Hoofdsponsor

Anders / onbekend Houten schouw [F!]

F

Furioza

Guest
Hoi allemaal.


Ook ik krijg nu weer eens de kans een scheepje te plaatsen aangezien ik deze niet voor iemand anders bouw maar voor mijzelf. Wanneer ik voor iemand een model bouw willen zij meestal niet dat ik dit ergens op een fora post.


Schouw%20Billingboats.1.JPG

De schouw zoals deze er uit zou moeten komen te zien.


Schouw_doos%20en%20inhoud.JPG

De volledige doos met inhoud. Zoals jullie wel kunnen zien is deze doos nog uit de jaren 70 van de vorige eeuw. Wat betekend dat alles nog zelf uitgezaagd moet worden en geen laser-cut onderdelen. Ik heb deze doos vorig jaar gekregen van een oom en tante van mijn partner. Dit omdat hun er nog steeds niets mee doen.


Schouw%20Billingboats.3.JPG

De inhoud heeft wel veel schade. De huidgang is dus zo krom als maar zijn kan.


Schouw%20Billingboats.7.JPG

Als eerste gezorgd voor een solide bouwplank. Dit omdat het scheepje ondersteboven gebouwd gaat worden. Dit geeft het geheel stevigheid. En een platbodem onderste boven bouwen vind ik gemakkelijker.


Daarna de spanten gericht. De spanten hebben verlengde benen gekregen zodat deze op de plank gezet kunnen worden.


De huidgangen zijn erg krom geworden door de tand des tijds en vooral vocht. Hierdoor moest ik deze weer recht maken. Met een aantal trukjes is dit goed gelukt en zitten de bodem en huidgangen er inmiddels op.



Schouw%20Billingboats.8.JPG



En van de plank af. De grove bouw is klaar, nu kunnen de details er in.


BXB23ABIEAA5HNH.jpg
Anders dan ik gewend ben, de spanten na de bouw van de romp aanbrengen. Maar is weer eens wat anders.
Ik heb besloten om de kit te bouwen zoals deze in de bouwdoos zit. Dit is een vingeroefening voor straks een ander schip.


BXSR6GZIYAAV-wB.jpg
En het de spanten zitten er in om te passen. Straks kunnen ze ingelijmd worden. Mogelijk dat er nu nog 1 scheef zit. Dus eerst maar eens aftekenen.


ccd4e81eaa-modelbouw-bouwverslagen-Boeren%20melkschuit-Boeren%20melkschouw%20klaar.JPG

Vorige week wel deze mogen afleveren... Was leuk om te doen.
Ik heb daar wel een verslag van gemaakt, echter niet op het forum geplaatst. Maar wel te zien op mijn website furioza.nl dus gewoon even klikkie hier.
 
Hey Rik, leuk om uw kunsten terug mogen aanschouwen, en zeer mooi resultaat hoor :)
 
He Rik, leuk zo'n oud schip. Jammer dat het wat schade heeft maar zo te zien los je dat wel op.
Succes met de verdere bouw.

Fred
 
komt helemaal goed , zelfs met de schade die er aan is door te lang in de doos te zitten.
je vorige projectje mag best gezien worden.
succes met de verdere bouw.
 
Goed je weer terug te zien Rik.
Veel succes met de verdere bouw.
 
veel suc6 met de bouw rik , het zal zeker weer iets mooi worden
 
Welkom terug Rik ^^

Geweldig dat je ons hier van dit project laat genieten.

Veel succes & veel plezier.
 
Dank voor de welkoms woorden allemaal. Dit had ik toch niet verwacht.

En natuurlijk weer een stukje verder met de schouw.

Nu na veel schuren en wat kleine zaken bij gewerkt te hebben kan er geschilderd worden.
Het plan is om een stuk dek dicht te maken. Dit gebeurde vroeger vaker met dit type open schouwen. Er zijn geen twee dezelfde schouwen dus kan ik er ook wel een eigen draai aangeven. Alhoewel, dit moet wel historisch correct zijn.


Schouw%20Billingboats.10.jpg

De basis kleuren. De onderkant blijft zwart. Boven komt er een groene en rode band omheen. Het zwart is gedaan omdat de verf dan beter uitkomt. Minder hard dan wanneer hier een witte grondlaag op komt.


Schouw%20Billingboats.11.jpg

En het roer. De scharnier klemmen worden nog zwart geschilderd. Maar eerst verder met de schouw zelf.


Schouw%20Billingboats.12.jpg

En toen ging het mis. Er is een stuk van af gebroken... Dus eerst weer repareren.


Schouw%20Billingboats.13.jpg

Dit is dan ook direct de reden waarom ik zo graag met hout werk. Dit is makkelijk te herstellen. Straks is dit helemaal afgewerkt en is het niet meer te zien.


Schouw%20Billingboats.14.jpg

Het leggen van het dek in volle gang. Maar nog niet afgewerkt. Dit komt later.


Tot de volgende keer weer.
 
rik,leuk om je terug te zien,mooie vorderingen
 
je gaat wel erg snel rik dat ben ik niet gewoon van je :)
 
Ach wat is snel... Dit is een simpel scheepje. En daarom vind ik dat het langzaam gaat. Ik bouw op dit moment op halve kracht. Juist vanwege de ontspanning. Even geen opdrachten meer. Die moeten altijd binnen 6 weken klaar over het algemeen. Denk dan wel aan dit soort schepen.

f93bb7c1c1-modelbouw-bouwverslagen-Siluna-Siluna.17.JPG
 
Beetje slechte foto. Maar goed het geeft wel een idee.


BX7OyT6IgAEoVyb.jpg
Dek gelegd en omlijsting er omheen gezet. Dit word nog wel wat verder afgewerkt en geschilderd straks. De binnenzijde van het scheepje krijgt ook een groene band. Die loopt helemaal door.


Momenteel bezig met schilderen en bankje afwerken zodat ook deze gelakt kan worden... Dan is het grove werk bijna klaar.
 
Schouw%20Billingboats.15.jpg

Volledig het dek afgewerkt. Geschilderd aan de binnenzijde, vooronder schotten gemaakt en gelakt. Boegspriet gemaakt, achterbank afgewerkt, roer gemaakt en geschilderd, Mast word nu aan gewerkt. Deze staat er slechts ter passing in.


Tot de volgende keer.
 
ziet er een mooie kid uit wat is de schaal rik
 
Een leuke boot,de kleuren maken er een echte blikvanger van.
 
@Bert65, dank voor het compliment.
@Amazone, de schaal staat nergens vermeld. Maar met het terugmeten van de maten en de echte schouwen zou dit uitkomen op 1:10.
 
Schouw%20Billingboats.16.jpg

Vlonders van hardhout gemaakt en gelakt.


Schouw%20Billingboats.17.jpg

Er word alvast een begin gemaakt met het zeil. Dit is wit echter wil ik dit niet.


Schouw%20Billingboats.18.jpg

Dus word het zeil op kleur gebracht. Is nu net droog en zal straks verder geknipt en genaaid moeten worden.


Schouw%20Billingboats.19.jpg

De status tot nu toe.
Een sokkel er onder. De luiken op het dek van het vooronder gemaakt. En luiken in de kajuit naar het vooronder gemaakt.


Het scheepje krijgt nu vorm.


Tot de volgende keer.
 
Dat is een mooie schouw Rik, ziet er super strak uit.

Fred
 
Welkom terug, Rik.

En wat een mooie re-entry, ziet er een heel interessant onderwerp uit, en in duidelijk deskundige handen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan