Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Naakt of geschilderd, het blijft een indrukwekkende realisatie :ohmy:
 
Als naakt, vind ik hem heel indrukwekkend, meg schilderen, raak je wel details kwijt
 
volg steeds Steven en blijft knap wat je presteert grt.
 
Hey,

Het is indd een indrukwekkend model geworden, zeker met al die scratch erop.
Ik kan Erwin zijn gedacht volgen, maar ook geschilderd kan hij mooi zijn.
Misschien een gedacht om hem 50/50 te maken, dus de helft geschilderd en verweerd, de andere helft gewoon in nakend kit zodat je de details achteraf nog kunt bewonderen. Is maar een gedacht he......
 
Die discussie is al eerder gevoerd, mensen, ik blijf bij mijn stelling dat de zeldzaamheid van dit model primeert over de informatieve waarde van het ongeschilderd laten. Bovendien gaat het kanon sneller beschadigd raken doordat het metaal en de secondelijm onbeschermd blijven.

Nog even een update, weer bijna de laatste bouwupdate. Deze keer is de lade van de rammer gebouwd. Omdat die rammer in de kit wat overscale is en ik deze niet geresized heb, moest de lade wat korte gemaakt worden dan in werkelijkheid. Als deze ontplooid wordt, moet ze namelijk mooi in de kulas uitmonden, terwijl ze in transportpositie losgekoppeld wordt en doormidden geplooid. Er moest een soort fietsketting aan komen, dus daarvoor heb ik maar een sparepart uit de Diopark fietsset gebruikt.

attachment.jpg

De losgekoppelde positie uitgelegd op een plaatje. Dit scharnier heb ik uit metaalfolie geplooid.

attachment.jpg

De lade naast de tekening, waar je ziet dat de echte wat smaller is.

attachment.jpg

In de kit zal ze op deze manier gemonteerd worden. Daarna ben ik de binnenkanten van het affuit te lijf gegaan. Hier moest zo mogelijk een nog veel langere motorketting gehangen worden. Zo'n fijne ketting had ik niet ter beschikking. Ik besloot een surrogaat te fabriceren met behulp van een strip Evergreen en een metaalschroef.

attachment.jpg

Door de schroef tegen het Evergreen aan te persen, krijg je een structuur die aan een ketting doet denken.

attachment.jpg

Deze kon dan over de as gelegd worden en aangespannen. Omdat het inpersen van de structuur de strip teveel vervormt, kon de ketting niet vrij hangen zoals het origineel. Ze moest tegen de wand uitgelijnd worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna konden de persluchtleidingen afgewerkt worden. Eerst aan de rechterkant:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En dan links, daar was het iets minder zwaar werk.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Die discussie is al eerder gevoerd, mensen, ik blijf bij mijn stelling dat de zeldzaamheid van dit model primeert over de informatieve waarde van het ongeschilderd laten.

Extreem mee eens.

Mooie vooruitgang trouwens, samengevat. Het blijft indrukwekkend wat je doet.
 
slimme truc met die vijs grt.
 
Alweer een mooie update, en het einde van de bouwwerken zijn in zicht ;)

Ik besloot een surrogaat te fabriceren met behulp van een strip Evergreen en een metaalschroef.

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=94958

Door de schroef tegen het Evergreen aan te persen, krijg je een structuur die aan een ketting doet denken.

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=94960

Deze kon dan over de as gelegd worden en aangespannen. Omdat het inpersen van de structuur de strip teveel vervormt, kon de ketting niet vrij hangen zoals het origineel. Ze moest tegen de wand uitgelijnd worden.

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=94962

Deze methode zal voor de autobouwers onder ons wel interessant zijn om een aandrijfriem te maken ;)
 
Ik heb deze ketting eenzijdig ingedrukt en ben rond het midden aan de andere kant begonnen. Ik ontdekte wel dat je de vervorming er uit krijgt als je ze tweezijdig indrukt. Wel er op letten dat je ze san niet doorknijpt.
 
Er is even aan een ander model gewerkt maar hier komt het kanon dus weer.

attachment.jpg

Ik heb deze infraroodlamp aan beide trucks gescratcht, er lag nog een bruikbare set in de sparebox.

attachment.jpg

De binnenkant van de cabines kon nog wat aankleding gebruiken.

attachment.jpg

De richtingaanwijzers waren reeds verwijderd van de kit om op de plaat te monteren, maar ze bleken overscale op deze schaalfoto.

attachment.jpg

Na een uur prikken met een mespunt en vijlen lagen deze vervangstukken klaar. Ik gebruik de glanzende kant voor de binnenkant.

attachment.jpg

Ik plooide ze over een vijltje.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zoals je ziet kunnen we volgende keer al naar de achteruitkijkspiegels gaan kijken.
 
Het blijft toch nog steeds interessant om te volgend aan dit indrukwekkend knappe project
Goe bezig Steven
Marc
 
Bedankt, Marc. Er is ook vandaag weer wat uit de bus gekomen.

attachment.jpg

Voor de achteruitkijkspiegels wilde ik weer gebruik maken van stukjes gepolijst PE. Ik dacht dat de fretjes van Earth Metal PE roestvrij staal waren, maar deze fragmenten bleken toch aan mijn scalpel te blijven hangen. Het voordeel van dit toch wel harde spul uit te slijpen is dat het echt spiegelend werkt. Je ziet enkele maten die met de breuk links vermenigvuldigd werden om de grootte van de spiegels te verkrijgen.

attachment.jpg

Er is een beschermende rand rond de spiegels geplooid. Hier en daar wat te groot maar dit wordt toch dichtgeplamuurd.

attachment.jpg

Aan de achterkant wordt een stuk Evergreen gekleefd waar vier facetten in gevijld worden.

attachment.jpg

De spiegels krijgen een steel die verankerd wordt met een boring.

attachment.jpg

Hier kan je echt iets in de spiegel herkennen.

attachment.jpg

Er was op de juiste plek al een gat. Daar heb ik nog een scharnier in gekleefd. Normaal gezien hebben de atoomkanonnen ronde spiegeltjes, dit model werd waarschijnlijk pas op het laatst gebruikt want het komt niet voor in het boek van Tankograd.

attachment.jpg

Wat ik ook nog wilde aanpassen, was de zijrand van de fenders bij de twee trucks. Die was een millimeter te smal en had een gebrek aan detail. Hier en daar moest er een klinknagel in zitten en de rand was wat te dik. Op de schaalfoto zie je dat de klinknagels overgezet worden. Hier volgen de resultaten met een vergelijkingsfoto erbij.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Jullie gaan deze update ook wel kunnen smaken, denk ik. We gaan de koplampen van de front truck upgraden.

attachment.jpg

Renwal heeft het lampenglas wel wat reliëf meegeven in de vorm van een ruitjesmotief, maar er is geen clearpart voor handen. Een hele tijd geleden is een forumlid, Coachke, mij in mijn zoektocht naar onderdelen te hulp geschoten en hij had al drie variëteiten van koplampen uit wagens op grotere schaal cadeau gedaan. Een paar hadden reeds de gewenste afmetingen. Een riskant werkje bestond er in om de oude lampen om te vormen naar armaturen voor deze clearparts.

We beginnen zoals gewoonlijk met de nodige afbraakwerken en dat ziet er nooit fraai uit.

attachment.jpg

Je ziet een houtboor van 7mm die in een voorgeboord gat geplaatst is en met de hand aangedraaid tot ze een randje uitgesneden heeft in de oude lamp.

attachment.jpg

Er wordt dan gefreesd om de lamp hol te maken, waarbij de omtrek niet geraakt mag worden.

attachment.jpg

Het glaasje gaat perfect passen. Zonder Coachke was dit niet mogelijk geweest.

attachment.jpg

Met Tamiya Ultra Thin krijgt de lamp weer een gepolijst uiterlijk. Nu kan ze in de chroom gezet worden, dat zal met mijn nieuwe stift gebeuren.
 
Dat zit als gegoten :)
Wat zouden we zijn zonder de hulpvaardigheid van onze leden hé ;)
 
Oei mijne neus gaat krollen als ik dit lees , grapje , ik beleef er even veel plezier aan dat ik iemand kan helpen ( waarom niet he ) iedereenhelpt mij toch ook als ik iets nodig heb of goeie raad is toch ook geen probleem
Steven verder zijt ge weer ongelooflijkknap bezig
Marc
 
Vind het persoonlijk niet echt geslaagd met die verschillende kleuren in de kast heb het gevoel dat je van dit prachtig model niet meer veel van opmerkt...
 
Die kleuren zijn maar een optie hé Danny, verlichting in die kast is zeker een noodzaak. Er is ook een knopje voor constant wit licht of elke andere combinatie. Zo dichtbij de leds kreeg het fototoestel het wat te verduren waardoor er soms niet veel geregistreerd werd. Het is wel zo dat er door het gekleurde licht vreemde effecten kunnen ontstaan, kleuren die plots niet meer zichtbaar zijn of bijgekleurd. Toen ik de vorige vitrine bouwde, heb ik bewust voor witte leds gekozen maar deze serie is einde voorraad en van de 5m-linten was er alleen nog deze gekleurde. In de kamer is er al een felle ledlamp aanwezig, de vitrine kan aan de kamer wat andere accenten geven.
@Marc: ik ben ook blij u onlangs ook eens verdergeholpen te kunnen hebben, uw generositeit kan niet onder stoelen of banken gestoken worden!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan