Hoofdsponsor

1/48 La Renommée 1744 schaal 1/48 [!]

mooi gemaakt, klein vraagje hierbij, verloopt de lintzaag dan niet, of schuur je alles op uniforme dikte achteraf?

Notelaar is een stevige houtsoort met een fijne nerfstruktuur, heeft wel wat voordelen.
De zaagsnelheid mag wel wat rap zijn, maar mag niet warm lopen.
Duwdruk op het hout moet heel traag en gevoelsmatig zijn.
Stuk losjes drukken tegen de geleider en een eenparige snelheid proberen te houden.
enfin,..... je moet het werk aandachtig uitvoeren.
Schuren is alleen voor afwerking en netheid van de roosters
Groetjes
Ward
 
In mijn enkele vrije tijdsperjoden, zo nu en dan toch op mijn schepwerf geweest.
Eerst de dekken onder handen genomen.
zagen en vlakschaven op dikte van de planken

DSC03292-1.jpg

breewen van de naden met acrylic verf.

DSC03299-1.jpg

DSC03293-1.jpg

Effen schrapen en daarna schuren.
Kort daarna.
De lengte van de planken imiteren met een een fijn scherp mesje, volgens het gangbaar patroon uit die tijd.

DSC03301-1.jpg

Sfeerbeelden van toen tot nu
Sommige gangen moesten worden verjongen, omdat het dek min of meer de ronding heeft van de buiten veschansing.

DSC03364.jpg

DSC03367.jpg

De ruwe ankerbetting zonder afwerking en ijzeren beslag

DSC03365.jpg

DSC03368.jpg

DSC03369.jpg

Model rolpaard voor visuele maateenheid
DSC03373.jpg

Ondertussen heb ik de verschansing moeten uitbreken, ... en herbeginnen er zat een foutje in van 3-5 mm.

Groetjes
Ward
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit dat dek, hoe lang heb je de dek planken gehouden?
En wat was de fout dan? Ik heb even zitten kijken, maar kan niet echt iets vinden?
 
Dat was weer de moeite om op te wachten Ward knap gedaan , afbreken wat je niet goed vind hoort er ook bij leer je toch weer altijd van bij ;)
 
Kijk eens aan, de scheepswerf is weer op gang gekomen en hoe! Het ziet er weer netjes uit Ward.
Maar ook ik wil weten waar je de fout bent ingegaan; voor ons ook een leermoment.

En de andere bezigheden lopen die op een einde?
 
Ziet er goed uit dat dek, hoe lang heb je de dek planken gehouden?
En wat was de fout dan? Ik heb even zitten kijken, maar kan niet echt iets vinden?

Rik,
de dekplanken hebben een lengte van 6 meter, en een breedte van 25 cm. in werkelijkheid, (1700-1800) Dus op schaal is dat 12,5 cm X 0,5 cm.
Het foutje:
De berghoutsgangen liggen normaal iets hoger dan het dek, maar volgen de zeeg. Nu op het model is het berghout op de voorsteven zo'n 3mm te laag en op het achterdek 4mm te hoog aan bakboord en 5mm aan stuurboord.
de verdere gangen volgden die zeeg en zo kwam ik uit op geschutpoorten die te hoog stonden voor het geschut zelf.
Het model van het geschut( rolpaard) is degelijk juist. En visueel kon ik op tijd een foutje vinden. Trouwens met de laserstraalmeting kwam ik op hetzelfde neer.
Op foto 6 en 7 zie je de buitengang door het eerste geschutpoort stuurboord, waar een tweede insnijding te zien is, die stond (staat) zo'n 3mm te laag volgens de binnenbeplanking.
Bakboordzijde is al reeds op goede weg in zijn herstelling.
Muggenziften,:D,....maar het is toch voor mij belangrijk dat dit onderdeel van de romp mooi strookt....er komen later allerlei onderdelen erop;
rusten, puttingsijzer spiegaten.....enz
groetjes
ward


P.S. Om die fout in het vervolg niet meer te maken......moet je de eerst gang van de binnen verschansing afwerken, en vandaaruit de dekzeeg overbrengen naar het berghout.
 
Laatst bewerkt:
mooi ward.
het verschil met een holander is tog groot :D maar wat ik mis hier op de overloop zijn de jachtluiken of de kanon openingen die dienen om naar voor te schieten of werd dit niet gedaan bij de fransen ? omdat we het wel bij alle andere naties terug zien.
of komen die in de bak te staan ?

de overloop is best wel heel breed , plaats genoeg om je kanonnen te plaatsen
 
mooi ward.
het verschil met een holander is tog groot :D maar wat ik mis hier op de overloop zijn de jachtluiken of de kanon openingen die dienen om naar voor te schieten of werd dit niet gedaan bij de fransen ? omdat we het wel bij alle andere naties terug zien.
of komen die in de bak te staan ?

de overloop is best wel heel breed , plaats genoeg om je kanonnen te plaatsen

Dirk,
In de eeuw van "La Renommée", waren er geen geshutspoorten bij de Franse Marine die naar voren werd geplaatst, toch niet op fregatten en grotere schepen.
De keuken, het fornuis, bakovens, lagen tegen de zijwanden onder het bakdek aan bak en stuurboord.
Het vorenste gedeelte achter het ankerbetting was een open loden bak, waar het water van het opgehaalde anker kon opgevangen worden en via de spuigaten kon weglopen in zee;
Zo was er geen plaats voor een geschut vooraan het schip.
Op de bak zelf had "La Renommée" geen geshut.
groetjes
ward
 
wauw, wat mooi gedaan allemaal...en die roosters, echt vakmanswerk...
 
Hartelijk dank voor de gekregen reaktie van jullie.
Op die manier houden wij elkaar op een hoog enthousiasme.

Deknagels hadden een diameter van ongeveer 2cm, om die te imiteren op schaal 1/48 is dit onmogelijk om te verwezenlijken in welk materiaal ook.( ik kom in een rekensommetje uit op 0,04166666.....mm.)

Om toch een nagelpatroon te krijgen, gebruik ik de volgende methode en dit maar om de verscherving van de dekdelen.
Het is niet de bedoeling het dek nu al te overladen......zal er straks meer dan genoeg op staan qua details.


DSC03381.jpg


DSC03382.jpg


DSC03384.jpg


DSC03393.jpg


DSC03386.jpg


DSC03387.jpg



Afwerken van de berghoutgangen


DSC03406.jpg


DSC03389.jpg


DSC03392.jpg


DSC03394.jpg


DSC03395.jpg


De binnenverschansing van oorlogschepen in de gebruikelijke okerrood kleuren

DSC03399.jpg


DSC03400.jpg


Tot hier vandaag La Renommée


DSC03401.jpg


DSC03402.jpg


DSC03403.jpg


DSC03404.jpg


groetjes
Ward
 
heel netjes weer ward.

de bedding knieén zijn wel erg lang , is daar ook de reden voor ?
 
dirk,
bedoel je met knieën de steek- of betingspeen van het ankerbetting?
In dit geval heb ik maar één uitleg.
De bettingsstijlen( die rechtopstaande balken) lopen tot op het zaathout van het schip, de bettingspeen houd die stijlen dwars en daarop komen een drietal ijzeren ringen die het ankertouw met seizingen beleggen.
La Renommée had een lengte van 41,28 meters, haar grootste anker , de plechtanker had een gewicht van om en bij de 700 kg, ... omgerekend.( Het schip had 4 ankers aan boord en een reserve in het ruim.)
Voor anker gaan kwamen enorme spanningen op het ankertouw en natuurlijk rechtstreeks op de ankerbetting.
:$ De Franse marinne, hé :sleep:

groetjes
Ward
 
wat ik bedoelde is ijgelijk : dat het kabelgat wel erg ver van de boeg licht, en daardoor de ankerbedding ook ver van de boeg is en dan krijg je presies heel lange knieén die naar de boeg lopen.

dus herstel ik mijn vraag ;) waarom licht het kabel gat zover van de boeg , dit kon in mijn ogen makelijk een paar voet naar voor gebracht worden als ook de ankerbedding , wat voor meer bewegings ruimte lijdt op de overloop zeker voor de bediening van het geschut.
 
Werkelijk een plaatje om te zien Ward. De gebruikte 'kleurstof' geeft een mooi effect op het hout, het schijnt er nog net doorheen.
Heb je het boegbeeld al definitief geplaatst, het lijkt me zo fragiel met alles wat er nog aan het schip moet gebeuren.
 
Vakwerk Ward, kleine detais op schaal altijd een probleem doen of niet doen. ;)
 
Dirk,
het antwoord op je vraag is duidelijk te zien in de tekening uit de "anatomie-monografie van La Renommeé".


DSC03439.jpg

Voor nr 14 was er een loden bak voor het opvangen van lekkend water uit de gespannen ankerkabels bij het ophalen van het anker.
15 kombuis en braadovens
3 staander van de nagelbank
fokkemast
4 staander van de knecht
5 as van de kleine kaapstander
17 ankerbetting
19 kabelluik
34 cel voor gestraften
36 bevoorading keuken
50 briketten voor het fornuis
fokkemast
51 opslagplaats voor kardoens,vorenste geschut
53 ankerkabel opslagruimte.

daarom stond die ankerbetting en kabelluik zover van de kluisgaten

DSC03437.jpg

ringen op het ankerbetting
DSC03423.jpg


Mal gefrezen in een stukje mes, met de twee gangbare profielen van La Renommée

DSC03408.jpg

En schrapen

DSC03409.jpg

DSC03410.jpg

Kluisgaten
DSC03411.jpg

Kluisgaten waren bekleed met lood bij de franse Marineschepen.

DSC03413.jpg

Met een stokje het in model brengen van het lood
DSC03415.jpg


DSC03416.jpg

Afwerken met een mesje
Daarna dezelfde bewerking met de bovenkant van het gat

DSC03419.jpg

wat verwerend effect geven.
DSC03442.jpg

groetjes
Ward
 
Knap werk Ward, handfrees uit een breekmes eentje om te onthouden 8), heb geen freesmachine :nowink:
 
Wederom een mooie update Ward.
Is er een speciale reden waarom de Fransen de kluisgaten met lood hebben bekleed?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan