Hoofdsponsor

1/72 Mack AC Truck "Bulldog" type HC3 early (RPM)

ERVARING
Redelijk wat ervaring, maar ik durf nog wel eens te prutsen...
BOUWWIJZE
Out of the box met wat scratsh/ombouw
BOUWBUDGET
Zo weinig mogelijk kopen, zo veel mogelijk zelf maken..
BOUWSTATUS
AFGEWERKT
COMMENTAREN
Een reactie is steeds welkom :D
Spijtig weer van die zinkgaten in de wielen.
 
Misschien eens zoeken of je fijn verbandgaas liggen hebt. Als je dat inwrijft met verdunde houtlijm kan je dat strak laten drogen en uitsnijden op maat.
 
Pascal, de wielen ga ik nog wat opkuisen en proberen om die zinkgaten een beetje weg te werken ;)

Erwin, ik ga je tip zeker eens proberen ;)
 
Vandaag eens de test gedaan met het gaas, zoals Erwin heeft voorgesteld.
Ik heb een stuk karton voorbereid en er twee stukken gaas over gespannen, bevestigd met tape.
Daarna heb ik beide stukken ingesmeerd met lijm, links met CA lijm, rechts met verdunde houtlijm.
Heb de indruk dat ik met de houtlijm meer draden heb veranderd in het gaas dan met CA.
Nu laten drogen en dan eens zien wat me het best bevalt?
1.002.jpg
1.003.jpg
 
Ik hoop dat de mazen niet te groot zullen zijn.
Ik heb hier verschillende soorten liggen en de oudste hebben de fijnste mazen. Heb die gered uit een oude, vervallen, verbandkist van een wagen.

Gaas.jpg

Altijd nuttig, je kan er ook camo netten met maken.
 
Inderdaad Erwin, de mazen zijn redelijk groot...
Ben er vandaag nog mee bezig geweest. Moet zeggen dat met CA lijm het verband iets harder is dan met de houtlijm.
Met de houtlijm is de strakte er ook uit (vermoedelijk door het water (=gewicht) in de lijm?)
Maar ga deze nog niet afschrijven, wie weet komt het toch nog (beter?) van pas?
Toen ik nog wat zwarte primer over had handig gebruik van gemaakt
1.004.jpg

De wielen zijn ook aangepakt, zo goed mogelijk toch.. Zacht plastic dat zich moeilijk laat schuren :cautious:
Een nieuw scherp mesje aan de scalpel en dan maar beginnen wegsnijden wat te veel was..
Hieronder één afgewerkt, de ander pas aan beginnen snijden..
3.019.jpg

De achterzijde..
3.020.jpg

En wat er zoal af werd gesneden van één wiel
3.021.jpg

Even testfitten aan de wagen. Wie goed kijkt kan zien dat de as te dun is voor de wielen. Dit komt omdat ik oorspronkelijk andere wielen ging gebruiken. Om dit op te lossen heb ik net boven de as een gat door de wagen geboord. Hierdoor paste een dikkere as, waar de wielen mooi op aansluiten. Daardoor komt da wagen iets lager bij de grond wat iets mooier uitkomt..
3.022.jpg
3.024.jpg

En na een zwart primer laagje
3.025.jpg
3.026.jpg
 
Veel beter.
Ja die plastiek valt bijna niet te schuren.
 
Is een mooi karretje geworden.
 
Dank u heren :D
Nu kan ik aan de Bulldog beginnen..
 
O ik dacht dat na de primerlaag misschien nog iets anders zou komen; persoonlijk vind ik dit dan te donker, zelfs al is zwart bedoeld. Dit i.v.m. het schaaleffect.
 
Hey Roy, sorry, onduidelijke communicatie van mij.
Er komt inderdaad nog een ander kleurtje op, maar daarmee ga ik wachten tot de truck klaar is, dan kan ik beide samen behandelen.
Het is tijdelijk dat deze "klaar" is ;)
 
Duidelijk; je zou kunnen overwegen om niet beiden precies dezelfde kleur te geven, maar de een bijvoorbeeld een druppeltje geel erbij, om net dat extra stukje vermeerderd realisme toe te voegen.
 
Zo, het is al een tijdje geleden dat er hier nog wat vooruitgang is geboekt.
Waar was dit weer vast gelopen?:unsuree: Juist, bij de mesh wire.
De probeersels met het muggengaas zijn eigenlijk goed gelukt. Niet die met houtlijm, maar wel die met CA lijm. Deze is mooi uitgehard en blijft meest zijn vorm behouden.
Wat er echter niet goed aan is, is de schaalverhouding. Voor 1/35 zou het idealer zijn, niet voor iets kleiner...
Ik dacht hier al eens gemeld te hebben dat ik ergens wel fijne mesh had van pipe-screens. Dit zijn fijne filters welke gebruikt worden in een pijp.
Groot is dit niet, en ik kon ze niet onmiddellijk vinden...
Andere projecten zijn intussen de revue gepasseerd, waarvoor ik nu en dan eens op zoek moest naar onderdelen in verschillende onderdelen-dozen.
Op die manier komt men dan verloren gewaande schatten tegen, waaronder de pipe-screens, en zelfs nog meer fijne mesh...
Dit werd bij de truck gelegd (om niet verloren te leggen :rolleyes: )
Nu de andere projecten klaar zijn, is er niets wat nog de herstart van dit model belemmerd, dus is deze terug ter hand genomen.

Om de koe bij de horens te pakken ben ik gestart met de roosters vrij te maken waar de mesh moet komen.
Met een fijne scriber werden de contouren gevolgd en zo de plastic beetje bij beetje doorge-scribed/-sneden.

1.013.jpg

De binnenkant werd wat met een mesje bewerkt en verfijnd, en daarna een beetje opgeschuurd
1.014.jpg

En dan een stukje mesh gesneden en aan de binnenkant bevestigd met CA lijm
1.015.jpg

Daarna heb ik nog wat aan de vrachtwagen gewerkt, maar de foto's moeten nog genomen worden...
Dus dat is voor iets later ;)
 
Merci Dany :-)
Intussen enkele foto's genomen, één met alle losse onderdelen, en één met deze in dryfit.

1.017.jpg

1.017.jpg

Vele kleine onderdelen, maar wel makkelijk te schuren plastic en leuk om te bouwen. Het gaat vlot :giggle:
 
Laatst bewerkt:
Mooie vorderingen en blijft knap op die schaal(y)
(y)(y)
 
Mooi werk en duidelijk een meerwaarde.
Nu wil ik je niet ontmoedigen maar de M van Mack stond ook op zo een mesh, misschien overwegen?
 
Slechte dryfit zo te zien :LOL:


Foto dryfit staat er niet bij, 2x dezelfde pica.:winking:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan