Hoofdsponsor

1/35 GMC "Pompiers"

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB maar er zal waarschijnlijk aan de motor gesleuteld worden.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 04 december
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.424
Ik moet deze week een paar dagen gaan house-sitten bij mijn dochter en vermits ik geen ganse dag kan stilzitten en lezen heb ik besloten een oud en relatief simpele bouwdoos mee te nemen om daar te bouwen.

Een ex-militaire truck in een kleurrijk burgerjasje.

Iedereen kent wel de oude getrouwe GMC in dienst van de Geallieerden en zo dus ook in dienst van de Vrije Fransen die uitgerust waren met materiaal van US origine.
Na WO2 bleef dit materiaal (of wat er van overbleef) in handen van de Fransen want zij hadden dit tijdens de oorlog zelf aangekocht en betaald. Maar er was in het na-oorlogse Frankrijk een groot gebrek aan transportmateriaal en zeker aan vrachtwagens. De eigen industrie kon echter niet bijtijds het gevraagde regelen en leveren en zo viel men terug op de aankoop van achtergelaten stock van de Amerikanen om de eigen behoeften te dekken.
Niet alleen het leger maar ook de brandweer in de vele departementen diende voorzien te worden van transportmateriaal of iets dat een goede basis kon vormen om brandweerwagens te kunnen bouwen en hier komt onze goede oude GMC op de proppen.

Voordat zij gedemilitariseerd werden, gingen deze voertuigen naar de E.R.G.M. (Etablissement de Réserve Générale du Matériel) alwaar zij volledig nagekeken werden, hersteld en opgeknapt waar nodig. Zij kregen dan ook een nieuw identiteitsplaatje in de cabine met vermelding van de sectie waar en jaar dat zij nagekeken werden. Meestal werden de verschillende meters in het instrumentenpaneel ook vervangen door meters in ons metriek systeem. Geen gallons meer maar liters, geen miles meer maar Km/Hr. Tip voor zij die ooit een Jeep, GMC of Dodge willen kopen: als de instrumenten in ons metriek systeem zijn, is er veel kans dat het een ex Frans voertuig is.

Dus onze GMC werd nagekeken, aangepast aan de moderne noden in het verkeer, mooi rood geschilderd en overgedragen aan de brandweer als materiaalwagen/transport.

Boxart.jpg

Volgens Scalemates zou deze kit in 1998 uitgebracht zijn. Ik kocht deze kit over uit de stock van een overleden modelbouwer voor een tientje.

Instructies.jpg

De instructies zijn typisch Heller, klaar en duidelijk, en er is een motor voorzien in de kit.

Sprue 1.jpg

De sprues zitten verpakt in plastiek zakken. Hier de 2 sprues voor het chassis alsook deze met klare onderdelen.

Sprue 2.jpg

In de andere zak steken drie rode sprues voor cabine en laadbak.

Decal.jpg

Slechts 1 decal optie voor een voertuig in dienst bij de Sapeurs-Pompiers de Martigues, een streek in de buurt van Marseille en zeer brandgevoelig in de warme zomermaanden, zeker als de mistral wind waait.

Stay tuned ... of, in het Frans: "Restez a l'écoute".
 
We zijn er aan begonnen en het chassis steekt zo goed als in elkaar, enkel de winch ontbreekt nog.
Tot nu toe had ik enkel de Italeri en Tamiya versies van de GMC gebouwd maar deze Heller valt goed mee. Wat sink holes en op te schuren gietnaden maar voor de rest heel gemakkelijk te bewerken.

Chassis 1.jpg

Chassis 2.jpg

Van zodra de winch geplaatst is gaat deze naar de spuiterij.
 
We zijn er aan begonnen en het chassis steekt zo goed als in elkaar, enkel de winch ontbreekt nog.
Tot nu toe had ik enkel de Italeri en Tamiya versies van de GMC gebouwd maar deze Heller valt goed mee. Wat sink holes en op te schuren gietnaden maar voor de rest heel gemakkelijk te bewerken.

Bekijk bijlage 436307

Bekijk bijlage 436308

Van zodra de winch geplaatst is gaat deze naar de spuiterij.
Ik heb vroeger die Heller ook nog gebouwd, in kaki natuurlijk. Wat ik mij nog herinner is dat de motorkap in de lengte een paar mm te kort was . Willy.
 
Deze begint ook aardig op te schieten maar hem afwerken zal voor volgend jaar zijn.

Het chassis steekt in elkaar, winch geplaatst alsook alle aandrijfassen, motor gebouwd en alles geschilderd.

Chassis 1.jpg

Chassis 2.jpg

De batterijbak hangt er aan, de benzinetank en de cabine staan in de spuiterij.

Engine 2.jpg

De motor werd voorzien van zijn bedrading, de winch moet nog een laag verf krijgen alsook zijn kabel.

Engine 1.jpg

Ook de uitlaat moet nog geplaatst worden.

We doen rustig verder ...
 
Een niet alledaagse verschijning die rode GMC. Prachtig werk, en meteen zit ik op de eerste rij :-)

MVG

Danny
 
Voorlopige stand van zaken bij deze jongen:

Body 1.jpg

Motorcompartiment bijgewerkt, zetels geplaatst, laadbak afgewerkt doch nog steeds zonder spatborden.

Body 2.jpg

en even in dryfit. De lichter gekleurde hoeken van de laadbak zijn het gevolg van aanpassingen die ik moest doorvoeren om het canvas zeil te kunnen plaatsen.
 
Vrij hard zwart voor het chassis naar mijn idee, maar verders een leuke en niet alledaagse bouw.
 
Langzaam maar zeker.

Spatborden inclusief treeplanken, zijpanelen motor en grille geplaatst. Motorkap geschilderd maar het blijkt dat deze in feite een beetje te kort is want normaal gezien moet de grille juist onder de motorkap zitten.
Ga ik het nog veranderen? Neen, ik ga de truck presenteren met afgenomen motorkap dan valt het niet op.

Waarom deze beslissing? Wel, deze kit heeft nog een probleem.
Niettegenstaande alle assen en wielen geplaatst werden zoals het hoort blijkt het toch dat niet alle wielen de grond raken, het chassis moet dus ergens een draai gekregen hebben, hetzij uit de kit, hetzij bij de bouw.
Het enige middel om de wielen op de grond te krijgen zal het aanbrengen zijn van een gewicht binnen in de laadruimte. Het is een beetje zeuren maar ik heb graag alle wielen op de grond.

Cabine 1.jpg

Cabine 2.jpg

Ondertussen zijn de spatborden achteraan ook geplaatst, de laadbak is nog in dryfit want de cabine moet nog verder afgewerkt worden met een voorruit, canvas dak en een zwaailicht.
 
Het probleem met de wielen kan je misschien oplossen door het voertuig op een grindoppervlak te presenteren. Door gewicht in de laadbak te plaatsen ga je mogelijk andere problemen creëren.
 
Het probleem met de wielen kan je misschien oplossen door het voertuig op een grindoppervlak te presenteren. Door gewicht in de laadbak te plaatsen ga je mogelijk andere problemen creëren.

Dat is juist indien dit voertuig bestemd was voor een dio maar ik beschouw en bouw mijn voertuigen als zijnde in het bezit van een (rijke) verzamelaar. Dat is ook de reden waarom ik niet te veel verwering of schade aanbreng, zij maken deel uit van een collectie en collectie voertuigen staan er meestal netjes bij.
 
Je kan misschien het chassis een beetje torsen met wat kracht te zetten. Dat je wil dat de wielen allemaal op de grond komen kan ik inkomen.
Wordt tijd dat ik aan de panel van eens verderwerk. Je update geeft me weer wat meer goesting ;)
 
Spijtig dit te lezen maar kan banden druk een oplossing zijn ?
 
Ik probeer altijd de haardroger truck, gewoon verwarmen en dan zachtjes plooien in de goede richting.
 
Ziet er goed uit.
Spijtig dat de motorkap te kort is.
Voor de wielen kan je dit oplossen zoals eerder vermeld met grind.
Hiervoor hoef je geen heel diorama te maken.
Klein plaatje, grind erop, voertuig erop zetten en dan alles fixeren met houtlijm of met mod podge. (deze heb je in mat)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan