Hoofdsponsor

1/35 M151A1+A2 Ford Mutt (Tamiya) (2x rebuild-kitbash-scratsh-salvage)

ERVARING
Redelijk wat ervaring, maar ik durf nog wel eens te prutsen...
BOUWWIJZE
Herstellen met wat er te vinden was in de rommeldoos en/of scratshen
BOUWBUDGET
€ 0,0- , alles wat ik nodig acht voor dit model heb ik uit de reserve- onderdelendoos gehaald en/of zelf gescratshed
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Graag
Dat is heel knap gedaan.
Die scharnieren zijn geweldig.(y)
 
Vind de plaatsing van die achteruitkijkspiegels raar. Ergens logisch maar anderzijds toch wel het eerste dat stuk gaat bij beschieting.
 
Inderdaad vreemde positie van de spiegels. De bepantsering is goed uit de verf gekomen.
 
Ergens moet ge die dingen zetten, niet.
En als er geschoten wordt zijn die dingen bijzaak. :winking:
Ze lijken me enkel een beetje buiten proportie, maar kan allemaal is ook ter plaatse gemaakt denk ik.
 
Wow,

Dat is wijs, zoals ze bij ons zeggen.
Toch iets heel apart met die bepantsering, ik kijk al uit naar de verfwerken.

Grtz.

Luc :cool:
 
Bedankt voor de reacties :-)

Wat de spiegels betreft, op foto's heb ik verschillende versies gezien van spiegels op deze uitvoeringen.
Twee spiegels zoals op mijn model, een enkele in het midden, een enkele voor de chauffeur,...
Eerst vond ik het ook een vreemde plaats, maar als je goed bedenkt, op de zijkant zou de chauffeur deze niet kunnen zien door de bepantsering...
Dit was een "field adjustment" en de (her)gebruikte materialen kwamen hoofdzakelijk van trucks...
Eigenlijk was men een beetje vrij om deze naar eigen goeddunken aan te passen. Zo ben ik er één tegen gekomen waar nog een gunshield was op bevestigd...
Ik zou graag de foto's delen welke ik op internet heb tegen gekomen, maar om de één of andere reden lukt het mij niet om op gelijk welke manier nog foto's te downloaden en/of te kopiëren 🤬, laat staan delen 😞
De link plaatsen zou wel kunnen, maar dan moet ik alles terug gaan opzoeken, en het is zoeken.....

Om mijn model te "begrijpen" helpt het misschien om mijn hersenkronkels te delen?🙃
Op vele foto's zie je dat deze voertuigen een naam hebben, o.a. Wolfman, Trailblazer, Little Angel,.... en "Bosses Baby N°1", welke mij inspiratie heeft gegeven. Het wordt niet dezelfde naam, maar "Big Bosses Baby".
Aangezien de 'Big Boss' graag alles wil weten en zien, heeft hij ook een spiegel laten plaatsen aan zijn kant.
Aan de rechter deur van het voertuig is ook te zien dat de Big Boss wat extra beveiliging heeft, daar waar aan de andere kant de opening is.
In realiteit was dit ook mogelijk. Sommige hadden kogelvrij glas in deze plaatsen, andere waren open en nog andere hadden een stalen plaat met een fijne kijk-opening.
Ook komt er een extra (veld)radio aan boord vooraan zodat de Big Boss er zelf één heeft.
Dat niet alles historisch correct is, is geen geheim :nowink: , maar alle details zoals de spiegels, bewapening,.. en bepantsering is terug te vinden op foto's van verschillende voertuigen uit die periode tijdens de oorlog in Vietnam. De meest opvallende heb ik getracht in model terug te brengen, waaronder ook de spiegels dus 🙂

Wel leuk dat dit ter sprake is gekomen, op vele modellen in de "vuile boekjes" waar dit model in staat, zie je zelden één met spiegels. Blijkbaar een detail dat vaak over het hoofd wordt gezien, maar die blijkbaar toch opvalt 😉
 
Some awesome scratch building , they are taking shape nicely ,
 
Thank you for the picture @GraemeB , this is one I haven't seen yet.
Several performances are possible, and this one comes close to my model :giggle:

@Pascal , dit is de set scharnieren welke ik gebruikt heb, ik heb nog een ander setje van dit merk, maar er zullen wel meer PE scharnieren op de markt zijn dan enkel van dit merk.. :winking:
026.jpg

Intussen is de bouw van de gepantserde versie zo goed als afgewerkt.
027.jpg
028.jpg
029.jpg
030.jpg

Omdat de aanhanger voor de andere "Mutt" er maar leeg bij stond, heb ik wat belading voorbereid. Het was enkel wat naden opkuisen en een derde handvat maken voor de jerrycans.
Ook de MG is reeds aangepakt.
031.jpg
032.jpg

Het zal tijd worden om me terug even bezig te houden met de M577, zodat ik dan binnenkort deze drie voertuigen in hetzelfde bouwproces heb staan, klaar voor de verf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Dat zijn inderdaad erg mooie scharniertjes, goed gevonden!

Project gaat goed vooruit en is aantrekkelijk voor het oog.
 
Jonge, ik kon me eerlijk gezegd zelfs niet meer herinneren dat de koplampen gewoon vol gespoten waren toen, ik denk dat zelf B-merken dit nu niet meer zouden doen op schaal 1/35.
 
Terwijl ik bezig was met werken aan de M577, stonden deze steeds goed in het zicht.
Zodanig dat ik nog enkele verfijningswerkjes heb gedaan, en er nog enkele op stapel heb.

Het eerste was een dop aanbrengen op de jerrycans en kabel/draad op de bobijn gedraaid
034.jpg

De aanhanger zelf kreeg haakjes en hendeltjes (hier wil ik ook nog een kabel en ketting toevoegen).
036.jpg

De Mutt's hebben ook fijnere hendeltjes gekregen. Origineel op de kit waren het gewoon vierkante blokjes, ook op de trailer.
037.jpg
038.jpg

De gepantserde versie heeft ook een nieuwe (rommeldoos-) achterstoel gekregen. Ik was niet tevreden met de eerste versie, hij nam teveel plaats in naar mijn mening. Met koperdraad werd een onderstel geplooid om de zetel wat hoogte te geven.
039.jpg
040.jpg

Zover de veranderingen in dit topic, de spiegels staan trouwens ook nog op het programma om wat verfijnd te worden. De armsteunen zijn toch iets te dik denk ik :unsuree:....
 
Dergelijke verbouwingen lijken je heel goed af te gaan Xavier.
 
even bijgebeend , tot de vaststelling dat de echte modelbouwers onder ons weer goede zaken maken , knap werk
 
Als fan van het witte spul vind ik het prachtig werk tot nu toe (y)
 
Dank jullie :-)

Op Scalemates heeft iemand mij er op gewezen dat er bij zowat elke kit een deel van de ophanging vooraan ontbreekt.
Dit is als AM set verkrijgbaar, maar voor een rebuild en wie mij kent... :nowink:
Een stukje koperdraad en een overschotje koperplaat en dan krijg je dit

042.jpg
043.jpg
044.jpg
 
Prima oplossing zo te zien.

Hoe ga je de koplampen realistisch uitziend maken?
 
Verdorie Xavier, nu heb je mij toch echt curieus gemaakt en ik ben gaan zoeken tussen mijn vuile boekskes omdat ik de reden en het nut van die wijziging niet inzag.; zeker niet het feit dat het "slechts" een beugel betreft.
Daar deze mooie foto's gevonden en ik wil deze hier posten om je er een duidelijker beeld van te scheppen. (Indien niet gewenst verwijder je het maar.)

Front axle 1.jpg

Front axle 2.jpg

Front axle 3.jpg

Bron: WWP Publications, Ford MUTT in detail.

Je hebt dus een slimme oplossing gemaakt maar in werkelijkheid is de lus niet verbonden met het spatbord.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan