Hoofdsponsor

1/72 Messerschmitt vs Spitfire. War brings no winners. [wip]

doomwad

Well-known member
Registered
Lid geworden
10 aug 2009
Berichten
3.600
Een tussen doortje doen na de "racebouw" :D
Dit pracht vliegtuig verdiend het te worden afgewerkt,het is een vliegtuigje dat mijn zoon eens startte en de zin te bouwen verloor.
Daarom dat ik deze ga afwerken,maar dit gaat dan wel een "wheels up" worden.

Het word een topic in twee delen als het ware,de messerschmitt en daarna de spitfire.
Even de box art van de messerschmitt.
attachment.jpg
Het is niet slecht gebouwd maar een van de wielen staat erg scheef naar voren en is onherstelbaar als ik dat ga verwijderen.
attachment.jpg
De schilderwerken voor een twaalfjarige waren niet echt slecht.
attachment.jpg
Maar ok ik ga aan de slag en het vliegtuig word in ere afgebouwd en hersteld.
Zo, en nu het plan in de aanslag en beginnen,tot de volgende keer met foto's ;)
 
Laatst bewerkt:
Een herstellingswerkje, altijd leuk om te zien ;)
 
Herstelling werken altijd leuk om te volgen en leerzaam ook,ben benieuwd waar je gaat hakken en zagen patje:P zoals we jou kennen gaat het zeker perfect hersteld worden ga je ook de kleuren aanpakken. ..
 
Een herstellingswerkje, altijd leuk om te zien ;)

Denk er net zo over Beyond ;),heb echter een vraagje aan de meesterbouwers onder jullie.
Ik wil het wheels up,hoe maak ik een statiefje voor deze kleine warrior??
 
is onherstelbaar als ik dat ga verwijderen.

Dat waag ik te weerspreken Patje. Mijn BF109's landingsgestel is tijdens de bouw ook twee keer afgebroken (1e keer gewoon onhandigheid, 2e keer kwam ik erachter dat ik het verkeerd had hersteld) en met secondenlijm krijg je het weer superstrak. Toch maar eens proberen, zou ik zeggen!

Mijn exemplaar is op 1/32 met interieur en photo etch, dus een stuk zwaarder dan die van jou... dan zou het helemaal moeten kunnen.

Overweeg ook eens om het stabilo / kielvlak recht te zetten.
 
Hey die Roy,ja ik geloof je wel maar ik maak er echt een wheels up van :)Help es effe man ;) kielvlak?? stabilo lol ken ik echt niks van beste kerel hahaha
 
Het kielvlak is het verticale stuk staart (waar het richtingroer aan vast zit) en het stabilo is het horizontale stuk staart (waar het hoogteroer aan vast zit).

Voor de volledigheid in aanvulling op mijn vorige post, had je ook nog het landingsgestel kunnen monteren met tweecomponentenkit, dat is steviger.

Maar goed, je wilt dus het landingsgestel ingetrokken hebben. Misschien het model op een transparant (bijv. glazen) cilindertje plaatsen?
 
Ok Roy bedankt voor de info,ik tracht het netjes recht te krijgen.Denk wel dat ik iets vind om het te doen zweven als het ware.
En nu weer aan het werk :D
 
Succes met het "2de" leven dat je dit prachtig toestel schenkt, gaat helemaal goed komen Patje ;)
 
Bedankt Filip,deze verdient het echt,het is een van de bekendste vliegtuigen ooit gebouwd.

Ik heb het vliegtuig afgewassen en met terpentijn behandeld,dus de meeste oude verf was er af.
Daarna waste ik het nogmaals met een mild sopje en liet het snel drogen weer.
Daarna al in de primer gezet,natuurlijk is er schade aan het vliegtuig, ik heb per ongelijk de wapen loopjes eraf gewreven,maar dat is geen probleem
ik herstel dat wel.

attachment.jpg
Het cockpitje vol gepropt met kleenex ,en de Messerschmitt in de primer gezet.
Op deze manier zie ik de fouten die mijn jongen maakte veel beter.
attachment.jpg
Precies of er kleur doorkomt is het niet:D maar ok dat gaat goed komen.
De naden langs de vleugels zijn vreselijk en worden eerst aangepakt,ik kleef tape langs de naden en vul deze op met plamuur.
attachment.jpg
Een enorme rand die hij vergat weg te schuren,ook onder bommen zie je die doorlopen.
Word allemaal aan gepakt.Dit moet en zal goed worden ;)
attachment.jpg
De staart vlakken werden niet geschuurd aan de randen,dus ook dat word gedaan.
attachment.jpg
Ik zie op een van de vlakken een diepe kier zitten,dat word zo goed mogelijk hersteld.
attachment.jpg
Hier net achter de schroef ook een vreselijke bult,brrrrrrrrrrrrr
Ik kras met mijn recht mesje de naad weg en met fijn schuurpapier word alles glad gezet.Desnoods met lijm opvullen en wederom netjes en zachtjes schuren
attachment.jpg
Ik zie een soort van verdikking lopen boven op de fusilage,ik denk dat dit er ook moet zijn,mar voor alle zekerheid trek ik dat na.
Eenmaal alle fouten zijn weggewerkt kan ik nog een laagje primer zetten en dan pas kunnen we verder met het herstellen/verven van deze prachtige Messerschmitt.
Zo...dat gezegd zijnde sluit ik af en tot morgen of zo.
 
Wat voor verdikking bedoel je? Ik heb hier een boek van de 109, misschien kan ik je helpen. Ik kan ook even kijken of het op mijn versie ook zit, maar ik heb wel een 109E en geen G.
 
Goeie morgen Roy en anderen,ja ik keek het na en blijkt dat van de staart naar de cockpit toe een verhoging zit net daar waar de twee helften samen komen van de romp.Zojuist bekeek ik wat beelden via Google en kom tot het besluit dat deze gewoon een naad blijkt te zijn die ook is vergeten dus dat word schuren.
 
Ah dat bedoel je.. ja dat is een naad. Natuurlijk even schuren totdat de vogeltjes niet meer struikelen, maar de resterende naad hoeft niet gevuld te worden want die zit er in het echte vliegtuig toevallig ook. Daar komen de staalpanelen van de linker- en rechterromphelft bij elkaar.

Scheelt weer vulwerk :)

Dit geldt dus voor de naad vanaf de cockpit naar de staart van het vliegtuig, zoals te zien op je laatste foto.

Echter, van de cockpit tot en met de propeller zit op het echte toestel géén naad in het midden. Daar lopen de panelen dus over de bovenkant van het toestel heen (boven het instrumentenpaneel, de mitrailleurs en de motor).

Als je heel natuurgetrouw wilt zijn, zou je die kier dus wél moeten vullen.
 
Overigens geldt aan de onderkant ongeveer hetzelfde: géén naad vanaf propeller tot en met einde vleugels, wél een naad vanaf einde vleugels tot en met staart (op het staartwiel na natuurlijk).
 
Ok dat is dus duidelijk Roy,scheelt me weer in opzoek werk,waarvoor mijn uitdrukkelijke dank hier.Zoals ik eerder vermelde wil ik deze Messerschmitt wel goed hebben en juist,dus dan ook weer vragen stellen uiteraard.Dit gaat top worden,merk ik nu al,bedank man waardeer ik ten zeerste.;)
 
Laatst bewerkt:
Stel vragen wat je wilt, ik heb hier de tekeningen van het toestel voor me liggen dus voor mij is het makkelijk praten.

Daarbij moet ik wel opmerken dat de tekeningen van een 109D zijn en dat mijn boek maar tot en met de 109E gaat, maar dit soort structurele zaken zoals panel lines werd gedurende de hele productie van een vliegtuig niet veranderd. Dit was alleen anders bij (zeldzaam voorkomende) zeer ingrijpende uiterlijke aanpassingen binnen een type en dan nog alleen op de plek van de verandering zelf.

Ik heb het nog even voor de zekerheid opgezocht en in het geval van de 109 waren er geen structuurverschillen tussen D en G.
 
Ik wil hier niet de moeilijke uithangen maar een Me 109 met 4 bommen onder de romp heb ik nog nooit geweten. De Me 109 was ontworpen als een jager en niet als een bommenwerper en was trouwens te licht om bommen te vervoeren.
Zeker als je het toestel met de gele neus zou willen bouwen dan moeten de bommen er af want dit was duidelijk een jager en behoorde tot de meest geduchte jagergroep die slag leverde in o.a. De Slag om Engeland. De Britten noemden deze groep de "Dieppe Boys" omdat hun vliegvelden daar in de buurt lagen.
 
mooie restauratie, ik zou ook eens kijken naar de ring achter de schroef, deze zit achterstevoren op het eerste gezicht...
 
- Wat Erwins opmerking betreft: het kán wel; als je op google.de en dan 'images' zoekt naar "bf 109 4 Bomben" vind je een (niet te linken) foto. Maar het zal erg zeldzaam zijn geweest, want zoals Erwin al zei was deze jager niet ontworpen als bommenwerper. Ik zou ofwel de bommen erop laten en dan een serieuze camouflage erop aanbrengen, ofwel de bommen eraf halen - eventueel een afwerpbrandstoftank eraan- en de neus geel. Visueel is dat waarschijnlijk de meest aantrekkelijke optie.

- Silenoz heeft gelijk wat de propeller betreft. De ring achter de naaf moet andersom gemonteerd worden.

- Ik zie nu pas dat je een 109E bouwt, wat dus precies hetzelfde type is als die van mij. Hoe ik er gisteren vanuit ging dat je een 109G bouwde is mij een groot raadsel, maar het goede nieuws is dat ik je dus beter kan bijstaan met info omdat mijn boek dus wél over dit type gaat.
 
succes patje met de herstel van het vliegtuig, gaat goed komen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan