Hoofdsponsor

Gladiator [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dominiek, kijk vanavond eens naar VT4. 'The Gladiator' is op TV :D
misschien haal je daar nog wat inspiratie uit
 
Joepie !!!!
Na een nachtje werken stond ik op en er was niemand thuis voor de komende uren. Ideaal dus om een eerste keer met de olieverf aan de slag te gaan.

Eerst een pic of 2 van de voorbereidingen


1_paint1.jpg

1_paint2.jpg

Dan een eerste been in de olie cute

1_paint3.jpg

1_paint4.jpg

Hier komt onze vriend net uit zijn oliebadje, maar is reeds weer aangekleed. Ondertussen heb ik ook al gespeeld met de schaduwen en het highlighten. Gezien mijn relatief beperkte palet, heb ik de schaduwen met pure Burnt Sienna aangemaakt. De highlights zijn verhelderd met Zinc White.

1_paint5.jpg

1_paint6.jpg

1_paint7.jpg

1_paint8.jpg

1_paint9.jpg


Voor een eerste keer ben ik best tevreden (met verf hé?).
Uiteraard zijn comments meer dan welkom en ik had dan ook graag het vervolg van het werkpatroon met de nodige uitleg ook van Carl mogen ontvangen. Aan je vorige uitleg heb ik héél véél steun gehad, Carl.

En nog iets, ik vind het wel prettig werken met de olieverf.

Tot de volgende veldslag met de olieverf B:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan niet anders zeggen dat het bijzonder goed gaat bij jou. Nu bij mij nog. Ook als ik straks weer wat meer tijd heb, zal ik weer gaan proberen. Ik geef het niet op. Zeker niet nu ik dit bij jou heb mogen aanschouwen. Petje af.
 
Rik,

Ik moet zeggen dat voor een eerste keer, ik het persoonlijk zelf ook geslaagd vind. Ook gezien de beperkte kwaliteit en het beperkte palet aan verven die ik heb gebruikt. Maar, zoals reeds eerder aangehaald, wilde ik niet investeren in een pak verf als ik niet wist of ik het plezant zou vinden.

Mijn grootste probleem voor het moment is het mengen van verf om de juiste kleur te krijgen. Nog goed dat Carl me getipt heeft over welke kleuren te mengen hierboven.

Maar al bij al, 1,5 uurtjes met olieverf spelen en het was zeer plezant.
 
Hallo Dominiek,
Sorry voor de nogal lange afwezigheid maar ik kreeg de laatste tijd redelijk wat opmerkingen van
mijn vrouw of ik misschien niets anders had te doen dan schilderen, gevolg... een to-do lijstje
op de koelkast :D . Nu dat dit lijstje al wat korter is geworden kan ik eindelijk hier nog eens wat rondstruinen.
Dus eerste reactie voor wat je tot nu toe hebt gepresteerd: Applaus GEWEDIG!
De huidtint lijkt me heel goed gelukt, misschien had ik (bv aan de randen van riemen op de rug of rond
de beenwindels) iets meer gebruik gemaakt van Burnt Sienna of Burnt Umber.
Het voornaamste is echter dat je er plezier hebt aan beleeft en dat je hebt ondervonden dat het
schilderen met olieverf echt wel veel mogelijkheden biedt en het makkelijker werken is dan met acryl!

Groetjes

Carl
 
Bedankt Carl,

Kun je me nu nog op weg zetten met het volgende deel dat ik volgens jou moet schilderen?
Ik weet het, het is precies een blinde geleiden, maar dit is zo leerrijk voor mij en zonder hulp zie ik mezelf eerlijk gezegd niet tot de kwaliteit van mijn voorlopige resultaat komen aan het einde.
Ik heb bvb absoluut geen idee welke kleuren ik moet mengen om tot een bepaald resultaat te komen.

Wat heb ik ondertussen al geleerd op het vlak van schilderen met olieverf:
1/ ontvetten (zeepsop)
2/ gedeelte waar je aan werkt dekkend schilderen met een acryl kleur bij benadering wegens niet 100% dekken van de olieverf
3/ "vleeskleur"-tint mengen met het beperkte kleurenpalet dat ik heb.
4/ blenden van schaduwen en highlights
 
Hey Dominiek,

Dit gaat helemaal goed komen man, petje af.

Groet,
Swa
 
Ok,

daarnet heb ik beslist om eens een stukje verder te schilderen, alleen.......

Waar moet ik beginnen?

Ik dacht om de rok in rood te gaan schilderen.

Dus nu even een beroep doen op de figuurschilders die hier aanwezig zijn.
Welke kleuren kan ik gaan gebruiken om mijn rood te schilderen? Welke technieken?

Ik dacht het rood puur aan te brengen op de rok, daarna een drupje zwart of bruin bij mengen om in de plooien te leggen en dan opnieuw een kleinigheid wit of geel om de highlights te laten naar voor komen?

Of zie ik het verkeerd?
 
Idd altijd donker beginnen dus het bruin mengen is natuurlijk altijd goed bij rood. Dan idd zo uitwerken dat je naar licht toe gaat. Dit is met geel altijd wel goed te doen.. Pas wel op dat het niet te veel word. Beetje bij beetje. En zo nu en dan laten voor wat het is en een dagje naar kijken. Probeer dan de highlights voor je te zien en een totaal plaatje.
 
Wel, vanavond dan eindelijk nog maar eens een poging gedaan om uit mijn modelbouwdip te geraken en het is nog gelukt ook.

Onze vriend zijn tuniek en de binnenpanelen van zijn schild zijn geschilderd met rode acrylverf. Voor beiden heb ik dezelfde genomen, want die worden achteraf toch nog met olieverf bewerkt.

En deze keer heb ik van dit grondlaagje acryl dan ook maar een experimentje gemaakt: Hoe schilder ik acryl zonder strepen?
Tot dusver is de test geslaagd. De verf is nu ondertussen aan het drogen en ik heb een paar fotootjes geschoten bij kunstlicht. Gezien de pc waarop de foto's worden bewerkt vanavond niet meer gebruikt is, zal ik deze morgen dan posten. Ik zal ook enkele pics nemen bij daglicht.

Dominiek, die heel blij is dat hij eindelijk nog eens goesting had om te schilderen.
 
Zoals beloofd, eerst een 3-tal foto's bij kunstlicht.

1_PICT4079.jpg

1_PICT4083.jpg


1_PICT4081.jpg

en dan nu, vers van de pers, met invallend licht van een openstaand raam.

1_PICT4087.jpg


1_PICT4088.jpg

1_PICT4089.jpg


1_PICT4090.jpg


en als laatste, een close-up van de acryl op het schild.

1_PICT4091.jpg

Ik ben heel tevreden van mijn poging om acryl te schilderen zonder strepen. :)
Alles is dan ook zeer verdund geschilderd, en dit in 4 laagjes.

Nu op naar de olieverf, wanneer deze enkele dagen heeft kunnen drogen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de verf wordt bij mij dikker, waardoor details verdwijnen. ik krijg mij verf niet zo mat als gij nu. misschien dat ik te weinig water gebruik. of te veel :P
 
1/ welk merk verf gebruik je?
2/ voldoende verdunnen is hier de boodschap. Het schild heeft 4 lagen gekregen om tot dit resultaat te komen.
3/ ik gebruik Vallejo acryl, deze droogt altijd mat op.
 
ik gebruik Citadel verf. volgens mij verdun ik te weinig

Stel jezelf eens de volgende vraag: dekt de acryl in 1 laag?
Zo ja, dan verdun je véél te weinig.
Zoals eerder aangehaald, bij mij duurde het 4 lagen om tot dit resultaat te komen.
 
Hey Dominiek,


Goed dat je uit je modelbouwdipje bent gekropen. :)


Ik kijk al uit naar het vervolg van je paintjob.
Het begin ziet er in ieder geval al veelbelovend uit. ;)




Droop
 
Een aangename verrassing Dominiek, tot nu toe ziet het figuurtje er sterk opgebouwd uit. Zeer slim van je om erg dunne laagjes toe te passen, dat is het grote geheim van de figuurschilder ! Op die manier kan je heel geleidelijk schaduwen verwezenlijken ook.
Succes, je zit echt goed bezig ! GUnit.
 
Merci voor de komplimentjes, mannekes.

Heeft er iemand een idee hoe je metaalkleur kunt gaan simuleren met olieverf? (mengeling?)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan