Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory-De Agostini- schaal 1:84 van Michiel [F!]

  • Onderwerp starter michiel54
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
De vrij scherpe hoek rond het achterschip : ik maak het betrokken geweekte latje op de juiste plaats heet met een soldeerbout ( de kant naast het handvat is minder heet om geen schroeivlekken te krijgen) op een houten plankje en forceer tegelijk de bocht , regelmatig bevochtig ik opnieuw . Op het laatst plaats ik de bocht in een voorgevormde hoek in dat plankje en duw verder met de soldeerbout . Soms onstaan er scheuren in het latje maar tot hiertoe kon ik dit met houtlijm herstellen op het moment van plaatsing , wat duimspijkers helpen hierbij en het steeds vochtige hout kan je dan goed verder in de juiste vorm dwingen , de houtlijm doe ik er gelijk aan , nat of droog hout , na droging zit alles vast . ;)

Ik heb voor het buigen van mijn latjes helemaal geen hulp middelen gebruikt. De latjes het ik eerst 24 uur laten weken. Nou dan zijn de latjes zo soepel dat je ze in alle vormen kan buigen. Daarna heb ik het latje zonder lijm op z'n plaats bevestigd en ook goed laten drogen. Als je de bevestiging weg haald bijft het latje in die stand staan. Je schip ziet er prachtig uit. Je bent een paar stappen verder dan ik dus kan ik mooi jou werk af kijken.
succes met je verdere bouw.
 
Bedankt voor reacties en raad , dit is niet mijn eerste ...de tweede eigenlijk . Maar ben al jaren bezig met klussen en doe het zelven en had een technische opleiding waaronder houtbewerking . Ik ben ook niet gauw tevreden , dus ik blijf m'n best doen ....zoals jullie trouwens !!
;)
 
Ik heb voor het buigen van mijn latjes helemaal geen hulp middelen gebruikt. De latjes het ik eerst 24 uur laten weken. Nou dan zijn de latjes zo soepel dat je ze in alle vormen kan buigen. Daarna heb ik het latje zonder lijm op z'n plaats bevestigd en ook goed laten drogen. Als je de bevestiging weg haald bijft het latje in die stand staan. Je schip ziet er prachtig uit. Je bent een paar stappen verder dan ik dus kan ik mooi jou werk af kijken.
succes met je verdere bouw.

Zo , heb jij geluk ! Mijn latjes scheuren af en toe , zelfs na dagen in de week ! ( water met beetje amoniak )
Nu is mijn soldeerbout stuk :( en ben ik naar een andere methode op zoek , maar de scherpste rondingen heb ik toch achter de rug op het achterschip zodat ik niet meer zo scherp hoef om te buigen .
Ook succes met jouw boot !
;)
 
Moest nog wat plankjes ombuigen aan het achterschip en heb geprobeerd ze na onderdompeling ( na wat dagen in de week) in kokend water , om te buigen maar keer op keer scheurden ze . Tot ik op het idee kwam een strijkbout te gebruiken > dat lukt aardig en zonder scheuren. Ik plooi ze rond mijn houten plank waar ik een hoek heb afgerond.
Nu zit ik door mijn voorraad plankjes heen en moet weer wachten ...op de volgende levering.
 
Zo , ik heb ook wat verder gewerkt , mijn laatste lading plankjes zit er bijna tegen...nog is die romp niet dicht ..maar ik heb al heel wat ervaring met de werkmethode : buigen , verjongen , enz...
Mijn laatste job was het plaatsen van de geschutspoortkaders , viel best mee ..alleen tijdens het gelijkschuren met de romp kwamen er hier en daar wat los..dan heb ik ze eerst wat bijgesneden zodat er minder te schuren viel !:)
De spleetjes :O worden later nog gedicht.

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Sommige indrukken van de duimspijkers krijg ik niet weg , ook niet na bevochtigen ..ik ga nog eens proberen met een strijkbout ( een kleintje), nat maken en strijken . Daarom dat ik nu iets onder de duimsp. steek .
De latjes hier zitten te drogen en zijn nog niet gelijmd .:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er heel keurig uit Michiel.
Het aantal kiertjes is echt zeer beperkt en zullen zo gevuld zijn.
 
een vochtige doek bv zakdoek helemaal open gevouwen op je plankjes leggen en dan met een warm strijkijzer er over gaan. dan zouden de ingedrukte latjes terug goed kunnen komen. wel oppassen dat je niet te lang op 1 plaats blijft strijken of je hebt kans dat de lijm ook los laat. dus beter in een paar keer doen met tussen pauzes van een paar minuten. ook geen stoom gebruiken van het strijkijzer.
 
Ik ben weer moeten stoppen daar mijn voorraad plankjes weer opgebruikt is .
Dus weer wachten op de volgende lading ( 37--40 ).

attachment.php



attachment.php
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind je romp erg goed gelukt, vooral de geschutspoortkaders. Ik moet nu ook met het verjongen gaan beginnen, het zal mij benieuwen.

vgr fred
 
Hoi michiel54,

Dat ziet er netjes uit zeker de geschut poorten en nog even en de romp is dicht.
en dan kan het schuren beginnen.
 
Hallo , net een verse lading hout toegekregen . Ik kan weer aan de slag . Ook heb ik geexperimenteerd met houtvulmiddel van '' Soudal '' ( kleur grenen ) . Het resultaat is bemoedigend , enkele spleetjes bijgevuld en afgeschuurd = leuk en aanvaardbaar resultaat . Hopelijk blijft het zo na het beitsen . :)
 
probeer tog zo wijnig mogelijk houtvulmiddel te gebruiken michiel . ik ben daar zelf geen voorstander van want dit blijf je later wel zien ook na het beitsen heeft dit een andere kleur. dan kan je beter volgens mij schuurstof mengen met vernis en daar je spleetjes mee dicht maken.

gebruik het in ieder geval zo wijnig mogelijk en ook alleen maar als het echt moet.
 
Dank voor de tip ivm. vulmiddel.. , ondertussen is m'n romp dicht en ben ik bezig met de kielstukken te plaatsen .

attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
De romp ziet er goed uit Michiel, complimenten.

Jan (Pilatus) werkt de hele kleine spleetjes in de romp bij met 'kneedbaar hout', daar zie je later niets meer van (met eigen ogen mogen controleren).
Maar op grote vlakken zul je wel degelijk het kleurverschil gaan zien.
 
ja knap hoor daar kan je gerust trots op zijn 8)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan