Hoofdsponsor

1/35 M151A1+A2 Ford Mutt (Tamiya) (2x rebuild-kitbash-scratsh-salvage)

ERVARING
Redelijk wat ervaring, maar ik durf nog wel eens te prutsen...
BOUWWIJZE
Herstellen met wat er te vinden was in de rommeldoos en/of scratshen
BOUWBUDGET
€ 0,0- , alles wat ik nodig acht voor dit model heb ik uit de reserve- onderdelendoos gehaald en/of zelf gescratshed
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Graag

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.020
000.jpg

Naar aanleiding van ideeën voor een dio met de M577 ben ik op zoek gegaan naar een tweede voertuig.
Ik had al jaren een viertal wrakken liggen van de M151A2 Ford Mutt, ooit verkregen van een andere (tiener)bouwer, maar toen al met ontbrekende en losse onderdelen en welke ik toen al wou herstellen, echter zonder de ervaring nodig om dit tot een goed einde te brengen. Eén ervan is enkele jaren geleden reeds hersteld als IDF voertuig. De andere drie waren terug in de doos beland om terug jaren uit het zicht te verdwijnen.
Nu ik er één op een dio wil plaatsen was het tijd om deze terug uit de doos te halen, ontbrekende onderdelen op te zoeken tussen alle losse onderdelen in de "rommeldoos" en eens kijken wat ik juist allemaal (tekort) heb van onderdelen.
Zo op het eerste zicht denk ik dat het mogelijk zal zijn om twee voertuigen te kunnen herstellen, hier en daar met enkele onderdelen te kort of vervangen door andere, maar niets opvallends.
Een voorbeeld is dat ik een koplamp mis (verloren tijdens de opkuiswerken:(( ) voor één van de voertuigen, maar dit zal opgelost worden door een A1 versie te maken waar de spatborden en voorlichten iets anders zijn dan de A2. Beide versies zijn in gebruik geweest tijdens de oorlog in Vietnam.
Om toch niet twee hetzelfde uitziende wagens te hebben, zal ik er één met bepantsering maken. Deze moet ik wel zelf scratshen aan de hand van "old school" referentie, namelijk "vuile" boekjes over de hobby, zoals de Verlinden Way volume VI, waar een plan in staat op schaal 1/35 om de bepantsering te maken, een Steel Masters Hors series over Vietnam waar ook een Ford Mutt wordt besproken en dan nog het bouwplan van Tamiya erbij genomen en we kunnen beginnen.
Op het internet zijn ook foto's te vinden, maar het is moeilijk om deze te delen of zelfs te downloaden... Ook zijn het vaak dezelfde foto's/voertuigen welke je tegen komt.
Ook bij deze bouw zal het een samenraapsel zijn van verschillende voorbeelden samengevoegd naar eigen gevoel en goeddunken. We zien wel waar we uitkomen...?
007.jpg

Zo, dan nog enkele foto's van de donor wagens bij aanvang, en enkele foto's na de eerste opkuiswerken.
001.jpg
002.jpg

003.jpg
005.jpg
006.jpg
008.jpg


Ook deze bouw zal op het gemak verder gaan, de bedoeling is beide wagens tegelijkertijd te bouwen...
:wavey:
 
Laatst bewerkt:
Leuk samenraapsel, je maakt het jezelf niet per se makkelijker zo maar ik weet dat het je modelbouwhart goed doet om ‘afgeschreven’ stukken plastic op schaal een nieuw leven te gunnen.
 
Herbouwen van oude kits is mijn ding en je weet op voorhand dat ik zeker zal volgen. Succes!
 
al ik er één met bepantsering maken. Deze moet ik wel zelf scratshen aan de hand van "old school" referentie, namelijk "vuile" boekjes over de hobby,

Dus echt modelbouw en niet simpel terug grijpen naar een AM setje. In de volg mode.
 
Dat zijn een hoop onderdelen waar je wel even zoet mee zal zijn.

Grtz.

Luc :cool:
 
Oooh awesome , rebuilds , just what I like , so obviously I will be watching this one .
 
Toffe onderneming die ik mee volg.
 
Veel succes, in mijn tienerjaren heb die Mutt ook nog gehad, al kan ik me niet herinneren dat er een aanhangwagen bij zat toen.
 
Veel interesse hier, wees allen welkom :-)

@Roy vd M. , het is voor mij haast doodzonde om modellen weg te gooien, mijn hart breekt als ik dat zie gebeuren...
@Erwin , Jij bent dan ook een voorbeeld om ombouwmodellen aan te pakken.
@Ron , inderdaad modelbouw zoals het in de beginjaren was, zoveel mogelijk zelf maken.
@Lucske , veel onderdelen maar hopelijk genoeg om twee voertuigen uit te bouwen? We zien wel..
@GraemeB , I hope you will enjoy this one.
@Pascal en @Silenoz bedankt voor de aanmoediging.
@dancooper , Tamiya had toentertijd drie uitvoeringen uitgebracht zonder trailer, met trailer en ook de versie met de TOW misile launcher. Momenteel zijn het er al enkele meer...
@coachke , wees welkom.

Verder heb ik hier nog niets te melden, ben eigenlijk gekomen om het topic van de M577 up te daten ;)
 
Laatst bewerkt:
Veel interesse hier, wees allen welkom :-)

@Roy vd M. , het is voor mij haast doodzonde om modellen weg te gooien, mijn hart breekt als ik dat zie gebeuren...
@Erwin , Jij bent dan ook een voorbeeld om ombouwmodellen aan te pakken.
@Ron , inderdaad modelbouw zoals het in de beginjaren was, zoveel mogelijk zelf maken.
@Lucske , veel onderdelen maar hopelijk genoeg om twee voertuigen uit te bouwen? We zien wel..
@GraemeB , I hope you will enjoy this one.
@Pascal en @Silenoz bedankt voor de aanmoediging.
@dancooper , Tamiya had toentertijd drie uitvoeringen uitgebracht zonder trailer, met trailer en ook de versie met de TOW misile launcher. Momenteel zijn het er al enkele meer...
@coachke , wees welkom.

Verder heb ik hier nog niets te melden, ben eigenlijk gekomen om het topic van de M577 up te daten ;)
Ja, nu herinner ik me dat het de versie met die raketwerper was.
 
Even wat tijd genomen om deze modellen eens ter hand te nemen.
Het gevolg is dat de eerste twee bouwstappen van de handleiding zo goed als voltooid zijn :giggle:
Slechts hier en daar een onderdeel tekort, dat intussen al is vervangen door een stukje plastic rod en wat plasticcard in vorm gesneden.

009.jpg

010.jpg

Ook al een begin gemaakt van de spatborden voor de A1-versie
011.jpg

.....
 
De bouw van deze twee gaat sneller dan ik foto's kan nemen :oops:
Niet dat ik het na een bouwsessie telkens vergeet hoor :nowink:
Met als gevolg dat de Ford Mutt 151A1 en aanhanger klaar staan voor de grondlaag.
Veel is hier niet aan veranderd. De spatborden vooraan zijn veranderd en enkele lampen en een kweetnietwat uit de rommeldoos werden erop gemonteerd. De rugsteun van de achterste zetel komt uit de rommeldoos en komt uit een andere kit (Willys?) Deze werd met twee koperen pinnetjes gemonteerd op de zitting. Voor de rest heb ik zo goed als alle onderdelen kunnen redden of vervangen met donordelen. Sommige onderdelen, zoals de wielen en de MG, zijn nog los voor de schilderwerken. Banden moeten nog wat geschuurd worden zie ik...
De aanhangwagen had enkel afgebroken wielen. Om deze het beste te kunnen herstellen was de makkelijkste manier om de volledige as te vervangen en gepaste gaatjes te boren in de wielen.

013.jpg
014.jpg
015.jpg

De gepantserde A2 versie is ook al een stukje verder.
Eerst een foto van enkele stukjes plasticcard in verschillende stadia van bewerking
012.jpg

Eens alles uitgesneden en op het voertuig geplaatst wordt krijg men dan dit
016.jpg
017.jpg
018.jpg

Aan deze is , zoals duidelijk te zien, iets meer aan toegevoegd, maar de basis is zo goed als volledig gerecupereerd met eigen onderdelen en enkele van de donor. Aan dit model moet wel nog wat gewerkt worden...
 
Mooie werken alhier. Ik ben benieuwd hoe je de koplampen gaat schilderen.
Ik heb de kit hier ook nog ergens liggen.
 
Mooie werken alhier. Ik ben benieuwd hoe je de koplampen gaat schilderen.
Ik heb de kit hier ook nog ergens liggen.
@Michel ,Ik ben een kleuren foto tegen gekomen uit de Vietnam-periode, en daar had het voertuig gele koplampen. Aangezien dit een opvallend iets is wil ik die van mijn modellen ook zo. De methode welke ik in gedachten heb om dit te doen is gewoon een laagje zilververf, en daarover clear yellow met een laagje vernis als laatste.
Of ik het beoogde resultaat ga verkrijgen ga ik pas zien eens ik zover ben ;)

Merci @Erwin :-)
 
Begint knap te worden.
Die platen zijn best koel.(y)
 
@Pascal ,ik vind het ook wel iets "stoers" hebben met die bepantsering :cool:

Na een druk en gevuld weekend heb ik eindelijk nog wat kunnen verder prutsen.
En de eerste is, op één detail na, klaar voor primer.
Het detail is de helling van de MG op de steun. Ik wil deze iets minder hoekig tegenover elkaar.
Het figuurtje moet nog volledig onder handen genomen worden, maar ligt erbij omdat deze samen horen...
019.jpg

Aan de gepantserde versie is ook wat verder gewerkt, maar heeft hier en daar nog wat detailwerk en enkele onderdelen moeten nog gescratshed worden.
De linker deur is nog niet definitief vastgezet. Ik ben er nog niet uit of ik deze open of dicht wil monteren, dus de scharnieren zijn nog niet geplooid en is de deur met wat tape bevestigd voor de foto's :sneaky:

020.jpg
021.jpg
022.jpg
023.jpg
024.jpg
025.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan