Hoofdsponsor

1/25 Liebherr L586 2plus2 wiellader - schaal 1:25 [wip]

Fantastische bouw, kijk er steeds weer mijn ogen op uit.
 
Hoog tijd voor een nieuwe update!

Zoals eerder al gezegd moest ook het voorste deel van het chassis worden herbouwd. Het vorige was volledig gebouwd alvorens met de schilderwerken te beginnen, met als gevolg dat ik niet overal meer bij kon.

Nu gaan we dat uiteraard anders aanpakken:
attachment.jpg

En dus worden alle binnenzijden geschilderd en gevernist vooraleer de montage verder gaat.
attachment.jpg

attachment.jpg

Hier maak ik nog eens gebruik van de "natte karton"-techniek om de juiste ronding te bekomen.
attachment.jpg

attachment.jpg

Deze kant is al volledig in elkaar gelijmd.
attachment.jpg

Deze kant nog niet:P. Van de vorige versie wist ik dat de pasvorm hier niet 100% correct is. Een dikke millimeter naast de lijn blijven was de boodschap.
attachment.jpg

attachment.jpg

Alle onderdelen zijn verlijmd:wub:
attachment.jpg

Volledig in kleur gezet en gevernist:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu gaan we beide assen eens grondig onder handen nemen. Volledig herbouwen is niet nodig. Van 1 as zijn de uiteinden er al af omdat ze niet mooi rond meer waren. Bij de andere is dat wel OK. Ik ga ook nog eens een poging ondernemen om die bolvorm gelijkmatiger te krijgen.
We zien wel waar we uitkomen....
attachment.jpg

Tot de volgende...

Grtz, Joost.
 
WOW, knappe vorderingen Joost.
Mooi in woord en beeld gebracht. Zo zien we de "truuks" die de papierbouwers gebruiken ook eens...
Fijne schilderwerken maken het plaatje voorlopig af.
Kijk weeral uit naar het vervolg.

Mark
 
Dag Joost, wat maak je er weer wat moois van, ik ben echt onder de indruk van je aanpak en creativiteit.

Uiteraard blijf ik je volgen, tot de volgende, Ronald
 
Jaja, dat papier ziet er weer zo stevig uit als echt metaal! Knappe technieken wat je hier laat zien.
 
Ik heb wat geëxperimenteerd met de "papier-maché"-klei, waar het al eerder over had.
Hier nogmaals de link: http://www.ultimatepapermache.com/new-air-dry-clay-recipe
Daar vind je het recept en een you tube filmpje.

En ineens kwam het idee om die bolvormige onderdelen van de assen gewoon te boetseren. Om de juiste maat en cirkelvorm te bekomen heb ik gebruik gemaakt van een tool dat eigenlijk dient om zonder meetkunde het middelpunt van een cirkel te bepalen.
attachment.jpg

Als ze volledig zijn uitgehard denk ik dat het met wat vijl- en schuurwerk in orde moet komen. Eventueel bekleed ik ze met zeer dun papier (dat je terugvindt in de schoendozen van de vrouw:D).
attachment.jpg

attachment.jpg

Hieronder nog even een beeld off-topic om de eventuele mogelijkheden van deze klei te illustreren. De betere schilders onder ons maken hier zonder probleem een kerkmuur uit zandsteen van. Ik heb enkel met een stalen lat de voegen gevormd. De structuur in de stenen zelf zat er in zonder kraswerk of andere technieken.
Ik ga zeker verder experimenteren met deze klei. Als ik deze wat beter in de vingers heb, en nog meer mogelijkheden heb uitgetest, start ik er zeker eens een aparte topic over op.
attachment.jpg

Tot de volgende.

Grtz, Joost
 
Mooi gedaan Joost. Vorm zit er al goed in.
De tool die je hebt gebruikt, ziet er me ook iets handigs uit...
Waar kan je die vinden ? Kan best van pas komen in een of ander project.

Mark
 
@ Interceptor: Ik heb dat al zo lang geleden ergens van het net gehaald. Ik weet begot niet meer waar...:$.

Ondertussen heb ik nog wat verder geprutst aan de assen. Onder de bolvorm heb ik nog 1,5mm karton gekleefd en dan volledig ingepakt in zijdepapier. Nu is het afwachten hoe het er zal uitzien na een paar laagjes verf...:unsure:
attachment.jpg

Aan de andere zijde heb ik de bestaande bouten weggesneden en er nieuwe opgeplakt die iets dikker zijn, en dus beter tot hun recht moeten komen (3 x 160 gr. papier op mekaar i.p.v. 2 x 160 gr.)
attachment.jpg

Dit was het voorlopig.

Grtz,
Joost
 
Toch bedankt voor de moeite Joost. Ga ik zelf eens op zoek moeten...
Knappe vorderingen weer. Vind het een hele verbetering die nieuwe bouten, realistischer nu...
Bolle vorm ziet er ook al goed uit, maar ik wacht nog even op zijn kleurtje om een echt oordeel te maken.

Mark
 
Aangezien ik voor kerstmis mijn benen op een ander onder tafel mag gaan steken heb nog de tijd voor een update :D.

Tijdens de droogtijden van beide assen ben ik al begonnen aan het lift- en tiltsysteem.
attachment.jpg

attachment.jpg

Ook hier probeer ik enkele stappen vooruit te denken en de plaatsen al te schilderen waar ik na montage nog moeilijk bij kan met een penseel.
attachment.jpg

Ondertussen zien de assen er zo uit. Nog één of twee verflaagjes en vernissen.
attachment.jpg

Merry Christmas!!
Joost
 
Dag Joost, wat een prachtige werken laat je weer zien!

Tot de volgende, Ronald
 
Joost, ik begrijp hier echt niks van, hoe is het mogelijk dat je met papier zulk moois kan fabriceren ???
 
Prachtig werk , op de ledendag te bewonderen weer ?

Heb je referentie foto's ter hande ?

PB om uitleg
Davy
 
Dag Joost,

Zoals ik al melde echt werkelijk heel mooi en interessant.
Wat ik mij afvraag. Ga je de assen als in werkelijkheid ophangen, zodat ze onafhankelijk kunnen bewegen?
Groet, Ronald
 
Dat zijn weer prachtige vorderingen Joost.
Alleen maar complimenten voor dit mooie werk.

Mark
 
@ Davy: De ledendag staat inderdaad genoteerd in de agenda, met L586. Ik heb je PB beantwoord. Hopelijk krijg je dat binnen want ik zie niets in mijn verzonden berichten. Uiteraard ligt dat helemaal aan mijn onhandigheid met computers. Als je niets te zien krijgt, laat maar weten, dan stuur ik je gewoon een e-mail.

@ Ronald: Als ik bouw zoals op plan kan de achterste onafhankelijk bewegen, de voorste niet. Ik ga nog even wachten met ze te bevestigen. Ik hoop nog steeds om de echte ergens te kunnen bewonderen en te fotograferen. In afwachting hiervan kan ik gerust nog enkele weken (of maanden :nowink:) verder met de wielen, de cabine, ...

@ Mark en alle anderen: bedankt voor de complimenten. En de steun zal nodig zijn want er is nog veel werk (en bloed, zweet en tranen) voor de boeg.

En nu terug naar de bouwtafel. Tot de volgende...

Grtz, Joost
 
Bedankt voor deze interessante link!! Zo worden we weeral een tikje wijzer.

Grtz, Joost
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan