 100% naar je smaak is.
Nochtans goed geschud met de paint shaker gedurende meerdere minuten.
 
Als alles geschilderd is zal het groen nog wem meevallen.
 
Beetje updaten.
Rotor verder gebouwd en geschilderd in "green". Welk groen is niet beschreven maar ik veronderstel niet dat het hetzelfde groen zal zijn als de body. Daarom maar dit kleur eens geprobeerd doch ik heb de indruk dat olijfgroen toch iets beter zou zijn.

Rotor 2.jpg

De wielen zijn ondertussen ook gespoten en zullen morgen geplaatst worden.
 
Kan er niks zinnigs over zeggen want ik weet niets van wentelwieken, maar het plaatje ziet er niet onlogisch uit.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan