Hoofdsponsor

1/24 Mercedes-Benz DLK 23-12 ladderwagen

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
Ervaren, maar nog steeds volgen de fouten elkaar in rad tempo op.
BOUWWIJZE
Out of box, met een wash hier en daar.
BOUWBUDGET
Ik verwacht niets meer nodig te hebben. Zo wel, geen probleem.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Graag!
Eigenlijk durf ik niets te schrijven, buiten dat ik een diep respect heb voor het geleverde werk al het andere is waarschijnlijk misplaatst.

Zoals ik Steven een PE fanaat vind, moet ik Roy een afwerking fanaat noemen, maar beiden vallen in mijn referentie kader in de categorie masochist. De graad mogen jullie zelf bepalen.

Maar jullie leveren modellen buiten categorie, misschien is dat het enigste wat telt. (y)(y)(y)
 
@Grijze Wolf Dank voor je reactie. Ik ben dan wel benieuwd wat het misplaatste deel van je reactie was geweest :D

Het is grappig dat je zegt dat ik een fanaat ben in het afwerken, en het is dus ook maar goed dat ik eens een model op snelle wijze gebouwd heb, want normaal gesproken zou ik het strakker willen maken. Maar het zijn zoals altijd waarschijnlijk details die op de foto's niet duidelijk worden. Hoewel ik wel moet zeggen dat ik tevreden ben over de manier waarop het (na het wit) ging. Echter, ik heb mezelf als fait accompli gesteld dat ik het nu eenmaal moest doen met wat zich in de doos bevond. 280 onderdelen of zo... in de transponeringstabel van Miniart gegooid, zou hun kit waarschijnlijk zo'n 4.000 onderdeeltjes tellen (lol). Was een bevrijdende ervaring.


205. Na een aantal polijst-tips van Ron (zie vanaf hier) kon ik niet wachten die eens in de praktijk te brengen.

En ik ben verheugd jullie mede te delen dat het me tot op grote hoogte is gelukt. Met een 'maar'.

Na korrel 1.000:



Na 2.000:


Na 4.000:



Aan het eind van korrel 6.000 bleef deze kras erin zitten. Geen idee hoe die er is gekomen, op de vorige foto's is hij niet te zien. Foutje? Ik moest in elk geval terug naar korrel 4.000, anders had ik me wel een ongeluk kunnen boenen. En eigenlijk had ik, achteraf gezien, beter terug gekund naar 2.000 even (ene richting), dan 4.000 (andere richting) om weer terug te komen bij de juiste 6.000-schuurrichting. Leermomentje.


Na 6.000:
[URL='https://flic.kr/p/2o5AzQP']

Dan kort 12.000:



Na Novus 2... hij glanst goed maar er zijn nog steeds krasjes te zien.





Meguiar's helpt niet echt:



Daarna nog eens Novus 2 geprobeerd, maar dat hielp niet veel.

(P.s. vinden jullie het niet knap dat er niks is afgebroken? :D )

Nu ik een beetje kan polijsten, overweeg ik om morgen een sollicitatiebrief te gaan sturen naar een autospuitbedrijf, voor de functie polijster. Wat denken jullie, lijkt het jullie verstandig dat ik in de brief vermeld dat ik over het in beeld gebrachte stukje, een paar vierkante centimeter, 3,5 uur heb gedaan?

Afijn, weer wat vragen voor @Ron, hopelijk word je niet moe-er van me dan gewoonlijk:

- Welk polijstmiddel gebruik je na korrel 12.000 schuurpapier?
- Polijst je handmatig, of gebruik je een multitool?
- Hoe krijg je de babybilletjes-vlekkeloze glans?
- Vind jij het prettig werken om 'halve stappen' te doen? Dus bijv. van korrel 4.000 naar 6.000? Of ga je liever meteen door van 4.000 naar 8.000 bijvoorbeeld?
- Is polijsten een kwestie van wennen c.q. gaat het op den duur sneller?

Totaal: 160 uur
 
Laatst bewerkt:
Ik zal zelden een multitool gebruiken voor wat dan ook in de hobby omdat ik dan niet voel waar ik mee bezig ben, ja ben een gevoelig mens :cool:
Vlekkeloze glans krijg ik toch echt door het polijsten en na het poetsen even af te wassen met een sopje om het ietwat vettige laagje te verwijderen en het poetsmiddel uit de naadjes te wassen.
Ik doe het altijd in halve stappen, op zich is dat niet echt veel werk ook als je terug moet om een kras te verwijderen
Als je aan het materiaal waar je mee werk gewend ben, dus de eigenschappen weet dan gaat je werk ook sneller omdat je weet wat wel en niet kan.

Ik werk met dit product,

Micro-Mesh

Zal eens proberen om met foto`s alles wat duidelijker te maken :unsuree:
 
Dank voor alle informatie Ron. Ik zal een setje Micro-Mesh bestellen. De padjes heb ik al (weet niet of die van Micromesh zijn, had die gekocht bij de Modelbrouwers-stand in Houten) maar die kan ik in deze krappe ruimtes met reliëf helaas niet gebruiken, dus ik ben aangewezen op schuurpapier. Ik had ze trouwens wel geprobeerd maar dat leidde tot beschadigingen aan de pads en ik kon niet overal komen.

De foto's zie ik met veel interesse tegemoet. Intussen ga ik dus even zo'n setje bestellen.

Welk merk polijstmiddel (Novus / Tamiya / iets anders) gebruik je?
 
Ook van Micro-Mesh Roy. Ik gebruik de padjes ook en inderdaad een beetje uitkijken.
 
Ik bedoel, het merk poetsmiddel (dus de vloeistof).

Intussen een verzameling Micromesh aangelegd. Besteld in Duitsland wegens 3x zo goedkoop als in Nederland.
 
Deze dus van Micro-Mesh 😄
 

Bijlagen

  • 20221213_143936.jpg
    20221213_143936.jpg
    267,7 KB · Weergaven: 5
Ik bedoel, het merk poetsmiddel (dus de vloeistof).

Intussen een verzameling Micromesh aangelegd. Besteld in Duitsland wegens 3x zo goedkoop als in Nederland.

Tja wat is niet duurder hier in Nederland :unsuree:
 
@Roy vd M. , Wel goed schudden voor gebruik en tussendoor ook en de vloeistof niet direct op het model maar alleen via een doek aan brengen.
 
Polijsten met een multi tool en een polijstwieltje gaat veel sneller je moet wel voorzichtig zijn en geconcentreerd blijven om geen uitschuivers te maken
qua producten: in de action vind je kleine tubes scratch Remover van het merk Valma , krijg je alle krasjes mee weg.
succes met je nieuwe carrière in de carrosserie 😬

Greetzzzz Modest.
 
Ik krijg de krasjes redelijk goed weg met tamiya fine compound. De coarse vind ik te grof na 12000 korrel.
Je kan direct met de fine aan de slag.
 
@Ron Dank voor die laatste tip, ik heb 'm ter hand genomen.

@Modestforest Merci, ik heb het nu geprobeerd met Novus en warempel het lukt. Ik hou de Valma echter in gedachten.

@Michel De Tamiya coarse en de finishing compounds zijn in mijn bezit, maar niet de 'fine' die ertussenin zit helaas. Finishing is iets te fijn om na 12.000 te gebruiken, ben ik achter.


206. Na nog eens 5 uur polijsten op dit onderdeeltje, ben ik tot een oppervlak gekomen dat blinkt en waar nog slechts minuscule krasjes in zitten, die je alleen onder zeer specifieke hoek in het licht nog kunt zien, maar dan moet je echt op zoek. Zo ziet het er normaal uit:



207. Ik zou dat nog strakker kunnen krijgen door verder te gaan polijsten met Novus (zo heb ik al een paar lichte krasjes eruit kunnen poetsen) maar denk dat dat niet veel zin heeft, want ik ga het straks juist een beetje opruwen. Ik zit zelf te denken te beginnen met korrel 60.000, om langzaam maar zeker terug te gaan richting 15.000. Ik stop daar waar de finish voor mij het meest realistisch overkomt. Voor wie wil weten waarom ik dat doe, wil ik het desgevraagd nog 's toelichten.

Hier nog een vergelijking met het sinaasappelhuidje van de cabine. Ik ben blij dat ik het niet hierbij heb gelaten.



Met dank aan Ron en Modestforest voor de tips en tricks, waar ik gretig gebruik van heb gemaakt.

Totaal: 165 uur
 
208. En nog een vergelijking met een ander onderdeel. Beide onderdelen, het ene vandaag gepolijst het andere afgelopen week "gepolijst", worden op hun ongunstigst getoond.

Kijk die krassen links. Ook rechts zijn nog wat krasjes zichtbaar, maar die zijn niet diep en vallen niet op als je gewoon naar het onderdeel kijkt. In de meeste posities zijn ze zelfs niet te zien.



209. Als je dat vorige week "gepolijste" (of eigenlijk, geschuurde) onderdeel in een ander licht bekijkt, ziet het er toch heel anders uit.





En die look is eigenlijk helemaal niet zo verkeerd vind ik... iets te mat; hij mag richting satijn of licht glanzend. Maar als je het onderdeel op de drie foto's hierboven vergelijkt, dan wordt wel duidelijk dat schijn bedriegt :)
 
Foto’s hebben veelal de neiging om de dingen anders te tonen dan ze zijn , alleen het blote oog telt eigenlijk voor een juist oordeel. Wat je zegt over die foto 208 kan kloppen , maar moest je dat opschalen naar 1/1 dan zou je toch grote diepe krassen zien denk ik dan !?

Greetzzzz Modest.
 
Je kunt niet alles zomaar opschalen, modelbouw is een illusie die zich niet voor absolutismen leent. Veel zaken zijn simpelweg niet te verkleinen omdat ze al zo klein zijn, zoals metaaldeeltjes in metallic lak.

Alleen al om die reden zal modelbouw nooit een perfecte weergave op schaal zijn. Dit geldt dus ook voor die krassen, die zijn (in mijn modelbouwfilosofie) nodig om te voorkomen dat het model eruit komt te zien als een stuk speelgoed. De krassen worden dus ingezet met als doel een streven naar realisme, zoals waar te nemen met het oog.
 
Alleen al om die reden zal modelbouw nooit een perfecte weergave op schaal zijn
Het streven naar is al bewonderenswaardig.

De vraag is wat men nog waarneemt, ik wordt nog altijd graag bedrogen. Lees wat ik op een beurs waarneem met het normale oog is voor mij de referentie van hoe goed een model is.

De freaks, links en rechts van mijn mogelijkheden om iets waar te nemen hebben mijn diepste respect. Dit geld evenzeer voor een hoog gepolijst model als een compleet doorgeroeste tank.

Enkel spijtig dat tegenwoordig de referentie van een goed model met een vergrootglas wordt bepaald (my 5 cents)
 
Dat zijn mooie woorden @Grijze Wolf. Volgens mij komen we qua mening (in elk geval over dit model) prima overeen.

Ik denk dat er een misverstand is over die foto 208. Ik toon die closeup NIET omdat dat de manier zou moeten zijn hoe je een model bekijkt. Net als jij, vind ik dat een model er goed uit moet zien met het blote oog. Ik toon de closeup WEL omdat ze een onderdeel is van mijn leerproces. Pas als ik zie hoe het onderdeel er écht uitziet, kan ik de juiste keuze maken hoe het onderdeel verder te behandelen.

Ik wil uiteindelijk een uiterlijk dat tussen beide onderdeeltjes in ligt: niet mat, niet glossy.

Degene die later mijn model zal bekijken, zal hier niks van merken en heeft echt geen vergrootglas nodig om te kunnen zien wat voor resultaat ik voor ogen heb gehad. Het model ziet er als het goed is glanzend uit, maar niet TE glanzend. Omdat er nu nog slechts kleine krasjes in het gepolijste onderdeel zitten, heeft het denk ik weinig zin om verder te polijsten, immers komen er straks opnieuw -bewust- kleine krasjes in.

Ter illustratie, kunnen de volgende foto's dienen die Marc in Houten maakte.

Dit is het ene uiterste, een sinaasappelhuid, zo ziet de cabine van mijn ladderwagen er momenteel ook uit:

52524264717_3c962f42d0_z.jpg


Het volgende model blinkt -in mijn ogen- veel te hard. Hopelijk mag ik die mening hebben. Plus vergelijking met de echte ZZ Top-auto:

52525283098_c669ace937_z.jpg


classicalbumart-via-twitter.jpg


1933-Ford-Coupe-From-ZZ-Tops-Gimme-All-Your-Lovin-via-Twitter.jpg


1933-Ford-Coupe-From-ZZ-Tops-Gimme-All-Your-Lovin-via-SCVHistory.jpg


Ik vergelijk het boven getoonde model het liefst met een speelgoedautootje, ik weet het niet beter te omschrijven. Hopelijk voelt niemand zich beledigd. Prachtig dat je zo gepolijst hebt, maar breng 'm daarna terug naar korrel 30.000 of daaromtrent. Dat schuurpapier bestaat ook.

Persoonlijk ben ik dan veel meer te spreken over het realisme van zoiets:

52524263582_2aaea0bb8a_z.jpg


52525285293_065679ae51_z.jpg


Hopelijk heb ik zo mijn visie duidelijk gemaakt. En... iedereen zijn mening he. De een vindt de ZZ Top-auto het toppunt van modelbouw, perfect gepolijst. Ik dus niet. Gelukkig zijn er verschillende meningen, dat houdt de hobby interessant.
 
Aanvulling nog. Ik was toch zo tevreden over de lift? Ik citeer mijzelf:

Ik zeg het niet vaak, of eigenlijk nooit, over mijn eigen werk, maar ik ben echt tevreden.

En dat was ook echt zo. Sterker nog, het IS ook echt zo. Het mocht iets meer glossy zijn, maar dat lukte me niet. Ik vond het echter best, want ik het bijna het uiterlijk gevonden waar ik naar op zoek was, te weten satijn:

52555319297_248c5b4cd9_c.jpg


Nog steeds vind ik dat een mooi plaatje. Echter, het allerlaatst toegevoegde onderdeel (de klep, die ik nu heb gepolijst) is het enige onderdeel dat plat op de lift ligt en mij viel, telkens als ik de lift bekeek, op dat die klep wel haast mat leek. Dat komt doordat het licht er anders op valt dan op de andere onderdelen. Datzelfde gaat gebeuren met de cabine bijvoorbeeld. Vandaar de wens tot verder polijsten en dan gecontroleerd terugbrengen tot glossy.
 
Dat deze brandweerwagen niet meer in de GB zit, zat natuurlijk aan te komen, met een dergelijke drang naar perfectie in combinatie met de omvang van het model was er natuurlijk zeer weinig speling voor foutjes en tegenslagen.
Maar ik begrijp heel goed dat je nu met een veel geruster gemoed en nog meer plezier aan dit juweel zal kunnen verder werken buiten GB gebeuren.
Ik zie alvast steeds uit naar volgende updates, en nog steeds moet ik meer en meer moeite doen om zelf niet tot de aankoop van een brandweerwagen over te gaan (ik heb destijds ooit nog 40 uren stage gedaan bij de brandweer overigens), zei het dan geen ladderwagen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan