Hoofdsponsor

1/72 Gotha Go242 - Go244 [DONE]

Beetje verder gepriegeld.
De Gotha's werden voorzien van alle nodige bijkomende stukken aan vleugels en staart, deurklinken werden aangebracht maar de deuren zelf zijn nog niet verlijmd.
De grote glazen neus werd afgeplakt met Tamiya tape en kreeg als eerste verfje een laagje RLM2 zijnde de cockpitkleur.

attachment.jpg

Ook de Go244 kreeg wat extra aandacht. Veel foto's van dit toestel zijn er niet te vinden maar één specifieke foto leerde mij dat er handgrepen aangebracht waren aan de rechter zijkant en dit meer dan waarschijnlijk om tot op de vleugels te geraken om onderhoud te kunnen uitvoeren aan de motoren.

attachment.jpg

Volgende fase: een Revell witte primer.

Wordt vervolgd.
 
Hey,

Knap met die handvatten op de zijkant, is eentje om te onthouden :) Kleine vraag, hadden enkel de gemotoriseerde versies die of hadden de zwevers dit ook??
Nog een kleine vraag, is dat een naad aan de bovenzijde, zichtbaar op de laatste foto?? Of is dit lichtinval, dit kan uiteraard ook, want normaal gezien zijn bij je modellen geen naden te vinden... ;) :)
 
Hey Swaken,
Die handvatten heb ik enkel teruggevonden op een foto van een 244, een gemotoriseerde versie.
Die naad ziet er slecht uit op foto maar was reeds weggewerkt en ok. Het is natuurlijk een vliegtuig met platte vlakken en derhalve niet gemakkelijk om deze goed te verstoppen.
 
Hey,

Ah, dus enkel de gemotoriseerde versie, thanks :)
Ivm de naad, ik weet het, vlakke plaat is soms moeilijker dan iets gebogen. Maar zoals ik al zei, ik dacht het wel dat de naad goed ging zijn. Knappe werken, we volgen gestaag mee met je..;)
 
Had gedacht dezer dagen wat beter op te schieten met mijn zwevers maar niets is minder waar.
Enfin, terwijl de verschillende Gotha's hier en daar een lik verf krijgen toch ook maar al eens uitgekeken naar de gerecupereerde Kübelwagens welke blijkbaar ooit tot de kits behoord hebben.

attachment.jpg

Denk dat ze redelijk herstelbaar zijn en dat een kleine update wel mogelijk is. Vermits ze fungeerden als cargo zijn ze uiteraard redelijk proper en redelijk nieuw. De kit voorziet geen gesloten dak en ook geen glas in de voorruit maar aan dat laatste gaan we iets doen.
Weet nog niet zeker maar het zou evengoed kunnen dat ik één van hen vervang door een ander type cargo zoals een PaK of een stuk FlaK, we zien wel.

Wordt vervolgd.
 
Hey Erwin,

Mooi, en ja, ik zou indd gaan voor iets anders, een stukje Pak erin komt mooi over, maar ga dan wel voor de kleine versie, de Pak 36 van 37mm, zo eentje op mijn koedio...:)
Dat komt goed,...... en er is PE he voor die voertuigjes..... :))
 
Ik heb hier nog een esci-dozeke liggen met wat luchtafweer en een PAK erin. Moest je interesse hebben stuur je maar een PM.
 
Hier zijn we efkes terug.

@ Flynn: bedankt maar heb hier meer dan genoeg liggen om ergens een keuze uit te maken want er zijn redelijk wat schatten op mijn hobbyzolder te vinden. :ohmy::8

De vierde Gotha, een Go242 A1 gedemonteerd en klaar voor transport, is ondertussen ook klaar en heeft een witte Revell primer gekregen.

attachment.php


Alle rare uitstekende kleine onderdelen aan vleugels en staart zijn er af gehaald, de openingen aan staartbomen en vleugels werden afgesloten zoals in het echt werd gedaan. Ik baseerde mij hierop op foto's uit het door mij gebruikte referentieboek.

De cockpit en het klare gedeelte in de staart werden overdekt met crèpe papier dat zeildoek moet voorstellen. Deze glazen delen werden tijdens transport op die manier beveiligd.
Volgende fase: verven van de onderzijde van alle toestellen gevolgd door een laag Klir.

Wordt vervolgd.
 
Hier zijn we terug.
De voorbije dagen een redelijk intensieve zoektocht verricht naar de juiste kleuren van de toestellen en heb hierbij redelijk wat bijkomend fotomateriaal gevonden. Ook uitgevlooid dat Italeri zich indertijd waarschijnlijk gebaseerd heeft op de Aircam Aviation serie boeken uit de jaren '70 en dat zij blindelings een fout gekopieerd hebben.
Om een lang verhaal wat in te korten komt het er op neer dat ik foto's gevonden heb van de Go242 A-1 code TD + IU dat ik wil maken gebruik makende van de Italeri decals die wél juist zijn. Tevens vond ik foto's van de Go244 code 4V + ES zoals voorzien in de kit. Van de Go242 B-1 heb ik een toestel gevonden van dezelfde eenheid maar met een iets andere code maar ook hier zijn de Italeri decals goed bruikbaar. Enkel de decals voor de gedemonteerde Go242 zullen uit de spares box moeten komen.

Dan maar gestart met de afwerking van de Go244 gemotoriseerde versie omdat deze het best opgeschoten was. Na de bovenzijde gespoten te hebben in een 2 tonen groen (en geen grijs zoals Italeri voorstelt) en de onderzijde in lichtblauw (RLM kleurcodes 65/70/71) dan maar gestart met de speciale "mottle" camouflage zo typisch aan Duitse toestellen uit de Tweede Wereldoorlog.

attachment.jpg

Deze camo zal nog verbleekt worden door een lichtgrijze nevel ofte voile.
Na een laag vernis dan maar overgegaan tot het plaatsen van de decals voor dit toestel waarbij ik afgegaan ben op foto's van het echte vliegtuig.

attachment.jpg

Vind dat het er tot nu nog zo slecht niet uit ziet. De deuren zitten er los in omdat ik nog niet weet of ik ze open of gesloten ga monteren.
Morgen nieuwe laag vernis en dan het verbleken alvorens we deze volledig afwerken met de laatste details.

Wordt vervolg.
 
Hey,

Ziet er goed Erwin, hoe heb je de motteling aangebracht, spuiten of stempelen met spons??
Dit is wel het moeilijkste gedeelte van de beschildering, maar ik vind ze knap uitgevoerd. ;)
 
Hey,

Ziet er goed Erwin, hoe heb je de motteling aangebracht, spuiten of stempelen met spons??
Dit is wel het moeilijkste gedeelte van de beschildering, maar ik vind ze knap uitgevoerd. ;)

Merci Swaken,
Heb in feite een beetje beide technieken toegepast. Heb het eerst geprobeerd met een sponsje maar was er niet zo tevreden over en heb dan maar wat "gestempeld" met een borstel. Nadien heb ik alles een beetje getemperd door opnieuw met het lichtblauw wat aan te passen. Vallejo met 0,15 naald en lage druk bleek te werken.
 
Mooie vorderingen weer Erwin. Die camo is wel speciaal te noemen (de uitvoering toch, knap gedaan...)
Benieuwd naar de verdere afwerking.

Mark
 
Heb onlangs een foto gevonden van de Go244 welke ik aan het bouwen ben. Altijd nuttig om eens te tonen denk ik.

attachment.jpg

Hoop dat mijn model er een beetje op zal gelijken.

Wordt vervolgd.
 
Afgaande op wat we hier al te zien hebben gekregen Erwin, zal dat geen probleem zijn.

Mark
 
Al een tijdje geleden dat ik hier nog iets gepost heb maar de Gotha's lijken mij de duivel te willen aandoen; 't zijn dan ook Gothen hé.
Telkens er één der toestellen bijna afgewerkt is gebeurt er wel iets waardoor de afwerking opgeschoven wordt.
Had ik in het begin gehoopt om ze in volgorde A-1, B-1 en 244 af te werken dan is alles nu door elkaar gehaald en is het de Go244 C-1 die het eerst afgewerkt is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op de foto's ontbreekt nog de antenne en antennedraad maar dat is ondertussen aangepast.

Als er geen nieuwe tegenslagen volgen zal de Go242 B-1 de volgende zijn die afgewerkt wordt.
Wordt dus vervolgd.
 
Die ziet er zeer geslaagd uit Erwin. Op die schaal een mooie realisatie.
Ben benieuwd naar de volgende in het rijtje...

Mark
 
Hey,

Indd, heek knappe werken.
Mocht hem al in het echt aanschouwen en het is een juweeltje ;)
Zelfs de achterklap gaat open met inkijk op het interieur. :)
 
hij ziet er echt prachtig uit :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan