Hoofdsponsor

1/35 M163 VADS SPAAG VULCAN (Italeri & J.Peddinghaus Modellbau)

ERVARING
Redelijk wat ervaring, maar ik durf nog wel eens te prutsen...
BOUWWIJZE
Out of the box met wat aftermarket en scratsh
BOUWBUDGET
AM set: €10,- (lang geleden)/ Italeri kit gratis gekregen
BOUWSTATUS
AFGEWERKT
COMMENTAREN
Velen komen en gaan, maar laten zelden een woordje staan....

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.020
000.jpg
Aangezien de M113 het meest gebruikte vervoermiddel was tijdens de oorlog in Vietnam, was het begrijpelijk dat er al gauw aanpassingen en ombouw-versies ten tonele verschenen.
De M163 Vulcan Air Defense System (VADS) is er zo één. Het is een 'self-propelled anti-aircraft gun' (SPAAG).
Het M168 kanon is een variant van de 'General Dynamics 20 mm M61 Vulcan roterend kanon'. Dit is een standaard kanon gebruikt in gevechtsvliegtuigen sinds 1960.
Rond het kanon werd een open koepel gebouwd, samen met een radarsysteem.
Hoewel bedoeld voor luchtdoelen, werd dit ook gebruikt voor gronddoelen met verwoestende resultaten.
Oorspronkelijk bedoeld voor de Amerikaanse troepen, hebben andere landen deze intussen ook in hun arsenaal...

Deze kit heb ik ooit, samen met een grote doos vol andere modelbouw, gekregen van een vriend die dit, via via, in bezit had staan.
Er zijn van deze kit echter wel een aantal onderdelen verloren, vooral van de machinegeweer.
Gelukkig had ik vroeger al eens een update kit gekocht, met de gedachte zelf de bovenkant van de M113 te scratshen, zoals aanbevolen in de upgrade set.
Nu kan ik deze gebruiken uit de Italeri kit zonder te moeten scratshen, en heb ik geen halve kit over van de gun. Win-win dus :-)

Het gaat om volgende ingrediënten
001.jpg

De AM set is van J. Peddinghaus Zinnfiguren en bevat onderdelen in resin, wit metaal en plasticcard. Verder nog een foto van het afgewerkte kanon en een "zoek-het-maar-wat-uit" handleiding in het Duits. Gelukkig heb ik de bouwbeschrijving van Italeri welke een hulp zal zijn om de onderdelen te herkennen en juist te plaatsen.
002.jpg

En hiermee ga ik dan van start gaan. Zal het wel rustig aan doen met deze....

004.jpg
 
Laatst bewerkt:
Veel plezier met dit kitje. Ik heb hier geen begin van verstand van, maar misschien krijg ik dat door het volgen van dit topic.
 
Knap , voor mij is dat een beetje nostalgie , want na mijn school moest ik van thuis maar in de fabriek gaan werken omdat ze daar ( volgens mijn ouders ) daar met alles in orde zijn ( papieren en wettelijke verplichtingen ) en daar heb ik toch vele M113 mee helpen ineen te steken
Henschel Engineering te Wilrijk wat nu helemaal afgebroken is met winkel in de plaats
De M113 was helemaal in dural aluminium , de motor was of is een V8 van GM dezelfde motor die in auto's gebruikt werd
Leuk ik ga deze ook volgen
Succes ermee
 
Bekijk bijlage 433147
Aangezien de M113 het meest gebruikte vervoermiddel was tijdens de oorlog in Vietnam, was het begrijpelijk dat er al gauw aanpassingen en ombouw-versies ten tonele verschenen.
De M163 Vulcan Air Defense System (VADS) is er zo één. Het is een 'self-propelled anti-aircraft gun' (SPAAG).
Het M168 kanon is een variant van de 'General Dynamics 20 mm M61 Vulcan roterend kanon'. Dit is een standaard kanon gebruikt in gevechtsvliegtuigen sinds 1960.
Rond het kanon werd een open koepel gebouwd, samen met een radarsysteem.
Hoewel bedoeld voor luchtdoelen, werd dit ook gebruikt voor gronddoelen met verwoestende resultaten.
Oorspronkelijk bedoeld voor de Amerikaanse troepen, hebben andere landen deze intussen ook in hun arsenaal...

Deze kit heb ik ooit, samen met een grote doos vol andere modelbouw, gekregen van een vriend die dit, via via, in bezit had staan.
Er zijn van deze kit echter wel een aantal onderdelen verloren, vooral van de machinegeweer.
Gelukkig had ik vroeger al eens een update kit gekocht, met de gedachte zelf de bovenkant van de M113 te scratshen, zoals aanbevolen in de upgrade set.
Nu kan ik deze gebruiken uit de Italeri kit zonder te moeten scratshen, en heb ik geen halve kit over van de gun. Win-win dus :-)

Het gaat om volgende ingrediënten
Bekijk bijlage 433148

De AM set is van J. Peddinghaus Zinnfiguren en bevat onderdelen in resin, wit metaal en plasticcard. Verder nog een foto van het afgewerkte kanon en een "zoek-het-maar-wat-uit" handleiding in het Duits. Gelukkig heb ik de bouwbeschrijving van Italeri welke een hulp zal zijn om de onderdelen te herkennen en juist te plaatsen.
Bekijk bijlage 433149

En hiermee ga ik dan van start gaan. Zal het wel rustig aan doen met deze....

Bekijk bijlage 433150
Heb die ook nog liggen. Ga zeker aandachtig volgen. Succes. Willy.
 
Ah, een Vietnam-bouw zien we hier niet zo erg vaak, ik volg alvast hoewel dit een verschrikkelijk wapen is aan 6000 projectielen per minuut :
 
Ietsje stoerder dan onze M113’s 😂. Leuk om te volgen.
benieuwd naar de verwering van een Vietnam bak..
 
Je bent bezig een mooie collectie op te bouwen, volger bij.
 
Deze volg ik ook... staat ook voor ooit eens op de planning, maar dan als Israeli, met een raketlanceerder erbij
 
Hey allen :-)
Intussen al enkele onderdeeltjes op de bak bevestigd, maar niet veel te zien om reeds op foto vast te leggen.
Wel de beslissing genomen om er nog een AM setje Van J.Pedinghaus Zinnfiguren bij te nemen en in vorige post vergeten te melden dat ik er, zoals Erwin altijd zegt, enkele "vuile boekskes" erbij heb genomen. De belangrijkste staan op de foto en er zijn nog een aantal magazines ter beschikking met artikels over IDF, M113, Vulcan,...

Van deze 2e set gaan enkel de externe benzinetanks gebruikt worden. Het heeft namelijk niet veel zin om een open deur te plaatsen als er geen interieur zichtbaar is... 🙄
007.jpg

En de obligatoire "vuile boekskes", van een, in modelbouwkringen, bekende Belg.
006.jpg

@Roy vd M. , ik weet niet of je door mij veel wijzer zal worden, maar wees welkom, je weet nooit hoe een koe een haas vangt... :LOL:
@coachke , wellicht dat jij dit topic kan voorzien van technische data? Op die manier wordt ik ook iets slimmer. :winking:
Dat deze gemaakt is in aluminium was mij reeds bekend, geen roest op deze bakjes :nowink:
@Willy , voor zover bouwt het model makkelijk samen. Ik ga hier en daar echter wel het pad van de bouwbeschrijving verlaten en een beetje "off road" gaan, t.t.z. er komen AM setjes aan te pas, vooral voor het kanon. Maar kom gerust kijken.
@dancooper , ja daar wil je niet tegenover komen te staan :yikes:.
Hoewel deze zeer passend zou zijn in de "Vietnam era", wordt het een IDF uitvoering van een kleine tiental jaren later, rond 1982.
Het IDF (Israeli Defence Force) is een onuitputtelijke bron van inspiratie. Aangezien ze wellicht geen twee identiek dezelfde voertuigen hebben rondrijden, kan je bijna alle kanten op met ombouwen van voertuigen.
Maar wanhoop niet, ik heb nog andere ombouwsets liggen waar zeker en vast wel een Vietnam versie zal uitkomen...🤗
@SniperBE , ons leger heeft inderdaad geen zo'n vuurkracht op hun M113's staan 🤭. Er staat hier wel een ABL versie op de planning. Heb hier een AM set liggen van Sully Models om een versie van de Genie te maken....ooit...
@Erwin, ik heb al altijd een zwak gehad voor dit model, zo had ik voor mijn forum-lidmaatschap al enkele van deze modellen gebouwd. Echter met (te) weinig ervaring om reeds deftig resultaat te bekomen met resin en PE en dus niet zo fotogeniek (lees prutserig/slecht/verkeerd/... afgewerkt 🙄 ) Heb in de tussentijd wel AM sets blijven aanschaffen, en nu zin om eindelijk eens één van deze projecten te starten.
@Silenoz , deze wordt dus ook een Israëli, echter zonder de raketlanceerder, een iets oudere uitvoering dus.

Voila, tot zover deze update. Nog enkele kleine onderdelen op de romp gaan plaatsen en dan begint het zwaardere werk om het kanon eerst deftig ineen te krijgen en te doen passen op de kit...
Ik hou jullie op de hoogte :wavey:
 
Wel zo heel veel valt er niet over te vertellen hoor
Het is een soort Full Track voertuig is om manschappen te vervoeren , een klein mangat achter in de grote valdeur die hydraulisch kon geopend worden ( in de winter periode in de fabriek waar ik toen werkte werd de M113 de eerste x gestart om te laten proefdraaien en dan tegen de middag deden de grote val dicht en tegen de middag was het dan lekker warm om onze bokes op te eten )
Binnen waren er in de lengte opklapbare zitbanken , links achteraan was de benzine tank een afgesloten compartiment waarin een grote rubberen zak hing ( van Good- Year ) die boven op het dak kon gevuld kon worden
De reden voor die rubberen zak was dat men indien men door de aluminium wand ging de zak niet zou scheuren of lek zou worden ( hebben ze mij wijsgemaakt in de fabriek )
Aan de chauffeurskant was maar plaats voor 1 man met een stoel die op en neer kon gelaten worden om door de koepel naar buiten te kunnen kijken , het sturen ging zoals bij alle rupsvoertuigen met twee sticks
De M113 kon varen op het water ( uiteraard ) maar daarvoor moest eerst een houten plaat die vooraan juist onder de motorkap bevond naar voor geklikt worden om het water weg te duwen , anders zou het bij in het water rijden water over de M113 vloeien en eventueel bij een geopende koepel zou kunnen zinken
Aan de onderzijde die helemaal vlak is bevinden er zich twee dikken ronde deksel om onderhoud aan de motor te doen
Op de zijkanten aan de tracks bevinden zich rubberen flaps die het maken dat de M113 kan varen
De loopwielen waren verbonden met enorme torsieveren die zich vlak onder de traanplaten vloer bevonden
Veel meer kan ik er niet over vertellen
Ik hoop dat je er iets mee kan doen
grt
Marc
 
Heb juist nog wat gelezen over de M113
Er zijn verschillende upgrades geweest , ze zijn nu uitgerust met een diesel motor wat ik dus niet wist


Hier een foto met de duikplank uitgeklapt
Deze foto is louter bedoeld als info bij enige betwisting zal deze foto verwijderd worden
 

Bijlagen

  • 390px-Armored_cavalry_assault_vehicle.jpg
    390px-Armored_cavalry_assault_vehicle.jpg
    49,6 KB · Weergaven: 2
Alvast bedankt voor de genomen moeite om ons allen iets wijzer te maken.
Er zijn inderdaad versies met benzine motoren de M113 A1, en er zijn nadien enkele upgrades geweest en omgeschakeld naar een dieselmotor, de M113 A2.

Wat de kit van J.Peddinghaus betreft, ik heb er even de bouwbeschrijving bij genomen en mijn beste Duits, ahum :censored:
Om te beginnen is de handleiding niet volledig :mad: Er zijn twee A4 vellen met uitleg bij gevoegd, maar beide gaan over een ander deel van de ombouw. Op het eerste staat de uitleg om de bovenkant van de M113 aan te passen via scratshwerk, met onafgewerkte/onderbroken tekst en op het tweede staat de bouw van het kanon vanaf bouwplaat F. Er ontbreken dus minstens 5 bouwtekeningen van het kanon en een deel uitleg voor de bovenbouw. De bovenbouw is niet zo belangrijk voor mij, ik heb die van de Italeri kit, maar het kanon is iets moeilijker. Vergelijken dan maar met de bouwplannen van Italeri, en hier komt Murphy eens loeren :oops:. Het kanon is natuurlijk iets anders (moderner?), dus ga ik moeten kijken of ik van beide samen iets presentabel kan maken? Zolang het maar ergens op lijkt...
 
Wel zo heel veel valt er niet over te vertellen hoor
Het is een soort Full Track voertuig is om manschappen te vervoeren , een klein mangat achter in de grote valdeur die hydraulisch kon geopend worden ( in de winter periode in de fabriek waar ik toen werkte werd de M113 de eerste x gestart om te laten proefdraaien en dan tegen de middag deden de grote val dicht en tegen de middag was het dan lekker warm om onze bokes op te eten )
Binnen waren er in de lengte opklapbare zitbanken , links achteraan was de benzine tank een afgesloten compartiment waarin een grote rubberen zak hing ( van Good- Year ) die boven op het dak kon gevuld kon worden
De reden voor die rubberen zak was dat men indien men door de aluminium wand ging de zak niet zou scheuren of lek zou worden ( hebben ze mij wijsgemaakt in de fabriek )
Aan de chauffeurskant was maar plaats voor 1 man met een stoel die op en neer kon gelaten worden om door de koepel naar buiten te kunnen kijken , het sturen ging zoals bij alle rupsvoertuigen met twee sticks
De M113 kon varen op het water ( uiteraard ) maar daarvoor moest eerst een houten plaat die vooraan juist onder de motorkap bevond naar voor geklikt worden om het water weg te duwen , anders zou het bij in het water rijden water over de M113 vloeien en eventueel bij een geopende koepel zou kunnen zinken
Aan de onderzijde die helemaal vlak is bevinden er zich twee dikken ronde deksel om onderhoud aan de motor te doen
Op de zijkanten aan de tracks bevinden zich rubberen flaps die het maken dat de M113 kan varen
De loopwielen waren verbonden met enorme torsieveren die zich vlak onder de traanplaten vloer bevonden
Veel meer kan ik er niet over vertellen
Ik hoop dat je er iets mee kan doen
grt
Marc
Dat varen/waden is zeker een ervaring op zich. Heb het gedaan met zowel M113 als met AIFV. Zeker op tijd aan de juiste stick trekken want door de kleine kapjes op de rupsen duurde het even voor het vtg reageert in het water 😂
 
ik denk eens hij in het water is of was meer een " sitting duck " was of is he tegen 5 km/h is geen snelheid
 
Vandaag terug verder met deze VULCAN bezig geweest 😬.
Het kan niet anders of ik mis onderdelen van zowel Italeri als van Peddingtonhaus :aargh4:
Wellicht dat dat de reden was dat ik de AM set ooit voor BEF 100,- (+-€ 2,5-) heb kunnen aanschaffen i.p.v. de BEF 475,- wat het oorspronkelijk kostte.. Over de Italeri kan ik niet klagen 😇, heb deze gratis gekregen...
Nu is het een ware puzzel om van enkele onderdelen uit de kit, samen met de onderdelen van de AM set iets degelijks te maken...
Om het nog iets ingewikkelder te maken, het Italeri-kanon is een modernere uitvoering, dus met onderlinge verschillen..
Ik kan nu reeds mededelen dat dit dus geen accuraat model zal worden van een bestaand voertuig en al zeker niet van de gatling gun :nowink:
Wel ga ik trachten om er een "redelijk-ogend-hybride-model" van te maken met wat ik heb. Hoe zeggen ze dat ook alweer? Een goeie soldaat trekt zijn plan...
Soit, alvast enkele foto's van wat ik momenteel al ineen heb zitten. Alles aan de gun en koepel is nog dryfit, in totaal zijn dit nog 6 losse onderdelen, waarvan 5 voor de gun...en er moeten er nog een flink aantal bij komen 🤪 Ben al aan het nadenken om de lopen te vervangen door zelfbouw. Er is veel opkuiswerk aan de lopen van de AM set, ze zijn niet meer mooi recht en ik zie niet hoe ik de naden ga kunnen wegwerken...

De externe brandstoftanks en wat extra stokkeerruimte/rekken, vaak te zien op IDF voertuigen
007.jpg
006.jpg

En dan de koepel


010.jpg
011.jpg
012.jpg
013.jpg
 
Leuk dat je een stuk elektriciteitsvoorziening hebt verwerkt in je model, dat doet het (bijna) altijd beter dan plastic. Wel misschien nog even bijschaven (met de multitool en met zorg).
 
Heeeeel lang geleden was ik ook eens begonnen aan een IDF M113 (ik ben ondertussen de naam zelfs al vergeten van hoe die voertuigen ginderachter genoemd worden), om in een dio te plaatsen, naar een foto uit een krantenartikel... helaas was dat ook in de periode dat onze jongste zoon graag op verkenning ging, en zoals een kat triomfantelijk zijn prooien naar ons toe bracht... zo dus ook het uit elkaar gehaalde wrak van mijn projectje.
 
Knap werk en tof dat het terug herinneringen geeft aan Marc die dit voertuig goed kan beschrijven.
 
Beyond, vervang de lopen door de goedkope maar prima set van Aber. Zie mijn topic van de Vulcan Commando voor het resultaat. Ik gebruikte ook de set van Black Dog voor de turret, maar die is duurder.


54f9eb7a1868c5c0b12c81e5853b4bc6.jpg


523baf77456b1bcfde388f23f1525c25.jpg
 
Laatst bewerkt:
Beetje fantasie en geduld en wat aluminium of koperen buis is nog goedkoper als een setje en meer voldoening als het gereed is.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan