Hoofdsponsor

1/64 HMS Pegasus 1:64

Status
Niet open voor verdere reacties.
J

Jerr

Guest
Omdat ik al begonnen ben met de bouw van dit schip komen er wat berichten achter elkaar zodat je een beetje idee hebt waar ik nu ben en hoe ik daar gekomen ben.

Algemene info:
De H.M.S. Pegasus was een van de 25 schepen uit de Zwaan klasse. De eerste twee schepen van de klasse, H.M.S. Swan en H.M.S. Kingfisher legden kiel in respectievelijk 1766 en 1769 naar een ontwerp van John Williams. Tussen 1773 en 1780 zijn er nog eens 23 schepen van deze klasse gebouwd.

De H.M.S. Pegasus had slechts een zeer korte carrière. De kiel legging was op 04 oktober 1775 bij Chatham Dockyards. Tewaterlating vond plaats op 27 december 1776.
Op 04 maart 1777 voer zij onder het commando van overste John Hamilton Gore naar Newfoundland. In oktober 1777 is de H.M.S. Pegasus verloren gegaan, het schip zonk waarschijnlijk in een storm voor de kust van Newfoundland.

Schaal 1:64
Lengte: 800mm
Hoogte: 600mm
Dubbele beplanking

Wat foto's van de kit:

LRexport-005.jpg

LRexport-004.jpg

LRexport-003.jpg

LRexport-002.jpg

LRexport-001.jpg
 
Het was geen houtsnuiven, maar koolsnuiven.
Alle verkoolde randen van de gelasserde valse kiel en spanten afgeschuurd, en een dryfit gedaan. Tot nu toe alles perfect op maat.

LRexport-004.jpg
 
gleufje gevreesd voor het beplanken en de kiel met de valse kiel verlijmd.

LRexport-001.jpg

LRexport-002.jpg
 
Bezig geweest met het grof modelleren en verlijmen van de spanten. Het valse dek plaatsen en daar waar nodig van kleur en dekplanken voorzien.

LRexport-002.jpg

LRexport-003.jpg

LRexport-004.jpg
 
Zonder al te veel moeite vandaag vulstukken geplaatst en gemodelleerd.

LRexport-001.jpg

LRexport-002.jpg

Nu de delen onder de roosters zwart maken of van een stukje dek voorzien. Ik denk eigenlijk het laatste want dan kan ik eventueel later nog ergens een trapje plaatsen.
 
Alles onder het dek zwart gemaakt en de ook hier en daar wat rood achter gelaten.

LRexport-001.jpg

Hierna eerst om de 2,5 centimeter een lijn op het dek getrokken wat me moet gaan helpen bij het leggen van het dek. Ik hou de lengte van 10 centimeter per plank aan (6,40 meter).

LRexport-002.jpg

Hierna het dek bevestigd en de koningsplank verlijmt.

LRexport-003.jpg

LRexport-004.jpg
 
Aan het stoeien geweest met de breeuwnaden van het dek.
Potlood is voor mij afgevallen. Papier en garen zag ik niet zo zitten, dus met wat verf aan de slag gegaan. Eerst heb ik 10 planken geklemd tussen twee papierklemmen en heel licht geschuurd.

LRexport-001.jpg

Daarna met onverdunde "Burnt Amber" lichtjes geverft.

LRexport-002.jpg

Hieronder het resultaat. Ik ben er zeer content mee. Op de tweede foto een rij met en zonder breewnaad. Ik ga hiermee dus verder en het dek beleggen.

LRexport-003.jpg

LRexport-004.jpg
 
Het dek licht er nu gedeeltelijk in. De planken die nog ontbreken komen erin als de drie spanten weggestoken zijn.

LRexport-001.jpg

LRexport-002.jpg
 
Mooie schuit Jerr pfff al die touwtjes niks voor mij:nowink:

Mooie foto's en we hebben een nieuw fotomodel bij naast fred flinstone(themousse), (tom&) jerry:D
 
Het dek geschraapt en vandaag wat bezig geweest met de kaapstander, lenspompen, betingen en afwerking van de opening de ruimte onder het hoofddek.
Ondertussen is er ook 1 rooster gemaakt en nu nog twee te gaan.

LRexport-003.jpg

LRexport-006.jpg

LRexport-005.jpg
 
Het dek in de matte lak gezet en de objecten verlijmd. Op een ander forum zag ik dat bouwers zowel bij de Fly als de Pegasus onder het voordek een wandje geplaatst hadden, hetgeen ik eigenlijk ook wel wou. Dus maar wat aan het scratchen gegaan, en ik ben niet ontevreden met het eind resultaat.

LRexport-002.jpg

De dekbalken voor de bovendekken ook geplaatst dus kan van de week de dekken (tijdelijk) bevestigen en met de "zijschotten" beginnen.

LRexport-001.jpg
 
De zijplaten geweekt, gevormd en na goed drogen verlijmd. Op zich heb je met deze methode de geschutpoorten gelijk op de goede plek zitten, maar ik vind het geen fijne methode. om de lijn mooier te kunnen volgen lijkt gewoon beplanken mij beter. Met zo'n plaat krijg je niet alles mooi. Nu is de eerste laag dus kun je hier en daar nog wat vals spelen, maar toch.

LRexport-001.jpg

LRexport-002.jpg
 
Ben nu aan het beplanken van de romp bezig. Zal daar eerdaags een fototje van plaatsen.
Tijdens de wachttijden (ik beplank met; plank weken, opbrengen. drogen en dan verlijmen) alvast wat met de kanonnen en rolpaarden in de weer. Kanonnen zijn bronskleurig en volgens mij van resin. in ieder geval niet chemisch te zwarten.
Daarom, na ze eerst gegrond te hebben, zwart gespoten.

LRexport-009.jpg

LRexport-011.jpg

De blokken zijn er ondertussen al weer af omdat deze te groot waren. Heb 2mm blokken besteld en deze gaan er eerdaags op.
 
Heel langzaam, plankje voor plankje komt er meer model in de dame.

LRexport-001.jpg

LRexport-002.jpg

Dit is het punt waar ik tot nu toe gebleven ben met de bouw. Eerdaags meer.
 
Mooie schuit Jerr pfff al die touwtjes niks voor mij:nowink:

Mooie foto's en we hebben een nieuw fotomodel bij naast fred flinstone(themousse), (tom&) jerry:D

Die touwtjes worden voor mij ook nog een uitdaging Frank. Heb hiervoor wel iets met touwtjes gebouwd, maar lang niet zoveel als deze.
Wat grappig is, is dat Fred en Jerry uit de hand van dezelfde tekenaars (Hanna Barbera) komen. :)
 
Jerr, ik heb twee linkerhanden wat scheepsmodelbouw betreft en zoals voor de meeste modellen ben ik een stille genieter die mee volgt en hier en daar een idee opsnuift. Het idee met jerry op je model vind ik een goed idee als kopierecht.

Grtx Jan
 
Veel succes met de bouw Jerr.
We zullen er hier ook van gaan genieten.
 
Ziet er zeer mooi uit. ik volg deze in ieder geval. succes !!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan