Hoofdsponsor

1/48 Henschel HS P.75, Scratchaeronautics

ERVARING
gemiddeld/gevorderd
BOUWWIJZE
Basis resin kit aangevuld met extra's
BOUWBUDGET
geen limiet
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
kom maar op!
Krijgt al goed vorm.
Waarschijnlijk zal het niet bij 1 primerronde blijven. :winking:
 
serieus jobke he heb nooit fan geweest van dat plamuren en te schuren zelfs op 1/1 niet en heb er wel wat gedaan
Maar het begint er goed uit te zien
Marc
 
Dat is gene flauwe kul wat ge daar weer laat zien amai.
Dit is meer werk dan wat de foto's laten zien en respect daarvoor.
 
bedankt.

neen, het gaat niet bij 1 primerronde blijven, maar wilde wel eens weten waar ik als stond voor ik probeerde te graveren.. Nu kan ik dit al voorbereiden terwijl ik de rest aanpak...
 
Mooi dat de primer wordt gebruikt voor het tweede basisdoel (naast een hechting geven voor de verflaag), te weten controleren of alles mooi vlak is of dat er nog putjes of andere oneffenheden blijken te zitten. Pas in de primingfase komt dat goed aan het licht.

We zien vooruit naar de beelden.
 
Primeren heeft toch verschillende doelen, controle, een effen onderlaag met weinig kleurverschillen bij verschillende materialen tot hechting van de volgende verflagen...

begonnen met het inlijnen:

eerst op de bovenzijde alles (hoofdlijnen) uittekenen in potlood:
1315445-11032-64-1440.jpg


en deze tussenin opvullen met kleine beetjes CA. gewoon met een koperdraadje de CA erin deppen. Dit soort vulwerk kan tussenin gebeuren omdat je toch nog moet schuren tussenin en het schuurstof uit de gravure halen.
1315444-11032-27-1440.jpg


En daarna ingraveren met behulp van een JLC microzaag en de MRP scribers, stalen lat en veel geduld.
1315879-11032-47-1440.jpg

Hier zie je ook het resultaat van de het vullen van de gaatjes

1315880-11032-85-1440.jpg


aan de neus ga ik nog meer werk hebben, maar daar verander ik de panelen een beetje zodat het logische lijkt naar de montage van de canards toe, toegang voor de MG's en de munitie enz... daar komt nog redelijk wat vulwerk naar de bestaande rivetting toe.

1315878-11032-40-1440.jpg


Soms wel een beetje lastig naar de niet gelijke hardheid van de ondergrond toe, zowel in de resin als waar de CA is.. daar gebruik ik liever de microzaag voor.
 
Hier sta ik echt wel van te kijken .
Moest ik de foto's niet gezien hebben zou ik deze afwerking al niet geloven
volg met zeer veel bewondering Applaus
 
Dat is fijn werk. Eigenlijk is het trekken van die potloodlijntjes al niet heel slecht... laagje vernis erover en klaar zou je zeggen. Maar die verdieping geeft toch net dat beetje extra cachet en geloofwaardigheid aan het model.
 
Wat een hels werk zeg om panelljnes in resin te maken. Petje af.
 
Bedankt voor de aanmoedigingen.

@Roy: ik weet dat je voor de schaalwerking enz geen voorstander bent van het graveren an sich omdat je de paneellijnen op een echt toestel ook niet ziet. De potloodlijnen geven wel een goed idee van waar naartoe te werken

@Ron: of het nu resin is of niet... het blijft een beste klus... maar.. bedankt

Bij toestellen met de motor zo halverwege was het grootste probleem de koeling. Aan de onderzijde zitten al extra koelgaten, en er komen ook nog luchthappers op boven en onder, maar ik wilde toch de koelsleuven boven in open toestand zetten:

1316590-11032-30-1440.jpg


Ondervonden dat het beter is eerst de lijnen te verdiepen met een mes, en dan voorzichtig uit te schrapen:
1317313-11032-47-1440.jpg


Tot je zoiets hebt
1317306-11032-84-1440.jpg


En ook al een start gemaakt aan de onderzijde
1317305-11032-21-1440.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi detail. Heb je nu de sleuven opengewerkt door te schrapen, en vervolgens Evergreen toegevoegd?
 
neen, ik heb deze rechtstreeks in de resin geschraapt. De bleke kleur is de resin die je ziet.

Ik moet nog een testje doen met verf, maar denk niet dat het nodig is om styreen te gebruiken
 
Ah je had de eerste helft al gekerfd vóór het primen?
 
Neen, die had ik eerst gekerfd als test, ging het zo lukken of niet. Oorspronkelijk was het zo:
20221004_220154.jpg
 
Kan ook nog... ik zie nog na de volgende primersessie.

Gisteren beetje zitten puzzelen met de lay-out voor de aankleding:

Bodem:
1318227-11032-85-1440.jpg


Voor de bovenzijde heb ik links de kit lay-out en rechts ook met de typhoonuitlaten.
1318225-11032-45-1440.jpg


Die laatste lijken daar te groot. Ik heb er ook nog van de He-111 die iets compacter zijn na enig zaagwerk:
1318224-11032-90-1440.jpg


Daar zou ik enkel dit deel van gebruiken
1318226-11032-71-1440.jpg


Meningen, opmerkingen enz zijn welkom.
 
Zalig hoe jij werkt en het laat zien genieten doe ik enorm
knap werk
 
Mijn mening is... (naast: ehm, hoe ga je dan die Jumo-uitlaten maken voor je toekomstige Heinkel?)... dat dit weer een interessante combineersessie is waar wij van kunnen leren, en jij waarschijnlijk gaandeweg ook.

Daarnaast vind ik het ergens wel grappig en waarschijnlijk ontstressend dat je een vliegtuig aan het bouwen bent waarvan je niet zeker weet hoe het eruit ZOU hebben gezien, waardoor je een palet aan artistieke vrijheid voorgeschoteld krijgt.
 
Begrijp ik het nu goed dat jij, bovenop het al ongewone toestel, dit nu nog wil voorzien van nog meer "what-if" onderdelen?
 
@Marc: thx

@Roy vd M. @Erwin : de bedoeling is een operationele kist zoals ie ooit zou kunnen rondgevlogen hebben. Dus een heavy fighter in '45/'46 klaar om de bommenwerperfomaties aan te gaan... met die uitlaten, benzinetank enz hoef je niet in te zitten, die zijn speciaal aangeschaft (15€ in totaal of zo) voor dit project om alles een beetje aan te kleden... en ook om het voorhanden te hebben, dat het niet stilvalt...
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan