Hoofdsponsor

1/48 La Renommée 1744 schaal 1/48 [!]

Mooi hoor Ward.

Dat schraapmes is inderdaad een goed idee om te onthouden!


Fred
 
Wederom een mooie update Ward.
Is er een speciale reden waarom de Fransen de kluisgaten met lood hebben bekleed?

Wim,
niet om zomaar iets te zeggen, maar de Koninklijke Marine werd betaald door staats belastingen en zochten het beste van het beste materiaal en technieken voor de vloot.
zo heb je bij sommige schepen een overvloed van lof en beeldhouwwerk. Royal Louise 1700, Le St.Philippe 1721, le Sans- Pareil 1757, enz... Ook andere marinenatie hadden dezelfde uitstralingen. Zie Engelse, Noorse, Spaanse en Nederlandse Koninklijke Marine.
Door de disipline en zorgvuldigheid die heerst bij de Marine, werd enorme aandacht geschonken aan kleine onderdelen op het schip.( Men had kapitaal genoeg)
Zie ook roerdoorvoer, deze werd beschermd met een stukje lederen omkapsel.
Om maar enkele voorbeelden te geven.
Sommige vrachtschepen (VOC schepen)van rijke reders hadden ook die rijkdom uitstralingen.
Ik heb op Engelse schepen ook die verloding opgemerkt.
;)Ter info aangeboden.;)
groetjes
ward
 
Idd mooie update, en zo leren we dagelijks iets bij hé.
En wederom prachtig gedaan Ward :)
 
ward thx voor de doorsnede tekening. dit verklaart inderdaat waarom de ankerbedding zover naar achter staat.

ik vond het al raar maar nu de tekening gezien te hebben lijkt het logis. dichterbij is inderdaat geen plaats.

het met lood bekleden van de kluisgaten heb ik al meer gezien maar vraag me af of dit wel iets uitmaakt, als het zware ankertouw er met een vaart door gaat moet dit lood tog wel erg hard afschuren dus lijkt me dat na 10 keer het anker op en neer te laten dat het lood moest vervangen worden wegens slijtage.

het was denk ook meer ter bescherming van het kopshout zodat er niet te veel water in drong, niet aleen bij het anker op te halen maar ook tijdens het varen .

bij de holanders heb ik eens gelezen dat ze soms de kluisgaten hoger moesten zetten omdat er teveel water binnen liep tijdens het varen . vooral als ze een handelschip om bouwde naar een oorlogs schip werd het schip een stuk zwaarder.
 
Dirk,
Het is inderdaad juist;
De eerste plaats is het hout rond de kluisgaten te beschermen tegen insijpelend water, zeker bij het optrekken en katten van het anker.
Liever regelmatig het versleten lood vervangen, dan de hele kluisgaten.
Weet je dat de schepen regelmatig moesten worden gekeerd om de romp te herkalfaten en te reinigen. Sommige beschrijvingen spreken van minimum 1X per jaar.

groetjes
Ward
 
"het met lood bekleden van de kluisgaten heb ik al meer gezien maar vraag me af of dit wel iets uitmaakt, als het zware ankertouw er met een vaart door gaat moet dit lood tog wel erg hard afschuren dus lijkt me dat na 10 keer het anker op en neer te laten dat het lood moest vervangen worden wegens slijtage."


Interessante opmerking, Dirk, over het met en vaart uitlopende ankertouw.
Ik weet dit echt niet hoe ze een anker lieten vallen.
zal het eens opzoeken..., en.......als er iemand op het forum het weet, graag antwoorden.
groetjes
Ward
 
wow van dat herkalfaten wist ik ook niet thx . 1x per jaar is tog redelijk veel maar de materialen waren toen ook niet zoals ze nu zijn dus daar kan ik enigsins wel inkomen. dit zal de pek uit de groeven schrapen zijn en terug ingieten vermoed ik.
 
Zeer mooie vordering Ward, en zeer leerzame uitleg en tip voor het schrapen, bedankt ;)
 
Touwen slaan uit DMC-garens.
de handel heeft geen enkele touw met de juiste diameter voor mijn schepen.
Het ankertouw is links geslagen, en deze is sowiezo niet in de handel te krijgen. Ook is deze het grootste touw, diameter 10 cm


DSC00609.jpg


DSC00610.jpg


DSC00612.jpg

De schering van een rustende ankertouw aan het ankerbitting


DSC03456.jpg


DSC03457.jpg

Het volgende is niet voor een paar dagen werk
De spiegel van La Renommée


Eerst het ruwe werk en overzicht van het geheel.


DSC03454.jpg


DSC03449.jpg


DSC03460.jpg


groetjes
Ward
 
Knap hoor ward, zeker hoe je die touwen zelf maakt, ik heb je tooltje zelf gezien, knap hoe je het hebt gemaakt en hoe je touwen er uit zien, is een zeer leerrijk verslag maatje.
 
Geweldig mooi gemaakt de touwen Ward.
Ben zeer benieuwd naar de vorderingen aan de spiegel, dat zal zeker niet in een paar dagen gedaan zijn.
 
Knap werk Ward, een hoofdstuk appart " touwslaan ":)
 
mooi geslagen die touwen, en veel succes met de spiegel... gaat een monnikenwerkje worden...
 
Bedankt,voor jullie reaktie, jongens

De spiegel zit nog in ontwikkelingfase.
Heb al verschillende stukjes uitgeprobeerd, maar nog niet het resultaat die ik wenste.
Het hoofdmateriaal zal sowieso Buxus worden, en de opbouw volgorde moet nog bekeken worden.
Ik heb al mijn monnikenkapje op:8
( zal proberen het één of 't anderen klaar te hebben voor de ledendag, ten discussie....;))

groetjes
Ward
 
Hoi Ward,

Het ziet er allemaal prachtig uit hoe je het maakt, en nog bedankt voor de kleuren.;)
 
Is buxus niet dat hout dat twee-kleurig en zeer flexibel is (om nog maar te zwijgen over het feit dat het giftig is)? Goed om een boog of kruisboog uit te maken dan, ideaal zelfs, maar om figuurtjes uit te snijden ???
Of verwar ik dan weer met taxus ?
 
Je neemt inderdaad twee soorten fijnhoutsoort struktuur door elkaar, Danny.
Buxus is geelachtig en gelijkvormig van nerf, :$als je met vergrootglas die struktuur wil bekijken:$. Het aanvoelen van het hout is net alsof het van plastiek is.
Ik geloof dat taxus giftig is. Buxus heel zeker niet.

Zo, gestart met de spiegel en lofwerk.
:wub:Ben nog niet eens halfweg,:D
de kleinste krulletjes en lijntjes nog aan stuurboordzijde


DSC03497.jpg


DSC03496.jpg


DSC03494.jpg

Ben al heel blij met het resultaat, beeldhouwkunst is iets dat je moet oefenen en oefenen en oefenen....of je moet het in je hebben.
En zover ben ik helemaal niet.

De figuren zijn geplakt met fotolijm, ook rubbercement genoemd. Op die manier kan ik de volgende stukken maken, bijzetten en eventueel wat aanpassen. De tekening is de basis, de werkelijkeid is ietsjes anders, omdat je werkt met 3D-beelden.
Na alles is geplaats, heb je het voordeel met fotolijm, dat je de figuren gemakkelijk kan wegnemen zonder schade, ze plakken, maar meer niet.

groetjes
Ward
 
dat ziet er al best goed uit ward.
het is ook een heel geprul maar eens het af is is het ook zo mooi .
 
Ward, dat toont toch al direct heel anders zeg, dat is mooi gelukt.
En nu hopen dat de rest net zo mooi lukt, maar met wat ik tot nu toe gezien heb van je, moet dat helemaal goed komen.
 
Dat ziet er al goed uit Ward, houtsnijden is natuurlijk weer een ander talent en dat is zoals tekenen oefenen en onderhouden ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan