Hoofdsponsor

1/25 Liebherr L586 2plus2 wiellader - schaal 1:25 [wip]

Helaas ben ik een poos niet hier kunnen komen en zie nu dat je weer een flinke stap gemaakt hebt.
Mooi in zijn gele jasje ziet het er gelijk een stuk beter uit. Ook je recept voor papier deeg is goed gelukt zo te zien.

Fred
 
Het is weer eens een tijdje geleden sinds de laatste update. Hoog tijd om er weer eens aan wat verder te baggeren.

De assen hebben hun vernislaag gekregen.
attachment.jpg

Ook het liftsysteem krijgt een geel kleurtje. De foto's volgen later.
De droogtijden zijn ideaal om aan de wielen te beginnen. Ik zal dit weekend een vel karton moeten halen want hier kruipt echt wel een boompje in:wub:.
attachment.jpg

Tot binnenkort.

Grtz,
Joost
 
De assen zien er goed uit Joost, als dat een voorbode is voor de rest.
Ga je de wielen ook weer helemaal opbouwen, het profiel zeg maar.


Fred
 
Jazeker, Fred. De banden worden opgebouwd tot en met het profiel, zelfs met vermelding op de zijkanten van merk en type (GOODYEAR GP-4D).
Nadien worden deze op de velgen gelegd:dry:.

Het wordt echt "bandwerk":P.

Grtz,
Joost
 
Ben benieuwd voor die banden, dat zal ook nog een werkje worden volgens mij... die helemaal opbouwen in papier?
Ik blijf volgen. :D
 
ik heb al eens enkel banden door u gemaakt mogen aanschouwen als deze er ook zo gaan uitzien, op voorhand mijn pet al af.
succes met het snij en plak werk
vgr
Marc
 
Na heel wat snijwerk komt de basis voor de banden stilaan in orde.

Elke kant van elke band bestaat uit 2 op elkaar te lijmen ringen. Gelukkig zijn er maar 4 wielen aan deze jongen:D.
attachment.jpg

1 set ringen gesneden. De 2e set ligt te wachten. Op de achtergrond krijgt ook het liftsysteem kleur.
attachment.jpg

Alle ringen gesneden!! Oef. Nu samenlijmen. De binnendiameter van de bovenste ringen is iets groter dan de andere. Hier moet de velg "perfect" in passen. Hopelijk toch...:$.
attachment.jpg

attachment.jpg

De open ringen moeten een lichte "bolling" krijgen en vormen de zijkanten van de banden.
attachment.jpg

Alle stappen die nodig zijn om de basis van de banden op te bouwen op 1 foto.
attachment.jpg

Even van kortbij
attachment.jpg

Dit was het dan weer voor deze keer.

Tot de volgende.

Grtz,
Joost
 
Ik zie weer veel snijwerk op je pad voor het profiel te maken;)

Fred
 
Inderdaad Fred, aan het uitsnijden van het profiel ga ik nog veel "plezier" beleven, temeer daar het op 2mm karton moet.
Daar zullen wel wat lemmetjes op versleten worden:D.

Ondertussen zijn de 4 cilinders klaar. Nu eerst de zijkanten, dan krijgen die banden snel meer vorm.

attachment.jpg

Dat was het voor vandaag.

CU
Joost.
 
Aangezien de zijkanten van de banden tot nu toe zeer vlak zijn, kunnen we nog helemaal nog niet van banden spreken. Daarom moet er nu wat meer vorm worden ingestoken.

Om er voor te zorgen dat er nadien minder kans op deuken bestaat zorgen we voor een versterking van de juiste dikte. Ik heb hiervoor in het verleden al electriciteitsdraad van 0.75mm gebruikt, maar deze keer heb ik door de omvang van de wielen iets meer volume nodig. In de kelder had ik touw liggen met een diameter van 3mm en dat bleek net de juiste maat te zijn...
attachment.jpg

attachment.jpg

Dan worden de zijkanten over het touw heen overtrokken met papier. Zo krijgen die zijkanten wat meer volume.
attachment.jpg

attachment.jpg

Als afwerking komt er ook nog een ring op diezelfde zijkanten.
attachment.jpg

attachment.jpg

Tijd om het bandenprofiel er op te leggen. Zoals je ziet zal daar een beetje tijd inkruipen.
Maar dat is nu net de bedoeling van deze hobby:8:8:8.
attachment.jpg

Tot later,
Joost
 
Knappe vorderingen Joost. Het beginnen echt wielen te worden.
Aan de profielen ga je ook nog wel wat werk hebben, maar als je de traanplaat kan maken, gaat dit een makkie worden...
Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Ik zou er een geslepen stukje metaal aan wagen om een soort van stans-ijzer te maken, flinke hamer d'r bij en je slaat ze er achter elkaar uit het papier. Je hebt maar 2 modelletjes nodig. Liever 360 keer slaan dan snijden imho.
 
Mooie manier om de bolling te krijgen al zullen er een paar papierpuristen zijn die dat touw niet vinden kunnen.
Voor mij overigens een prima oplossing hoor :P
En de wielen ,tja die zag ik al aankomen Joost :sleep:

Fred
 
Tuurlijk kunnen ze dat stuk touw niet weer vinden :laugh::laugh:
 
Aan allen: bedankt voor de support!!

aan Mark II: stans-ijzers zouden inderdaad een hulp zijn, maar ijzerbewerking is niet echt mijn dada, en ik heb er trouwens ook het materiaal niet voor. Eer ik deze op een deftige manier voor mekaar zou hebben... zijn ze al op de klassieke manier gesneden, vrees is. En ik ben er nu toch al aan bezig en eigenlijk gaat het vlotter dan verwacht. 's Avonds laat, internet radio door de koptelefoon, een goeie single malt (eentje maar, want anders snij ik scheef:laugh:) en dan maakt het niet uit of het snel of juist wat trager gaat.

aan Fred: ik heb inderdaad getwijfeld om dat touw te gebruiken, maar uiteindelijk zal het afgewerkte model ook een metalen reling en beglazing uit PET krijgen. 100% papier lijkt mij voor dit soort modellen vrij onmogelijk en dus heb ik het purisme wat laten varen :wub:.

Nogmaals bedankt voor de aanmoedigingen.

CU,
Joost
 
Het profiel ligt er op.
Enfin, toch op 1 band. Nog 3 te gaan...;)

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier en daar nog wat de scherpe kantjes afschuren.

CU,
Joost
 
Schitterend Joost. Het is dat het nog het foute kleurtje heeft, maar het is overduidelijk een tractor wiel/band.

Mark
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan