Hoofdsponsor

Groepsbouw: 'terug naar de basis'

Ik heb mijn keuze voor deelname gezet op de volgende kit:

101797-10244-pristine.jpg

Gaat nog een uitdaging worden
 
@Erik: geen makkelijk kitje om goed te krijgen, volgens mij. Is dat niet hetzelfde exemplaar als dat Coachke ooit maakte (maar dan uitgegeven door Airfix)?

@Silenoz: de camouflage lijkt me inderdaad echt een uitdaging. Staat dit zo voorgeschreven als enige 'livery' optie? Of heb je nog een tweede keuze?

1920px-Biber_in_Fort_Rammekens_-_voorzijde.jpg

(Courtesy Wikipedia Commons)
 
Ik zie hier mooie modellen voorgesteld worden, wordt terug een verscheidenheid aan deelname-modellen :)

Zelf zit ik al met een dilemma ivm de kit welke ik voor mezelf heb uitgekozen :8
De boxart toont een uniform gekleurde versie van de Brummbär zonder zimmerit.
Op de bouwbeschrijving staat er echter een camoversie mét zimmerit (het model in de doos is echter zonder zimmerit geleverd....)
Hoe moet ik dit gaan oplossen als de bouwbeschrijving gehanteerd moet worden???
Zimmerit zelf produceren ligt wel binnen mijn kunnen, maar niet binnen 10 minuten voor de ganse hull :nowink:
De camo lukt mij ook wel, maar heeft deze tank zonder zimmerit in camoversie rondgereden?? (zal wat opzoekwerk worden..)

Dilemma's dilemma's......
 
Mooie aanpassing van de groepsbouw wat tijding betreft, count me in !!!
Weet nog niet wanneer ik ga starten en ook niet of ik er ga geraken binnen de gestelde termijn maar we gaan ons best doen.
Geeft me tevens een reden om af te wijken van de mijzelf opgelegde regel om geen nieuwe doos te starten zolang de niet afgewerkte producten hier nog rondslingeren, ik weet het, weinig karakter op dat vlak :( :@ maar wat wil je met zo een wall of shame dat me hier dagelijks ligt aan te staren....:angry:

Genoeg gezeverd, hier een voorproefje van het door mij uitgekozen model:

attachment.jpg

Geen PE of metaal, slechts 2 decalopties (Duitsland 1938 of Polen 1939), geen lading.
 
@Xavier: het wordt dus deze?

attachment.jpg

Dus met deze instructies...

Ik vind het niet 'des Tamiya' dat ze de zimmerit niet meeleveren, omdat ze bijna altijd juist teveel onderdeeltjes leveren. Weet je zeker dat er niet een alternatieve afwerkingsmogelijkheid is? Staan er niet minstens twee opties in de instructies? Anders zou je gewoon de box art kunnen aanhouden wat mij betreft.

@Erwin: mooie keuze, ik ken deze vooral van schaal 1/24 van Revell. Geen wall of shame hier, denk ik.... wat decalopties betreft stem ik zelf voor Polen 1939, nu ik daar zelf affiniteit mee heb (Heiligenbeil diorama)... maar 1938 Duitsland is natuurlijk ook mooi.
 
@ Erik het kevertje valt wel mee hoor is niet al te veel werk maar ik zie toch dat er andere wieltjes op staan of niet ? De bus zou ik zeker niet voor deze wedstrijd doen is redelijk veel werk aan " skill5 " dat behoort al bij de serieuze werkjes he
@ Silenoz het decalsetje ziet er op zich al niet makkelijk uit ge gaat uwe pere nog zien hoor allee suc6 al
@ Erwin dat zal weer een snoepje worden om later te bezien he mooie truck
@ Xavier wel wel dat ziet er een gemeen beestje uit hier zal je je handen goed mee vol hebben he
Heren suc6
Marc
 
Het gaat inderdaad om de kit welke afgebeeld wordt in je post.
De instructies van de link zijn ook diegene welke in de doos zitten.
Het zal dus de versie van de boxart worden ;)

En niet Tamiya, maar Dragon is degene die veel onderdelen bijvoegt voor andere versies, dus geen bijgeleverde zimmerit in deze kit :nowink:
 
En niet Tamiya, maar Dragon is degene die veel onderdelen bijvoegt voor andere versies, dus geen bijgeleverde zimmerit in deze kit :nowink:

Tamiya toch ook, is me opgevallen. Met die Jeep van afgelopen week bijvoorbeeld, heb ik ten opzichte van het basismodel weer van alles aan restmateriaal om uitbreidingen te maken, inclusief een complete mitrailleur+stand+ammunitiebox-combinatie. Daar kan dan een alternatieve versie van worden gemaakt. Bij de Sd.kfz.250 zat zelfs van alles en nog wat aan extra wapens en weet ik wat allemaal nog meer, wat niet eens in de instructies stond. Maar ja, als ze zoals bij de Brummbar de zimmerit niet bijleveren is het denk ik het leukste en handigste om dan maar gewoon de box art te volgen.


Ik heb de kitinstructies voor de Gaz bestudeerd en heb inmiddels 13 van de maximaal 20 gewenste aanpassingen bedacht:


8x bougiekabels:

28306010819_52961f0595_b.jpg

2x gloeilampjes voor achter de koplampvensters. Dit doe ik gewoon met druppels secondenlijm, net als bij de BMW 507-bouw.

28306010739_d523e885c2_b.jpg

2x scharnieren maken om de motorkap open te kantelen. Het zou wel ultiem zonde zijn om z'n gedetailleerde motor te verbergen. Dit is typisch zo'n punt waar die eenvoudige aanpassingen van regel 11 voor bedoeld zijn: simpel aan te brengen en voegt een enorme meerwaarde aan het model toe.

Dit is hoe de instructies het voorschrijven, gewoon vastlijmen.

39375428834_6e59271dc5_b.jpg

De oplossing deel 1: kleine gaatjes boren in dit onderdeeltje (2x)

39188052355_aefaa2e0b3_b.jpg

De oplossing deel 2: hier een gaatje in boren (2x)

39188084045_9663fff325_b.jpg

En daar dan een messing staafje doorheen schuiven, de uiteinden ombuigen en voilà, scharnieren. Omdat ik denk dat één scharnier in 10 minuten kan worden gedaan, beschouw ik dat scharnier als 1 van de 20 toegestane aanpassingen. Zou ik er langer over doen, bijvoorbeeld over het rijgen van het messing staafje, dan zie ik het staafje als extra onderdeel in de zin van regel 11. Maar ik denk dat ik met een paar minuutjes klaar ben. Grote impact-aanpassing met weinig moeite. Daar doen we het voor!

Ten slotte nog het uitlaatje verder uitboren, hoewel ik me afvraag of dat wel hoeft. Het is al opzienbarend ver hol gegoten.

25214879367_68f19f0963_b.jpg

Dus nog 7 aanpasmogelijkheden over... wie weet hoef ik ze niet te gebruiken.
 
Ondertussen is er heel wat veranderd ivm de groepsbouw ,maar aangezien ik meestal veel tijd heb net als coachke ben ik dan ook veel bezig met de hobby's dus mijn startproject gaat zijn Revell schaal 1/28 WWI Fighter Spad XIII 30 cm lang en 23 cm breed deze zal komen te hangen tussen mijn WOI en II spullen in mijn prive museumpje alhier.
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=104707
Maar om het extra te maken mogen jullie nog 2 andere bouwdozen kiezen die ik tegen het einde van de Groepsbouw zal af hebben.
recht uit de doos gebouwd zonder extra's.

1 : http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=104709


2 : http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=104708



3 : http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=104706

Voor mij de spad.. Alleen al om te zien hoe jij de rigging aanpakt..

Grtz yves,
 
Hoezo een lastig decalsetje?

bib_015.jpg
 
Nee dat valt mee ik dacht dat de kleuren die er verder nog staan een soort camo ook in decal vorm waren
Ik zie wel suc6 ermee , ziet er leuk bouwprojectje uit
Marc
 
Spad groepsbouw

Het zal zeker heel leuk worden met de Spad !!! zeker weten en de rigging komt heel vlotjes voor elkaar...het geeft me echter meer zorgen hoe ik de camouflage ga moeten aanbrengen..met de hand want ik heb geen airbrusch..:(

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
...het geeft me echter meer zorgen hoe ik de camouflage ga moeten aanbrengen..met de hand want ik heb geen airbrusch..:(

Misschien een goed moment om te investeren in een airbrush? Je zal die nog kunnen gebruiken dus lijkt het me wel nuttig om aan te kopen.
 
Toffe onderneming die ik aan mij voorbij laat gaan omdat ik niet aan 2 verschillende projecten kan werken maar wel afwerk aan wat ik begin (of volledig stop maar dan verdwijnt het ook in de vuilbak) toch zal ik alles met plezier volgen omdat ik het een knap en doordacht idee vind en weer wat anders.
Je had evengoed iedereen iets laten kunnen afwerken wat al jaren of maanden opzij ligt in de kast maar zo kan je steeds verder gaan.
In ieder geval succes en veel plezier aan alle deelnemers grt.
 
Gewonnen voor het idee, reden om eindelijk aan deze doos te beginnen in plaats van ze altijd te verzetten

attachment.jpg

Stryker M1126 1/35 firma Trumpeter
 
Nice! Nu heb ik meteen een vraag, heb je in jouw doos ook slechts zeer beperkte verfinstructies?
 
Ja, maar vind het eerder een voordeel, is een mini A4 met een deel zij, voor en top aanzichten in kleur en een tabelletje met 5 kleuren
Nu in de kit zit geen interieur of motor, wat het gefriemel natuurlijk ook drastisch vermindert.
attachment.jpg
 
Ik heb er ook een boontje voor marc ,gedurende mijn laatste 10 jaar in het leger mocht ik met verschillende versies rijden en tevens was het onderhoud ook voor mijn rekening , mijn vriend eddy rijd al 15 jaar in een gerestaureerde versie de Scoutcar M3A1
Verder als ik dan de Zil-131 ga bouwen mag iemand hem gratis hebben na de afloop van de bouw ,bij mij past hij totaal niet in de collectie.
ben benieuwd naar de andere keuzes...
Roy ,ik heb een rijkswachters versie gebouwd met deze doos (M3A1) eerder ,en net als tamiya een heel goede aanpassing van de onderdelen.

Beste cargomaster,

Die white in de versie "rijkswacht" interesseert me wel.
Heb je daar toevallig een verslag/foto's van ?

Mvg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan