Hoofdsponsor

1/72 Gotha Go242 - Go244 [DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.480
Toen ik deze week eens langs mijn "wall of shame" van ongebouwde kits liep kreeg ik het ineens zot in mijnen kop.
Waarom zou ik niet eens enkele toestellen van een zelfde type maar met onderlinge verschillen proberen te maken ? Ik heb hier toch verschillende kits dubbel liggen dus dat moet doenbaar zijn.

Mijn oog viel dan ook op een oude Italeri kit (nr 111 uit 1974) van de Gotha Go242 - Go244; een zweefvliegtuig dat later in de oorlog gemotoriseerd werd en als zelfstandig transportvliegtuig kon optreden.

attachment.jpg

De kit werd indertijd voorzien van een bijpassende Kübelwagen op schaal 1/72 en ik denk dat deze kit meer gekocht werd voor dat voertuig dan voor het vliegtuig. Ik kan mij niet herinneren ooit één Go242 of Go244 gezien te hebben op een tentoonstelling of een beurs, laat staan in een wedstrijd. De Kübelwagens uit mijn kits waren reeds verwerkt maar werden teruggevonden en zullen ook terug opgeknapt worden. minstens één ervan zal in scène gezet worden als lading.

attachment.jpg

De kit bevat instructies en onderdelen om 3 versies van dit toestel te bouwen namelijk het Go242 A1 zweefvliegtuig met een bijna slede-achtig landingsgestel, het Go242 B1 zweefvliegtuig met wiel onderstel en de Go244 zijnde het gemotoriseerde toestel.

attachment.jpg

Twee bouwdozen voor 3 types deed er mij aan denken dat ik in mijn vliegtuigkerkhof ook nog ergens een dergelijk toestel had staan en tot mijn verbazing bleken dat er zelfs twee te zijn.

attachment.jpg

Een duik in mijn bibliotheek bracht mij bij het boek "Die Sturm- und Lastensegler Go242 - Go244" van Luftfahrt monographie en daarin vond ik enkele foto's van dergelijke toestellen welke op de fabrieksterreinen klaar staan voor transport in onderdelen via de weg of per trein.

Hieruit vloeide dan het gekke idee dat ik in deze topic zou willen waar maken:
- één der oude toestellen ombouwen tot een waardige Go242 A1,
- één der bouwdozen bouwen als Go242 B1,
- de andere bouwdoos afwerken als een Go244,
- het laatste oude toestel, dat tevens zal dienen als donor voor onderdelen voor de A1, demonteren en ombouwen tot een toestel in transport vorm.

De vier toestellen zullen dan een waardige plaats vinden op mijn vliegveld.
Denk dat dit moet lukken al zal het wel wat tijd vragen.
We zien wel hoe het zal aflopen.
 
Weer een project waar je lang plezier gaat aan beleven enne... ik zag er vroeger al verschillende hoor in wedstrijden, zelfs ééntje in dio met het trekkende toestel ervoor ready to take-off. (maar geen idee hetwelke dat precies was)
Ook de Amerikaanse versie zag ik al in een wedstrijd. Nu ja, dan gaan we al zo'n 30 jaar terug in de tijd
**diepe zucht** :(
 
Hey,

Erwin, die dozen komen mij zeer bekend voor.... ik heb er zelf hier ook liggen....;)
Mooi project dat je wil realiseren, ik volg je, en voor de kubel, er is PE hè...... ;- :)
 
Haha, ik voel u afkomen Swaken .....
't Is maar dat de Kubel zal opgesteld worden als cargo dus er zal niet veel extra detailwerk aan nodig zijn. Het zal zo een beetje zijn zoals in een museum hé, alle tentoongestelde voertuigen zijn ook niet altijd rijvaardig.
 
Na een trage start en wat tegenwerking van de veel te hoge temperaturen naar mijn goesting toch verder gedaan met de voorbereiding van de (her)bouw van de vier toestellen.

attachment.jpg

De uiterst linkse zal omgebouwd worden tot toestel in de transport modus om reden dat zijn vleugels te sterk afhangen om nog te kunnen verbeteren.
De middelste is de bijna opgekuiste Go242 A-1, klaar voor een primer binnen en buiten. Het groen aan de binnenzijde van de achterklep is een stuk crepi papier dat ik op alle daken aan de binnenzijde zal aanbrengen. De Gotha heeft namelijk een sterke midden naad die moet gelijk geschuurd worden. De vloer wordt bedekt door een plaat maar aan de bovenkant is de naad te goed te zien wanneer de achterklep openstaat. Deze papieren hemel zal dus de naad wegsteken.
De beide andere rompen zijn voor respectievelijk de B-1 en de gemotoriseerde 244 versie.

We ploegen verder.....
 
Dat zijn nu eens van die projectjes waarvoor ik toch een bavette nodig heb hoor. Meerdere versies op de bank en dan nog eens een paar oudjes er tussendoor draaien! Fijn type (zweef)-vliegtuig ook nog. Geweldig.

Het idee met dat crepepapier is nog zo slecht niet, kun je een detailfoto maken van hoe je dat toepast?
 
Het idee is simpel.
De binnenzijde van een vliegtuigromp schuren we in principe nooit op omdat we er niet aan kunnen. Hier, bij de Gotha, is dit anders om reden dat de romp in feite een grote doos was. De Gotha bestond ook voor een deel uit hout en doek omheen een metalen frame.
Het is beter de vlakschuurkunst uit te proberen op de buitenzijde van de romp. Binnen is dit niet nodig indien je de laadklep gesloten laat maar indien ze open gemonteerd wordt dan kan je binnen kijken en zie je een vieze naad. Ten einde die naad te camoufleren werd dus besloten deze te beplakken met crepi papier. Ik had dit nog liggen en besloot dit te gebruiken maar ieder ander deftig stuk papier of doek kan ook gebruikt worden.
De algemene vorm van het te bekleden stuk wordt uitgetekend, uitgesneden en verlijmd d.m.v. houtlijm. Wanneer goed droog kan het overtollige weggesneden worden met een scalpel. Ook de openingen van de ramen kunnen gemakkelijk uitgesneden worden.
Het is geen state-of-the-art oplossing maar het geeft wel de illusie dat er iets positiefs uitgevoerd werd met het interieur.

attachment.jpg

Beetje moeilijke foto maar hierbij een zicht op het dak in de romp. Het toestel ligt hier op zijn dak.

attachment.jpg

Misschien een beetje duidelijker: de laadklep (eveneens ondersteboven) met bekleed dak en bodem. De openingen voor de ramen zijn uitgesneden en zullen later aangepast en bijgewerkt worden als het glas er in steekt.
Het grote voordeel van dit crepi papier is dat het zeer gemakkelijk met water kan bewerkt worden.

De volgende stap is het spuiten van alle interieurs alvorens de ramen aan te brengen.
 
Hey,

Knap werk Erwin, eentje om te onthouden, die tip met tissue. Ik heb dat ding ook nog liggen dus ik volg je man.
;-)
 
Niet veel spectaculairs te melden behalve dat de flightline vorm begint aan te nemen.
Alle toestellen hebben hun vleugels en vleugelsteunen gekregen en allen werden aan de binnenzijde voorzien van het crepi papier.
Volgende stap is het opkuisen waar nodig en het plaatsen van de staarten.

attachment.jpg

Van onder naar boven gezien zie de de gerestaureerde 242 A1, de romp van een andere A1 die in transportversie zal gebouwd worden, de 242 B1 en helemaal boven de 244 die motorgondels heeft.

Wordt vervolgd.
 
het interieur is precies uitgewerkt in fluweel,goed en passend idee
 
het interieur is precies uitgewerkt in fluweel,goed en passend idee

Is ondertussen reeds geschilderd in RLM02 Grau. Niet denken dat ik er een cabridouse van gemaakt heb hé:wub::nowink:
 
Vandaag beetje met verf gekliederd op de plankenvloer welke op de bodem van de toestellen lag.
Deze moest al met al toch redelijk stevig zijn want dergelijk toestel mocht 2.000 kg materiaal meevoeren.

Vooreerst een witte basiskleur van Revell uit spuitbus.
Dan wat houtkleuren uitgeprobeerd gevolgd door een bruine en een donkere wash.

attachment.jpg

Links een gewoon geschilderde vloer, in het midden met een eerste wash en rechts na een tweede wash en met aanbreng van bandensporen.
Hierna kreeg alles nog een laag Klir en een laag matte vernis.

De 3 vliegtuigen zelf hebben ondertussen allen hun dubbele staart en startvlak gekregen.
Volgende stap is het aanbrengen van het cockpit interieur.

Wordt vervolgd.
 
Da ziet er ni verkeerd uit. Mooi mooi. Moet ik ook maar eens proberen binnenkort.
Ik ben benieuwd naar de foto's van de progress tot nu.
 
Erwin ,je bekwam alvast een mooi resultaat!
 
Deze moest al met al toch redelijk stevig zijn want dergelijk toestel mocht 2.000 kg materiaal meevoeren.
Een zweefvlieger met een vracht van 2 ton? Of gaat het hier over de gemotorisseerde versie?

Die houten vloer ziet er overigens erg goed uit! proper werk!!
 
Een zweefvlieger met een vracht van 2 ton? Of gaat het hier over de gemotorisseerde versie?

Die houten vloer ziet er overigens erg goed uit! proper werk!!

Ja hoor, volgens de gegevens in het boek "Die Sturm- und Lastensegler Go242-Go244" van Luftfart monographie was dit zo.
Ik citeer: Zusammenstellung der Lasten bei normalen Fluggewicht:
Stahlrohrrumpf 3,2t
1 und 2 Führer 0,2t
Nutslast 2,0t
Normales Fluggewicht 5,4t

Niet slecht voor een zweefvliegerken als je het mij vraagt.

Blij dat mijn plankenvloerken aanslaat ! Tx
 
Lijkt een eeuw geleden dat ik hier nog eens een update gebracht heb.
Nu het monster van Panamarenko afgewerkt is kunnen we hier met verder doen.

De drie toestellen kregen nieuwe ribben op de vleugels, de cockpits werden aangepast, vloer geplaatst, en de 242 A-1 heeft zelfs reeds zijn cockpitglas bijgewerkt en afgeschermd met het oog op het komende spuitwerk.

attachment.jpg

Even uitleggen lopende in wijzervorm: bovenaan de Gotha 242 A-1, rechtsonder de Go 244 gemotoriseerde versie en links onder de Go 242 B-1 die wielen zal krijgen i.p.v. skids.

attachment.jpg

Bij alle drie toestellen werden de flaps losgesneden en licht afhangend herplaatst. Hier werden de flap controls al terug geplaatst.
Ook het onderstel van de Go242 A-1 werd aangepast en geplaatst.

attachment.jpg

Enkel de kleine wielen moeten nog geplaatst worden.

Wordt (hopelijk spoedig) vervolgd.
 
Hey,

Yep, dat ziet er toch al wat anders uit man. Mooie toevoegingen en zeker een meerwaarde om die flaps los te maken en wat te herplaatsen. ;)
Blijkbaar wel wat schuurwerk aan zo te zien, ik zal mij maar vasthangen aan de takken als ik er ga aanbeginnen... ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan