Hoofdsponsor

1/72 Mack AC Truck "Bulldog" type HC3 early (RPM)

ERVARING
Redelijk wat ervaring, maar ik durf nog wel eens te prutsen...
BOUWWIJZE
Out of the box met wat scratsh/ombouw
BOUWBUDGET
Zo weinig mogelijk kopen, zo veel mogelijk zelf maken..
BOUWSTATUS
AFGEWERKT
COMMENTAREN
Een reactie is steeds welkom :D

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.020
1.001 Mack AC Bulldog RPM 72401.png

Deze kit wordt de volgende, en dus de eerste van 2023 welke ik ter hand ga nemen.
De kit zal hier en daar een "update" krijgen om beter te passen in een vignette-verhaal welke ik in mijn hoofd heb.
Op de boxart is dus de truck te zien welke in de kit steekt, en achter de truck ziet men een aanhangwagen en geschut hangen welke niet in de kit zitten.
Echter een paar hersensellen herkenden de aanhangwagen, die dacht ik ergens in mijn onderdelendoos te hebben liggen, dus even op zoek.

Gevonden, maar deze is niet wat ik dacht dat het was, deze is van W.O. II en in slechte staat met veel lijmresten...
3.001.jpg

Uit elkaar halen dan maar en opkuisen
3.002.jpg
3.004.jpg
3.005.jpg

Even brainstormen wat ik moest aanpassen, de spatborden moeten verdwijnen, de dissel moet gemaakt worden, de deurtjes achteraan kloppen niet, de wielen kloppen niet,....:unsuree:
Gelukkig is er in de kit de mogelijkheid om te kiezen tussen twee soorten van voorste wielen voor de truck. Weet nog niet welke , maar het overblijvend paar zal voor de aanhangwagen gebruikt worden.
3.006.jpg
Veel van deze aanhangwagen blijft er niet over.. Het sop is de kolen niet waard, scratshen lijkt mij een betere oplossing.
Bovenstaand model zal dienst doen om afmetingen te nemen, en kan ik dan terug ineen steken..

3.007.jpg
3.008.jpg

En na enkele uurtjes bezig te zijn krijg je dit
3.009.jpg
3.012.jpg
3.013.jpg

En zo ben ik gestart met mijn eerste (gescratshed) model van 2023 🥳

Wat er ook al klaar ligt zijn een aantal figuurtjes uit de oude verzameldoos, weet nog niet welke zullen gebruikt worden..
2.001.jpg
 
Sterk begin, uiteraard volger bij, veel succes.
 
In de volg mode.
 
Knap begonnen is half gewonnen en volg graag verder mee.
Het zelf gemaakte werk ziet het er toch stukken beter uit.
 
Kundig en snel gescratcht. Altijd leuk om iets te maken wat er nog niet was. Bovendien kun je als bonus een vergelijking trekken met hoe je vroeger bouwde (als je die aanhanger zelf had gebouwd tenminste).
 
Niet echt moeders mooiste vind ik , wel mooi dat aanhangwagentje. Veel succes met de bouw.

Greetzzzz Modest.
 
Das een mooie start Beyond.
 
Xavier, je weet waarschijnlijk wel dat er een PE set bestaat voor deze truck maar ik heb indertijd de mijne gebouwd zonder deze set. Heb toen wel enig werk verzet aan de motorkap omdat ik deze open/afneembaar ging laten.
Zal hier even enkele foto's plaatsen hiervan. Als je ze liever niet ziet in je topic, verwijder je maar mijn opmerking.

HC3 1.jpg

De truck in zijn geheel als mobiele smidse.

HC3 2.jpg

HC3 3.jpg

De grilles zijn gewoon "mesh wire" op schaal 1/72. Let er bij het wegsnijden wel op dat je het Mack logo niet verliest want dat moet er terug op.
Verder heb ik nog een klein handvat toegevoegd vooraan de motorkap.
 
Dat is een mooi afgewerkt model Erwin, deze zal voor mij dienst doen als referentie... Mag hier gerust blijven staan :winking:
Ik had op Scalemates de PE sets gezien, maar ga deze zonder PE bouwen.
Beetje basic blijven, heb nog zoveel kits liggen waar ik wel al PE voor liggen heb, en ik kom er maar niet aan om ermee te beginnen of af te werken.
Zo staat er hier al een lange tijd een Maultier met Armoured cab half klaar, te wachten op afwerking...
Dus beetje bij beetje opbouwen ipv mezelf terug te verliezen in een project waar geen einde aan komt (heb er zo al te veel liggen :oops: )
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik niets ga aanpassen natuurlijk :nowink:
 
Vandaag niet zo veel tijd gehad om met de hobby bezig te zijn, dus heb ik van de spaarzame tijd gebruik gemaakt om het een en ander van Pools naar Nederlands te vertalen van de bouwhandleiding.
De tekst op de handleiding is niet zo veel, en het bevat enkel een beetje geschiedenis van deze truck.

Vrij vertaald staat er het volgende:

Mack AC is één van de meest bekende trucks in de geschiedenis. Geproduceerd van 1916 tot 1935. Gedurende deze periode werden er 40299 eenheden gemaakt met verschillende opbouw.
Begin 1917 werd het model in gebruik genomen bij het Britse leger, waar het de bijnaam kreeg "Bulldog", voor het erkennen van de truck zijn mogelijkheden.
Toen de USA betrokken werd in de oorlog verscheen de Mack AC in grote getallen in west Frankrijk.
Na de oorlog werden deze trucks verkocht aan gewone burgers en waren deze in gebruik tot eind 1940.

@Erwin , in de kit zitten onderdelen om twee verschillende versies te maken van de motorkap. Ik vermoed dat de extra onderdelen voor de late versie zijn? Het logo zit er ook apart bij, wat het iets makkelijker zal maken om deze te gebruiken mocht ik hetzelfde willen doen als jij, maar ik ben er nog niet uit. Misschien maak ik wel de late versie? Dan zijn het louvres ipv mesh wire op de motorkap (Mesh wire heb ik momenteel niet meer liggen...)
Nog even laten bezinken en dan zie ik wel...
 
Je weet dat je met de Google
Translate app (dus de app voor je Smartphone) realtime vertalingen kunt maken door een foto te maken van de te vertalen tekst? Probeer maar eens.
 
Had je dat al eens zien vermelden, maar had de app niet geïnstalleerd...
Denk dat ik er eens voor ga kijken ;)
 
Heerlijk he die kleine oude vrachtwagens , ik heb er ergens in mijn achterhoofd altijd ook wel een zwak voorgehad wel bepaalde types of merken
Leuk om te kijken
tof
 
Omdat ik voor de MB G4 nog enkele figuren wil schilderen, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de figuren voor bij deze truck ook al een kleurtje te geven.
Hier en daar werd er iets weg gesneden van de figuren, zoals een rugzak of een wapen e.d.
De foto's zijn niet van de beste kwaliteit, kleine figuurtjes zijn moeilijk scherp te stellen...
Deze drie hebben de selectie overleefd, maar zijn daarom niet allemaal echt levend meer...:

2.002.jpg
2.003.jpg
2.006.jpg
2.007.jpg
2.009.jpg
2.010.jpg
2.011.jpg
2.014.jpg
 
Figuurtjes zien eruit alsof ze net een Belgische kroeg hebben bezocht....
Bedankt Roy, ik ervaar dit als een mooi compliment.
Het is een beetje de bedoeling dat ze verdwaasd en van slag zijn, het idee voor de vignette is dat ze zopas een inslag van een granaat hebben meegemaakt...
 
Close-up van deze schaal is dodelijk voor het verrichte werk, maar vanaf een afstandje is er niets mee.
 
Citaat Beyond
" in de kit zitten onderdelen om twee verschillende versies te maken van de motorkap. Ik vermoed dat de extra onderdelen voor de late versie zijn? Het logo zit er ook apart bij, wat het iets makkelijker zal maken om deze te gebruiken mocht ik hetzelfde willen doen als jij, maar ik ben er nog niet uit. Misschien maak ik wel de late versie? Dan zijn het louvres ipv mesh wire op de motorkap (Mesh wire heb ik momenteel niet meer liggen...)"
Daar heb je het mij even moeilijk gemaakt want ik kan het mij niet specifiek meer herinneren en dus heb ik de 5 andere kits van dit type eens bovengehaald.
Alle andere kits, de EHC, EHC1, EHT en beide TK3 tankwagens, zijn voorzien van de motorkap met louvres.

Als ik naar de boxart kijk van de kits dan zie ik dat de jouwe specifiek vermeld Francja 1917 (Frankrijk 1917) terwijl deze van de 3 andere Francja 1919 of USA 1919 vermelden, dus na WO1. Bij de tankwagens ga je naar 1918 en zelfs naar 1939 in China.
Jouw boxart is ook de enige die de grille met mesh wire vertoont.
Ik meen bijna te kunnen stellen dat jouw kit de "early" versie is of gebaseerd is op een model motorkap afgeleverd op order komend uit een ander land.
In mijn boek "British Military Trucks of World War One" komt de Mack Bulldog echter niet voor doch ik vind wel eenzelfde stijl motorkap (Renault stijl) bij een ander USA merk namelijk Kelly Springfield. Deze had ook mesh wire. Tevens staat bij de foto vermeld:
"Kelly Springfield adopted (as did Mack) the Renault-style bonnet."

Deze stijl had blijkbaar 3 grote voordelen:
- de motorkap was gemakkelijk af te nemen en men had gemakkelijk toegang tot de motor,
- de radiator stond achter de motor en kon op die manier minder vlug beschadigd raken bij een ongeval,
- de radiator zorgde voor directe warme lucht voor chauffeur en begeleider.
Frisse lucht ter afkoeling werd blijkbaar aangezogen via de opstaande grilles juist voor de cabine.

Hoop dat dit kan helpen.
 
Bedankt Erwin, dit kan zeker helpen.
Aangezien dit dus blijkbaar de enige kit is voorzien voor de mesh versie, dan zal dit de versie worden :)
Het is echter niet de enige reden dat ik voor de early versie ga. Ik heb voor de aanhanger andere wielen gevonden waardoor ik de extra bijgevoegde wielen uit de kit niet moet gebruiken. Het zijn trouwens 2 verschillende uitvoeringen in de kit, en dat zal ook te maken hebben met early of late?
In de doos met napoleon soldaten heb ik gevonden wat ik nodig had
3.014.jpg
3.015.jpg
3.016.jpg
3.017.jpg
3.018.jpg

Nu nog zoeken achter iets wat kan dienst doen voor de mesh. Ik weet dat ik vroeger van die pipescreens had, welke misschien zouden passen, maar ik weet niet direct waar ik ze kan gelaten hebben...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan