Hoofdsponsor

1/35 Jeep Willys 4x4 (Tamiya)

ERVARING
Beginner
BOUWWIJZE
Out of the box met toevoeging van PE
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
wees lief voor me

Bitweiser

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 aug 2023
Berichten
95
Locatie
Tongeren
Nu mijn allereerste project relatief goed is afgelopen schakelen we meteen door naar een nieuwe bouw. Deze keer heb ik gekozen voor een Willys Jeep. Dit model heeft een speciaal plekje in mijn hart omdat het de lievelingsauto was van mijn vader zaliger. Het was altijd het plan geweest om zo'n echte Jeep samen te restaureren maar dat heeft niet mogen zijn. Vandaar dan nu maar het model.

Willys_001.jpg

Voor het eerst heb ik ook een setje photo etch onderdelen gekocht om te monteren. Hierin heb ik totaal geen ervaring dus dat wordt genieten van de ervaring of vloeken vloeken van de miserie :-).

Tijd dus om voor het eerst de plastic te verwijderen en het onderdeel te vervangen door PE.

Willys_002.jpg

Het onderstel is al af en klaar om in de primer te zetten. De elementen die gelijmd moeten worden werden afgeplakt voor een betere hechting later.

Willys_003.jpg

En na het primen:
Willys_004.jpg
 
Iconische jeep,

Het begin ziet er alvast veelbelovend uit, ik volg.

Grtz.

Luc :cool:
 
Ook één van mijn favorieten, denk dat er hier nog een stuk of 10 liggen om te (ver)bouwen.
 
Da's het eerste (en enige) militair voertuig dat ik ooit gemaakt heb.
Wel een heel aangename kit moet ik zeggen. Succes met de bouw.
 
Snel even een update. Het gaat niet zoals ik had verwacht. De PE speelt me parten en is duidelijk nog wat hoog gegrepen voor het niveau waarin deze modelbouwer zich bevindt. Na het bekijken van wat YouTube filmpjes heb ik een vlakke "stempel" geprint en gebruik ik een dikke zwarte plexiglas plaat om de stukken uit te drukken.

Willys_010.jpg

Vervolgens heb ik het onderstel in elkaar gezet met reeds de roestlaag op de knalpot.
Willys_005.jpg

Dan begon de miserie. Ik zag het bos niet meer door de bomen en ben beginnen toevoegen als een kieken zonder kop. Carrosserie reeds in de primer gestoken om dan te constateren dat er nog veel meer dingen op het ding moeten komen. Dat wordt dus een nieuwe laag primer. Ook kwam ik tot de conclusie dat dit model geen bewegende motorkap heeft en dat al het werk voor de motor (en PE) dus totaal zinloos zijn bij de gesloten versie, zoals ik hem wil bouwen (tenzij ik nog iets over het hoofd heb gezien).

Willys_008.jpg

Het dashboad moet nog toegevoegd worden maar dan moet ik het eerst in de olive-drab kleuren steken want anders spuit ik over de film van de metertjes in het dashbord. Dat komt dus later nog.

Willys_009.jpg

Nu de laatste onderdelen toevoegen en dan kan het beschilderen beginnen. Helemaal niet tevreden met het resultaat tot nu toe maar ik heb wel alweer heel veel geleerd. En dat is minstens even belangrijk.
 
hela zo op de beelden die ik te zien krijg ziet het er toch goed uit he
 
Je kunt de motorkap in gesloten positie bouwen, maar demontabel houden. Dan lift je gewoon het motorkapje er vanaf als je de motor wilt tonen.

Als je het geen fijn gevoel vindt dat het motorkapje los zit, kun je het ook met micro-magneetjes 'vastzetten' aan de body.

Wil je het jezelf iets uitdagender maken, dan kun je als alternatief motorkapscharniertjes bouwen met behulp van afvalstukjes van je PE-fretje. Zie hier ter inspiratie.
 
Spijtig dat je niet wat meer tips krijgt hier als beginner.

Deze kit laat zich ook mooi bouwen zonder PE hoor. Heb deze ooit eens gewoon uit de doos gebouwd.

Ik zou PE enz... even laten voor wat het is en wat ervaring op doen. Ik zie vb. nog gietlijnen op de bladveren. Het lijntje in het midden onderaan de veren bedoel ik. Dat komt er doordat daar de twee delen van de mal elkaar raken en een klein kiertje laten.

Dit kan je wegschuren of wegschrapen.

Welk eerst te schilderen of eerst te lijmen dat leer je wel met te doen en dan nog. Ik kom dat na jaren modelbouw ook nog tegen hoor.

Let wel op dat als je iets lijmt met plastieklijm je best eerst de verf wat weghaalt voor een goede verbinding. Anders lijm je met gesmolten verf ipv gesmolten plastic aangezien de lijm de verf oplost.

Maar als beginner vind ik het er best heel goed uitzien hoor. Komt allemaal wel goed.
 
Ik denk dat de plastic bumper in zijn geheel weggelaten mocht worden, ten voordele van de PE versie.
 
Ik heb deze ook gemaakt als beginner en is inderdaad een dankbare kit om te beginnen.
Als oefening bouw ik de motor steeds met details.
Je kan de mist in gaan en niemand gaat dit merken als de motorkap erop ligt.
Ook ik heb hem gebouwd zonder PE maar voor de handvaten hek ik wel koperdraad gebruikt want de originele was ik direct kwijt.
 
Ondertussen heb ik ook de Jeep afgewerkt. Ik ben er helemaal niet tevreden van maar het was een leerrijke ervaring. Als ik met photo-etch wil werken zal ik mijn bouwmethodes moeten bijstellen en moet ik ook op voorhand goed kijken wat dient vervangen te worden. Nu heb ik naar mijn mening nog heel wat kunnen redden waardoor het resultaat toch geen absolute ramp is geworden. Op naar de volgende bouw, en dat zal de Duitse versie van de Jeep worden. De Kubelwagen.

print7.jpg

print8.jpg
print9.jpg
print10.jpg
 
Voor een eerste bouw valt het resultaat nog mee.
Enkele tips.
Probeer als beginneling niet te veel ineens te willen doen en beperk je tot enkele simpele technieken.
Decals worden op een glanzende vernislaag gezet en daarna geseald met een nieuwe glanzende vernislaag. De eind vernislaag voor militaire voertuigen is steeds matte vernis.
Bepakkingen zoals op de motorkap liggen niet los maar worden vast gemaakt aan het voertuig.
Zoals je zelf hebt ervaren is het gebruik van PE in dit stadium niet aan te bevelen.
Roest en modder zoals je het op dit model hebt geplaatst is weinig realistisch. Beperk je in het begin voor wat weathering betreft tot een simpele pinwash en drybrush. Hiermee ga je al een heel mooi resultaat bekomen. In elke handleiding vind je werkbare manieren om deze twee technieken op een eenvoudige wijze toe te passen.
Duizend en één verdere technieken, verven en producten zijn voor latere bouwsels. Probeer enkele eenvoudige modellen recht uit de doos te bouwen en laat het gebruik van update sets, PE, weatheringsproducten, pasta's en dergelijke voor binnen enkele maanden/jaren (afhankelijk van hoeveel modellen je in de nabije toekomst gaat bouwen..).
Succes met de Kubelwagen.
 
Dat elastiekje aan de voorbumper mag er van mij wel vanaf. Voor de rest, niet verkeerd en een goede leerschool voor een volgend project. In de praktijk gaat de modelbouw steeds makkelijker en logischer naarmate de ervaring groeit. Veel plezier met de start van de volgende!
 
Dat elastiekje aan de voorbumper mag er van mij wel vanaf. Voor de rest, niet verkeerd en een goede leerschool voor een volgend project. In de praktijk gaat de modelbouw steeds makkelijker en logischer naarmate de ervaring groeit. Veel plezier met de start van de volgende!
Bedankt, maar dat is geen elastiekje. Het is echte koord op schaal en het enige waar ik nou net wel tevreden van was. :ROFLMAO:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan