Hoofdsponsor

1/64 HMS Pegasus 1:64

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mooie inhaal slag hier weggezet Jerr, waarvoor dank.
Ziet er al heel netjes uit.

Fred
 
Met zoveel volgers en succes moet het haast wel goed gaan worden. Allen dank daarvoor.
 
De eerste beplankenig zit er op en eerste grove schuring is gedaan. In het midden een beetje moeten smokkelen maar dan mocht ik van mezelf. :wink:
Op de foto lijkt er een deuk aan de onderkant te zitten maar dat is bedrog. Nu verder schuren en dan de locatie van het barkhout bepalen.

LRexport-001.jpg
 
Zeer strakke romp Jerr.
Als je verder gaat schuren wordt ze zo glad dat je babypoeder nodig gaat hebben ;).
 
Ik heb veel in huis, maar dat nou net niet dus ga stoppen met schuren. Bedankt voor de tip ;)

Even een vraagje?

De tweede laag gaat notenhout van 4 x 1 mm worden.
Wat zouden jullie doen :?:

Beplanken over de volle lengte
Beplanken met korte stukjes van 11 á 12 cm

Ben er voor mezelf niet uit.
 
Laatst bewerkt:
korte stukken zijn zeker mooier maar dat wil niet zeggen dat het makelijker is.
 
Heb zelf dat spul ook al lang niet meer in huis...

Over dat beplanken: mijn voorkeur zou uitgaan naar korte stukjes, boomstammen zijn nooit zo lang als het schip.
 
Mijn keuze is gemaakt. Ik ga voor de korte stukjes.
Bedankt voor de keuze hulp. :1244:
 
En ik zou de voorkeur geven aan lange gangen,waarom:

de vloeing van de gangen zal gelijkmatiger zijn
het verjongen zal op maar gang één moeten gebeuren
de naden van de afgesneden beplanking( korte) zullen moeten perfect aansluiten en de gangen patroon zal moeten kloppen, dit om de 4 gangen terugkerend.
een positief punt met korte planken = de verloren gangen zijn gemakkelijker in te lassen.

Op schaal 1/64, lijkt mij een imitatie van de plankenlengte beter en juister te tekenen, door op de lengte van een plank met een mes een haakse snede geven. Voor je de volgende gang plaats.
enfin, zo bouw ik op mijn schaal 1/58. Wil niet zeggen dat jij het ook zo moet doen. Omdat je met een tweede beplanking werkt, en wat gemakkelijker is dan met een beplanking.

groetjes
ward
 
Is ook een goed argument, echter heb ik weer elders gehoord dat juist het verjongen makkelijker is als je korte stukken gebruikt.
De naden van de kopse kanten houden mij ook nog even bezig omdat het geleverde noten hout niet makkelijk te snijden is (zeer hard). Dus wil testen hoe dat gaat in een klein verstek bakje.

Ik ga nu ik de voor's en tegens gelezen heb, het beide uitvoeren.
Jullie denken nu misschien; Uhhhh der zit wat los bij Jerr (ik moet toegeven dat ik dat vaak hoor), maar zal het uitleggen.
Het onderwater schip gaat nog voorzien worden van koperplaten, dus daar ga ik volle lengtes gebruiken. Het deel wat in zicht komt met korte stukken. De eerste laag van de verschansing (3 planken breed) komt de eerste laag weer in volle lengte. en de verschansing zelf weer in kortere planken.

Ik denk dat het voor mij zo een goede methode is om uit te vinden wat ik het prettigst vindt werken en het mooist is.
 
Leuk die verschillende antwoorden Jerr :).
In dit geval zou ik toch het bericht van Ward zeer serieus lezen - hij heeft er veel meer houtsnuifjaren op zitten dan wij samen :).
 
@ Wim:
Ik neem de opmerking van Ward heel goed in me op ook al wist ik niet dat het een top snuiver is. ;)

Met een lindelatjes de positie van het berghout bepaald en deze afgetekend. Omdat het berghout over de tweede laag verlijmd gaat worden laat ik de planken onder het berghout op volle lengte.

LRexport-001.jpg

LRexport-002.jpg
 
Er zit een mooie lijn in de berghouten Jerr. Niks meer aan doen.
 
mooie boot, heb ik zwak voor zeilschepen, heb er thuis nog 2 in bouwdoos liggen voor later

knap werk man
 
Het deel waar het berghout geplaatst gaat worden en alles daarboven is nu beplankt. Na lang wikken en wegen toch niet gekozen voor korte planken. Wil dit wel gaan doen bij mijn volgende project als hier de schaal kleiner is, dus het model wat groter.

LRexport-001.jpg

LRexport-002.jpg

Ben zelf zeer te spreken over de ronding van de neus.

LRexport-001.jpg

He gaat momenteel allemaal wat traag, en dat heeft een reden. Ik blijk dus allergisch te zijn voor de stof diverse harde hout soorten. Dat is in deze tak van sport nou niet iets waar je op zit te wachten. :(
Het gevolg van de allergie is dan ik na het schuren of vijlen van notenhout ik een vele uren last heb van snotteren, brandende ogen en jeukende handen en armen. Nu gebruik ik al mondbeschermer maar dat is dus niet afdoende.

Dus nu maar wachten op wat mooier weer, zodat ik buiten kan schuren en vijlen. Nu alleen om de dag wat snij en plakwerk. 1 dag hobby-en en 1 dag bijtrekken. Maar we gaan dus wel gewoon door.
 
Ziet er weer erg mooi uit allemaal. De kleurstelling vind ik ook erg mooi. Dit geeft wat meer uitstraling dan dat bijna witte hout dat vaak voor dekken wordt gebruikt.

Ik blijk dus allergisch te zijn voor de stof diverse harde hout soorten.

Dat is vervelend als je houtbouw als hobby hebt. Maar met goede ventilatie en een mondkapje kun je het inderdaad grotendeels voorkomen.

Zowiezo is ventilatie erg belangrijk. Veel houtsoorten zijn schadelijk of giftig (!!) , dus moet je voorkomen dat je het stof binnenkrijgt. Ik heb op een ander forum eens een lijst gezien van houtsoorten en hun bijwerkingen. Daar word je niet blij van.

Zelf had ik een allergische reactie toen ik het dek van de potvis ging schrapen. Dat kwam vermoedelijk door het zwart papierstof.
 
Daar denk je toch niet aan bij je hobby. Zal eens op zoek gaan naar die lijst. Ben benieuwd wat er nog meer kan komen.
 
ja dat is zeer ongemakelijk werken als je dat voor hebt maar het is wel een goede indicatie dat je hout goed droog is :)

mooie romp jerr zier er erg strak uit hoor
 
Heel strak gewerkt Jerr, puik hoor.

En ga die lijst maar niet opzoeken, want dan durf je echt niets meer met hout te doen.
Volgens mij moet je dan ook elke dag professioneel met hout omgaan wil het heel gevaarlijk worden.
Het is al vervelend genoeg dat je allergisch bent; hoop voor je dat het gauw beter weer wordt.
 
Wacht gewoon even tot het iets warmer wordt en dan schuur, vijl en schraapwerk lekker buiten doen.


[mod] Wegens geen activiteit slotje er op gezet. Bij vervolg kan dit er weer open.[/mod]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan