Hoofdsponsor

1/35 Fordson W.O.T. 2

Geweldig dat is toch uw specialiteit he Erwin die oude mooie trucks zalig om te zien zeker op elke beurs een eyecatchter
 
Geweldig dat is toch uw specialiteit he Erwin die oude mooie trucks zalig om te zien zeker op elke beurs een eyecatchter
Ja Marc, lijkt wel mijn signatuur te worden. Ik hoop in ieder geval deze af te hebben tegen de Nationals, dan kan hij op onze stand.
 
De Fordson bijgewerkt en hier en daar enkele aanpassingen aangebracht. Groot probleem vormt nu de laadbak want die past wel, maar niet op de goede manier:

Laadbak fout.jpg

Als ik de laadbak zou plaatsen zoals voorzien op het plan dan komt die zo te staan. Achteraan sluit die dan wel mooi aan maar tussen de bak en de cabine is de opening te groot en natuurlijk zit het achterwiel niet in het midden van de wielkast.

Laadbak goed.jpg

Zo zou het moeten zijn maar dan moet ik een klein stukje van het chassis verwijderen om achteraan de laadbak opnieuw te laten aansluiten.
Uiteraard gaan we voor deze optie. Ik heb eens foto's bekeken van gerestaureerde exemplaren en de achterste ronde balk zit wel degelijk onder het achterste van de laadbak dus we zitten dan wel juist.

Kleuren.jpg

Ik schilder mijn voertuigen graag zoals ze "bij de deur" zouden gepasseerd zijn. Veel Fordson trucks zijn verloren gegaan in 1940 bij Duinkerken maar dit waren allemaal vroege types met aero screens en de mijne is een W.O.T. 2E met een voorruit uit één stuk.
Ik zou dus moeten terugvallen op een exemplaar welke na de bevrijding in 1944-45 hier gereden heeft MAAR bij toeval staat mijn truck op de cover van de Vallejo Air set met de kleuren van het Caunter schema waarin ik mijn AEC Dorchester gespoten heb.
Ik kan uiteraard geen betere referentie tegenkomen en dus zal deze Fordson een woestijn versie worden en later de AEC gezelschap houden.
 
Ben benieuwd naar vervolg van dit probleem.
 
Mooie bouw tot nu toe. Die "speciallekes" hebben vaak als nadeel dat er enkele foutjes inzitten (zoals hier het probleem met de laadbak). Maar voor een ervaren rot in het vak is dit uiteraard geen probleem. Wat mij ook steeds opvalt is dat je voor al deze zeldzaamheden toch over heel wat documentatie beschikt. Succes met het vervolg.
 
Laatst bewerkt:
Documentatie is altijd welkom maar ik moet er toch een rem op zetten. Gelukkig is er ook nog Google die een serieuze bron van info is.

Roof 1.jpg

Heb het frame voor de dakbedekking aangebracht alsook een koplamp.

Roof 2.jpg

De truck zal enkel een canvas dak krijgen over de cabine, de laadruimte blijft open.

Flaps 1.jpg

Ook werden de PE spatlappen aangebracht.

Flaps 2.jpg

en de klinken aan de binnenkant van de portieren.

Volgende stap zal een nieuwe laag primer zijn.
 
De details zijn mooi uitgevoerd wat het toch wel geweldig opwaardeert.
Waar je die speciale modellen blijft halen weet ik niet maar besef hoe weinig ik weet over voertuigen van die tijd.
 
Prachtig samenspel tussen verschillende materialen, succesvol gecombineerd en gecorrigeerd.

Ben je van plan dit modelletje mee te nemen naar de ledendag?
 
blijft altijd een surprise om naar uw topicjes te kijken
Marc
 
En dat is 1/72?
Knap.
 
Prachtig samenspel tussen verschillende materialen, succesvol gecombineerd en gecorrigeerd.

Ben je van plan dit modelletje mee te nemen naar de ledendag?
Dank U en ja, deze komt zeker mee, afgewerkt of niet. Maar hoop dat hij zal afgewerkt zijn want zou hem graag in wedstrijd steken tijdens de Artevelde Challenge op 5 november.

@Camaro: neen, dit is 1/35.

De details zijn mooi uitgevoerd wat het toch wel geweldig opwaardeert.
Waar je die speciale modellen blijft halen weet ik niet maar besef hoe weinig ik weet over voertuigen van die tijd.
Die vroege Britse voertuigen zijn inderdaad redelijk onbekend en dat komt deels door de fabrikanten die dergelijke vrachtwagens altijd links hebben laten liggen. Zij wilden enkel tanks uitbrengen, Tigers en Panthers tot vervelens toe maar vrachtwagens? Oh nee, zelfs Tamiya niet die uiteindelijk slechts de GMC heeft uitgebracht.
Het is dank zij die onbekende merken dat de interesse gegroeid is en mede door een overaanbod en verstikking op tank vlak dat andere fabrikanten sinds enkele jaren interesse tonen in vrachtwagens en staff cars zowel op 1/72 als 1/35.

En speciale merken en modellen genoeg hoor, het ligt er hier vol van.
 
Moet ik nu juist deze week een artikel ontdekken in een SteelMasters nummer waarin een bulldozer van het merk MiniArt gemonteerd werd.
Men bouwde de bulldozer OOB en spoot deze integraal zwart als primer. Hierna werd een witte laag aangebracht om op voorhand enkele panelen op te lichten.
Dergelijke manier van bouwen is niets voor mij, ik wil de sub elementen afzonderlijk kunnen bewerken maar ik wou dat systeem van schilderen wel eens uitproberen op een ander model.

Daarom de Fordson herspoten in een zwarte primer

Black primer.jpg

De truck ziet er in ieder geval al stoerder uit dan in een grijze primer.

Witte primer 1.jpg

Dan maar eens geprobeerd met een witte primer.

Witte primer 2.jpg

Moet wel zeggen dat hij er als model beter uitziet dan op de foto. Ben eens benieuwd wat het effect zal zijn als hij (hopelijk) morgen enkele laagjes Portland Stone zal krijgen.
 
We zijn begonnen aan het Caunter schema.
Stap 1 is het aanbrengen van Dark Green in de cabine en laadruimte.

Dark Green.jpg

Morgen het Portland Stone.
 
Ik werk dan weer graag en veel met zwarte primer.
Ziet er mooi uit al maar kijk uit dat je alles kleurt ( hoeken ) in de laadruimte als dit ook groen geschilder moet zijn .
 
Komt in orde hoor Pascal, op het einde doen we nog een ronde met de borstel om alle overspray weg te werken.

Het vermelde Portland Stone leek te bleek volgens de kleuren op de doos en daarom uit diezelfde set maar UK Light Stone gebruikt.

UK Light Stone.jpg

Lijkt verschrikkelijk slordig maar niet vergeten dat er nog kleuren over moeten.
Dan maar een eerste maal afplakken met Tamiya tape:

UK Silver Grey.jpg

en gespoten met UK Silver Grey waarna de airbrush er de brui aan gaf. Niettegenstaande deze Model Air verf goed en langdurig gemengd was in de paint shaker verstopte ze toch de AB.
De volgende laag zal Khaki Green n° 3 worden, zeg maar een eerder bruine khaki kleur niettegenstaande de naam "green".
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan