Hoofdsponsor

1/50 Le Santisma Trinidad 1:50 ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Welkom terug van vakantie ziet er weer mooi uit
Als ik dit en het werk van dirk bekijk dan krijg ik al de kriebels om met de botter te beginnen vind dat hout werk gewoon prachtig.

gr ron
 
Hoi Luc,

in het totaal overzichtsfoto zien alles er toch prachtig?!
Of vergis ik mij!!
En wat betref de tijd om te werken, ik weet wat je bedoeld maar goed de zomer loopt op zijn laatste pootjes.
En het word al steeds vroegen donker het bouwseisoen komt eraan.
 
bedankt allemaal voor de lovende woorden.

inderdaad john,de zomer loopt ten einde en het begint toch terug opnieuw (meer) te kriebelen om door te gaan.

ik hoop op een officiele tewaterlating in april, mei.

mvg luc
 
bedankt allemaal voor de lovende woorden.

inderdaad john,de zomer loopt ten einde en het begint toch terug opnieuw (meer) te kriebelen om door te gaan.

ik hoop op een officiele tewaterlating in april, mei.

mvg luc

Hoi Luc,

Zorg er maar voor dat je tegen die tijd maar een flesje koud heb staan voor het tewaterlating!!:laugh::laugh:
Veel bouw plezier en niet op tijd vergeten te posten hé .;)
 
de andere kant is ook gedaan.
vermits stuurboord en bakboord hetzelfde is,foto's gemaakt in het testbassin.


1_Afbeelding_421.jpg


1_Afbeelding_420.jpg


1_Afbeelding_418.jpg


1_Afbeelding_419.jpg


1_Afbeelding_414.jpg


1_Afbeelding_411.jpg


1_Afbeelding_412.jpg


1_Afbeelding_413.jpg


1_Afbeelding_415.jpg


1_Afbeelding_416.jpg


1_Afbeelding_417.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor, Luc.
Maar als ik dit zo zie, dan wordt ik al bang om zoveel werk in het water te leggen.
 
Dat ziet er goed uit. Redelijk op de water lijn, maar hoe zijn de vaareigenschappen?
 
dat ziet er mooi uit Luc ben onder de induk8)

Ideaal zo'n testbassin :wub:

gr ron
 
Bedankt voor de complimenten.

Ideaal zo'n testbassin

Ron, veel te veel werk voor hetgeen het gebruikt wordt.

Maar als ik dit zo zie, dan wordt ik al bang om zoveel werk in het water te leggen.
Dominiek,als de kanonnen en de kanonsluiken er zijn ,dan ga ik schrik hebben.

Dat ziet er goed uit. Redelijk op de water lijn, maar hoe zijn de vaareigenschappen?

Rik, het testbassin is te klein,heeft een draaidiameter van een 4 meter en het zwembad is maar 5.5meter.
Binnenkort ga ik me lid maken bij een club en dan kan ik op grote vijvers varen en alles uittesten.

mvg Luc
 
Hoi Luc,

ziet er netjes uit in het water!^^^^
Nu kun je met een gerust hart aan het binnen werk beginnen.
Een hele klus als ik Dirk (amazone) zijn bootje zie!:D:D
Maar het is een prachtig zicht zo.Applaus-fck-Applaus-fck-
 
Ben bezig met de masten en ra's.

Eventjes mijn toestel laten zien dat ik heb gemaakt.
Beetje kennis van iedereen bijeen gegooid.
Kan zijn dat iemand anders dit ook al gemaakt heeft.
t'is nog niet volledig af, maar het eerste resultaat ziet er goed uit.

Mijn probleem was dat de masten redelijk lang zijn.Daarom heb ik geen V-gebruikt maar onderstaand toestel.
Koste mij 3 uur om een mast van 80cm te laten verlopen van 22mm naar 15 mm.


Links en rechts ijzeren houders om de tapse mast op zijn plaats te houden.
In het midden 2 in de hoogte regelbare L's.
Hierop kan ik mijn vijl leggen.

Je ziet ook de groene houten lat lopen waar de houten as op rust.
De as is diameter 22mm en aan de uiteindes mag er niet verjongd worden.Deze blijven even dik waardoor de middellijn van de as evenwijdig blijft met de groene houten balk.


1_Afbeelding_427.jpg

1_Afbeelding_426.jpg

1_Afbeelding_425.jpg


1_Afbeelding_423.jpg

1_Afbeelding_424.jpg

1_Afbeelding_422.jpg

Het resultaat.

Ben alleen bang dat de beuken as gaat kromtrekken.
Ze wordt volledigingesmeerd met G4 dus normaal geen last van beestjes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
8) ziet er goed uit luc

ook al heb ik nog geen masten gemaakt tog een bedenking bij het beuken hout. dit puur uit mijn ervaring met hout.

ik zou geen beuk pakken voor de masten de nerven zijn volgens mij veel te lang om een mast uit te maken en is veel te slap.

doe eens een test pak een beuken lat 1 cm dik 1 m lang en een lat van essen hout en breek deze eens midden door met je handen . de beuken lat gaat zo knappen terwijl je es bijna niet doorgebroken krijgt.

dit is ook de reden dat alle stelen van schuppen en trufels ( spade om in den hof te spitten :laugh: ) uit es gemaakt zijn en niet uit beuk zelfs eik is op dat gebied nog zwakker dan es maar tog sterker dan beuk.

beuk op zig is wel sterk hout daar niet van, maar het heeft een heel lange nerf wat het voor lange smalle dinges niet goed bruikbaar maakt.

ik vind je mast wel goed gemaakt hoor alleen de hout keuze vind ik een beetje verkeert ;)
 
Zeer kostbare info.

Bedankt Dirk.

Was ook aan het twijfelen.
Moest kiezen tussen rode den of beuk.Dacht dat beuk al sterker was dan Den.
Alleen beuk had de neiging om krom te trekken.
Nu is op zoek gaan Essen hout.
 
:@:@ juist eventjes gegoogeld op essen hout.

Zeer sterk ,maar slecht bestand tegen invloeden van buiten.

Zit in de laagste categorie(5) qua vochtbestendigheid en krijgt een blauwe kleur als de vochtigheid boven de 21% komt.

Begin al terug opnieuw te twijfelen.
 
Mooi gemaakt Luc, zelf heb ik zo geen toestel gemaakt om af te schuinen maar mijn mastjes waren dan ook veel kleiner. Voor deze grootte is het een mooi hulpmiddel dat je hebt gemaakt.

Als je het essenhout behandeld tegen het vocht met vb. G4 dan mag dit toch geen probleem zijn denk ik dan... En na de G4 een vernis erover voor de zekerheid.
 
:@:@ juist eventjes gegoogeld op essen hout.

Zeer sterk ,maar slecht bestand tegen invloeden van buiten.

Zit in de laagste categorie(5) qua vochtbestendigheid en krijgt een blauwe kleur als de vochtigheid boven de 21% komt.

Begin al terug opnieuw te twijfelen.

hmm dat vind ik raar want 21% vochtigheid is echt niet veel hoor dat is al een hele droge warme dag en ik denk maar ben niet 100% zeker hout dat uit een droogoven komt heeft 22% vochtigheids graden. dit wil zeggen gedroogt hout voor meubelmakerij

maar zoals michel schrijft g4 is dan de oplossing.

wacht ff af wat andere er over zeggen en dan kan je nog een keuze maken die jij denkt het beste te zijn ;)
 
Voor het blauw worden hoef je niet echt bang te zijn. Echter voor het verkleuren wel. Zeker als je gaat werken met NIET uv bestendig materiaal. Het hout word dan donkerder. En dat kan als mooi, maar ook als niet mooi bestempeld worden. Verder, je moet er nog ringen enz overheen maken. Dan ook een aantal verstevigingen aanbrengen. Qua schaal zul je geen twijfels hoeven hebben. Dit zal sterk genoeg zijn. Zeker als ik de verhalen van G4 mag geloven. ;)

Verder wel netjes zoals je de klem hebt gemaakt. Er zijn idd veel van dit soort producten, de een nog mooier dan de andere.
 
Al een beetje zitten te verven.
Humbrol 60 mat rood
Humbrol 33 mat zwart
Humbrol wit (voor de overgang tussen rood en zwart)

1_Afbeelding_431.jpg


1_Afbeelding_428.jpg


1_Afbeelding_430.jpg


1_Afbeelding_429.jpg

mvg luc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
;) hoi luc ziet er goed uit maar het zal ff wennen zijn aan de kleuren. ik vind persoonlijk dat het rood wat flauw is , ik zou het zelv wat donker rood maken. maar smaken verschillen ;)

het ziet er wel heel netjes uit hoor heb je dit gespoten of met een borstel gedaan luc ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan