Hoofdsponsor

1/20 Lotus 97T Ayrton Senna 1985 [wip]

JordiC

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 nov 2012
Berichten
3.752
Ik ga nog eens een nieuwe doos opentrekken
De Lotus 97T van Ayrton Senna in het jaar 1985

14kw212.jpg

Deze kit is de uitgave van Portuguese GP 1985 with driver figure. Een rebox van 2013 met nieuwe parts (bron: Scalemates.com)


De Grote Prijs van Portugal (21 april 1985) was de eerste race waar de legendarische Ayrton Senna op poleposition vertrok en ook zijn eerste overwinning (in een lange reeks overwinningen gespreid over 10 jaar F1 racen 1984-1994)
Even een stukje uitleg over de wagen: De Lotus 97T was een Formule1 wagen ontworpen door Gérard Ducarouge en gebouwd door Team Lotus.
Het is de opvolger van de 95T van 1984. De racewagen werd aangedreven door een turbocharged 1.5L Renault motor met iets meer dan 800 paardjes voor de races. Voor de kwalificaties gebruikten ze een motor met meer dan 900PK. De sponsers die deze prachtwagen betaalden, waren John Player Special, Franse olie maatschappij Elf en Olympus Cameras. De banden om al dat racegeweld op de baan te houden werden voorzien door Goodyear Tyres.


Enkele referentiefoto's (gevonden met google)
lotus-1985-senna-portugal-3.jpg
image3.img.640.medium.jpg
image1.img.640.medium.jpg
Lotus-97T-+-Ayrton-Senna.jpg

2723121954_5952aea63e.jpg
181788553_418d85e486_b.jpg


Van de motor ben ik nog foto's aan het zoeken. Ik had enkele foto's, maar dan is dat volgens een andere site van de opvolger (Lotus 98T)
Dus ik zoek nog verder ;)
Foto's van de inhoud van bouwdoos volgen morgen ;)


Grtz JordiC
 
Mooie wagen Jordi! Dit is een ideaal project om je nieuwe airbrush mee uit te testen.

Ik heb hier nog nooit een bouwverslag van gezien, dus ben erg benieuwd. In elk geval is je keuze erg origineel en voor een prachtige auto.

Als ik je een tip mag geven... géén 100% zwart gebruiken; leng het eens met 10% wit aan. Zo krijg je een schaal-effect. Kijk maar eens op de laatste foto hierboven, die toont eigenlijk prima aan wat ik bedoel. Je ziet lichtzwarte delen, witte delen (op het zwart!) en zeer donkerzwarte delen. Die laatste bevinden zich op de plekken waar schaduwen zitten. Als je het zwart met 10% wit aanmaakt, zullen er ook in de schaduwen van je eigen model zwarte vlakken ontstaan.

Hoe dan ook, succes met deze kit!

Hier veel foto's van de auto, waaronder foto's van de motor. Hieronder twee weergaven, waarbij de copyrights bij Ayrtonsennafotos.blogspot.nl rusten:

206731328_f636225621_b.jpg

827687755_ad1ae47890_b.jpg

Deze foto's worden alleen gebruikt voor educatieve doeleinden; op eerste verzoek zullen ze worden verwijderd.
 
Laatst bewerkt:
Merkwaardig genoeg ziet het blok (bovenste foto hierboven) er op een andere foto anders uit:

20130228_2503214.jpg

Copyright img-cdn.jg.jugem.jp/, foto wordt alleen gebruikt voor educatieve doeleinden en zal op eerste verzoek worden verwijderd.
 
bedankt Roy, die site had ik ook gevonden, net als beide foto's van de motor. Maar het deed mij twijfelen, omdat het lijkt alsof 2 verschillende motoren zijn. Maar kan misschien zijn dat de ene de Racemotor is en de andere kwalificatiemotor :)

Misschien als ik morgen de onderdelen van de sprues bekijken, dat er mij meer duidelijkheid komt welke motor het is ;)
 
Ik dacht eerst dat de ene foto de ene kant van de motor toonde, de andere de andere kant. Maar als ik zo die laatste foto eens bekijk, dan moet dat bijna wel de andere kant zijn van foto 2.

Voor jou hoop ik dat foto's 2 en 3 de echte motor tonen, dan is er best veel referentiemateriaal over te vinden. Inderdaad maar eens de kit bekijken, goed idee.
 
Suk6 met deze bouwdoos ;)

Zitten de decals van JPS er bij? Want door de tabaksreclame is dit heden ten dage verboden.... (goed voor de AM producenten :8 )
 
goed dat je het zegt, Beyond :eek: geen JPS decals :(
daarom kwam ik dus tijdens mijn google-zoektocht ook decalvellen tegen voor de bouwdoos :)
 
inhoud van de doos

_Decals (geen John Player Special decals) Ik ga een nieuw setje bestellen op internet..
307u3gh.jpg

_bouwmateriaal
2vl8yer.jpg
2wgrcle.jpg
t0gm6u.jpg
9r2hk6.jpg
2w4010p.jpg
1z23gqd.jpg
 
Voorlopig kan ik nog niet ontdekken welk motorblok zij beogen na te bootsen. Zou je een detailfoto van sprue B kunnen uploaden?
 
_de handleiding
2j46cf6.jpg
23s8c28.jpg
amw3rn.jpg
2m5cmcy.jpg

voor Roy: het is dus de motor met het grote Renault logo
2usu6mh.jpg


grtz JordiC
 
Als mijn ogen me niet bedriegen is het de eerste foto die motor is het omdat de inlaat buizen op de tweede beelden helemaal anders zijn dan de eerste en in de sprue zitten zo ik het zie die van de eerste motor
Grt
Marc
 
Prachtige bolide van de " legendarische F1-piloot " Ayrton Senna zaliger.

Succes en veel plezier met de bouw Jordi !
 
Ah goed nieuws dus, daar zijn wel wat referentiefoto's van te vinden en het blok ziet er ook iets strakker uit dan dat andere (van foto 1).
 
Ik ben net nog eens naar de kit gaan kijken, omdat ik begon te twijfelen als ik de fotos van de sprues bekeek. En het is dus wel degelijke de andere kleppendeksel :( die met Renault onderaan en met Gordini (ofzoiets) bovenaan. Serieuse fout dus van Fujimi om er een detailtekening bij te doen van een onderdeel dat er niet inzit :(
 
Fujimi en fouten, dat kwam nog niet eerder voor.

Toch maar even verdere research doen dan, zou ik zeggen.
 
het zijn 2 verschillende motoren die gebruikt werden bij de 97T
de eerste " Renault - Gordini" motor motortype EF4B.
attachment.jpg

Daarna heeft Renault de EF15 motor ( Renault Sport ) gebruikt bij de 97T
attachment.jpg
vervolgens zou Lotus midden 1985 overgeschakeld zijn naar de EF15 motor.
maar ik ben nu enkel nog aan het zoeken welke race ze eventueel begonnen zijn met hun EF15 motor te gebruiken.
 
Top, goeie research! Ik volg met interesse, vooral als een topic aan mijn algemene ontwikkeling kan bijdragen.
 
Veel succes Jordi.
Hier kan je de motor ook redelijk zien.

 
John player special stond niet altijd op de wagen.

7t__1985_british_gp_pit_lane_by_f1_history-d8arqot.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan