Hoofdsponsor

1/35 M163 VADS SPAAG VULCAN (Italeri & J.Peddinghaus Modellbau)

ERVARING
Redelijk wat ervaring, maar ik durf nog wel eens te prutsen...
BOUWWIJZE
Out of the box met wat aftermarket en scratsh
BOUWBUDGET
AM set: €10,- (lang geleden)/ Italeri kit gratis gekregen
BOUWSTATUS
AFGEWERKT
COMMENTAREN
Velen komen en gaan, maar laten zelden een woordje staan....
Er blijven genoeg details over om zelf toe te voegen zonder dat je tijd moet steken in zaken die al bestaan op 1/35. Kijk naar de loopjes op de foto, het is niet gewoon een buis, en als je die schijfjes ertussen niet perfect uitboort dan zullen je lopen al snel afwijken. Wat ik wel fout vond aan de Aber Vulcan is dat die cirkeltjes tussen de lopen allemaal zeshoekig symmetrisch zijn. Als je zo'n Vulcan opzoekt, dan zit er een afwijking in zodat het maar tweezijdig symmetrisch is.
 
@Roy vd M. , koper en/of metaal is inderdaad iets steviger dan plastic. Zeker als het onderdelen betreft die op zich zwaar wegen, wat hier wel het geval is. Het middelste deel van het kanon is bijna even zwaar als de ganse onderbouw... De koperen pinnen gaan dit gewicht mettertijd toch beter kunnen dragen. Natuurlijk ga ik die pinnen nog bijwerken. Er mag uiteindelijk niets meer van zichtbaar zijn. Ik houd ze nog even zo lang omdat de zij-delen nog los zijn en er anders te gemakkelijk afvallen tijdens een dryfit...

@dancooper , kinderen hebben meestal de neiging om het modelbouwen in omgekeerde volgorde te (ont-)bouwen :biggrin:.
Wat de namen betreft, de Israelis hebben inderdaad voor zowat iedere uitvoering een naam. Ik zou er enkele herkennen als ik de naam zie of hoor, maar kan ze ook niet allemaal onthouden...:unsuree: De naam voor deze uitvoering is HOVET als ik me niet vergis?

@Pascal, merci :winking:

@StevenVD bedankt voor het aanbrengen van de update set, heb ze al gevonden, maar het prijskaartje is dubbel zoveel als wat ik betaald heb voor de update set.. Denk dat ik eerst verder ga proberen zoals @Ron zegt. Moeilijkste tot nu toe zijn de ringen maken waar de lopen door moeten.
 
Laatst bewerkt:
PSSST ringen maken dubbelzijdig tape gebruiken plaatje plastic stukje tape daarop en dan weer plastic en dan weer tape enz dan voorzichtig boren en vijlen en schuren en je voor 95% gelijke rondjes, isse simpel 🙂
 
@dancooper , kinderen hebben meestal de neiging om het modelbouwen in omgekeerde volgorde te (ont-)bouwen :biggrin:.
Wat de namen betreft, de Israelis hebben inderdaad voor zowat iedere uitvoering een naam. Ik zou er enkele herkennen als ik de naam zie of hoor, maar kan ze ook niet allemaal onthouden...:unsuree: De naam voor deze uitvoering is HOVET als ik me niet vergis?
Het schiet me net te binnen, het was de naam van een videogame : Zelda.
 
@Ron , uiteindelijk heb ik iets gelijkaardigs gedaan, echter zonder tape...
Van iedere kit welke ik maak, spaar ik de bouwbeschrijving, en ik heb ooit de VULCAN versie gemaakt van Verlinden. Op de bouwplannen van VP staat telkens een kopie van de PE onderdelen. Nu heb ik deze gescand en enkel de ringen afgeprint op ongeveer 1/35. Beetje "natte vinger werk".
Om de ringen te maken heb ik de punch & die genomen en een maat genomen die overeen kwam met de tekening. Enkele ringen geslagen, in twee verschillende diktes plastic, maar deze telkens laten zitten in de punch & die, totdat er een stuk of 5-6 op elkaar lagen. Als laatste werd een afbeelding van de ring uit het bouwplan op een stukje plasticcard gekleefd, en dan zo mooi mogelijk met de punch & die uitgeslagen.
Met de tekening bovenaan kon ik dan de juiste plaatsen bepalen om de gaatjes te boren terwijl de ringen mooi recht op elkaar bleven liggen.
Het is geen perfect resultaat, maar ben wel tevreden.
Pff, meer schrijfwerk om het uit te leggen dan om het te doen :ROFLMAO:

@dancooper , de Zelda, een prachtige uitvoering van de M113. Lang geleden voor het eerst gezien in een boekje van Verlinden, (die komt hier blijkbaar veel aan bod in dit topic..) en was direct gebeten om die ook ooit te maken. Intussen ligt alles al in de stash om er ooit aan te beginnen. De kit van Academy, de PE set van VP en tracks van Friull. Maar dat is nog niet voor direct :nowink:

Nu, ben momenteel wel tevreden met het ruwe resultaat van mijn eerste poging om de Gatling gun te maken. Moet het nog wat verfijnd bijwerken. Eerst de lijm en plastic laten uitharden...

014.jpg
016.jpg
017.jpg
018.jpg
019.jpg
015.jpg
 
Zorg er voor dat alles perfect uitgelijnd is hé want dat zal enorm de aandacht trekken en opvallen.
 
Beyond, gebruik niet die schets van Verlinden, want daar kan ik zo al aan zien dat die verkeerd getekend is. De gaatjes zitten niet even ver uiteen. Haal er een gradenboog bij, zet de punten uit, boor ze voor met 0.3 en haal dan misschien je punch and die erbij.
 
Bedankt voor de suggesties en de goede raad.
Begrijp me niet verkeerd hé makkers, maar ik denk dat ik het zo zal houden.
Ik ben namelijk al blij dat ik in een korte periode eindelijk enkele projecten heb kunnen afwerken, en wil graag deze flow behouden. Mezelf kennende ga ik de pedalen verliezen als ik te veel aanpassingen ga doen en/of TE gedetailleerd wil gaan werken. Daarvoor heb ik geen tijd genomen om mezelf deftig voor te bereiden (geen zin in), ik wou gewoon bouwen en dan liefst een model welke al enkele jaren in mijn hoofd aan het rondspoken is (tussen die duizend andere :rolleyes: ). Waarschijnlijk zal dit model, zoals 95% van mijn modellen, slechts door een handvol mensen ooit echt bezichtigd worden. Tenzij ik er zéér tevreden over ben en deze dan toch eens ergens inschrijf voor een wedstrijd of meebreng naar een ledendag..??
Soit, toch bedankt voor jullie input. Komt het niet bij dit model van toepassing, wellicht dan wel bij iemand anders die hier even komt loeren eer aan zijn/haar/hen model te beginnen.

Dan heb ik nog enkele foto's van de werken sedert vorige post.
Hier werden nog enkele details aan toegevoegd, en reeds in vaste positie gelijmd
020.jpg

Verder de satellietschotel voor de radar samengesteld uit onderdelen van de kit en de AM set. Ook hier werd er terug gebruik gemaakt van een stukje koperdraad om de verbinding te verstevigen. Ook de koepel kreeg een antenne en een extra steuntje waar het kanon mooi op aansluit :)
021.jpg
022.jpg
023.jpg
024.jpg025.jpg
026.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Ondanks wat je zegt, ben ik het wel met Erwin eens. Uitlijnen is een van die dingen die de illusie van verkleining van een echt model kan maken of breken.

Blijft anderzijds natuurlijk wel, dat het toe te juichen is dat je de laatste tijd weer afgeronde modellen voor elkaar krijgt. Dat is ook een erg belangrijk onderdeel van het modelbouwplezier (meestal).
 
Knappe werkzaamheden die hier plaats vinden.
niet direct het simpelste en vind het wel knap gemaakt.
 
Intussen terug een beetje verder naar afwerking toe.
Hier en daar wat attributen samen gezocht en opgekuist om op en aan het voertuig te bevestigen.
Ook één van de rekken aan de zijkant afgenomen en aangepast. Was er niet tevreden over, te smal en niet overal even breed.
Verder werd de koepel ook nog voorzien van enkele onderdelen, waardoor de schotel een vijftal mm verder naar achteren is verplaatst. Intussen de schotel aangepast aan de richting van het kanon en voorzien van een verbinding met koperdraad.
Momenteel gestart met de opkuis van de tracks. Gelukkig hoef ik enkel de tracks te doen welke aan de voor- en achterkant zichtbaar zullen zijn...

Zo, tijd voor de -foto-

027.jpg
030.jpg
031.jpg
032.jpg
033.jpg
034.jpg
035.jpg
037.jpg
046.jpg
 
Je bent bezig een mooie collectie op te bouwen, ....
Even een groepsfoto genomen van de collectie :winking:

029.jpg

V.l.n.r: M113A1 - M577 - M113A1 ACAV - M113 VULCAN - M106 Mortar Carrier, M113 Caddilac Gage Turret - M113 IDF Command/Communication Vehicle.
En in blijde verwachting van de tweede Vulcan. Ik weet wel nooit op voorhand hoe lang de dracht zal duren? Soms gaat het snel, soms is het een olifantsdracht.. :oops:
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel een mooie collectie... haha benieuwd wat voor dracht het zal worden. De naam Vulcan ken ik enkel uit Star Strek en Zelda ken ik als videogame... weer wat bijgeleerd. Alhoewel dus onbekend terrein voor mij volg ik toch graag.
 
Goed op dreef met knappe resultaten.
Mooi om ze naast elkaar te zien.(y)
 
Ziet er goed uit hou wel van dat IDF spul.

Momenteel gestart met de opkuis van de tracks. Gelukkig hoef ik enkel de tracks te doen welke aan de voor- en achterkant zichtbaar zullen zijn...

Modelhouwers zeggen altijd ik weet dat het er zit over iets wat je nooit meer ziet. Uhhhh :ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Bedankt voor de reacties.

@DEMPSEY , bij mij was het andersom, ik ken Zelda eerst van deze M113 versie :LOL:

@Pascal , ik ben blij dat ik momenteel een goeie drive heb, nu echter een klein oponthoud....

@Ron , dan tel ik mezelf niet bij dat clubje :winking:

@coachke , merci :-)

Zo, terug naar het model nu, ik ben al enkele stappen verder, maar heb jammer genoeg vergeten om overal foto's van te nemen.
Wat is er nog gebeurd? Er werden wat accessoires voorbereid en geschilderd welke nog op en aan de tank komen. De wielen en het voertuig kregen een laagje zwart als ondergrond om alles een uniforme basis te geven. Daarna heb ik er een laagje IDF green over gespoten. Als laatste werken heb ik dan al enkele details terug een laagje zwart gegeven als basis voor de verdere werken.
Zo, dat is het een beetje.
O, bijna vergeten te zeggen, de radar moet terug behandeld worden. Deze is tijdens het drogen van de verf beginnen rollen waardoor er hier en daar wat verf is afgestript...
En het kleine oponthoud momenteel is dat ik IDF-nummerplaten heb liggen in PE, maar ik vind ze niet... :rolleyes:

047.jpg
048.jpg
049.jpg
051.jpg
052.jpg
054.jpg
055.jpg
057.jpg
058.jpg
059.jpg
 
Strak in het pak...

wel nog een sinkmark rondom de zijpanelen. (Foto 8)

Vul je hrt bakje aan de zijkant nog op met iets?
 
@Silenoz , merci voor het compliment.
Ik heb de foto's nog eens goed bekeken, en ik zie niet wat je bedoeld :nowink: . Wil je er mij even met de neus op wijzen?
En ja, ik heb al een ideetje voor opvulling voor het bakje ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan