Hoofdsponsor

1/30 Guillow's Spitfire MK-1 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

the--mouse

Administrator / V.I.P
Administrator
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
5.677
Deze wil ik gaan maken:
IMG_0592.jpg

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik een vliegtuig gemaakt heb, dus.....:D
De schaal staat niet op de doos maar de spanwijdte wordt bijna 41 cm.

Fred
 
Veel succes met dit model Fred.
Balsa en zakdoekjes (papier?), dus dat komt helemaal goed :).
 
Ha Fred,
Ik ben in 1978 begonnen aan de bouw van een Guillow's P38 Lockheed Lightning. Hij is nog steeds niet af. Dat ligt aan mij en het model. Is supergroot maar erg teer. Balsa is erg mooi maar zeer teer en scheurt vaak of trekt krom. Ik weet niet wat je ermee wilt, OOTB b.v., maar als je ermee wilt vliegen, rubber aandrijving b.v. dan zou ik veel balsa vervangen door dun ander steviger hout. Vooral de horizontale spanten kun je vervangen door plastic ribben anders knijp je die zo fijn. Of lange sate stokjes, die zijn wel rong maar belachelijk sterk. Ook kun je overwegen om niet met papier te bekleden maar dun balsa of plastic card.
Is gewoon een overweging wat ik je mee wil geven.
 
Benieuwd wat je nu weer uit je hoed zal toveren Fred. Dat het knap zal worden weet ik al.

Heb ooit ook een zweefvliegtuig gemaakt en met spanlak diende ik dan de vleugels te bewerken. Na één vlucht was het gedaan met vliegen...denk dat ik een jaar of 12 was.
 
knap ding fred veel suc6 met de bouw
 
Ho, Ho, Ho mannen....mag pas op 1 januari beginnen hé maar alvast bedankt voor de morele steun :D

Fred
 
Heb gezocht naar mijn Lightning en gevonden. Is nog wonderbaarlijk heel. Hier wat foto's om mijn vorige posting wat te belichten.
attachment.jpg
Is groot, spanwijdte 1 meter plus. Heeft ook wat vacuumform panelen en karton voor b.v. instrumentenpaneel.
attachment.jpg
Bevat 2 grote electromotoren, helaas draaien die dezelfde kant op, wist ik veel, en lampen.
Helemaal bekleed dus met plywood en balsa en plastic.
 
Nog 2 nachtjes slapen en dan mogen we beginnen:D:D


Dus vandaag maar eens een plekje op mijn tafel gemaakt en de doos erbij gepakt:
IMG_1652.jpg

Juist ja, dus......ruim 25 jaar geleden dat ik een vliegtuig heb gebouwd. Toen de tijd balsa vliegtuigen met RC erin.
Dit vliegtuig is ook van balsa en zal bespannen worden met papier, heb al gekeken waar ik spanlak kan kopen en dat blijkt niet zo ver bij mij vandaan.
Op de tekening staat dat deze is getekend door Paul K Guillow's in 1962, een oudje dus.

Goed de doos maar eens open gemaakt en de inhoud eruit gehaald.
IMG_1653.jpg

Wat balsa plaatjes:
IMG_1654.jpg

Decals:
IMG_1655.jpg

Prop, vacuümvorm onderdelen, tekening en instructieboekje:
IMG_1656.jpg

Dit model kan zowel RC, met lijnbesturing en elastiek aandrijving gemaakt worden.
En wat ga ik doen......statisch maken:D

Aangezien ik binnenkort jarig ben en ik in de wandelgangen al hoor fluisteren dat er een AB aan zit te komen:-)D:D:D:D:D) zal dit het eerste model worden dat ik ga spuiten. ( als de bouw naar behoren gaat dan toch)

Pffff ........ nog twee nachtjes..... heb er zin in.

O ja, in de bouwbeschrijving staat dat de bouwtijd voor dit model 15 uur is......:ohmy::ohmy:


Fred ( die zijn bouwdip de deur uit schopt!)
 
Veel plezier met de bouw van deze jongen Fred en als de wandelgangen waarheidsgetrouw zijn komen er nog super dagen voor je aan met je AB, geloof me :D
 
Vandaag alvast de tekening op een bouwplaat geplakt.

IMG_1657_zpsd329c5ab.jpg

Omdat ik op de tekening ga werken hierover een vel vetvrijpapier geplakt, daar blijft de lijm niet op plakken en blijft mijn tekening netjes.

IMG_1658_zps83baf7a4.jpg

Nou..... kan niet wachten tot volgend jaar:D:D:D:D

Iedereen alvast een fijne en veilige jaarwisseling toegewenst!

Fred
 
Fred,succes met de bouw , en ook voor jou een knallend eindejaar straks :)
 
Aan de voorbereiding zal het zeker niet liggen :).

Eveneens een bouwzaam en gezond 2013 gewenst.
 
Joepie!!! We mogen starten.
Na de oliebollen, champagne, alle andere lekkernijen en alle goede wensen weer thuis aan de slag.

Dus begonnen om de eerste delen uit te snijden van de romp:
IMG_1662_zpsb4109f7c.jpg

Vast tapen van de rompdelen, de tekening is 1:1 dus dat is erg gemakkelijk. De onderdelen gewoon op de juiste plek leggen:
IMG_1664_zps0afbb6fd.jpg

Vervolgens met behulp van wat LEGO blokjes de spanten erin gelijmd. (Ik gebruik LEGO omdat de blokjes perfect haaks zijn;) )
IMG_1666_zpseec5a79c.jpg

IMG_1668_zpse31a3917.jpg

En een versteviging over de lengte aangebracht zodat de spanten stevig staan:
IMG_1671_zps5d2952fd.jpg

IMG_1672_zpsa98808c6.jpg

En zo is de eerste helft van de romp al weer klaar en dat op een half uurtje. Als het zo voorspoedig blijft gaan moet het wel in 15 uur lukken.;)
Tot nu tot passen de onderdelen wonderbaarlijk goed in elkaar, ik hoef maar een heel klein beetje te schuren.


Fred
 
Ziet er heel goed uit en zo zie je maar dat Lego niet alleen voor de schepenbouwers is ;).

Trouwens een goed idee om met dat papier tussen je tekening en het hout te werken.
 
veel succes met deze.

Wil je deze op het laatste met doek overspannen? eventueel extra opvulstukjes lijmen in de hoeken waar geen latjes op de spanten komen. de doeken zelf krijgen daar rare vormen, ze trekken tussenin naar binnen, waardoor je iets raars bekomt.
 
veel succes met deze.

Wil je deze op het laatste met doek overspannen? eventueel extra opvulstukjes lijmen in de hoeken waar geen latjes op de spanten komen. de doeken zelf krijgen daar rare vormen, ze trekken tussenin naar binnen, waardoor je iets raars bekomt.

Ik ga deze overspannen met tissue, bedankt voor je tip in iede rgeval, ik zal die in het achterhoofd houden.

Fred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan