Hoofdsponsor

Lost in a barn

ERVARING
Weinig/ geen
BOUWWIJZE
Oude kit
BOUWBUDGET
Nvt
BOUWSTATUS
In planning
COMMENTAREN
Heel graag
Heb er even het binnenste deel van een dak opgelegd en het oogt nu mega donker, dus heb even een vraag.
Stel, ik Ben op een beurs, wat onwaarschijnlijk is en alles is perfect aangekleed en afgewerkt maar zonder dak. Hoe Zou dat beoordeeld worden door een jury?
Want eerlijk gezegd, mijn gevoel zegt ook geen dak

20231015_151826.jpg
 
Je hebt verschillende mogelijkheden.
Ofwel bouw je een scène die je ergens hebt gezien exact na en probeer je dit beeld 100 % weer te geven. Ofwel zet een bepaald beeld je aan het denken en probeer je iets gelijkaardigs te maken omdat de setting je aanspreekt en je iets dergelijks wil bouwen.

Als je voor de eerste oplossing kiest en je jezelf geen “dichterlijke vrijheid “ gunt, zal het project er in principe uitzien zoals op je voorbeeldfoto of voorbeeld setting.
Je kan ook kiezen voor de tweede oplossing waarbij je jezelf wel de nodige vrijheid gunt om het geheel (of onderdelen) van het project naar eigen goeddunken in te vullen. Dit geeft je de mogelijkheid eigen accenten te leggen en/of in voorkomend geval de moeilijkheidsgraad een beetje aan te passen aan je mogelijkheden.

Indien je voor de historisch juiste setting gaat zal je het voertuig zo goed mogelijk moeten nabouwen. Hiervoor heb je wel iets meer documentatie nodig dan die ene foto die je hier hebt getoond. In dit geval kan je mijns inziens toch het dak weglaten maar moet je wel oog hebben voor de rest van het beeld (staat van het voertuig, ondergrond, wanden…). Zodoende hou je een correct en duidelijk beeld over het geheel en heeft de kijker er ook iets aan.

Het idee om het wrak (vergane glorie) van de mercedes te vatten in een diorama (zonder je aan het geciteerde beeld te houden) geeft je dan weer de mogelijkheid om een en ander in te vullen naar eigen goeddunken. Aan jou de keuze… :unsuree: :winking:
 
Een schilderij van Rubens met Kader of hetzelfde schilderij zonder kader blijft een schilderij van Rubens.
Mensen beoordelen je werk zoals jij het wil tonen en hoe jij de situatie bekijkt.
Dit maakt het maken van verschillende werken in de modelbouw zo boeiend.
Iedereen kijkt anders naar 1 en hetzelfde werk.
Het is aan de maker om zijn idee over te brengen en dus is de keuze volledig aan u.
Met of zonder dak maakt niet uit maar de details in beide situaties blijven belangrijk.
 
Beste Falco ik hou enorm van diorama's ook deze zal in mijn smaak vallen , nu de vraag met of zonder dak ? Tja dat is zo een beetje eigen goesting zonder dak dan heb je het gevoel : het is niet af he
Met dak word het donker kan je opteren om er een dak raam in te zetten of een deel van een dak om aan te tonen dat het een dak op zit
B.v. stukken balken en een stuk dak dat het de illusie geeft van een dak te zijn
Nu wat betreft het model betreft zou ik toch ook gaan voor een andere kit als je vind dat deze te prijzig is om te verbouwen
Dan heb je weer twee opties de eerste zoals Erwin het schrijft , tweede optie dat zou ik dan misschien doen hem in nieuwstaat bouwen om te vergelijken wat er zogezegd gevonden is en hoe hij er in werkelijkheid moet uitzien
Aan u de keuze , wij kijken en genieten ( en geven alleen maar raad ) de rest is aan u , en hetgeen ik al zie is veelbelovend
Grt
Marc
 
Met dak = beschermd van weer en wind = meer detail besteden aan hetgeen je in een oude schuur kan en zal aantreffen.
Ik denk hier bijv. aan spinnenwebben in hoeken en kanten of stofwebben tussen balken en dergelijke.
Het zal ook een oude schuur zijn en dus zal je op je dakplanken en balken ook verwering moeten aanbrengen.
 
Ik heb de link van dat yt filmke en daar word in gezegd dat een deel van het dak is ingestord, dus daar kan ik wel wat mee.
Bedankt voor de tips en ik kies er toch voor om het zelf aan te kleden

 
Het is soms handing dat je iemand Kent die spullen brengt die hij zelf niet gebruikt. Bv deze kitting van op een tank dat mijn schuurtje nu dat beetje Meer geeft.

20231017_131341.jpg
 
wel , eerlijk ? ik vind dat zeer knap gedaan
moest ge spinnenwebben willen maken , ik gebruikte de filter van een dampkap en trok die stof uit elkaar en dan krijg je zulke draden
 
Bedankt heren,
Coachke, heb je daar mssn een foto van want kan me echt niet voorstellen hoe dat er uit Zou zien.
 
Heb een Klein voorbeeld van een stukje dak dat ingestort is. Op foto's van ingestorte daken is ook te zien dat niet altijd de pannen van het houtwerk afvallen, dus daarom ook dit voorbeeld.



 

Bijlagen

  • 20231018_115955.jpg
    20231018_115955.jpg
    361,4 KB · Weergaven: 15
Dat ziet er al erg goed uit falco, alleen wil ik even ook mijn 2 centjes ivm dat dak geven. Ik zie bij u steunbalken en daarop planken... welnu, zelf woon ik erg landelijk (ik kan bij wijze van spreken 60 meter van hier een koe gaan melken, en nog eens 50 meter verder prei uit de grond gaan sleuren... wat ik natuurlijk niet doe hé), en ik heb nog nooit een schuur gezien met planken op het dak, normaal gezien heb je de steunbalken, daarop pannenlatten, en daar dan op, ofwel dakpannen, golfplaten of nog ouder ; stro.
 
Je maakt er wel een uitdaging van en ben benieuwd naar vervolg.
 
Ik heb me laten inspireren Door onderstaande foto, daar heb je ook die draagbalken, dan de houten latten met daarop de pannen, net zoals bij mij.

Bouwkundig zit ik wel redelijk in de goede righting denk ik.

Pascal, ik heb goede leermeesters en Zou het dan jammer vinden als men niks doet met de feedback die je krijgt



 

Bijlagen

  • Screenshot_20231018_232229_Google.jpg
    Screenshot_20231018_232229_Google.jpg
    167,2 KB · Weergaven: 5
Kleine update, verticale steunbalk, wat mos begroeing en om misverstanden te voorkomen, een foto van de pannen

20231019_123332.jpg20231019_123359.jpg20231019_123636.jpg
 
Nu zit ik met het volgende, ik kan nu 2 richtingen uit. Mij baseren op de vlaamse series de kaviaks, waar de kinderen na de oorlog alles verzamelde op en rond de slagvelden, of de indruk geven dat de schuur jaren na de oorlog nog steeds gebruikt werd door bv fel gekleurde olievaten die op een europallet staan met transpallet onder of een oude fiets uit de jaren 60/70
Weet niet wat het meeste aanspreekt.

Falco
 
De kaviaks of wat dan ook ken ik niet maar sta eens stil bij je oorspronkelijke idee: een achtergelaten auto in een vergeten schuur. Daarbij baseer je je op een foto.
Nu zou je er fel gekleurde vaten op een europallet bij plaatsen? Een europallet werd pas na 1961 ingevoerd in Europa. De US kenden het gebruik van paletten reeds in WO2 maar die waren van een ander type.

Ik begrijp je drang om te creëren en iets af te hebben maar neem eens de tijd om goed naar je schuur te kijken en eens na te denken over je initiële idee. Easy does it …
 
Die achter gelaten auto komt er zowiezo op, dat is ook het project
Falco
 
Ik vind het er al geweldig uitzien.Ben benieuwd naar het vervolg.
Marc S.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan