Hoofdsponsor

1/35 Kfz 83 + Flakscheinwerfer 60 cm [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Rik goed bezig man, we blijven je in stilte volgen. ;)

Cheers,
André
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Mijn laatste dag verlof, zondag terug beginnen werken, dus nog vlug even een update :

attachment.jpg

De geschilderde symbolen. Soms vind je het eikenblad terug in spiegelbeeld. Blijkbaar durfde men het model al eens verkeerd te leggen.
Het stuur is reeds in zijn basiskleur geschilderd : Pale Stone H121, hier komt nog een laag Burnt Sienna over zodat een mooie geverniste hout-look verkregen wordt.

attachment.jpg

Hier geen gevernist hout, maar sterk verweerde planken. Volgens de beschrijving in AOM heb ik deze planken geschilderd. Eerst met vier kleuren een grondlaag aangebracht : H28, H98, H119 en H147. Deze vier kleuren zijn door elkaar opgebracht zodat het kleur wat in elkaar overloopt. Vervolgens kregen ze een wash met Raw Umber. Hier en daar zijn wat randjes gechipt met H28.

attachment.jpg

Wat panzergrau H67 gemengd met wat wit en puur H67 is gebruikt om de afgebladderde verf te imiteren. Langs het ijzeren beslag is de verf nog sterker aanwezig. De planken wil ik nog verder bewerken tijdens de verweerfases die nog volgen op de wagenbak, zoals washes, pigmentpoeders,...

Tot binnenkort.

Groeten Rik
 
Dit ziet er terug heel goed uit, mooi gedaan met de plankjes. Ik blijf vol gelangstelling volgen.
;)
Grtz Bart.
 
Net werk Rik, mijn krupp staat in de kast en zie dat de decals toch wat toevoegen, twijfel of ik ze zou aanschaffen. Is het handig werken met deze decals van Archer?

Grt Johanna
 
Goedenavond Beste Kijkers !

@Jip, Je hebt intussen een PM gekregen omtrent de Archer Transfers.

@ D-Day : ik vond de planken er een beetje over, ik bedoel wat te sterk verweerd.
Daarom heb ik één zijde bewerkt met de haarlaktechniek.

attachment.jpg

Het effect is minder geel als het verweerd hout doet uitschijnen. Ietwat overbelicht...
Zoals gezegd : deze zijde heb ik met de haarlaktechniek bewerkt. De ondergrond kreeg dezelfde behandeling als de andere zijde.
Hier is de haarlak opgespoten en vervolgens Tamiya German Grey met een beetje wit zodat een lichter grijs bekomen werd. Na droging terug afgeschrobd. Het ijzeren beslag moet nog wat roesttinten krijgen.

attachment.jpg

De andere zijde kreeg inmiddels al een wash met Burnt Sienna met zwart.

Ik zit een beetje in twijfel : deze zijde zo laten of ook behandelen met de haarlaktechniek ?

Suggesties zijn steeds welkom !

Groeten Rik
 
Ik zou alles zoveel mogelijk op mekaar afstemmen Rik. Goed bezig vriend !
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

Terug tijd voor een kleine update, met de stand van zaken :

attachment.jpg

Na de positieve comments op de planken van de rechterzijde, (en eigenlijk ook vanwege het mooie resultaat :D ) heb ik de planken aan de linkerzijde op dezelfde manier behandeld. Dus hebben ze nu wat panzergrau gekregen met de haarlaktechniek.

attachment.jpg

En ik kon maar niet stoppen met de haarlaktechniek. Ook de wagenvloer kreeg deze behandeling. Eerst is de wagenvloer geschilderd met lichtere kleuren, eigenlijk werd de H98 vervangen door H63 waardoor een lichtere houtkleur bekomen wordt.
De wanden zelf zijn niet zo behandeld omdat deze minder aan deze zware verwering onderhevig zijn.

Wel heeft alles al een wash gekregen met Burnt Sienna en wat Raw Umber.

attachment.jpg

Met H64, lichtgrijs, is de beplanking van de wanden ge'DB'st zodat enkele lichtere spots zichtbaar zijn. Intussen is er een begin gemaakt met de chips. De houten onderdelen zijn geschilderd met H121 met een laagje Burnt Sienna erover.

De 'Verbandkasten' aan de begeleiderzijde is groen geschilderd, kwestie van wat contrast. Met Archer decals is de beschrifting verzorgd.
De decal is langs in twee gesneden om onder en boven de riem opgewreven te worden.

attachment.jpg

De wagen bestaat nog steeds uit drie onderdelen : chassis, motorkap en wagenbak.
Voor de foto's is hier een dryfit gemaakt om het geheel te kunnen showen.
Ook de zetels hebben reeds een eerste laag gekregen : Burnt Sienna opgebracht en daarna terug 'droog' gewreven zodat een minimum aan verf achterblijft. Op dezelfde manier wil ik nog Raw Umber opbrengen om schaduwen te creëren.

Groeten Rik
 
jaja ,als je er nog enkele stoflagen op de vloer en andere planken aanbrengt zal dat dik in orde komen, of ben je iets anders van plan Rik ?
 
Het wordt iets in de orde zoals je voorstelt, Peter.

Ik had gedacht aan een stoflaagje met Tamiya Buff. Gevolgd door wat pigmentpoeders.

Maar eerst nog wat pinwashes, oa met Burnt Sienna.

Groeten Rik
 
De verwering op de planken is heel erg goed gelukt. Ben benieuwd naar de verdere stappen, blijven volgen.
 
Ik vind dit meesterlijk knap gedaan !
 
Goedenavond Beste Kijkers !

De 'vorderingen' van deze week.

Veel stelt het eigenlijk niet voor :

attachment.jpg

Een riempje uit wijnfles huls is op de cabine gelijmd. Hiervoor is een rolletje MS geplaatst. Op de foto niet erg duidelijk, maar een dun velletje MS is opgerold. De Krupp had geen deuren, dus de inzittenden konden hun benen afschermen tegen de koude door de opening dicht te maken met dit canvas doek.

attachment.jpg

Nadat het MS uitgehard was, werden de riempjes dichtgeplooid en gelijmd waarna een U-vormig dun koperdraadje de beugel imiteert.

attachment.jpg

Intussen zijn er al wat chips aangebracht.

attachment.jpg

Het canvas doek is in een groene tint gestoken. De riemen kregen na hun zwarte basis reeds een laag Raw Umber, dit wordt gevolgd door een lichter bruine kleur.

attachment.jpg

Groeten Rik
 
Mooi detailleke, maar wel iets wat op de meeste vergeten wordt ;)
 
Deftig, Rik. En zoals Beyond al aangeeft een detail wat vaak vergeten wordt.
 
Bedankt, mannen.

Dat is het voordeel van deftig referentiemateriaal. Ik denk dat ik evenveel investeer in boeken als in kits...

Op de hobbykamer staat er dus een vitrinekast en een boekenkast...:D:D:D

Nog een detail : is het jullie al opgevallen dat er geen voorruit op de Krupp staat ? Deze wordt ook omgevormd, de originele gebruik ik niet. Ik heb de afmetingen opgenomen en een stukje plasticard gesneden. Hierop met strip een zonneklep en de ruitenwissermotoren geplaatst. Hierover een canvas dekzeil uit MS en de Krupp gelijkt op het fotovoorbeeld van de Kfz 83 die in 1940 gefotografeerd werd in Vlaanderen.:8
Hij heeft trouwens nummerplaat WL 85808, toevallig hetzelfde als op mijn model. :D:D

Groeten Rik
 
Knappe details! Ik blijf ook volgen hoor :p
 
.......
Nog een detail : is het jullie al opgevallen dat er geen voorruit op de Krupp staat ? Deze wordt ook omgevormd, de originele gebruik ik niet. Ik heb de afmetingen opgenomen en een stukje plasticard gesneden. Hierop met strip een zonneklep en de ruitenwissermotoren geplaatst. Hierover een canvas dekzeil uit MS en de Krupp gelijkt op het fotovoorbeeld van de Kfz 83 die in 1940 gefotografeerd werd in Vlaanderen.:8
Hij heeft trouwens nummerplaat WL 85808, toevallig hetzelfde als op mijn model....

Dat zijn details die niemand zal opvallen, maar die voor de bouwer een extra toets geven en het daardoor persoonlijker maakt. Ik hou daar wel van...(en probeer dat ook in mijn modellen te integreren ;) )
 
(en probeer dat ook in mijn modellen te integreren ;) )

Aja ? waar ? :laugh::laugh::laugh::laugh: Grof é 8)

@ Rik : je hebt dat hier mooi gefixt moet ik zeggen, het zijn zulke details dat het hem doen.
Als ik een kleine opmerking mag geven, ik zou die bijna orange roeststrepen een beetje temperen of is dat omdat je met een flits gewerkt hebt ?
Voor de rest doe ik niets anders dan met bloemen rond je oren slaan :8
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan