Hoofdsponsor

1/35 LAV-25 (MC) Piranha (with a touch of MrArtex) 1:35 [ WIP]

De banden voor en na. Mooie nieuwe banden passen niet echt bij het concept van de oude roestige Piranha.

attachment.jpg
 
Een Piranha zal niet zo snel gaan roesten, daarvoor gebruik je beter een ouder type voertuig. Ik denk dat het nog meevalt met de stukjes in deze kit; koop dan zeker geen Dragon.
 
Ach zo, dan zal het een oude vuile Piranha worden. Misschien een voordeel want met roest kan ik nog niet zo goed overweg om het geloofwaardig te laten overkomen. Stof en modder gaan me beter af.

Mental note to self: geen Dragon kopen...
 
Knap gedaan die banden,men moet er maar aan denken e.............................
 
Alain,

Is het de bedoeling om het voertuig in zijn water te zetten, dan denk ik dat de wielen niet nodig zijn. Mocht je een diorama maken dat hij het water rijdt, dan heb je ze wel nodig natuurlijk😉
 
De bedoeling is om het voertuig op droge grond te zetten maar wel heel vuil zodat het er uitziet dat hij eerder die week door het water is gereden. Er zal wel water op het diorama komen, misschien een beek in de buurt van een kampement waar de piranha halt heeft gehouden. De bouw daarvan zal wel weer evolueren naarmate ik er mee bezig ben.

De piranha zelf is bijna af, vanavond zal de afwerking wel volgen.
 
En hierbij is de Piranha standaard afgewerkt. Later volgen nog wat (fantasie)upgrades maar eerst alles in de primer zetten. Helaas is de primer op en zal ik die dus eerst nog ergens moeten vandaan halen.

attachment.jpg
 
Beste mensen, en dan vooral de figuurschilders: wie kan me een figuur of een merk aanbevelen die past bij de Piranha? Het mag geen soldaat zijn maar eerder een soort van 'vrijbuiter-verzetsstrijder' en ook geen SF-figuur. Schaal 1/35 of zo'n 5 cm (omgerekend is dat dan 1m80 dacht ik). Ik heb gisteren tijdens de regenachtige namiddag reeds verschillende sites doorspit maar niks gevonden die goed lijkt. Mooie figuren gezien, daar niet van, maar een piraat bvb past er niet zo bij volgens mij. Ook google bracht geen verlichting.

Het zou wel iets in het belgenlandje (of nederlandje) moeten zijn waar geen visa of andere kredietkaart voor nodig is, bancontact gaat wel.
 
Ach zo, ik heb inderdaad nog de richting van het dio niet beschreven.

Een verzetskamp die een Piranha heeft buitgemaakt en die een ander kleurtje heeft gegeven. Het voortuig komt in het kamp te staan en er stroomt een beek doorheen, er staat een schuilhut, er ligt allerlei rommel en er zit/staat/ligt ergens een verzetstrijder (of twee?). Deze keer geen SF maar ook niet het gewone leger. Gewoon een fantasie-oorlog ergens in een fantasie-land.

En dankjewel, daar zitten zeer geschikte figuren bij. Morgen eens grondig bekijken en dan bestellen.
 
Hoe klinkt de naam: "Now you're gonna get it!!!" Of zijn er andere voorstellen die beter tonen dat het hier om een verzetsgroep gaat?
 
De Piranha staat in de primer, de schilderwerken kunnen beginnen.

Weet er iemand hoe ik kan vinden waar er gebruikersschade aan de verf is op zo'n voertuig? Het is een iets ouder voertuig en door gebruik wil ik hier en daar de onderliggende verf laten uitkomen.

En is de naam duidelijk genoeg om te tonen wat er te zien is op het dio?
 
Zonder plaatjes van hoe je dio er uiteindelijk gaat uit zien, kunnen we je moeilijk helpen om er een naam voor te verzinnen. Maak er desnoods een schets van. Zoals ik al zei is de verf van deze voertuigen weinig loslatend. De flanken van het voertuig zouden schuursporen van dingen zoals betonijzers kunnen vertonen. De propellers hebben ook vaak chips waar ze ergens tegenaan gestoten hebben, zoals bij deze: http://anzacsteel.hobbyvista.com/Armoured%20Vehicles/Images/aslavph_3.jpg
 
Gebruikersschade is eigenlijk heel simpel, je moet een beetje logisch nadenken. vooral op de plaatsen waar veel op gelopen of geklommen wordt zal schade hebben (beugels, luiken, ed.) ook rekening houden dat bij het laden van het kanon vaak naast de toren gelopen wordt dus daar ook wel vaker schade. En in extreme gevallen rekening houden met de uitwerping van de hulzen van het kanon en de coaxiale mitrailleur, zeker de 25mm hulzen komen hard (geloof me!!) aan en kunnen schade aanbrengen, al zullen die meestal naast de romp op de grond vallen.
verder ga je buiten wat steenslag aan het onderstel niet heel veel schade zien hieraan.
ik zal eens in mijn foto's neuzen of ik je wat voorbeelden kan geven.
 
Even proberen om alles te verhelderen, een schets zal echter niet kunnen omdat ik enkel in grote lijnen weet hoe het er zal gaan uitzien.

De Piranha is (ergens in de toekomst) veroverd door een groep verzetslieden die het voertuig in hun eigen kleuren hebben gespoten. Die verf is niet zo stevig als de originele en daarom wil ik op de gebruikelijke plaatsen de originele verf er laten doorkomen. Versleten verf en hun eigen versleten decals om aan te tonen dat de Piranha al een stevig verleden heeft bij die betreffende groep.

Verder wil ik er een groot diorama van maken, één van 45cm op 35cm met de bedoeling het kamp weer te geven waar ze wonen en waar de Piranha in herstelling is (ik heb een figuur met gereedschap in z'n handen) terwijl een andere figuur aan het oefenen is met een cricket knuppel. Ze hebben ook gewone wapens maar soms is het beter om van alle markten thuis te zijn. Alles kan dienen als wapen als het er op aan komt en dus moet men oefenen met van alles en nog wat.

Het kamp zal op een open plek tegen een rostwand gebouwd worden met ook water er bij. Het is een groot diorama, dat weet ik maar het lijkt me mooier en meer kans om details toe te voegen dan op een klein vignet. Het zal een werk van jaren zijn met als resultaat (hoop ik) iets wat zonder probleem in de living kan tentoongesteld worden, eventueel ook op een beurs waar mensen dan hun tijd zullen moeten nemen om allerlei details te ontdekken. Ikzelf loop veel diorama's voorbij omdat ze in één oogopslag kunnen bekeken worden. Eén diorama herinner ik me (geen idee meer van de titel) en dat was groot, vol en zeer de moeite waard om te bekijken. Eén detail was te ontdekken door heel aandachtig te kijken en dat waren twee naakte dames in de badkamer waarvan het raam aangeslagen was door de stoom. Een zeer mooi detail die je echt moest ontdekken en niet zomaar kon zien. Buiten het gebouw stonden veel militaire voertuigen en er was nog veel meer te zien maar dat herinner ik me niet meer. Ik dacht er ergens foto's van te hebben, straks eens zoeken. Dat diorama is me altijd bijgebleven door de grootte en vele details. Er moet een verhaal in zitten vind ik en dat moeten de mensen kunnen ontdekken, beetje de fantasie prikkelen heet dat.

Misschien zal ik m'n hand overspelen met dit project, misschien loopt het allemaal goed af en doe ik een berg aan ervaring op om zo nog verder te kunnen gaan. Het project zal samen met nog andere projecten lopen om de interesse wakker te houden want (volgens sommige mensen heb ik ADHD) het is zeer moeilijk om me met één iets bezig te houden waardoor iets al snel in een hoek vliegt om iets anders aan te pakken. Dat wil ik omzeilen door meerdere hobby's en projecten tegelijk te doen.

Iedereen is vrij om zijn/haar mening te geven en al dan niet te antwoorden op m'n (domme) vragen en die zullen er zeker zijn als ze niet te vinden zijn met de vriend (of vloek?) google die telkens een gigantische onoverzichtelijke al dan niet betrouwbare berg info loslaat.
 
Alain punt 1 domme vragen zijn er niet alleen domme antwoorden
Ten tweede het geheel ziet er goed uit maar je zal wel goed moeten kijken naar andere dio's en goed uw schaal in het oog houden in welke schaal komt het ? want ik heb van de kubels nog van alles liggen van wapens en granaten en zelfs een figuur met pet of helm als er interesse is laat een pb
Marc
 
Het is schaal 1:35 en het zal inderdaad een uitdaging zijn om alles in schaal te houden mede doordat er veel recyclage en huis/tuin materiaal zal gebruikt worden op dit diorama (om de kosten te drukken en om de fantasie aan het werk te zetten). PB komt er zo meteen aan.

Ondertussen ook de betreffende foto gevonden. Voor alle duidelijkheid: dat diorama is NIET mijn werk, de foto is genomen op een beurs en dient enkel ter info van waar ik heen wil met grootte en details.

attachment.jpg
 
De 'originele' onderlaag van de Piranha. Het is een mix van 3 restjes verf die ik nog staan had en die zo ook weggewerkt zijn. Overmorgen dan de eindlaag aangebracht door de verzetsstrijders maar eerst laten drogen, een laag vernis en een laag haarlak om dan nadien de schade te kunnen aanbrengen.

attachment.jpg
 
Vraag me af waarom een diorama groot moet zijn terwijl een klein dio of vingette even interessant kan gemaakt worden...😉
Neem eens even de nodige tijd om eens grondig naar een klein dio of vingette te kijken dan er snel voorbij te lopen,je zal merken dat er ongelooflijk interessante details te zien zijn...😉
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan