Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Je bent welgekomen, Pascal.

De luchtslangen aan de zijkanten van de draagarmen hangen er aan met deze steunen, die ieder niet groter zijn dan een mier en toch zeven plooivlakken en een embossing hebben.

attachment.jpg

Na montage zie dat er zo uit:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op de winch hoort er ook een schijnwerper, die volledig ontbrak in de kit. Ik had blijkbaar wel een koplamp over van het Vierlingsflakproject. Ik vond mijn chrome-marker niet dus maakte ik een reflector van metaal dat ik indrukte met een kogellager. Een clearpart plastic node er in voor een lampje en dan het glas er voor.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het was een conische lamp, dus is die wat bijgevijld en gepolijst tot ze rond was.
 
Doet er mij aan denken dat ik nog 2 zo'n lampen moet maken voor mijn Ford T.
 
Ik heb bij de laatste foto's ook een lineaaltje gelegd, dan kan je beter inschatten hoe klein de stukjes zijn.

attachment.jpg

T-stukjes uit Evergreenbuis en zelfgesneden zeskanten.

attachment.jpg

Deze koppelingen zijn gemaakt van aanspuitpoortjes met een bol uiteinde.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ze zitten goed vast op de draagarmen.
 
Geweldig scratchwerk maar toch een aandachtspuntje. Moeten de steunen voor die kranen niet andersom zitten? Als ik naar je referentie foto kijk zit de voet van het l-profiel toch onder het kraantje.
 
De contacten op de armen uit de vorige update werden tijdens het transport verbonden met overeenkomstige koppelingen op het kanon. Het ging blijkbaar om persluchtleidingen waarmee het hulpremsysteem in de achterste truck bestuurd werd.

attachment.jpg

Ik had nog een aantal kogelvormige sprue-elementjes uit de doos van de Bronco half-track. Zo kon ik ook deze 6 stuks maken. Wil ik ook de koppelslangen toevoegen, dan moet ik er waarschijnlijk nog 12 hebben.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik lees zo en denk, de persluchtleidingen, om het hulpremsysteem. Betekend eigenlijk, als de motoren niet draaien, de compressors niet werken, er geen perslucht is, dat alle remmen los zijn. Okee richten word ook lastiger, maar om een atoom kanon te vervoeren, kom ik in de buurt van "Schwere Gustav" oder "Bolle Bertha".

Overigens vol bewondering, hoe je het maakt!!
 
hou echt wel van die details top grt.
 
Ik hou er ongelooflijk veel van omdat het mijn ganse leven al een belangrijke rol gespeeld heeft beroepsmatig en de hobby's vroeger
Nu om even terug te komen op het kanon ik kijk gewoon mijn ogen uit mijn kop en geniet dagelijks als er iets van u gepost word gewoon zalig om naar te kijken
grt
Marc
 
Ik geniet gelijk van jullie reacties, ze worden steeds sappiger! Die leidingen zijn waarschijnlijk slechts sturend, met de bedoeling dat de achterste truck steeds remt als de voorste ook remt ongeacht wat de achterste chauffeur doet.
 
Een kleine rechtzetting , volgens Aris een vrachtwagen zonder lucht kan niet rijden remmen zitten vast daarom dat een oudere vrachtwagen eerst een tijdje moet staan draaien ( de motor ) om zijn luchtreserve op te bouwen zodanig dat hij kan vertrekken en volgens Aris geen lucht remmen los dat kan ik moeilijk aannemen alleen uit veiligheidsregel
Marc
 
Ik heb het eens nagekeken en naast de "brake override" is er ook een "throttle override" en een "emergency line". Aan welke kant van het affuit deze zitten varieert blijkbaar bij elk kanon. Ik vind exemplaren met 2 ingangen vooraan en 1 achteraan en andersom. Ik moet wel 1 aanpassing doen, het zit op de trucks altijd links en rechts asymmetrisch zodat ze beide 3 leidingen hebben.
 
attachment.jpg

Deze houder bevat de metalen spie die het kanon rechtop houdt. Ik heb ze gemaakt van aluminium.

attachment.jpg

De eerder gemaakte koppelingen hebben een kraantje gekregen en ik ben begonnen aan iets dat ik lang voor me uitgeschoven heb, de luchtslangen.

attachment.jpg

Deze zitten met kabelklemmen vast aan de armen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb de slang opgerold zoals op de foto's, maar later zal ze ontrold worden om aan het contact aan te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Steven ik vind het een schitterende update, hele mooie foto's.

Complimenten,

de tekst klop niet bij de foto's
 
Bedankt voor de tip, Aris. Het bovenste prentje is nu vervangen.
 
Nu zijn ook de luchtleidingen op de achterste armen geplaatst.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
die leidingen maken het weer meer af en is knap om te zien grt.
 
Daarom nog meer leidingen. Nu wel elektriciteit:

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Na een intermezzo van een paar weken kon er vandaag weer een vervolg aan het kanon gebreid worden. De leidingen lopen van de draagarmen naar de zuigers. Er zijn dikke slangen die ik in 1mm-draad ga doen, en dunnere buizen die in messingdraad van 0,6mm veranderen.

attachment.jpg

De buizen zitten na veel moeite op hun plek. Ik zie voorlopig niet hoe ze daar gehouden worden, er zijn niet meteen klemmen te zien.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu kunnen de slangen toegevoegd worden. Dit is makkelijker omdat die snel meegeven bij het plooien door het zachte metaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan