Hoofdsponsor

1/35 Fordson W.O.T. 2

Erwin gij dezelfde als ik heb he ? haal wat aceton gooi hem helemaal uiteen nylon dichtingen en de rubberen ook en gooi hem in de aceton ik doe dat regelmatig ge gaat verschieten wat vuil er uit komt ik besef nog altijd niet waar dat zat daarna met zuurvrije vaseline alles terug monteren
Dag en nacht verschil echt waar en haal van die flosborsteltjes in het kruidvat en ga door de kanaaltjes
Marc
 
Allemaal gedaan Marc, met uitzondering van het gebruik van die aceton maar ik weet dat het werkt.

Voorlopig werkt ie opnieuw en dus maar gespoten met Khaki Green n° 3, een nogal bruine vorm van khaki.

Khaki Green n°3.jpg

Dit was voorlopig de laatste kleur, morgen gaan de plakkers er af en zien we na wat we moeten verbeteren.
 
Heb je ook de dunne kopse kanten, zoals bovenkant portier, een laagje gegeven? Ik kan dat laatste niet goed zien op de foto's.

Mooi werk voor het overige.
 
Deze avond de Fordson uitgepakt en het resultaat was bevredigend. Hier en daar een retouchke en ondertussen ook de hoepels geschilderd.

Paint 1.jpg

Paint 2.jpg

Paint 3.jpg

We kunnen beginnen aan de verwering.
 
Da's goed afgeplakt, achteraf gezien. Complimenten.

Ik wilde 's kijken waar de naam 'Fordson' vandaan kwam... dit is nog niet 1, 2, 3 gevonden. Samengevat, zijn er -zoals te denken- connecties met het Amerikaanse Ford-concern. Uiteindelijk kwam ik bij deze link uit, voor de geïnteresseerde. De algemene Wikipedia-pagina over Fordson ziet vooral op tractoren.
 
Speciale kleuren combinatie maar maakt het wel interessant.
 
I
Da's goed afgeplakt, achteraf gezien. Complimenten.

Ik wilde 's kijken waar de naam 'Fordson' vandaan kwam... dit is nog niet 1, 2, 3 gevonden. Samengevat, zijn er -zoals te denken- connecties met het Amerikaanse Ford-concern. Uiteindelijk kwam ik bij deze link uit, voor de geïnteresseerde. De algemene Wikipedia-pagina over Fordson ziet vooral op tractoren.
Ik had al een korte uitleg gegeven bij de opening van dit topic. Fordson is een samentrekking van Henri Ford & Sons.
Aanvankelijk produceerde de fabriek in Engeland enkel tractoren, het is op vraag van de Engelse regering dat men overgeschakeld is op de productie van vrachtwagens.
In topic 6 kan je wat tekst lezen in de foto van het boek.

Wat dat afplakken betreft ben ik heel tevreden, het is inderdaad goed gelukt. Had wel hoofdzakelijk bij het spuiten van onder naar boven gespoten of recht op recht. Op die manier kon er niet veel verf onder de tape kruipen!

@ Pascal: het is eens iets anders hé. Op de verfset staan 4 verschillende soorten Caunter schema.
 
Ik heb alsnog de info in de openingspost gelezen. Soms is de kennis dichterbij dan je vermoedt :)

Wat het afplakken betreft, goed idee om dat zoveel mogelijk loodrecht te doen. Bij ingewikkelde spuitklussen (of afplakwerk) kun je ook minuscule kiertjes proberen te dichten door na het afplakken een laagje vernis te spuiten en daarna pas de primer of verf.

Dat is een methode van sealing die uiterlijk niet of nauwelijks effect heeft, maar veel ellende kan voorkomen.
 
Ben mij weeral aan het laten gaan met pastels, pigment fixer en washes, dju toch ...

Mud 1.jpg

Mud 2.jpg

Straks nog beetje verder bijwerken.
 
Wat is het terrein waar deze Fordson (virtueel) tewerk gesteld was? Lijkt vooralsnog een beetje zanderig/modderig.
 
Evolutie van de verschillende stadia ziet er goed uit. Nu wachten op het eindresultaat (jou kennende zal dat dus voor morgen of overmorgen zijn :winking: ).
 
Ik was goed op dreef, iets té enthousiast zelfs, maar het was op dat moment zo leuk om de Fordson te bewerken met pastels en poeders.
Heb er 3 boeken over het Afrikakorps en de oorlog in Noord-Afrika bij nagekeken en vond foto's van een dergelijke truck in deze kleuren terwijl deze vastgereden zat in nat zand en tijdens een overstroming van de woestijn want het kan er wel degelijk regenen hoor (toch zeker in 1943).
Maar ik geef toe dat het wat overdreven was en dus een deel van die pastels weggehaald.

Bleef er nu nog over om de truck verder af te werken en we beginnen met een achteruitkijkspiegel bestaande uit 3x PE en een stukje metaaldraad.

Spiegel.jpg

Verder nog de versnellingspook en de handrem aangebracht

cockpit.jpg

Een voertuig zonder wielen kan niet en dus begonnen met het aanbrengen er van. De in de kit voorziene achteras moet gedeeltelijk afgeknipt worden want de achterwielen hebben een specifieke uitsparing dat in elkaar moet passen met de as.

Deze van de voorwielen zijn ook te lang en moeten dus meermaals gepast worden om te zien of het wiel met band goed in de wielkast past.

Wielen 1.jpg

Maar het wiel links voor paste langs geen kanten en diende meermaals getest te worden en toen, plots, boem, pardaf en een vloek tot halverwege de straat ...
De Fordson was gevallen op zijn bovenkant. Twee hoepels los en de achterste hoepel volledig verdwenen, de duivel alleen weet waar dat ding naartoe is, ik heb het in ieder geval nog niet teruggevonden.

Zoooo pissed maar uiteindelijk heb ik wel het wiel kunnen monteren en alle wielen raken de grond.

Wielen 2.jpg

Ik hoop dat ik de hoepel kan terugvinden ...
 
Ik was goed op dreef, iets té enthousiast zelfs, maar het was op dat moment zo leuk om de Fordson te bewerken met pastels en poeders.
Heb er 3 boeken over het Afrikakorps en de oorlog in Noord-Afrika bij nagekeken en vond foto's van een dergelijke truck in deze kleuren terwijl deze vastgereden zat in nat zand en tijdens een overstroming van de woestijn want het kan er wel degelijk regenen hoor (toch zeker in 1943).
Maar ik geef toe dat het wat overdreven was en dus een deel van die pastels weggehaald.

Bleef er nu nog over om de truck verder af te werken en we beginnen met een achteruitkijkspiegel bestaande uit 3x PE en een stukje metaaldraad.

Bekijk bijlage 428752

Verder nog de versnellingspook en de handrem aangebracht

Bekijk bijlage 428753

Een voertuig zonder wielen kan niet en dus begonnen met het aanbrengen er van. De in de kit voorziene achteras moet gedeeltelijk afgeknipt worden want de achterwielen hebben een specifieke uitsparing dat in elkaar moet passen met de as.

Deze van de voorwielen zijn ook te lang en moeten dus meermaals gepast worden om te zien of het wiel met band goed in de wielkast past.

Bekijk bijlage 428754

Maar het wiel links voor paste langs geen kanten en diende meermaals getest te worden en toen, plots, boem, pardaf en een vloek tot halverwege de straat ...
De Fordson was gevallen op zijn bovenkant. Twee hoepels los en de achterste hoepel volledig verdwenen, de duivel alleen weet waar dat ding naartoe is, ik heb het in ieder geval nog niet teruggevonden.

Zoooo pissed maar uiteindelijk heb ik wel het wiel kunnen monteren en alle wielen raken de grond.

Bekijk bijlage 428755

Ik hoop dat ik de hoepel kan terugvinden ...
Brute pech Erwin. Spijtig dat je dat tegenkomt als je model eigenlijk volledig af is . Hou de moed erin . Willy.
 
Spijtig. Komt ons allen wel eens voor. De schade valt precies nog te overzien.
Vreemd dat de spiegel niet is afgebroken.

Die boog zou je toch moeten zien liggen.
 
Die hoepel kan werkelijk naar de grens van ons universum zijn gesprongen, als dat vrachtautootje een beetje ongelukkig terecht kwam.

Maar het is, ook als je 'm niet snel genoeg terugvindt, nog vrij makkelijk te scratchen denk ik.

Succes met het een of het ander (hopelijk vind je 'm).
 
Mooi bak geworden.
Het verschieten was zwaarder dan de schade als ik het zo lees.:aargh4:
Hoop dat je dat ding terugvind of hersteld zodat die nog compleet is.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan