Hoofdsponsor

1/12 McLaren Honda MP4/6 Ayrton Senna [wip]

Lesley ik denk dat ik de Motip ga gebruiken. Waar is dat mat wit dan voor nodig, ik neem aan dat je die als onderlaag bedoelt? Of bedoel je die kleur als de eindkleur voor het wit?

Chassisnummer heb ik volgens mij wel foto's van. Ik ben erg jaloers dat je in die auto hebt mogen zitten... :)



24. Eens en ergens moeten we beginnen. Dat wordt vandaag, met de dynamo. Eerst de gaatjes uitboren met een 0,6mm.-boor.

29818906441_7a2caea141_b.jpg

25. De v-snaar maak ik van messing plaat. Paar keer ritsen met een mes, dan heen en weer wrikken en de plaat breekt mooi af.

29275870553_8ffb7dd81a_b.jpg

26. Het vouwen (wrikken) met een vouwmesje.

29275865053_d998ee6800_b.jpg

27. V-snaar om een boortje met iets kleinere diameter dan de dynamo-poelie heen buigen.

29275866473_3dc9cae495_b.jpg

28. Aandrijfwiel-curve wordt verkregen door middel van een pons uit punch&die-set.

29275135624_e6699d6943_b.jpg

29. Geduldig buigen totdat de vorm overeenkomt.

29275139784_29433a6681_b.jpg

30. De afstand tussen de twee poelie-assen meten alvorens de oude v-snaar te verwijderen.

29818902521_9f88af29d5_b.jpg

31. Balsafoam gebruiken als template: de twee bevestigingspinnen worden in het schuim gedrukt. Zo weet ik straks precies hoe lang de v-snaar moet zijn. Mocht er met het balsafoam iets mis gaan, heb ik de afstand nog (zie vorige foto).

29818899651_e3c3e7758c_b.jpg

32. De dynamo-poelie is een 'nut on a washer 1,4mm.' van Masterclub (MC435078 ). De Tamiya-moer is te klein en weinig gedetailleerd, dit product van Masterclub komt nauwkeurig overeen met de enige referentiefoto die ik van deze poelie heb.

De snaar zal apart worden geairbrushed en daarna aan de poelie en het rad worden vastgelijmd met bruine Gator Glue. Het onderste deel, waaronder de samenvoeging van de messing strip, is na volledige montage in het geheel niet meer te zien.

29275137714_dbd511596a_b.jpg

Bestede tijd: 6 uur (bouw) + 13 uur (studie)
 
hier zien we weer top werk waar haalt hij het toch omdat zo te doen ik ben hier weeral met verstomming geslagen
 
Smultopic nr1... :) hopla, je zit al aan pagina 10, en het eerste onderdeeltje moet nog aan het 2de geplakt worden... ;)
Echt fantastisch om te horen dat je van McLaren zo snel reactie krijgt... vraag me nu wel beetje af of die persoon in kwestie wist dat die nr's allemaal hetzelfde zijn, of misschien ook nog zelf is moeten gaan opzoeken... ;)

Groetjes,
Kurt
 
Motip fluo orange rot is ook een matte verf, dus mat op mat, want anders kan dat problemen geven.
 
Mooi idee om met messing de v-snaar te maken. moet ik in gedachten houden.
 
Ben gisteren thuisgekomen van een veertiendaagse vakantie.Dus het resultaat is dat ik hier veel te lezen had.Wat ik hier allemaal onder ogen krijg gaat echt mijn verstand te boven.Ikzelf zou het niet kunnen dat is voor mij te veel van het goede.Roy wat ik hiermee wil zeggen is dat ik veel bewondering heb voor hetgeen je laat zien.Telkens weet je iedereen te verrassen.Voor mij gaat zo een bouw te ver,ik zou zoiets nooit kunnen maar toch blijft het een plezier om u te volgen.
Marc S
 
mooie details weer Roy
maar beetje sneller werken mag wel, wil deze in afgewerkte versie zien :p
 
@Marc: fantastisch dat ik op dit forum maatjes heb zoals jij die telkens weer de moeite nemen om even te reageren. Hartverwarmend!

@Kurt: de McLaren-medewerker in kwestie werkt fulltime aan deze historische auto's en heeft destijds Senna bijgestaan als chief mechanic. Hij zal ook de nodige bakken moeten hebben vervangen, dus hoewel ik het niet zeker weet denk ik dat hij het uit zijn hoofd wist.

@Lesley: ik had nooit gehoord van een probleem dat mat op glossy zou geven, maar ik neem het van je aan. Ik zal dus inderdaad mat op mat doen. Dank voor de tip!

@Rebelish: op schaal 1/24 is het zeer natuurgetrouw, in deze schaal ga ik een paar laagjes primer aanbrengen om het iets dikker te krijgen.

@Marc S.: dank je wel voor je reactie. Als ik sommige andere topics zie, gaan die mij het verstand ook te boven. Mensen, zoals die modelbouwers in hun topics, en ik in dit topic, kunnen soms heel enthousiast worden over wat ze doen en dan kunnen ze heel ver gaan om realisme te bereiken. Voor iemand die dan niet zelf met de bouw bezig is, kan het overweldigend overkomen. Maar als je er zelf in zit, is het toch vrij overzichtelijk. Als je het jezelf maar overzichtelijk maakt, en daar is het voorbereidend werk voor. Zo hou ik mezelf uit de problemen.

@Koen: haha ik zal mijn best doen :D


33. De dynamo zelf probeerde ik aan te passen door gaatjes te boren, snijden en zagen. Ik vond het er echter niet egaal genoeg uitzien.

29878599872_6aca86ed0b_b.jpg

34. Dus heb ik het binnenwerk weggefreesd, gevijld en weer (deze keer van binnenuit) gefreesd. Te vervangen reliëf werd weggeschuurd.

29878598362_2c76152082_b.jpg
29878603132_dac7ab7fec_b.jpg
29992055855_f9682390f1_b.jpg

35. Stukjes Evergreen Rod in drie diktes gebruikt om het binnenwerk van de dynamo te maken. Vastgelijmd met bruine Gator Glue.

29992054045_0f5129b3f6_b.jpg

36. Evergreen strip #100 (0,25mm. x 0,5mm.) op maat gesneden en de uiteinden rond geschuurd. Op een 4mm.-geponste schijf van Evergreen plaat geplaatst.

29878601232_c459882e2f_b.jpg

29878595462_7aa0c60062_b.jpg

37. Een stukje 0,3mm. dik koperdraad gewalst zodat de draad recht werd (kwestie van 10 seconden).

29992057085_a0e81bf956_b.jpg

38. Vier stukjes van 2,34 mm. snijden.

29878596212_10ec1bb4ea_b.jpg

39. Beetje bruine Gator Glue pakken en daarmee de koperdraad inwrijven, het blijft kleverig. Dan met geduld in de juiste positie schuiven. Twee in elkaars verlengde liggende stukjes per keer.

29878600272_568d6fdf3b_b.jpg

29878603622_4c9f159387_b.jpg

En dan een half uurtje laten drogen voordat ik verder kan met deze dynamo... dus even het bouwverslag bijwerken :)

In de bestede tijd zitten ook mislukte pogingen begrepen.

Bestede tijd: 8 uur (bouw) + 13 uur (studie)
 
dat beloofd en hiermee is de trend gezet naar wat komen gaat en volg het met grote interesse ook al ken ik niets van auto's laat staan motor maar hou geweldig van manier van werken en denken grt Pascal
 
Dank je wel Pascal! Het onderdeel waar ik nu mee bezig ben is de dynamo. Deze wordt door middel van een v-snaar (zie het als een strakgespannen elastiekje) aangedreven door de motor zelf. Dus als de motor draait, draait de dynamo mee. Een dynamo is nodig om de accu op te laden. Het is een apparaatje dat een draaiende beweging omzet in elektriciteit. Zou de auto geen dynamo hebben, dan zou de accu na een kwartier of een half uur leeg zijn en dan zouden alle elektrische systemen uitvallen.

Hieronder op foto's 42 zie je die v-snaar. Het grote wieltje is het aandrijfwiel en is rechtstreeks verbonden met de motor. Door de v-snaar, wordt ook de dikke bout die voor op de dynamo zit, aangedreven. Die bout noemt men een poelie. Een motor heeft verschillende poelies, bijvoorbeeld voor de aandrijving van de stuurbekrachtigingspomp, of voor de airconditioningpomp, of de waterpomp (die zorgt ervoor dat er koelvloeistof door de motor heen stroomt, zodat die niet oververhit raakt) en dergelijke.



40. Ik pons een 1,4mm.-gaatje door een stuk messing plaat.

29888998322_4537c1023c_b.jpg

41. Daarna centreren (heel goed kijken en blijven checken) en een schijfje ponsen van 3,5mm. in diameter.

29708678200_8a4fc2605e_b.jpg

42. Dit schijfje vastlijmen met bruine Gator Glue op de dynamo-voorzijde. Tijd voor een dryfit.

30002536675_cfceff1711_b.jpg
29968566016_b103a84581_b.jpg

43. Ik kreeg de vraag hoeveel er van de dynamo te zien zou zijn na plaatsing. Het antwoord: hoe dan ook niet veel. Precies kan ik het niet zeggen, maar ik denk ongeveer wat je op de volgende foto ziet (binnen de rode lijntjes). De rest verdwijnt achter de beschermkap. En zelfs van datgene binnen de rode lijntjes verdwijnt er nog iets uit het beeld, omdat er een stuk versteviging vóór komt.

Toch heb ik het wel eens meegemaakt dat, hoewel het leek dat er bijna niets meer van iets te zien zou zijn, dat uiteindelijk toch niet bleek te kloppen. Voorzichtigheidshalve dus toch maar deze scratchwerkzaamheden.

29710207650_1cbb80445d_b.jpg
29920596011_72c249a34a_b.jpg

Je ziet wel de nog toegevoegde bout (het grijze ding waar mijn wijsvinger naar wijst) dus die zou ik mensen die deze kit zouden starten sowieso aanraden toe te voegen.

Bestede tijd: 9 uur (bouw) + 13 uur (studie)
 
Laatst bewerkt:
@Koen: dank je wel voor het volgen, ondanks dat je niets met auto's hebt.

@Lesley: ik had die foto al op Modelbrouwers gezien, maak me maar verder jaloers :laugh:



44. Verdere voorbereidingen op het primen van het blok: verwijderen van enkele gegoten boutjes.

29957187422_da1076e252_b.jpg

45. De steunen voor de achterwielophanging worden in het blok geschroefd (het schroefje is straks niet meer te zien) en zekerheidshalve gelijmd (bruine Gator Glue).

29987558301_20566b7555_b.jpg

46. De oliepomp-constructie wordt ontdaan van gietnaden (mesjes, schuurstick, vijltjes, schuurpapier, schuurspanner, glasvezelpen; dank Silenoz voor laatstgenoemde tip).

29987568271_c37d1e127d_b.jpg

47. Tamiya heeft een steun voor de uitlaten bedacht. Nu die in werkelijkheid niet bestaat, verwijder ik hem (beide kanten).

29987563341_7a22749df5_b.jpg

48. Met het grootst mogelijke beleid wordt dit onderdeeltje opgewarmd (kan beter met een haardroger) en iets gebogen.

29957184312_51b54834f5_b.jpg

49. De volgende slang is te kort gegoten en wordt vervangen door Evergreen rod.

30037093336_c7876882a2_b.jpg

50. Er wordt een koelleiding-uiteinde gescratcht. Tamiya is dit vergeten. Het is een stukje Evergreen Rod in S-vorm, geplaatst in een voorgeboord gaatje in het blok.

29987571441_e335a950a8_b.jpg

51. De oliepomp zit op twee plaatsen aan het blok bevestigd. Tamiya is één plek vergeten. Eenvoudig een stukje Evergreen Rod op maat gesneden, daar komt straks een boutje op.

29987563941_26a68b5a7c_b.jpg

52. Top Studio's koppen kunnen nog iets verbeterd worden: twee van de dertien torx-bouten dienen dieper verzonken te liggen. Eenvoudigweg het resin wegsnijden.

29987558291_457e213aa8_b.jpg

53. Het Honda-logo (bestaande uit twee photo etch plaatjes) wordt op de kop gelijmd (bruine Gator Glue). De lange sierstrip links en de korte sierstrip rechts van het logo, zullen pas na het schilderen worden opgebracht. Na het schilderen zal eerst het logo worden 'schoongeschraapt' met een mesje zodat het metaal weer tevoorschijn komt, althans dat is de theorie...

30071032025_a5ef8ccaff_b.jpg

Aldus is de linkerzijde van het motorblok gereed om te worden geprimed.


Bestede tijd: 12.5 uur (bouw) + 13 uur (studie)
 
Knap welk werk je hier aan het verzetten bent Roy, ik heb geen kaas gegeten van raceauto's maar hoedje af toch hoor
 
Het bezitten en lezen van docu loont weer zie ik anders had je al een paar stukken te kort.
 
Very nice... ziet er allemaal weer zeer miniscuul uit... goed bezig Roy...

En zoals Hondafan aangeeft, ben ik zelf ook wel nieuwsgierig naar waar die glasvezelpen voor dient...

Groetjes,
Kurt
 
Respect nu ik zelf ondervonden hoe moeilijk het werken is met PE respecteer het werken met kleine onderdelen des te meer en vooral wat nog komen zal blijf paraat Roy.
grt Pascal
 
Hoi een glasvezelpen is een soort schuurstick waarmee je lokaal kan werken. het schuurgedeelte bestaat uit allemaal stukjes glasvezel die aan elkaar gekleefd zijn. De hardheid van het schuren kan je in de hand houden door deze lijmverbinding te breken. Hiervoor draai je de glasvezel een stuk uit je pen, zet je deze met de "punt" naar beneden op een oppervlak en beweeg je de pen heen en weer. Je voelt dat deze slapper wordt. Ik gebruik deze hoofdzakelijk om PE op te schuren (voor het solderen of lijmen), verf te verwijderen van oppervlaktes, lijmresten verwijderen...

Het eerst breken van deze verbindingen is een beetje een noodzaak, omdat de pen niet enkel heel hard is, maar in het begin ook oneffen, waardoor je ongewild krassen trekt in je oppervlak.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan